Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Par-meter

NanoReef60

ZeewaterForum lid
Sinds een week heb ik een Blue Marine 60 welke in de "opstartfase" zit. Ik heb inmiddels de verlichting al veranderd naar een AI Prime 16HD.
Ik wil in de toekomst graag wat LPS koralen in dit aquarium en wil dan ook de juiste par waardes aanbieden. Nu is mijn vraag of iemand een een par-meter te leen/huur heeft in de omgeving van Limburg. Uiteraard tegen betaling.
Alvast bedankt :)

mocht je geen par meter kunnen regelen kun je altijd nog de resultaten van deze metingen in gedachte houden. kloppen niet helemaal met de afmetingen van jouw bak maar kan je wel een goede indicatie geven.

mocht je geen par meter kunnen regelen kun je altijd nog de resultaten van deze metingen in gedachte houden. kloppen niet helemaal met de afmetingen van jouw bak maar kan je wel een goede indicatie geven.

Dankjewel, dit filmpje had ik inderdaad ook al gevonden :)
Dit is absoluut een goede richtlijn.

Op deze manier heb ik mijn lampen ook ingesteld. Alleen heb ik de Hydra 32 HD. Denk dat je het moet zoeken bij winkeliers die zo'n meter verhuren. Aangezien de meeste meters vrij prijzig zijn voor eenmalig gebruik of je moet al constant van verlichting wisselen. Ook zijn de meeste meters hier slecht te verkrijgen of gewoon niet in vergelijking met Amerika.

Grt Marco

Op deze manier heb ik mijn lampen ook ingesteld. Alleen heb ik de Hydra 32 HD. Denk dat je het moet zoeken bij winkeliers die zo'n meter verhuren. Aangezien de meeste meters vrij prijzig zijn voor eenmalig gebruik of je moet al constant van verlichting wisselen. Ook zijn de meeste meters hier slecht te verkrijgen of gewoon niet in vergelijking met Amerika.

Grt Marco
Ik heb hem nu ook ingesteld volgens deze video. Ik had al met een aantal winkels gebeld maar uitlenen doen ze deze apparaat niet omdat het zo duur is. Ik heb de lamp nu 20,5 cm boven het wateroppervlak hangen. en de instellingen gepakt voor de 12inch bak. Dit komt het meeste in de buurt van de afmetingen van de Blue Marine 60. Dit hou ik voor nu als richtlijn. Als over een aantal weken de eerste koralen komen dan kijk ik wel hoe ze reageren. Hoop op een goede uitkomst.

Ik heb hem nu ook ingesteld volgens deze video. Ik had al met een aantal winkels gebeld maar uitlenen doen ze deze apparaat niet omdat het zo duur is. Ik heb de lamp nu 20,5 cm boven het wateroppervlak hangen. en de instellingen gepakt voor de 12inch bak. Dit komt het meeste in de buurt van de afmetingen van de Blue Marine 60. Dit hou ik voor nu als richtlijn. Als over een aantal weken de eerste koralen komen dan kijk ik wel hoe ze reageren. Hoop op een goede uitkomst.
Zal wel loslopen koralen kunnen zich goed aanpassen aan licht. Alleen als je het eenmaal ingesteld hebt en er geen directe problemen voor de koralen zijn ervan af blijven. Niet de hele tijd dingen aanpassen dat gaan ze minder vinden.

Grt Marco

Bedankt voor het advies. Ik vind het er nu wel "mooi" bij staan. In hoeverre je van mooi kan praten bij een bak met alleen steen in de opstart.
Dus als de koralen goed reageren zal ik van de "switches" afblijven 😀

Hou er ook rekening mee, dat je niet direct aan het koraal kunt aflezen of de (kleine) wijziging ook het gewenste effect geeft.
Hou er rekening mee dat dit enkele weken (bij sps koraal zeker 6 weken) tot zelfs maanden kan duren voordat je het effect zichtbaar wordt.

Hou er ook rekening mee, dat je niet direct aan het koraal kunt aflezen of de (kleine) wijziging ook het gewenste effect geeft.
Hou er rekening mee dat dit enkele weken (bij sps koraal zeker 6 weken) tot zelfs maanden kan duren voordat je het effect zichtbaar wordt.
Dankjewel voor de aanvullende info. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd :)
Ik heb het voor nu zo ingesteld. Alleen heb ik rood en groen ook op 0 staan. Denk je dat dit te heftig gaat zijn of juist te zwak voor in de toekomst LPS?

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2023-01-24 om 14.55.36.png
    Scherm­afbeelding 2023-01-24 om 14.55.36.png
    147,5 KB · Weergaven: 17
Dankjewel voor de aanvullende info. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd :)
Ik heb het voor nu zo ingesteld. Alleen heb ik rood en groen ook op 0 staan. Denk je dat dit te heftig gaat zijn of juist te zwak voor in de toekomst LPS?
Zou het schema precies zoals hun het adviseren overnemen en dan zit je goed. Ik heb dit voor mijn lamp ook gedaan en het is goed.

Zou het schema precies zoals hun het adviseren overnemen en dan zit je goed. Ik heb dit voor mijn lamp ook gedaan en het is goed.
Je hebt wel rood en groen aan staan? Ik hoor allemaal verhalen dat rood en groen de groei van alg bevorderd. Vandaar ik het maar heb uitgezet.

Hou er rekening mee dat ik een andere bak en lamp heb. UV 88%, V 88%, RY 96%, B 96%, G 8%, DR 8%, ML 0%, CW 48%. Dit is mijn schema draait van 12:00 uur tot 23:00 uur met 1 uur op en af in deze tijdsperiode.

Grt Marco

Back
Bovenaan