Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Patrick's Zoantharium

Maar deze blijven niet klein hoor.
wendyschaap zei:
Percnon gibessi (algenetende krabbetje);)
Maar leuke bak patrick, het steen van seven seas is echt heel mooi, veel volume, weinig gewicht dus goed voor de portomonee. Ik heb zelf 2 grote stukken mee genomen van totaal 3 kilo. Ziet er goed uit.

Enneh, opstarten is het leukste van de hobby dus geniet ervan.

Ik ben zeker aan het genieten van de opstart :D

Elke dag kom ik weer wat nieuws tegen.
Een slak in een koker die spinnewebben (of zijn het dan slakkewebben) maakt en daarmee z'n voedsel vangt. ( ik ben de naam van dit slakje even kwijt..)
Kleine poliepjes, ze lijken een beetje op hele kleine glasanemoontjes, maar dan smaller (gelukkig geen myrionema)
en... raadselachtig.... een soort ontlasting :confused:
Het zijn langwerpige rolletjes, ongeveer 2 a 3 cm lang en enkele milimeters dik. Dit moet toch een flink diertje zijn die dit produceert. Ik heb nog geen tikken van een mantis gehoord, ook nog geen scharen van een krab zien bewegen...

Het water is nu al een week op de juiste waarden (nitriet en nitraat niet meer meetbaar). De algen groeien langzaam (op de caulerpa na, die groeit SNEL).
Daarom heb ik gister m'n blauwpoot heremietkreeft over gezet. Hij mist z'n oude thuis volgens mij, want hij probeert er de hele tijd uit te klimmen.

Dit weekend zet ik de kroepoekleder over en zal ik wat foto's plaatsen.

Patrick_NL zei:
Wendy, de percnon gaat er zeker in. Dat is eindelijk een krab die m'n vriendin ook leuk vind :rolleyes:

Misschien een klein leuk visje dat algjes eet? Ik las laatst iets over de G. rainfordi, is dat wat?
Je bedoelt misschien de Amblygobus rainfordi. Daarover vindt je o.a. in deze topic ietsje meer info terug. Heb ze zelf nog niet geprobeert.

Michel, bedankt voor de topic, ik ben al weer ietsjes wijzer. Zoals jij stuitte ik ook aldoor op dezelfde info over dit visje.
Als de bak wat verder ontwikkeld is wil ik dit visje wel eens proberen.
(PS. het blauwkoraal groeit lekker door, zeker 2 cm hoger geworden)

Even snel een update.

De waterkwaliteit is prima, m'n verzameling buttons heb ik 3 weken geleden in het zoantharium geplaatst. Het geeft precies het beeld wat ik voor ogen had.
Nu maar hopen dat ze een beetje willen groeien..

Ook heb ik een Percnon gibessi aangeschaft om me te helpen bij het verwijderen van de laatste algjes. Dat heeft hij (of zij) echter niet alng volgehouden. Gisteravond zei m'n vriendin dat hij verveld was.. helaas was dit de krab zelf :(

Ik heb een reflector boven de PL-verlichting gemaakt, door een oude T8 reflector op maat te zagen. Er is duidelijk meer licht nu, de buttons vinden dit heerlijk.

Helaas nog even geen foto's. De enige tijd dat ik heb om op het forum te komen is op m'n werk ( :D )
Zodra de tijdsdruk het toelaat zal ik nieuwe foto's plaatsen.

In ieder geval wil ik de mensen bedanken van wie ik de buttons heb kunnen overnemen. :goed: Het ziet er perfect uit!

Hoi Patrick,

Super zo'n button bakje :goed: ben benieuwd naar de foto's.
Als wij ooit stekken hiervan hebben zullen we aan je denken (maar voorlopig mogen ze groeien :D )

Groetjes, Nathalie.

Bijlagen

• HPIM5407.JPG
    HPIM5407.JPG
    85,9 KB · Weergaven: 94
Komt voor elkaar, ze zijn inmiddels alweer flink gegroeid, we beginnen bang te worden dat het een plaag gaat worden :D

Gistermiddag tijdens het verzorgen van m'n bakken een schokkende ervaring opgedaan.

Het stromingspompje in de nano heeft het begeven. Deze wilde ik uit het water halen om te kijken wat er mee aan de hand is. Naief als ik ben haal ik eigenlijk nooit de stekkers eruit als ik een pomp boven water haal :o
Dat heb ik dus geweten. Een flinke klap was het gevolg toen ik m'n hand in het water deed. Vreemd genoeg stond het gehele aquarium en ombouw onder stroom. Dit komt volgens mij door de zilverkleurige verf die is gebruikt. Deze zal wel metaaldeeltjes bevatten.
Na nog 2 klappen van het aanraken van de ombouw kreeg ik de stekker er uit.
Ik zal dit weekend dus op zoek moeten naar een klein pompje...

Nog even een update, helaas weer zonder foto's.

Het stromingspompje is ondertussen vervangen door een krachtigere eheim. Een mooi klein pompje met 1000 l/u. De stroming blaast nu door alle gaten van het steen naar buiten.

Ook heb ik een rode en een blauwe herremietkreeft aangeschaft. Ze zijn nu zo'n 1,5-2 cm groot. Worden ze te groot dan gaan ze m'n grote bak in. Voorlopig kunnen ze helpen opruimen.

De Caulerpa racemosa begint de overhand te krijgen. Ik pluk al zeer veel weg, maar het groeit gewoon weer terug. Volgens mij zijn er weinig dieren die deze alg eten, maar sugesties zijn welkom.

Tot nu toe voeg ik niets toe, ververs alleen met water uit m'n grote aquarium, waar wel jodide, ijzer en pocci-stylo glow van KZ word toegevoegd. (hoeveel er dan nog in m'n nano komt is me onbekend)

Ik ben van plan de kleinblijvende visjes die er in komen te voeren met cyclopeeze en pas uitgekomen artemia. Volgens diverse bronnen zou dit de zoanthussen ook moeten stimuleren om te groeien.

Pattiepitbull , hoe is het met dit project??? Ben wel benieuwd...:)

*uche*uche*
(stof wegblaas)

Het project staat nog, de buttons groeien, maar helaas groeit er ook enorm veel caulerpa.
Als algeters zitten er momenteel een rainfordi in, 2 blennie-tjes (ff de naam kwijt) een gibessi en een mitrax. Ook nog 2 pepermuntgarnaaltjes om de eventuele glasanemoontjes te tackelen.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met de verlichting. er hangt nu 2 X 25 watt 10.000 K en 1 x 25 watt 20.000 K boven (PL)
Er moet nog een nachtledje komen en misschien nog een 15.000 K t5je.

Verversen doe ik niet meer uit de grote bak, maar met vers aangemaakt water (ff 2 dagen laten staan). Ik zie dat de buttons hier mooier van open staan.

Straks ga ik weer caulerpa oogsten en wat water verversen. Tevens hervat ik de toedieningen van wodka, om die caulerpa onderuit te halen.

Iemand nog een idee van een caulerpa-etertje dat in 100 liter water past?

ohja, sorry dat ik het niet zo hard bijhoud.. zit de hele dag al met m'n neus in de dagboeken, dan heb je dat vrije uurtje niet altijd zin om je eigen dagboek op te daten :o

Stof??? tzijn dikke vette plakken geworden...blazen????...Bikken:D

De waterplantjes zou ik blijven plukken en daarnaast zoals je aangeeft de oorzaak wegnemen, dat gaat best snel...als je maar consequent doorzet...

Maak us een fotoke van de huidige progressie?

Back
Bovenaan