Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Papegaaivis eet niet (met de pot mee)

EelEsto

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb sinds een week een prachtige Scarus Quoyi in de bak zwemmen. Ziet er prachtig en gezond uit. Zwemt lekker in het rond en is de hele dag druk met het afschrapen van (kalk) algjes van de stenen samen met de doktersvissen.

Ik maak me echter wat zorgen. Want hij neemt nog steeds geen aangeboden voer aan. Zowel Spirulina als artemia kijkt hij niet naar om.

Hij ziet er op zich nog goed gezond uit maar ben toch bang dat zonder bijvoeren hij het niet gaat redden. Er zit praktisch geen alg in de bak

Iemand ervaring met deze vis en hoe hem aan het eten te krijgen (en waarmee dan)?

Ik heb van Ocean&Lake een (zwarte) pot met geperste Spirulina-ringen die op houdertje aan het raam kunt plakken of gewoon los op de bodem leggen. Ik kom niet op het merk en zit op m'n werk.

Mijn ervaring hiermee is dat vissen die hun alg etc. van de stenen halen dit als een prima vervanger zien.

Dokters vinden de gewone bladen van de Toko eigenlijk veel lekkerder.

O&L heeft een webshop dus ....

Jan

Ik heb van Ocean&Lake een (zwarte) pot met geperste Spirulina-ringen die op houdertje aan het raam kunt plakken of gewoon los op de bodem leggen. Ik kom niet op het merk en zit op m'n werk.

New Era, Marine Grazer?

Idd marine grazer van New era.
Misschien dutch mysis proberen werkte bij mij goed iig.
Succes en hoop dat hij gaat eten
Gr

Wat vervelend voor je zeg. Ik heb er ook een zitten sinds een maand en hij pakte vrijwel meteen al het aangeboden voer. Marine grazer gebruik ik ook is hij dol op en gekookt broccoli is zijn favoriet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat vervelend voor je zeg. Ik heb er ook een zitten sinds een maand en hij pakte vrijwel meteen al het aangeboden voer. Marine grazer gebruik ik ook is hij dol op en gekookt broccoli is zijn favoriet

Thanks allen - hier gaan we mee aan de slag.

@Juicy: hoe lang kook jij de broccoli?

Sent from my iPad using Tapatalk

Je hebt hem pas een week in de bak, je schrijft zelf dat hij de hele dag aan het grazen is van (kalk)algen dus waarschijnlijk heeft hij daar nu nog meer dan voldoende aan ,en kijkt hij daarom nog niet om naar vervangend voer. Ik zou het een even rustig aanzien en me nog geen zorgen maken.

Echt maar 5-10min zodat er nog wel bijt inzit en niet slap wordt

Je hebt hem pas een week in de bak, je schrijft zelf dat hij de hele dag aan het grazen is van (kalk)algen dus waarschijnlijk heeft hij daar nu nog meer dan voldoende aan ,en kijkt hij daarom nog niet om naar vervangend voer. Ik zou het een even rustig aanzien en me nog geen zorgen maken.

Thanks Erik - dat zijn bemoedigende woorden. Hoop inderdaad dat dit het geval is. Hoewel iets minder vet - ziet er nog niet ingevallen uit. Dus waarschijnlijk inderdaad toch nog voldoende te vinden in de bak zelf.

Hoop dat dit goed gaat. Wat een mooie vis is het! Hij zou reef safe moeten zijn en heb hem inderdaad dan ook nog niet kunnen betrappen op het happen aan koraaltjes.

Echt maar 5-10min zodat er nog wel bijt inzit en niet slap wordt

Heb diepvries broccoli nu en begreep dat deze eigenlijk niet eens gekookt hoeft te worden. Er ligt inmiddels een stuk in de bak. De vissen kijken er echter nog niet naar om. Alleen de garnalen zitten er met z'n allen op in te hakken.... stomme beesten :o

Heb diepvries broccoli nu en begreep dat deze eigenlijk niet eens gekookt hoeft te worden. Er ligt inmiddels een stuk in de bak. De vissen kijken er echter nog niet naar om. Alleen de garnalen zitten er met z'n allen op in te hakken.... stomme beesten :o

Is even wennen vooral als je het nog niet eerder hebt aangeboden. Bij mij heeft het 2 dagen geduurd voordat de vissen het door hadden.

Is even wennen vooral als je het nog niet eerder hebt aangeboden. Bij mij heeft het 2 dagen geduurd voordat de vissen het door hadden.

Wellicht een goede tip probeer eens een nori blad in de klem te hangen met daarvoor een stukje (diepgevroren) broccoli of bijv. witlof.
Vissen beginnen aan het nori blad te eten, pakken per abuis een stukje broccoli en daarna begint het feest ;-)

Gr. Ger

Als het goed is krijg ik vandaag de new era marine grazer en nori bladen binnen. Gaan we dus proberen.

Vooralsnog eet hij niet van aangeboden voer (wel de hele dag van de stenen aan het grazen)

Als je alles heb geprobeerd kan je koipellets met spiruline proberen. Let wel op dat je geen cyano krijgt bij te teveel voeren hiervan.

Thanks - ook deze zullen we op het lijstje zetten als eerder gemelde pogingen geen success lijken te hebben.

Hoe vaak voer je nu per dag, hoeveel tijd zit er tussen en welk voedsel probeer je?

Hoe vaak voer je nu per dag, hoeveel tijd zit er tussen en welk voedsel probeer je?

Voer 1 keer per dag. Spirulina en Mysis. Verder ligt er sinds gisteren broccoli op de bodem en hangt er marine grazer aan de ramen. Naar allen wordt niet omgekeken door de vis :(

Een onverwachtse update rond de zo mooie papegaaivis.

Hij (of zij) doet vreemd. Lag sinds een paar uur regelmatig stil achter/onder een steen. Zwemt zo nu en dan een klein rondje maar doet dan constant z'n bek wijd open. Net alsof er iets in zijn mond/keel vast zit. Hij is er duidelijk door geirriteerd. Daarna gaat hij weer tussen de stenen zitten. Is echt pas sinds een paar uur. Daarvoor zwom hij nog rustig grazend door de back

Heb zo'n onderbuik gevoel hier. Hoop dat dit niet de verkeerde kant op gaat............... :(

Ik hou jullie op de hoogte. Als er iemand in tussentijd nog suggesties heeft.............

Voer 1 keer per dag. Spirulina en Mysis. Verder ligt er sinds gisteren broccoli op de bodem en hangt er marine grazer aan de ramen. Naar allen wordt niet omgekeken door de vis :(

Nieuwe vissen kun je beter meerdere malen per dag verschillende soorten voedsel aanbieden.
Na het inbrengen van nieuwe vissen in het aquarium, voer ik een keer of 10 per dag, waaronder kreefteneitjes, levende artemia, mysis en verschillende soorten vlokken. Zo is de kans groter dat er iets lekkers voor hem bij zit, zodat je het geaccepteerde voer extra kunt geven.
Mijn scarus at de eerste week ook alleen nog maar alg van de stenen en verder niets. Nieuwe vissen hebben de tijd nodig om te leren eten. Na een week pakte hij voorzichtig wat mysis, waardoor ik de mysis 5x per dag ben gaan aanbieden. We zijn nu een paar weekjes verder en inmiddels eet hij spirulina uit de hand.
Ik hoop dat hij het redt en dat je er nog iets aan hebt.

Back
Bovenaan