Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plexi glas lijmen.

Jon

Broekie
Beste, welke lijm kan ik het best gebruiken om dit te lijmen, heb nl genoeg plaat om een mooie bak in mekaar te gaan knutselen :) tips en tricks zijn welkom.

Mvg Jon

Zit hem ook in het materiaal wat je gebruikt XT of GS.
Gebruik bij Aquarium toepassing altijd GS. GS is een gegoten materiaal wat dus minder spanning heeft tegen over XT (XT is gepast plexi glass)

De bakken die ik maak gebruik ik ruw materiaal in de vorm van pellets. die ik verwarm tot een massa.
De naden die ik wil verlijmen doe ik van te voren eerst temperen zo dat de delen zacht worden. Met behulp van een spuit en het ruw materiaal spuit ik het materiaal aan een zijde en plaats de ander zijn op de naad. hier door krijg je dus een warme verbinding. Het overtollige materiaal. strijk in weg met behulp van een bison kit schrapper.

Je ziet ook veel dat mensen chloroform gebruiken (is bij de apotheek te verkrijgen)
Dit (las) proces noemt men Solvent Welding. Naar deel van deze toepassing is dat de kans op lucht bellen in de naden groot is. Als het materiaal niet goed haaks op elkaar aansluiten.

Zelf pas is Solvent Welding toe aan plexiglas van dunner materiaal. (tot 12MM dikte).
Dikker als 12MM ga ik over tot ruw materiaal.

Hoop dat ik je hier mee op weg help.

Anthony,

Laatst bewerkt:
het idee met plexiglas lijmen is dat je dikke trage en dunne snelle lijm hebt. De dikke lijm die ik gebruikt heb heet Acrifix 106 en de dunne Acrifix 108. De dunne is veruit te snel om het product in te smeren en daarna op elkaar te drukken. Dit gaat met Acrifix al moeilijk. Het idee is dat je de opgeschuurde lijmvlakken insmeert met Acrifix 106 en dat je een redelijk waterdichte verbinding hebt(het spul verdamp snel waardoor soms de lijm weg is voor je vast kan drukken) je kunt de stukken die wel/niet hechten duidelijk zien en hierna kan je de dunne gebruiken die als het ware tussen de platen trekt todat de verbinding dicht zit. Deze combo is erg sterk en dus waterdicht(getest met computer waterkoel systeem op druk)

Ik kan me voorstellen dat dit lastig verwerken is en bij bouwplastics hebben ze nog een andere lijm in een tube : Acrifix 192 deze vind ik zelf minder omdat hij naar mijn idee minder sterk is(of hij heeft een lange tijd nodig om uit te harden)

ik zou zelf wel kijken of ik aan een kit zou kunnen komen die de lijmnaden nog eens een keertje beschermt omdat de verbinding wel sterk is maar 0.0 flexibel en wellicht beschermd de kit dat nog wel wat

Acrifix 106, Acrifix 192, en kit. Zeker niet bedoelt voor Aquarium te plakken. De reden van dit is. dat dit lijm soorten zijn die het materiaal niet aan tasten (materiaal laten smelten). Acrifix 106, Acrifix 192, en kit. Is meer veel kleine projecten die niet onder zware belasting vallen.

Anthony,

mijn excuses dan, weer wat geleerd! dank je wel voor je correctie ;) wat doen die lijmen dan wel met het plexiglas? hoe zit dat trouwens met die XT en GS? PMMA is toch bijvoorbeeld GS dan?

Beste, welke lijm kan ik het best gebruiken om dit te lijmen, heb nl genoeg plaat om een mooie bak in mekaar te gaan knutselen :) tips en tricks zijn welkom.

Mvg Jon
is het plexi of acrylaat de laatste is alleen goed te verlijmen met chloroform gr ton

Acrylaat is een hoogwaardige kunststof, de juiste benaming is PMMA
GS is gegoten materiaal.
XT is gepest materiaal.

Anthony,

ik dacht gelezen te hebben dat PMMA ook gegoten werd? maar je zou PMMA dus geen plexi moetten noemen eigenlijk? Maar dan ga ik maar eens kijken of ik aan chloroform kan komen want wil misschien een keer een plexi sump maken(heb nog wat restanten 10mm PMMA)

maar dat kan dus wel met chloroform? reststukken genoeg dus geen probleem :P op school hadden ze altijd een kunststof zaagblad voor de formaatzaag dat was wel handig, nu moet ik toch maar eens kijken hoe ik dat spul het makkelijkste recht kan zagen..

maar dat kan dus wel met chloroform? reststukken genoeg dus geen probleem :P op school hadden ze altijd een kunststof zaagblad voor de formaatzaag dat was wel handig, nu moet ik toch maar eens kijken hoe ik dat spul het makkelijkste recht kan zagen..

Jep is prima te doen met chloroform. Zorg er echter wel voor dat het materiaal haaks gezaagt word.

Back
Bovenaan