Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Patrick's Zoantharium

Patrick_NL

ZOAddict
Mede-verslaafden,

Ook ik zal er aan moeten geloven een dagboek te openen.
Om nu een dagboek te maken van mijn huidige bak, die al zo'n 2 jaar draait lijkt me niet zo leuk, mede omdat de opstart geheel beschreven is op mijn website, www.zeeaquarium.eu.

Ik wilde een dagboekje openen over mijn nieuw op te starten nano-bakje.
Zoals de titel al doet vermoeden, word dit bakje voornamelijk gevuld met zoanthus-soorten. Hun kleurenpracht heeft mij vanaf het begin van deze hobby al bezig gehouden, echter vielen ze niet op in mijn huidige bak (op wat blauwe zoa's na).

Het bakje is 40*40 en 64 hoog, met een waterhoogte van ca. 50 cm.
De verlichting bestaat uit 24 watt Daylight, 24 watt Actinic, 8 watt Actinic (iets andere golflengte).
Stroming word verzorgd door een 700l/u pompje en een 700l/u potfilter. Deze is geheel leeg en dient alleen voor de stroming. Misschien later dat ik er kool of fosfaatfilter in doe, mocht dit nodig blijken.
Ook is een afschuimertje aanwezig, aangedreven op de ouderwetse manier, door middel van een luchtpomp en bellenhoutje.
Deze techniek is weggewerkt in een mooi overloopje.
Verversingen gebeuren met water uit mijn grote aquarium.

Het grote wachten is nu alleen nog op het levend steen..

Alvast wat foto's:
 

Bijlagen

  • nano.jpg
    nano.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 186
  • afschuimer.jpg
    afschuimer.jpg
    129 KB · Weergaven: 165
Ziet leuk uit dat bakje,mooi die hoogte ten opzichten van de breedte:goed:

Daar de buttons ook hier een liefhebber treffen zal ik dit zeker volgen.

Succes,

Stefan
 
Patrick,
erg leuke , nette bak :) :goed: heel veel succes !! ik ga het volgen.....
 
leuk bakkie patrick!!!:goed:
 
We hebben het bakje al eens live mogen bewonderen..:D
Erg mooi bakkie! Succes ermee, we gaan je volgen!!

ps: De buttons wachten op je;)
 
Hallo allemaal,


Bedankt voor de lovende reacties, ik ga er, samen met jullie hulp, zeker wat moois van maken.
Als het allemaal door gaat komt er volgende week levend steen in. De bedoeling is om een pilaar te maken in het midden van de bak, zodat er rondom voldoende stroming is, ruimte genoeg voor buttons en dat er toch een dieptewerking ontstaat.

Waarom ik met vers levend steen opstart?
Omdat ik de opstart voor geen goud wou willen missen! Het leven wat er uit het steen komt kruipen (positief en negatief) is enorm boeiend.
Ook denk ik, dat ik door mijn ervaring met m'n grote bak, de algenplaag grotendeels kan voorzijn, door veel waterwissels, op tijd inzetten van grazers en veel handmatig verwijderen.

Iemand nog leuke ideeen voor nano-grazers? :)
Percnon gibbesi en wat slakken uit m'n grote bak komen er zeker in.
 
Hoi Patrick,

Stoer bakkie (waar heb ik dat bakkie toch eerder gezien:D ). Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden. Ondanks dat ik niet veel meer online ben ga ik de opstart zeker volgen!!

Suc6.

Arjan
 
Beste Patrick,

Ontzettend leuk idee en ik vind "Zoantharium" een super naam voor zo'n bakje. Ik ga dit dagboek zeker volgen.

Wellicht leuk is om in het bakje een harlekijngarnaaltje te houden, maar dan wel een die diepvrieszeesterren accepteert. Schitterend rustig beestje en je bakje is gegarandeerd ganzevoetjes vrij!

Marc
 
@ Arjan, tja, het was een stukje rijden naar Ammerzoden, maar dan heb je ook wat moois he? ;)


Een harlekijntje staat ook zeker op de planning, ook met het oog op de ganzevoetjes die er eventueel via het levend steen in kunnen komen.
Ganzevoetjes verstikken (eten?) buttons, en dat willen we nu net NIET hebben :)
Zou het mogelijk zijn 2 harlekijntjes te plaatsen in een klein bakje zoals de mijne?
 
En Eindelijk is het zo ver, het levend steen is binnen!
Vandaag naar Seven Seas gereden in Vijfhuizen. Ik was er nog nooit geweest, maar werd als een vaste klant ontvangen. Ook de inrichting sprak me direct aan.
Ik was niet de enige forum-verslaafde die de trip naar Seven Seas waagde. Nog even een gezellig praatje gehad met Ruud en Jochem.

Het steen zag er heel goed en luchtig uit, zonder al te veel alg. Ik heb zo'n 12 kilo meegenomen. Na een uurtje prutsen met SpeedGlue (vereist wat geduld..) heb ik een mooie pilaar kunnen bouwen, die maar net in m'n nano past :D
Resultaat staat hier onder.

Ik heb ook alvast wat toekomstige bewoners meegenomen. Een steentje met geel/groenige buttons. Ik verwacht dat deze met de juiste belichting geheel geel zullen worden. Deze staan nu in m'n grote bak.
 

Bijlagen

  • front zoantharium.jpg
    front zoantharium.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 137
  • yellow buttons.jpg
    yellow buttons.jpg
    140 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
leuk formaat, weer net even anders dan al die Aqua 40's :goed:

succes met de opstart.

groet, Steef
 
Vandaag even snel wat waardes getest.
Saliniteit: 1.024
Temperatuur: 25 C
Nitriet: 0,3 ppm
Fosfaat: 0,2 ppm

Lijkt me een normale opstart. Morgen plaats ik een beetje fosfaatverwijderaar in het potfilter. Deze wil ik zo snel mogelijk omlaag hebben, zodat het niet op het steen kan neerslaan.

Ontdekt leven:
Naast wat algen van diverse caulerpa-soorten vond ik enkele kokerwormpjes, groene rups/worm achtige diertjes, een rood wormachtig diertje en een ADHD-zeewatervlo (geen idee wat het is, maar daar lijkt het toch het meeste op)
Helaas ook een klein dood garnaaltje gevonden. Lichtroze met wit, en donkere vlekjes op de staart.

We houden het in de gaten :D
 
Ha die Patrick,

Leuke bak gaat dat worden,
Ik ga het zeker volgen!!!

Grappig dat je ook spreekt van

(groene rups/worm achtige diertjes, een rood wormachtig diertje)

Omdat wij bij de zelfde leverancier stenen hebben weg gehaald kan het best wezen dat wij dezelfde wormen hebben rondkruipen.

http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=33477

Jij hebt mij toen verwezen naar een link over zeeslangen, ik hoop niet dat jij daar nu de trotse eigenaar van bent.
Probeer eens een foto te maken dan kan ik vergelijken:D

Groeten Rob Visser
 
Hoi Rob,
Ik heb je topic nog eens doorgenomen. De dieren die ik tegen kom lijken niet op de lange worm/slangachtige die jij ontdekte. De wormpjes die er bij mij in zitten zijn ca. 4 cm lang en 1 a 2 mm dik. Ook lijken ze een soort pootjes/borstels te hebben. Misschien kokerwormpjes zonder koker?
 
Laatst bewerkt:
Ha die Patrick,

Jammer dat er geen gelijkenis is.

Had anders wel wat moois kunnen bloeien. LoL:)
Ik kom die wormen trouwens nog steeds met enige regelmaat tegen, ik wacht maar af en houd de boel in de gaten.

Voor de rest suc6 met je opstart

Groet Rob Visser
 
Vandaag weer het water getest.
temp: 25 C
Saliniteit: 1.024
Ph: 8
kH: 8
Fosfaat: 0,1 mg/l
Nitriet: 33+ mg/l (de schaal houd er mee op :eek:)
Nitraat: 15 mg/l

De ruiten zijn al bijna dagelijks bruin. Er zijn al diverse soorten Caulerpa zichtbaar, evenals bruine algen en wieren.
Op een aantal kokerwormpjes na nog geen zichtbaar leven ontdekt de laatste dagen.. (dit keer eens GEEN mantis :D )
 
Vandaag maar weer eens ff snel de nitriet gemeten. Was een slimme zet, want nu bemerkte ik op dat de vorige nitriet-waarde niet 33 was, maar 3,3 mg/l :eek:
Huidige waarde is 0,3, dus dat gaat lekker.

Er komen al wat korte draadalgjes op. Ik heb een aantal slakken uit m'n grote bak overgezet om dit enigzins te bestrijden.
Ook voeg ik sinds een paar dagen elke dag een paar druppels wodka toe, om de bacterie-populatie te vergroten. (TIP voor de mensen die dit ook willen proberen, zoek eerst genoeg info voor je begint !! )
Vandaag ook de 2e waterwissel gedaan. 10 liter er uit, 10 liter uit de grote bak erin.
Als alles goed gaat probeer ik aanstaand weekend de kroepoekleder over te zetten om de waterwaarden geheel onder controle te krijgen. Als dat allemaal lukt gaat ook de blauwe herremiet over. (ben ik eindelijk van het gegooi met m'n stekken af... :D)

Iemand nog leuke ideeën voor kleinblijvende alg-eters?
 
Patrick_NL zei:


Iemand nog leuke ideeën voor kleinblijvende alg-eters?
Percnon gibessi (algenetende krabbetje);)
 
Bovenaan