Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Porseleinkrab / harlekijngarnaal

micheldarko

ZeewaterForum gebruiker
Ik had graag een koppeltje neopetrolisthes maculathus (poseleinkrab) aangekocht.
Ook een koppel hemenocera elagans (harlekijn garnaal).
Ik heb wel enkele poetsgarnalen, een randalli garnaal en 2 gibessi percnon krabben en enkele slakken.
Kan een koppel porseleinkrabben en harlekijngarnalen erbij of zoek ik daar problemen mee? (op gebied van agressie)
(zeesterren heb ik niet)
Alvast bedankt voor de komende reacties.

Weet echt niemand als een koppel porseleinkrabben en een koppel harlekijngarnalen kunnen bijgezet worden in een aquarium met percnon krabben, poetsgarnalen en slakken?
Echt niemand met enige ervaring daaromtrent?

dit kan prima
wel is het zo dat harlekijn garnalen alleen maar zeesterren en ganzevoetjes eten
ganzevoetjes zijn zo verdwenen al heb je er nog zoveel
daarna zul je gaan bij moeten voeren met zeesterren deze kun je bij diverse zeeaquarium zaken kopen in diepvries versie
kosten circa 5 euro per bakje dacht ik zo je kunt 1 a 2 maanden met een bakje doen schat ik
ze hebben ongeveer 1 cm zeester per dag nodig per garnaal.
houd er rekening mee dat zeker de poetsgarnalen vaak de diepvries zeesterren grijpen aangezien deze veel sneller zijn dan harlekijn garnalen en ze meenemen naar hun stek.
hoe de andere garnalen reageren op dode stukjes zeesterren weet ik niet (maar ik gok hetzelfde)
dus je zult een manier moeten bedenken om de zeesterren gescheiden te houden van de andere garnalen.
porselein krabben hebben een anemoon (tapijt of tepel) nodig. deze moet je hen wel kunnen bieden.
mocht je niet aan zeesterren kunnen komen of geen anemoon willen hebben dan moet je ze niet aanschaffen!
verder moet je er rekening mee houden dat veel lipvissen krabben en garnalen op het menu hebben staan..
ook is het belangrijk je waardes gezond te houden aangezien al deze dieren vervellen!
zijn je waardes niet goed heb je een vergrote kans op fouten tijdens de vervelling waardoor ze zullen sterven!
buiten dit hele verhaal om zijn deze dieren prima bij elkaar te houden.

Ik dank u van harte voor de uitgebreide uitleg. Dit zal mij zeker verder helpen.
Waterwaarden zijn prima en ik zie het wel zitten om de garnaaltje afzonderlijk te voederen.
Ik moet wel een 2de anemoon er bij hebben want ik heb 2 anemoonvisjes en ik vermoed als ze de anemoon moeten delen, dat daar wel geruzie van wordt.
Nogmaals bedankt voor de info.
Groeten

Vissen, krabben en garnalen kunnen wel een tijdje zonder voeding, als je bv een weekend weg bent of op een korte reis.
Als harlekijngarnaaltjes elke dag een stukje zeester (diepvries) moeten krijgen van ongeveer 1 cm, hoe kan dat opgelost worden bij een korte vakantie?

het is een hulp regel zeg gemiddeld 1 cm zeester per dag per garnaal
je mag best 2 dagen niet voeren.
ik zelf ben zo dat als ik weg zou gaan zeg 1 week
dan zou ik bij een winkel of een particulier langs gaan die erg veel ganzevoetjes in de bak heeft
er zijn vaak wel winkels of particulieren waar je zo langs mag komen om deze diertjes uit de bak te vissen.
gooi je die in je bak en een halve/hele zeester en gaan met die banaan.
maar voor een weekend hoef je behalve voeren voor je weg gaat niets te ondernemen.
ik neem aan dat wanneer je een week of langer weg gaat je wel een oppas regelt die de bak bij houdt en de harlekijnen voert.

Back
Bovenaan