Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pot filter

Tja... Uhm... Het kan. Ik heb 't jaren geleden gedaan. Klein bakje met oversized potfilter, paar juffertjes, veel algenplagen. Dat was 't dan ook.

Het is dus waar je genoegen mee neemt, ik zou 't niet doen. Beter investeer je in een goede eiwitafschuimer, veel stroming en levend steen. Kans op succes wordt dan een stuk groter!

a.romijn zei:
of je een zee aquarium kan laten draaien met een pot filter
Hallo,

Een zeeaquarium kan best draaien met een potfilter, ik denk dat veel zeeaquarianen een potfilter in gebruik hebben. Maar je kan niet af met alleen een potfilter.

Een potfilter kan je namelijk goed gebruiken om continue, of zo nu en dan te vullen met kool, zeoliet of fosfaatkiller. Niet voor de filtering van je bak.

Naast een potfilter heb je een eiwitafschuimer nodig en die is veel belangrijker, ook is goede verlichting heel belangrijk en stroming. Dit zijn de belangrijkste hulpmiddelen om een zeeaquarium te starten.

Als je hier verder op de site leest kan je alle info vinden die je nodig hebt om een bak te starten.

Met vriendelijke groet,

Marc

ben misschien niet de meest verlichte geest op dit forum. maar ik denk dat het ook belangrijk is wat je in je aquarium houdt.

persoonlijk lijkt het me perfect mogelijk om met een potfilter en een afschuimer een paar koraalduivels of andere taaie vissen gezond te houden.

maar in een rifaquarium met koralen en massa's andere ongewervelden gaat dat iets lastiger zijn, lijkt me

dragonfish zei:
ben misschien niet de meest verlichte geest op dit forum. maar ik denk dat het ook belangrijk is wat je in je aquarium houdt.

persoonlijk lijkt het me perfect mogelijk om met een potfilter en een afschuimer een paar koraalduivels of andere taaie vissen gezond te houden.

maar in een rifaquarium met koralen en massa's andere ongewervelden gaat dat iets lastiger zijn, lijkt me
Zelf zou ik dan liever vissen kiezen die minder vraatzuchtig zijn dan koraalduivels. Zeker bij vleeseters heb je meestal een gigantische berg afval te verwerken en heb je dus een eiwitafschuimer nodig.

Besparen op afschuimer en levend steen is besparen op uiteindelijk succes! Het kán zonder, maar... Ik heb ook liever een verbrandingsmotor in mijn auto, dan een auto met trappers :D

a.romijn zei:
hallo kan iemand mij vertellen of je een zee aquarium kan laten draaien met een pot filter
ja, dat kan. Ik heb in het verleden een Juwel Delta 100 bak ingericht als zeeaquarium. Draaiend op een, jawel eheim interval potfilter. Werkte perfect!
Want de bak zelf werkt immers als bioloog!
In het begin was het filter gevuld met een poreus materiaal als aangroeiplek voor bacterieen. En inderdaad, de nitriet/nitraatcyclus verliep als in menig andere bak. Na een half jaar kon dit materiaal eruit ( de bak nam deze functie over ) en kon het potfilter met andere materialen draaien, zoals aktieve kool, zeoliet e.d. Nu was deze bak slechts zo´n 150 liter, het potfiler heeft een inhoud van zo´n 11 liter, dus....

hans

Houd wel in je achterhoofd dat de resultaten met een dergelijke techniek 'anders' zullen zijn dan wanneer bijvoorbeeld een eiwitafschuimer gebruikt wordt. Een heleboel dieren zijn in een dergelijk systeem beslist onhoudbaar, terwijl ze makkelijk te houden of zelfs te vermeerderen zijn wanneer wel een afschuimer, levend steen etc ingezet wordt.

Back
Bovenaan