Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

platwormen op schijfanemonen

Vermenigvuldigen!!!!! Ik heb een Diamant lipvis gekocht ( Macropharungodon birpatitus ) maar ik zie nog steeds veel platwormen.
 
vermenigvuldiggen probeer ik ook wel eens.niet schadelijk toch?
 
Hoi Jehonnes,

Ik heb ook last gehad van planaria en wist ook niet wat te doen. Ik heb het forum volledig afgestruind en me laten informeren door diverse mensen. Ik heb gekozen voor een natuurlijke en niet chemische oplossing. Ik heb een lipvisje gekocht waarvan de naam nog steeds niet duidelijk is. In mijn dagboek heb ik een duidelijke foto geplaatst van de planaria soort waar ik last van had. Je ziet deze foto in reactie 72. Je ziet daar ook het visje wat ik bedoel. Omdat ik niet wist wat de naam daarvan is heb ik een topic geopend in vissen & paarden. Ik heb nog steeds geen geheel duidelijk antwoord maar ondanks dat kan ik je wel vertellen dat ik er geen last meer van heb!

Link naar mijn dagboek:
http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=14355

Link naar de topic met de vraag "wat is de naam van dit lipvisje"
http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=17932

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Gr. en veel succes gewenst.
 
Het is dezelfde vis die ik had maar een gele, zoals gezegd ben je binnen korte tijd van de platwormen verlost.Nu nog de namen van deze vissen vinden.

Groeten,
 
Citroenlipvis maar hij heeft een bodem van koraalzand nodig om in te schuilen snachts.

grtz cockie
 
Hierbij nog even een actualisatie. De schijfanemonen lijken inmiddels weer ergens op (zie foto, van al een maand geleden, is een beetje lang blijven liggen). Ze staan er eigenlijk best goed bij alleen vind ik ze een stuk wateriger dan voor het zoetwaterbad.

Het inzetten van een vis voor het bestrijden van de platworm was voor mij geen optie. De visbezetting van mijn aquarium is (meer dan) verzadigd. Ik vrees dat ik te vaak om reden van een "probleem" een vis erbij gezet heb. Eerst last van alg (wat wel normaal is in het begin). Dus (semi) algetende vissen erin: salarias, bicolor blennie, bisponosa dwergkeizer en gele dokter. Later vond ik het aantal amphipods erg groot, dus een koningsgramma en een spitssnuit koraal klimmer ingezet (op advies van de aquariumzaak).

Het zijn allemaal vissen die ik ook mooi vind, dus ik heb van geen enkele koop spijt.
De vissen hebben het denk ik erg naar hun zin want er is nog nooit één gestorven, maar ik heb daardoor wel wat overbezetting. Het nitraatgehalte is waarschijnlijk daardoor moeilijk onder controle te krijgen.


Op zich ben ik er erg voor om natuurlijke wijze plagen aan te pakken, maar je loopt wel het gevaar dat het je bezetting van het aquarium gaat bepalen. Ik denk dat ik met mijn laatste koop wat probleem dieren betreft niet zo'n goede is geweest. Het was een mooie steen met veel lagere dieren erop, maar ik vrees ook de platwormen, ganzevoetjes, slangensterretjes en borstelwormen (zie topic elders).
[font=&quot]Ik heb begrepen dat ganzevoetjes en borstelwormpjes (zolang ze bescheiden blijven) niet echt problemen opleveren, maar ik lees op het forum ook dat je er garnalen of vissen worden ingezet om ze te bestijden zo zou ik dus bezig blijven.[/font][font=&quot]
[/font]
 

Bijlagen

  • schijf-051204.jpg
    schijf-051204.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 13
Bovenaan