Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PPM waarde osmosewater

Groenheide

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal, ik heb sinds een paar weken een vervelende bruine alg op m'n grindbodem. Aangezien m'n waterwaardes niet anders dan anders zijn verdenk ik m'n osmosewater ervan. Ik heb daarom een TDS meter aangeschaft en ik meet 009 ppm. Vergeleken met het gewone leidingwater van 280 ppm dus erg laag, maar moet osmosewater niet helemaal 0 zijn? Ik heb een silicaatfilter, is het raadzaam de inhoud te vervangen met deze 009 ppm?

Alvast bedankt voor jullie hulp, Gr jeroen

Hoi, zodra de waarde boven 003 is, zou ik hem vervangen. En de bruine alg zijn zeer waarschijnlijk het gevolg van silicaten in het water.
Dus vervangen zou de oplossing moeten zijn. Dan verdwijnen de algen waarschijnlijk vanzelf.
Succes!

Ik vervang de silicaat filter, etc zodra ik niet meer 0 ppm aflees.
Ongeveer elk half jaar.
Membraam vervang ik elk jaar.

Bij 009 ppm is het beste er wel zo ongeveer vanaf, tijd om naar een nieuw setje uit te kijken. Je zou ook het water uit je osmoseapparaat(voordat het door je silicaatfilter gaat) eens kunnen meten dan weet je ook de staat van je osmose apparaat. Gezien de 009 ppm na je silicaatfilter denk ik dat je osmose en je silicaatfilter beide "versleten" zijn.

Hallo allemaal, ik heb sinds een paar weken een vervelende bruine alg op m'n grindbodem. Aangezien m'n waterwaardes niet anders dan anders zijn verdenk ik m'n osmosewater ervan. Ik heb daarom een TDS meter aangeschaft en ik meet 009 ppm. Vergeleken met het gewone leidingwater van 280 ppm dus erg laag, maar moet osmosewater niet helemaal 0 zijn? Ik heb een silicaatfilter, is het raadzaam de inhoud te vervangen met deze 009 ppm?

Alvast bedankt voor jullie hulp, Gr jeroen

Bij 009 ppm is het beste er wel zo ongeveer vanaf, tijd om naar een nieuw setje uit te kijken. Je zou ook het water uit je osmoseapparaat(voordat het door je silicaatfilter gaat) eens kunnen meten dan weet je ook de staat van je osmose apparaat. Gezien de 009 ppm na je silicaatfilter denk ik dat je osmose en je silicaatfilter beide "versleten" zijn.

Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga het silicaartfilter vervangen en daarna nogmaals meten. Als ik dan geen of weinig resultaat zie gaan ook de filters van het osmoseapparaat vervangen worden.

je kunt beter de uitgangswaarde van je osmose filter meten,is deze te hoog dan moet je het membraam vervangen.
Doe je dit niet dan is je harsfilter weer snel verzadigd en begint de ellende opnieuw....

greetings peter

Spoel je het membraan regelmatig ?

Ik heb een aqua medic osmose apparaat easy line 90. Ik heb nog nooit een membraam vervangen of gespoeld. Vervangen kan ik begrijpen, maar spoelen zegt me niet zo veel (zal wel heel dom zijn :confused:). Ik meet na het osmose apparaat 95 ppm, da's dus niet goed. Moet ik nu nieuwe membramen bestellen of spoelen?

Ik heb een aqua medic osmose apparaat easy line 90. Ik heb nog nooit een membraam vervangen of gespoeld. Vervangen kan ik begrijpen, maar spoelen zegt me niet zo veel (zal wel heel dom zijn :confused:). Ik meet na het osmose apparaat 95 ppm, da's dus niet goed. Moet ik nu nieuwe membramen bestellen of spoelen?

Een RO membraan moet je zien als een zeef die (idealiter) uitsluitend openingen zo klein dat ze alleen water moleculen door laten. Al het andere is te groot en blijft aan de buitenzijde hangen. Tijdens gebruik zal het membraan vervuilen door het ophopen van stoffen die te groot zijn om het membraan te passeren. Om dit te voorkomen is een osmoseapparaat voorzien van een aantal voorfilters. Om het dichtslibben te beperken wordt het membraan tijdens gebruik, continu gespoeld (het vuile water dat via de doorstroombegrenzer het apparaat verlaat). Periodiek dient met een groter debiet te worden gespoelt, door de doorstroombegrenzer te verwijderen/omzeilen. Hier mee maak je de buitenzijde van het membraan schoon en behoud je de capaciteit. Ieder osmoseapparaat is voorzien van een doorstroom begrenzer, dit kan intern bij de aansluiting van de vuilwaterslang, of als externe begrenzer, soms voorzien van een bypass met kraan.

Door het gebruik zal een membraan beetje bij beetje slijten (het percentage porien dat te groot is en meer dan alleen water doorlaat neemt toe) Wanneer vervang je een membraan? Dat is als de verhouding vuil-schoonwater te ongunstig wordt (dicht slibben) of als het scheiding efficientie terugloopt (verhoogde TDSwaarde)

Een uitgangswaarde van 95 bij een ingangswaarde van 280 is extreem slecht en maakt dat je DI/silicaatfilter binnen de kortste keren verzadigd is.
Een nieuw kwalitatief hoogwaardig membraan kan een scheidingefficientie haken van meer dan 95% (hier levert het ingangswater van 180 een tds van 2-3 in het gefilterde water.)
Wat wel van belang is wanneer je deze waarde hebt gemeten. Na stilstand is de tds waarde van het eerst geproduceerde water sterk verhoogd. Laat voor je gaat meten de eerste liter(s) weg lopen en laat die ook liever niet door je Di/silicaatfilter gaan.

Spoel je het membraan regelmatig ?

Ik heb het osmosetoestel gespoeld, en ben van 95 ppm naar 7 ppm gegaan, dus nog zonder silicaatfilter! Dat spoelen heeft dus enorm geholpen, bedankt Onno en Anthony voor deze tip. Is 7ppm een reeele waarde voor een osmosetoestel zonder silicaatfilter of is dit nog steeds te hoog? Ik heb een nieuwe vulling gekocht voor het silicaatfilter, ik hoop dat ik het laatste restje vervuiling hiermee uit kan halen of toch nog een nieuw osmoseapparaat aanschaffen?

Ik heb het osmosetoestel gespoeld, en ben van 95 ppm naar 7 ppm gegaan, dus nog zonder silicaatfilter! Dat spoelen heeft dus enorm geholpen, bedankt Onno en Anthony voor deze tip. Is 7ppm een reeele waarde voor een osmosetoestel zonder silicaatfilter of is dit nog steeds te hoog? Ik heb een nieuwe vulling gekocht voor het silicaatfilter, ik hoop dat ik het laatste restje vervuiling hiermee uit kan halen of toch nog een nieuw osmoseapparaat aanschaffen?

Als er van een tds van 280 van het ingaande water nog 7 resteren, betekent dat een scheiding efficientie van 97,5%. Als richtlijn wordt vaak aangehouden dat als boven 95% nog acceptabel is. Het verlagen van de uitgaande waarde van 95 naar 7 betekent in iedergeval dat de standtijd van je silicaat filter met pakwe een factor 13 is verlengd. Wanneer je nog geen in-line tds meter gebruikt is het zeker de moeite waard er een aan te schaffen. Hiermee monitor je gelijktijdig zowel de werking van het RO membraan als de verzadigingsgraad van het silicaatfilter.

Spoel hem de komende tijd nog een paar keer nadat je water hebt gemaakt. Mocht je ooit een nieuw membraam kopen neem dan een Filmtech die zijn veeeeeel beter dan alle andere merken.

Spoel hem de komende tijd nog een paar keer nadat je water hebt gemaakt. Mocht je ooit een nieuw membraam kopen neem dan een Filmtech die zijn veeeeeel beter dan alle andere merken.

Allemaal dank voor de tips en adviezen. M'n setje is inmiddels met silicaatfilter aan het druppelen met 0 ppm! :biggrin:

Prima toch, ik heb dit topic doorgelezen en geen commentaar nodig, zo heb je toch weer wat geleerd via dit forum en dat vind ik mooi: mensen helpen met waar ze mee bezig zijn.......topjes

hoe spoelt men een osmosetoestel?

gewoon een tijdje laten lopen? demonteren en wassen?

hoe spoelt men een osmosetoestel?

gewoon een tijdje laten lopen? demonteren en wassen?

Spoelen bij een osmoseapparaat heeft betrekking op het doorspoelen van de "vuile"zijde van het membraan. Daarmee verwijder je daar opgehoopt vuil en voorkom je dat het membraan verstopt raakt en capaciteit en verhouding schoon:vuil, achteruit gaat. Spoelen doe je, afhankelijk van de uitvoering, door verwijderen of omzeilen van de doorstroombegrenzer īn de vuilwaterleiding, zodat het water vrij stroomt. 10minuten volstaat.

Even een oude topic omhoog.
Ik heb net alle filters en membranen vervangen van mijn osmoseapparaat. Nu geeft deze voor de silicaatfilters een ppm van 2 aan...na de silicaat 0. Kan dit kloppen?

Back
Bovenaan