Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

platwormen op schijfanemonen

jehonnes

Senior Forumlid
Enige weken geleden zag ik al wat zitten, een platwormachtig iets op de onderkant van de schijfanemonen ('s ochtends net nadat de lampen waren aangegaan en de anemonen nog niet open waren). Ik heb toen geprobeerd dit met een pincet te verwijderen, maar toen ik de bruine vlek aanraakte verdween die as sneeuw voor de zon. Omdat het sprekend lijkt op de knobbels van de schijfanemoon dacht ik toen dat het een soort spier was die hij terugtrok toen ik het aanraakte.

Nu zag ik ze vanochtend weer. Als enige oplossing heb ik kunnen vinden: weghevelen. Ik heb dat bij een paar geprobeerd en het lukt, maar het lijkt me en hele kunst om dat te doen zonder de schijfanemonen te beschadigen. Eén anemoon heb ik elk geval al wat beschadigd.

Op bijgevoegde foto zie je in cirkeltje 1 een platworm, in cirkeltje 2 zie je een beschadigde plek op de schijfanemoon (komt een sliertje naar buiten, dat ik overigens na en uur niet meer kon terugvinden).[font=&quot]

Ik gebruik nu een luchtslang met kleine diameter om te hevelen.
[/font]
[font=&quot]Weet iemand een andere oplossing? En hoe goed zou de schijfanemoon kunnen herstellen van de beschadigingen die kunnen optreden?[/font]



[font=&quot]



[/font]
 

Bijlagen

  • 100_3069c.jpg
    100_3069c.jpg
    164,5 KB · Weergaven: 57
hallo Jehonnes ik weet niet of je schijfanemonen op een losse steen zitten zo ja dan kan je ze er uit halen en in een bakje zeewater zetten en dan met een spuitje de platwormen eraf spuiten het is wel een beetje werk maar het werkt wel.


mvg a.romijn
 
a.romijn zei:
hallo Jehonnes ik weet niet of je schijfanemonen op een losse steen zitten zo ja dan kan je ze er uit halen en in een bakje zeewater zetten en dan met een spuitje de platwormen eraf spuiten het is wel een beetje werk maar het werkt wel.mvg a.romijn
5 seconden in zoetwater dompelen gaat een stuk gemakkelijker en is tevens veel effectiever ;)
 
hallo Peter geldt dit ook voor andere lageredieren bv xenia,gorgonen en druifjeskoraal ????????
 
a.romijn zei:
hallo Peter geldt dit ook voor andere lageredieren bv xenia,gorgonen en druifjeskoraal ????????
Ik doe dit preventief met alle nieuw aangeschafte lagere dieren en levend steen.

Ik heb jaren geleden mijn lesje geleerd, wat een planaria besmetting betreft.

Zorg er wel voor dat het zoetwater de zelfde temperatuur dan het aquariumwater heeft
 
Als het platwormen zijn, zoek dan eens op planaria. Ik heb er ook last van gehad. Al geef je alle lagere dieren een bad in zoetwater, er zullen er normaal nog zijn op je stenen. Deze zullen zich dan ook blijven vermenigvuldigen.

Er zouden ook vissen zijn die deze eventueel zouden eten, maar ik heb medicijnen gebruikt, dit houd wel een risico in.

groeten

Nico
 
Nico F. zei:
Als het platwormen zijn, zoek dan eens op planaria. Ik heb er ook last van gehad. Al geef je alle lagere dieren een bad in zoetwater, er zullen er normaal nog zijn op je stenen. Deze zullen zich dan ook blijven vermenigvuldigen.
groeten Nico
Helemaal correct Nico
 
die roze slierten zijn darminhoud. als je dergelijke schijfanemonen-oren een beetje pest stoten ze hun darminhoud uit. Gebeurt bij ons regelmatig als ik eens iets te rommelen hem in hun buurt.
 
Peter zei:
5 seconden in zoetwater dompelen gaat een stuk gemakkelijker en is tevens veel effectiever ;)
Ik zal dit morgen proberen. Ik kan de steen er zo uit pakken dus dat gaat perfect. Kunnen de schijfanemonen daar wel goed tegen?
Is het idee van zoet water dat de platwormen los laten en ik ze dus op de bodem van de emmer moet terug vinden?
 
ja, een beetje schudden met de steen en ze zullen er af vallen..
over 10 tot 14 dagen herhalen, want ze leggen eitjes die rond die tijd uit kunnen komen...
succes
 
hallo

als je last heb van planaria zal het ook op stenen zitten die je niet zo makkelijk kan verwijderen.
probeer de planaria op die stenen met een slangetje af te zuigen.

groeten peter
 
procedure uitgevoerd. emmer met osmosewater op temperatuur gebracht en de steen hierin meerdere seconden geschud. Er kwam van alles tevoorschijn. Meerdere vlokreeftjes, slakje en klein spul. Ik denk ook wel een aantal platwormen, maar die sterven dan meteen af en worden een prutje.

Mefisto zei:
die roze slierten zijn darminhoud. als je dergelijke schijfanemonen-oren een beetje pest stoten ze hun darminhoud uit. Gebeurt bij ons regelmatig als ik eens iets te rommelen hem in hun buurt.
ik heb een foto bijgevoegd van hoe de anemonen er na de behandling uitzagen. Veel sliertjes, hopelijk herstellen ze gauw

bedankt voor jullie tips (als de schijfanemonen tenminste blijven leven)
 

Bijlagen

  • 100_3074b1.jpg
    100_3074b1.jpg
    93 KB · Weergaven: 45
jehonnes zei:
procedure uitgevoerd. emmer met osmosewater op temperatuur gebracht en de steen hierin meerdere seconden geschud. Er kwam van alles tevoorschijn. Meerdere vlokreeftjes, slakje en klein spul. Ik denk ook wel een aantal platwormen, maar die sterven dan meteen af en worden een prutje.

ik heb een foto bijgevoegd van hoe de anemonen er na de behandling uitzagen. Veel sliertjes, hopelijk herstellen ze gauw

bedankt voor jullie tips (als de schijfanemonen tenminste blijven leven)
Wees gerust, ze blijven wel in leven

Misschien zelf beter dan voor die tijd ;)
 
Peter zei:
Wees gerust, ze blijven wel in leven

Misschien zelf beter dan voor die tijd ;)
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar zoals je op onderstaande aktuele foto ziet, moeten ze nu wel van ver terug komen.
Ze leven nog wel, hebben allemaal nog een getuit mondje, maar had ik hier mee moeten rekenen?

ad7x7 zei:
over 10 tot 14 dagen herhalen, want ze leggen eitjes die rond die tijd uit kunnen komen...
Ik denk dat ik dit maar niet doe, kan ik de anemonen niet aandoen. Zal als ik een platworm zie deze meteen wegzuigen (tot nu toe heb ik nog niet weer één gezien)

Zal als er verandering (hopelijk verbetering) in de schijfanenomen optreden weer een foto plaatsen. Het is misschien voor geinteresseerden wel aardig om te zien wat er kan gebeuren na een zoetwater behandeling.
 

Bijlagen

  • 100_3077b.jpg
    100_3077b.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 24
jehonnes zei:
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar zoals je op onderstaande aktuele foto ziet, moeten ze nu wel van ver terug komen.
Ze leven nog wel, hebben allemaal nog een getuit mondje, maar had ik hier mee moeten rekenen?
Hoi Jehonnes

Hoe gaat het nou met de oortjes en de platwormen ?
 
Peter zei:
Hoi Jehonnes

Hoe gaat het nou met de oortjes en de platwormen ?
geen platworm meer gezien.

de oortjes staan er nog steeds zielig bij, vergelijkbaar met de laatste foto. Ze zijn ook niet slechter geworden, leven dus nog wel. Uiteindelijk zullen ze denk ik wel bijtrekken. Niet alles in mijn bak doet het even goed, maar ik heb op een andere plaats nog zo'n schijfanemoon staan die groeit als kool (net als deze voor de platwormen en het zoetwaterbad).
Mijn neiging is nu om te concluderen dat je wel voorzichtig moet zijn met een zoetwaterbad en niet zo bang hoeft te zijn voor beschadigingen van de schijfanemonen bij het weghevelen van de platwormen. De sliertjes die daarbij soms ontstaan trekken gewoon weer weg.
 
Ik had vroeger dezelfde plaag en heb op aanraden een gele lipvis gekocht.

Binnen de korste keren was het probleem definitief opgelost ondanks het feit dat deze plaagdieren zich over het volledig aquarium verspreid hadden.

Dit is niet de enige vis die deze platwormen opeet maar ik was er heel tevreden over . Ik heb hem nu terug naar de winkel gebracht gezien hij te groot werd.

Ik heb mijn les geleerd en als ik nu koralen of steen inbreng behandel ik ze vooraf om problemen te vermijden.

Groeten,
 
jpm zei:
Ik had vroeger dezelfde plaag en heb op aanraden een gele lipvis gekocht.

Binnen de korste keren was het probleem definitief opgelost ondanks het feit dat deze plaagdieren zich over het volledig aquarium verspreid hadden.

Dit is niet de enige vis die deze platwormen opeet maar ik was er heel tevreden over . Ik heb hem nu terug naar de winkel gebracht gezien hij te groot werd.

Ik heb mijn les geleerd en als ik nu koralen of steen inbreng behandel ik ze vooraf om problemen te vermijden.

Groeten,
JPM

Welke gele lipvis was dat, ben erg nieuwsgierig. Zijn er ook andere formleden die de zelfde ervaring met deze lipvis.

Groet ben
 
Ik weet het niet zeker want ik vindt nergens een foto met de juiste benaming,ook niet in de dierendatabase maar ik zoek verder en laat nog iets weten of iemand anders misschien zodat ik kan bevestigen.

Groeten,
 
Bovenaan