Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PO4 te laag

Marc

Senior forumlid
Hallo,

Na jaren met een hoog PO4 gehalte geworsteld te hebben zit ik nu met een te laag PO4 gehalte.

In 2015 ben ik verhuist en in 2016 ging mijn bak van 460 liter lek. In dit aquarium had ik regelmatig last van een hoog PO4 gehalte en gebruikte ik altijd fosfaatverwijderaar.
Boven deze bak had ik 2x 150Watt HQI en 1x 80W blauwe T5.
Verhuizen en lekkage waren niet goed voor mijn koralen en vissen. Mijn vissenbestand en koralenbestand zijn behoorlijk uitgedund.

Oktober 2016 heb ik een Red Sea Reefer 525 XL gekocht met 2x Philips coralcare led verlichting.

Bij het overzetten van de oude naar de nieuwe bak heb ik bijna al het water nieuw aangemaakt met Colombo zout. Ook heb ik extra dood steen (oud levend steen uit mijn vorige bak dat al een jaar of meer droog lag) in mijn nieuwe bak gezet.
De opstart van de nieuwe bak leek in het begin goed te gaan maar halverwege december gingen al mijn koralen dicht staan. Op de leders zag je geen poliepen meer, ook de anemonen verschrompelden.
Ik meet elke week en er was niets bijzonders veranderd maar toch ging het slecht.
De oorzaak was de PO4. Normaal niet meetbaar maar toch nog voldoende in de bak aanwezig. Toen was alles waarschijnlijk opgebruikt.

Ik heb een aantal aanpassingen gedaan.
In plaats van wekelijks 3 of 4 blokjes diepvriesvoer en dagelijks OSI spirulina voer ik nu dagelijks 4 blokjes diepvries en dagelijks spirulina.
De pomp van de afschuimer langzamer gezet (80%) en in plaats van wekelijks maak ik de beker nu 1x in de 2 weken schoon.
Ook ben ik toen DSR PO4+ dagelijks gaan doseren, 3 ml per dag.
Na een paar dagen gingen de koralen langzamerhand weer open staan.

De meeste koralen doen het nu weer goed, ledergorgonen, blauwkoraal, anemonen, xenia en diverse leders.
Het hamertjeskoraal staat nog steeds niet mooi open maar wel een stuk beter als eerst.
Ruiten schoonmaken is nu dagelijks werk omdat de algen erop zo hard groeien dat na 2 dagen je niet meer in de bak kan kijken. Al na een paar uur zie je een waas op de ramen komen.

Na een week van maximale dosering (3ml) ben ik teruggegaan naar 1,5 ml per dag. Na een maand doseren is de PO4 meetbaar als ongeveer 0,01. Maar alleen als ik ongeveer 30 minuten na toedienen van de PO4 meet. Als ik een paar uur later meet is de PO4 niet meer meetbaar.
De NO3 is gestegen van 1 naar 5.

Mijn waterwaarden zijn:
Temp: 24,5
SG: 1023,5
PH: 8,1
KH: 9
NO3: 5
PO4: 0
CA: 400
MG: 1320

Ik had 6 vissen zwemmen in het aquarium:
1x Zebrasoma flavescens 11cm
1x Zebrasoma Xanthurum 10cm
1x Amphiprion ocellaris 6cm
1x Centropyge loricula 7cm
1x Pomacanthus navarchus 12cm
1x salarias ramosus 10cm

de laatstste paar weken heb ik het vissenbestand uitgebreid met de volgende 3 vissen
1x Gramma Loreto 4 cm
1x Pseudochromis Fridmani 3cm
1x Parupeneus Barberinoides 10cm

Voor de stroming heb ik een tunze streamer van 12000 liter en de opvoer staat op 4000 liter ingesteld.
Gisteren heb ik de gafzakken verwijderd. Deze maakte ik elke 3 dagen schoon.

Ik heb een flink aantal hamertjeskoralen en een paar andere steenkoralen. Alle steenkoralen doen het slecht.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de PO4 gewoon lijkt te verdampen in mijn aquarium.

Bij deze nog een paar fotootjes:

IMG_3294.jpg

IMG_3293.jpg

IMG_3292.jpg

Laatst bewerkt:
Waar meet je mee?

Groet frank

Ik gebruik salifert voor PO4. Mijn water heb ik ook bij een sponsor laten controleren en de waardes kwamen overeen.

Dat jij en de lfs dezelfde po4 meting hebben begrijp ik ik wel,,.

Koop een hanna checker voor je po4 , wel de ulr .

In de winkel is de PO4 digitaal gemeten met een hanna checker. De waarde die de meter aangaf was 0.
Ik kan wel een digitale meter gaan kopen maar daar los ik het probleem niet mee op.

Hoe komt het dat de steenkoralen het moeilijk hebben. Er komt dagelijks PO4 in het water. De overige koralen doen het nu wel goed of hebben steenkoralen een hogere PO4 waarde nodig.
Daarnaast heb ik jaren PO4 verwijderd, nu met een andere bak en andere verlichting maar met dezelfde koralen en vissen moet ik ineens PO4 toevoegen.

fosfaat gaat naar nieuw steen in ?
Bij mij ging het ook zo, heel lang na opstart zeer laag fosfaat gehalte en sedert twee weken loopt het op zodat ik fosfaat verwijderaar heb ingezet....deze stond al meer dan een half jaar uit.

Klopt Jan fosfaat wordt geabsorbeerd door steen en zandbodem, dit werkt als een zeer traag buffer.

Dus heb je steen gebruikt waarin absoluut geen fosfaat zat dan zal de 1ste maanden inderdaad het fosfaat wat je toevoegt door o.a. voeren niet lang in het water beschikbaar zijn en worden geabsorbeerd door je steen.

Andersom is het zo, als je steen hebt gebruikt welk hoog fosfaat bezat dan zal het steen dit langzaam afgeven aan het water.

Uiteindelijk nivelleert de waarde van het steen en het water (neemt dus dezelfde waarde aan).

Met een traag buffer moet je denken aan minimaal weken, maanden of nog langer naar gelang hoeveel fosfaat de steen of zandbodem bezat.

De bufferwerking van steen en zandbodem maakt het ook gelijk lastig om hierop te sturen, je hebt er wat feeling en ervaring voor nodig. Simpelweg uitrekenen dmv een calculator en toevoegen wat het verschil is , zoals in sommige methodes gebruikt wordt, lukt helaas niet. Als je bijna 0 fosfaat hebt dan zou je in begin "veel" moeten/kunnen toevoegen en op moment dat het fosfaat bijvoorbeeld 0,01ppm is zul je de dosering gelijk al moeten gaan afbouwen anders schiet je door. Andersom als je een veels te hoog fosfaat hebt moet/mag je in begin gebruik maken van veel fosfaat absorber en op moment dat je ziet dat het aan het dalen is en je streef waarde in zicht komt moet je al gaan afbouwen anders schiet je door naar 0. Daarna stabiel zien te houden op de streefwaarde is ook nog een hele kunst.

De bufferwerking van steen en zand in combinatie met de vele slechte PO4 testsets die er op de markt zijn maakt het extra lastig. Dan is het ook nog eens zo dat fosfaat een zeer belangrijke waterwaarde is, zo niet zelfs wel DE belangrijkste, voor het houden van steenkoralen. Dit maakt het
fosfaat tot het meest lastigste deel van onze hobby denk ik.

fosfaat gaat naar nieuw steen in ?
Bij mij ging het ook zo, heel lang na opstart zeer laag fosfaat gehalte en sedert twee weken loopt het op zodat ik fosfaat verwijderaar heb ingezet....deze stond al meer dan een half jaar uit.

Laatst bewerkt:
klopt precies Erik, is mijn ervaring ook.

+1

Klopt Jan fosfaat wordt geabsorbeerd door steen en zandbodem, dit werkt als een zeer traag buffer.

Dus heb je steen gebruikt waarin absoluut geen fosfaat zat dan zal de 1ste maanden inderdaad het fosfaat wat je toevoegt door o.a. voeren niet lang in het water beschikbaar zijn en worden geabsorbeerd door je steen.

Andersom is het zo, als je steen hebt gebruikt welk hoog fosfaat bezat dan zal het steen dit langzaam afgeven aan het water.

Uiteindelijk nivelleert de waarde van het steen en het water (neemt dus dezelfde waarde aan).

Met een traag buffer moet je denken aan minimaal weken, maanden of nog langer naar gelang hoeveel fosfaat de steen of zandbodem bezat.

De bufferwerking van steen en zandbodem maakt het ook gelijk lastig om hierop te sturen, je hebt er wat feeling en ervaring voor nodig. Simpelweg uitrekenen dmv een calculator en toevoegen wat het verschil is , zoals in sommige methodes gebruikt wordt, lukt helaas niet. Als je bijna 0 fosfaat hebt dan zou je in begin "veel" moeten/kunnen toevoegen en op moment dat het fosfaat bijvoorbeeld 0,01ppm is zul je de dosering gelijk al moeten gaan afbouwen anders schiet je door. Andersom als je een veels te hoog fosfaat hebt moet/mag je in begin gebruik maken van veel fosfaat absorber en op moment dat je ziet dat het aan het dalen is en je streef waarde in zicht komt moet je al gaan afbouwen anders schiet je door naar 0. Daarna stabiel zien te houden op de streefwaarde is ook nog een hele kunst.

De bufferwerking van steen en zand in combinatie met de vele slechte PO4 testsets die er op de markt zijn maakt het extra lastig. Dan is het ook nog eens zo dat fosfaat een zeer belangrijke waterwaarde is, zo niet zelfs wel DE belangrijkste, voor het houden van steenkoralen. Dit maakt het
fosfaat tot het meest lastigste deel van onze hobby denk ik.

Bedankt voor de info, blijven meten en toevoegen dus.

Bedankt voor de info, blijven meten en toevoegen dus.

als jee alleeen toevoegt om een getal te scoren kun je best straks eens doorschieten.
Eigenlijk zou je een soort ramping moeten doen en dan een demping.

Nadat de buffer bij mij vol was kwam nl opeens heel veel alg, later weer de daling (agv de groei van de algen) die moeilijk in te schatten was want je meet in de waterkolom.
Nu was er bij mij weer een lichte stijging die veel sneller onder controle was dan voorheen met gebruik van triton al99 ...vind deze eenvoudiger in gebruik dan rowaphos en diakat.
Ik denk (hoop) dat ik nu een steeds kleinere dalende / stijgende amplitude zal krijgen.

Begrijp ik, maar ik wil mijn steenkralen in leven houden. Als ik 0 meet en de steenkoralen doen het goed ben ik tevreden.

De schommeling van je fosfaat is de oorzaak van veel ellende maar is zeker ook inherent aan een opstart. De algengroei doet inderdaad mee aan de het verergeren van die schommeling zoals JDK omschrijft. Weet je de amplitude van de schommeling binnen de grenzen te houden (laten we zeggen tussen de 0,01 en 0,1) dan gaat in elk geval niets dood, kom je daarbuiten dan loop je het risico dat dit ten kosten van de koralen gaat. De groei en mooie kleuren komen pas als je het fosfaat zo stabiel mogelijk kan houden (streefwaarde +/- 0,01ppm). Dit alles heeft weer te maken met evenwicht in je systeem waarbij voldoende biomassa een grote rol speelt, zodat niet na elke voerbeurt je waarde al gaat fluctueren.

als jee alleeen toevoegt om een getal te scoren kun je best straks eens doorschieten.
Eigenlijk zou je een soort ramping moeten doen en dan een demping.

Nadat de buffer bij mij vol was kwam nl opeens heel veel alg, later weer de daling (agv de groei van de algen) die moeilijk in te schatten was want je meet in de waterkolom.
Nu was er bij mij weer een lichte stijging die veel sneller onder controle was dan voorheen met gebruik van triton al99 ...vind deze eenvoudiger in gebruik dan rowaphos en diakat.
Ik denk (hoop) dat ik nu een steeds kleinere dalende / stijgende amplitude zal krijgen.

Volkomen met E.C eens.
Met de bufferwerking en langzame opbouw in gedachte kan je dus gepast fosfaat gaan doseren.Zou echt aan de ondergrens gaan zitten.Heb hier het zelfde probleem gehad na de opstart van mijn Reefer 170.Heb maanden moeten bijdoseren ondervoedingsproblemen bij acro,s en na een overdosering zit ik nu aan de PO4 verwijderaar.
Fosfaat blijft een belangrijke sleutel en langlopend issue.:cool:

Sluit me helemaal aan bij Erik en Jan.
Wat ik wel vreemd vindt is dat vele problemen hebben met fosfaat en dat ik momenteel redelijk vaak lees dat men fosfaat is aan het doseren. Voorheen deed niemand fosfaat doseren, het was/is gewoon niet nodig normaal gesproken. Voorheen stond er natuurlijk ook geen flesje PO4+ in de LFS.

Klopt,dat is omdat we de laatste 10 jaar steeds meer op de promillages willen sturen en vroeger het af moesten doen met een bioballen filter.
De laatste 15 jaar is er aan houdbare koralen zoveel verandert dat we op de "edge "moeten sturen biochemisch gezien.
We willen meer en moeten dus meer.
Toen ik begon was fosfaat ook gewoon een ongewenste stof,nu een noodzaak voor het behoudt en balans van je tank.

Dat fosfaat een onmisbaar element is voor alle levend wezen op aarde is al heeeeel lang bekend. Ook op gebied van zeewater aquarium gebeuren is al heeeel lang bekend dat fosfaat niet alleen een ongewenst element is als je er te veel van hebt maar ook dat zonder fosfaat het niet mogelijk is om iets in leven te houden. Het probleem ervan vroeger was alleen dat het een element was dat lastig te meten is en lastig is te sturen. Wat dat betreft zijn we dus geen stap verder dan 25 jaar geleden ;)

Alleen de grenzen waarbinnen we nu fosfaat kunnen meten en sturen liggen wel veel lager, en dichter bij de waarde van natuurlijk zeewater, dan 25 jaar geleden, en o.a. dit maakt het dan weer mogelijk dat we nu steenkoralen kunnen houden welke 25 jaar geleden niet gehouden konden worden.

Klopt,dat is omdat we de laatste 10 jaar steeds meer op de promillages willen sturen en vroeger het af moesten doen met een bioballen filter.
De laatste 15 jaar is er aan houdbare koralen zoveel verandert dat we op de "edge "moeten sturen biochemisch gezien.
Toen ik begon was fosfaat ook gewoon een ongewenste stof,nu een noodzaak voor het behoudt en balans van je tank.

Laatst bewerkt:
Dat fosfaat nodig is in het aquarium is duidelijk. Dat we nu preciezer kunnen sturen en meten door betere meetsets en betere techniek is ook duidelijk. Maar ik ben van mening dat in een normaal aquarium, om dan toch maar weer terug te komen op de balans die je aanhaalt, er voldoende fosfaat aanwezig is zonder dat je dat hoeft te doseren. Een aquarium in balans heeft voldoende vis belasting waardoor je automatisch voldoende (zo niet teveel) fosfaat hebt. Het kan natuurlijk ook zijn dat men te weinig voert. Ik zou persoonlijk altijd de voorkeur hebben voor meer vissen en/of meer voeren alvorens naar het flesje fosfaat te grijpen. Echter lijkt het flesje voor vele toch op de een of andere manier de voorkeur te hebben. De topic starten bijvoorbeeld voerde volgens mij te weinig. Als ik het voerpatroon lees in een van de eerste posts met ik dacht 4 blokjes diepvriesvoer per week op 500+liter bak dan kan ik me voorstellen dat het fosfaat te laag is. Ik voer dat per ongeveer per dag met daarnaast nog droogvoer.

Klopt Bjorn. Wat ik zo lees is dat veel startende aquarianen panisch zijn voor te veel fosfaat en te veel nitraat en gaan daardoor zeer weinig voeren. Wellicht terecht want als je net opgestart bent en nog nooit veel gevoerd hebt schiet je nitraat en fosfaat inderdaad omhoog bij elk blokje voer bij wijze van spreken. Reden hiervan is dat de biomassa (bacteriën) zich nog niet heeft aangepast op het (vele) voeren. Je moet even door de zuren appel heen bijten en steeds iets meer gaan voeren, als je dit niet doet past de biomassa zich dus ook nooit aan. Eenmaal een goede balans gevonden in het voerpatroon en een stabiele biomassa (eventueel i.c.m. extra hulpmiddelen zoals fosfaat absorber of VSV) zul je zien dat je waardes mooi stabiel blijven, ook als je een keer wat meer voert of een keer overslaat.

Natuurlijk kun je fosfaat aborber gebruiken en daarnaast fosfaat gaan doseren (ik las een dergelijk iets toevallig in iemand anders dagboek) of VSV inzetten en daarbij nitraat doseren maar naar mijn mening is dat gas geven met de rem erop en dus zonde van het geld.

Een stabiele balans vinden zonder veel toevoegingen en hulpmiddelen is naar mijn mening een betere en goedkopere oplossing.

Dat fosfaat nodig is in het aquarium is duidelijk. Dat we nu preciezer kunnen sturen en meten door betere meetsets en betere techniek is ook duidelijk. Maar ik ben van mening dat in een normaal aquarium, om dan toch maar weer terug te komen op de balans die je aanhaalt, er voldoende fosfaat aanwezig is zonder dat je dat hoeft te doseren. Een aquarium in balans heeft voldoende vis belasting waardoor je automatisch voldoende (zo niet teveel) fosfaat hebt. Het kan natuurlijk ook zijn dat men te weinig voert. Ik zou persoonlijk altijd de voorkeur hebben voor meer vissen en/of meer voeren alvorens naar het flesje fosfaat te grijpen. Echter lijkt het flesje voor vele toch op de een of andere manier de voorkeur te hebben. De topic starten bijvoorbeeld voerde volgens mij te weinig. Als ik het voerpatroon lees in een van de eerste posts met ik dacht 4 blokjes diepvriesvoer per week op 500+liter bak dan kan ik me voorstellen dat het fosfaat te laag is. Ik voer dat per ongeveer per dag met daarnaast nog droogvoer.

Back
Bovenaan