Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

probleem met stroomkabel

Sluis vis

ZeewaterForum gebruiker
Heb een ATI afschuimer met een ATI pomp PSK-2500 waarvan de kabels na een jaar of vier hard en bros worden.
Als je ze dan moet losmaken voor het reinigen is dit na een aantal jaren gevolg, de buitenzijde van de kabel breekt gewoon door met gevolg kans op kortsluiting.
Dit is al de tweede pomp van ATI met dit probleem evenals diverse verwarmingen en stroming pompen.
Heb eens opgezocht wat het type kabel is en waar deze voorgeschik zou zijn, dit is voor verlichtingarmaturen en huishoudelijke apparaten niet geschikt voor gebruik in vochtige ruimtes.
Een aquarium pomp of vewarmings element wordt volgens mij vrij vochtig tijdens gebruik, toch gebruiken heel veel fabrikanten deze kabel.
Kunnen onze sponsers dit eens aankaarten bij hun leveranciers of dit ook onder de garantie valt als produktie fout en zijn er merken die echt zeewater bestendige kabels hebben want deze kun je maar beter alleen in zoetwater gebruiken dan gaan ze misschien langer mee.

mvg.Bram
P1140538.jpgP1150545.jpgP1150546.jpgkabel spec-021.jpg

gelet op de sticker en scheuren in de epoxy gietmassa is er veel meer loos met deze pomp ,in iedergeval is deze gevaarlijk geworden

Het zijn geen scheuren maar heb er de kalkkokerwormen af geschraapt voor de foto heb hem niet meer ontkalkt maar gaat in de container en een ATB pomp erop gezet hopelijk gaat deze langer mee.
Het gaat me er enkel om dat de kabels van diverse zeewater apperatuur in zeewater wordt aangetast en na 4a5 jaar kunnen worden weggegooit en of er kabels zijn die er wel tegen kunnen van bepaalde merken.

mvg.Bram

In ruim twintig jaar rommelen met zeewater heb ik nog nooit zoiets gezien. Ik gebruik nog wekelijks een Eheimpomp uit 1991. Waar valt overigens te checken welke kabels voor welke doeleinden zijn bedoeld?

Voor goedkope pompjes etc wel iets om te controleren. ATI staat bekend om innovatieve ideeën die niet altijd even goed worden uitgevoerd, eerlijk is eerlijk, deze kwaliteit had ik zelfs van ATI niet verwacht.

Laatst bewerkt:
In de afgelopen twintig jaar rommelen met zeewater heb ik nog nooit zoiets gezien. Waar valt overigens te checken welke kabels voor welke doeleinden zijn bedoeld?

Voor goedkope pompjes etc wel iets om te controleren. ATI staat bekend om innovatieve ideeën die niet altijd even goed worden uitgevoerd, eerlijk is eerlijk, deze kwaliteit had ik zelfs van ATI niet verwacht.

Had hetzelfde probleem met een eheim pomp

Grzt
luc

Op de kabel staat een kodering hieraan kun je zien welk materiaal en wat de kabel doorsnede is.
Omdat ik al verschillende apperaten heb gehad waarvan de kabel hard wordt, wat normaal is voor pvc en veel ander kunststoffen ben ik eens gaan zoeken waar de kabel voor geschikt is, en tot mijn verbazing wordt deze afgeraden voor natte ruimtes .
De ronde kabels van Aquamedic en Aquabee worden wel hard maar breken niet en deze pompen zijn al 10 jaar oud en continu in gebruik als opvoerpomp in de sump.
Het probleem is hoofdzakelijk met de platte kabels.

mvg.Bram

Back
Bovenaan