Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Phyto plankton

remcodekker

ZeewaterForum lid
Beste,

ik zie aardig wat topics voorbijkomen over phyto plankton en dan specifiek het aanmaken hiervan. Nu ben ik benieuwd of dit ook gewoon te koop is of een goed alternatief hiervoor.

Mvg

Beste, ik ben opzoek naar een manier om mijn kalk kokerworm bij te voeren. Momenteel doet zij het geweldig maar weet niet of het genoeg is. Begreep dat bijvoeren met phyto een mogelijkheid is.

Een alternatief is bijvoorbeeld Fauna Marin UltraClam. Het gaat er om dat het voer zeer fijn moet zijn. Phyto kweken is ook geen slechte optie en het is minder moeilijk dan vaak gedacht wordt.

Ook Seachem heeft fyto en Zoo plankton voor als je maar weinig nodig hebt, een fyto kweek benodigd toch ook het nodige onderhoud.

gr. Marcel

Aansluitend: Weet iemand een webshop waar ze startculturen verkopen?

Zo gauw niet in Nederland. Er zijn echter genoeg liefhebbers die wat voor je hebben. En je winkelier kan 't denk ik ook bij groothandel bestellen, volgens mij gebruiken zij het ook.

In Nederland wordt onder meer Grotech Phytostart als startcultuur aangeboden. Even Googlen je vind verschillende aanbieders. Let er bij aanschaf wel op dat het produkt niet al en half jaar op de plank staat en en dat het geconditioneerd is bewaard (het is een levend produkt)

http://www.aquariaveldhuis.nl/index...TECH-PHYTOSTART-500-ML-GROTECH&productID=7234

Tja, en anders moet je toch weer in Duitsland bestellen, toen ik nog een aquarium had heb ik het ooit hier vandaan gehaald:
http://www.plankton-shop.de/ gewoon per post.
Heel vroeger had je ook nog een zekere Dennis en die had heel mooi spul, meen dat het koraalenzo.nl heette maar daar vind ik nu dus ook niets meer op dus ik ben bang dat veldhuis de enige is.

even een vraagje over phyto

hoe erg is het als er naupliën (artemia's) terecht zijn gekomen in mijn phytokweek?

direct uitfilteren of zal dit geen grote inpakt hebben op de phytokweek?

Meteen uitvangen als dit je enig phytokweek is en je die wilt behouden, de artemia zullen anders niet alleen de phyto opeten, maar ook de kans op een crash verhogen door hun ontlasting. Je kunt overigens ook een batch methode opstarten waarbij je steeds phyto opkweek en deze vervolgens 'besmet' met naupliën zodat deze op kunnen groeien en met een vol darmkanaal gevoerd worden en tegelijkertijd een schone nieuwe phytokweek opzetten. Zodra de artemia's dan op zijn gevoerd kun je die kweekbak reinigen en steriliseren en daar weer een nieuwe phyto kweek in opstarten en de oude weer 'besmetten'.

dat klinkt inderdaad interessant..
bedankt voor je antwoord!

ik heb zojuist al paar flessen gefilterd en apart gezet!

topjes

heb nog een vraag wat betreft de voeding voor de phyto.

ik houd nitraat en fosfaat op goede waarde ten eerste.. maar als voeding zit ik nog te piekeren wat ik zal doen.
ik heb nog plantenvoeding voor zoetwateraquarium.
alleen zitten hier de volgende stoffen en metalen in :

Al
B
Co
Cu
Fe
K
Mg
Mn
Mo
Zn
dGH

is dit veilig als ik 4 druppels per dag op 10 liter doseer?
neem aan dat de stoffen verbruikt worden door de phyto , of blijft dit achter en komt het ook in het zeeaquarium tijdens voeren van phyto?

alvast bedankt
gr johan

Ik ga ook proberen een kweek op te zetten.
Gisteren viel ik hier toevallig op.
Lijkt mij vele varianten om mee te starten?

Back
Bovenaan