Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

Patrick_NL

ZOAddict
Palytoxine-vergiftiging

Palytoxine komt voor in de poliepen van de soort Palythoa. Dit gif is een van de dodelijkste giffen op aarde. Aanraking met een kleine hoeveelheid kan al tot ernstige klachten leiden.
Enkele klachten zijn: tintelende vingers, tintelende lippen, kopersmaak, zwelling van vingers/lippen, opgezette ogen, blindheid, hoesten en zelfs de dood bij grotere hoeveelheden.

Dit gif kan echter niet zomaar door de huid heen. Het heeft een ingang nodig om in de bloedstroom te komen. Zo'n ingang kan bijvoorbeeld een wondje zijn, of met de vuile handen langs ogen of mond wrijven (de diverse klieren e.d. in ogen, mond en neus nemen de stof op)
Aanvulling(door Anthony28):
Ook kan het gif zich verspreiden op nevel/fijne waterdruppeltjes. Deze kunnen zich verspreiden door de ruimte waarin gewerkt wordt. Let wel, dit gebeurt alleen als de buttons boven water gehaald zijn en geirriteerd worden.
Als voorzorg kun je denken aan goed ventileren en na het werken met /aan de betreffende poliepen de kamer verlaten.

Omgang met de Palythoa toxica, de Palythoa met de grootste hoeveelheid gif, dient dan ook met het grootste respect te gebeuren. Handschoenen is een must, maar ook oogbescherming kan geen kwaad.
Het belangrijkste is echter dat je bewust bent dat je met een gif bezig bent. Zorg er voor dat je niet met je handen langs ogen, neus of mond wrijft. De handdoek die gebruikt wordt ook direct na het gebruik wassen. Ook met deze handdoek niet langs ogen en mond!

Helaas zijn er nogal wat misvattingen over de giftigheid van poliepen. Er wordt snel gezegd "dat zijn giftige poliepen" wanneer er grijsbruine poliepen zichtbaar zijn. Zo zijn veel relatief onschadelijke soorten in een kwaad daglicht gezet.
Let wel op, ALLE Palythoa en waarschijnlijk alle Zoanthus bevatten Palytoxine. Maar alleen de toxica bevat het in grote hoeveelheden.

Dus ook de felgekleurde felbegeerde poliepen bevatten gif en zouden ook met hetzelfde respect behandeld dienen te worden.

Enkele links:

World's 2nd deadliest poison in aquarium stores near you

Ervaringsverslag

Wikipedia (NL)

Wikipedia (EN)

Vergiftigingen


Verslag van Cerianthus (thnx StephanR)

Nog een nuttig topic over o.a. Palytoxine

Foto van de Palythoa toxica:

palythoa toxica.jpg


Let wel, dit is misschien het gevaarlijkste gif in onze aquaria, maar zeker niet het enige. De gevaren schuilen ook in de stekels van een zee-egel, de mesjes van dokters en de diverse dinoflagelaten en algjes die in de juiste hoeveelheden nare gevolgen kunnen hebben.
Met alles geld - het zijn levende dieren, met hun natuurlijke verdedigingsmechanismen. Behandel ze met het respect dat ze verdienen.

Nog een interessante discussie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een klein verslagje gemaakt over Palytoxine. Natuurlijk is het een onderwerp waar nog veel meer over uitgeweid kan worden, maar die informatie is te vinden in links geplaatst in het artikel.

Hopelijk kan dit onderwerp als een sticky geplaatst worden ter informatie van ieder die wel eens met deze buttons te maken heeft.
Misschien kan er dan gestopt worden met de eeuwige reacties als "pas op, dit is de giftige buttons" of vragen als "Is dit die giftige"?

Elkaar informeren, dat is waar een forum op draait. Maar dit moet niet andere onderwerpen laten ontsporen. Ook worden vaak andere soorten aangeduid als "dé giftige" poliep.
Daarom dit ene centrale punt.

Mijn mening hierover:
Ja, sommige buttons zijn erg giftig. Nee, lang niet allemaal bezorgen je een enkeltje ziekenhuis.
Behandel ze met respect, zoals je andere dieren ook met respect behandel.

Op een hondenforum zal ook niet bij elk onderwerp gereageerd worden met "pas op, deze kan bijten!" :cool:
 
Kan hier helaas vanuit de praktijk mee praten.
Aangeboden om iemand zijn aquarium te verhuizen. Zijn aquarium zat vol met deze poliepen.
Alles ging over naar een nieuw aquarium {ander huis}

Tijdens het werk, geen last gehad, maar toen ik naar bed ging, lag ik te rillen van de koorts..

De volgende dag toch nog verder de "troep" opruimen en kreeg last van mijn ogen en schaafde mijn knokkels iets.

Bijna een week lang onstroken gewrichten gehad, 3 dagen koorts, en de snot liep uit mijn ogen.

Dus ook boven water kunnen zij gassen maken waarvan je enorm ziek wordt.
 
Ik heb deze ook in de bak zoals je kunt zien aan de foto. (onderaan in het midden)
Heb er nog nooit last van gehad tijdens het onderhoud aan en in de bak. Zelfs niet tijdens het verplaatsen van dit diertje.


wallpaper.jpg
 
Kan hier helaas vanuit de praktijk mee praten.
Aangeboden om iemand zijn aquarium te verhuizen. Zijn aquarium zat vol met deze poliepen.
Alles ging over naar een nieuw aquarium {ander huis}

Tijdens het werk, geen last gehad, maar toen ik naar bed ging, lag ik te rillen van de koorts..

De volgende dag toch nog verder de "troep" opruimen en kreeg last van mijn ogen en schaafde mijn knokkels iets.

Bijna een week lang onstroken gewrichten gehad, 3 dagen koorts, en de snot liep uit mijn ogen.

Dus ook boven water kunnen zij gassen maken waarvan je enorm ziek wordt.

had ik dus ook rillen/koorts en bloedvergifteging.
een kennis van mij nam het daarna over gevolg opname ziekenhuis
was een hartpatient konden ze niet zo maar wat geven
ik zelf heb er bijna 8 dagen mee gelopen de bloeduitstorting op mijn
hand heeft maanden geduurd voor dat weer weg was.
ik wil ze voor geen goud meer in de bak hebben al krijg ik geld toe.
gr frank.
 
dit zijn absoluut de ergste.
mocht je ze houden kun je ze het beste een plekje geven met enkel grind/zand erom heen. op deze manier beperk je het verspreiden ervan.
eenmaal aan het verspreiden heb je ze overal en kom je er nooit meer vanaf!
ook laten ze gemakkelijk wat poliepjes los die dan zelf verplaatsen.
probeer ze zo min mogelijk te beschadigen en haal ze nooit beschadigt/geïrriteerd boven water.
je kunt er behoorlijk ziek van worden symptomen oa : verkouden, hoofdpijn, koorts, suf
voor baby's/kleine kinderen en op huisdieren hond/kat kan het echt gevaarlijk worden.
probeer ze ook niet handmatig te verwijderen als dit niet nodig is.
beter de hele steen eruit halen.
 
klopt helemaal patrick!
 
dit zijn absoluut de ergste.
mocht je ze houden kun je ze het beste een plekje geven met enkel grind/zand erom heen. op deze manier beperk je het verspreiden ervan.
eenmaal aan het verspreiden heb je ze overal en kom je er nooit meer vanaf!

Elke week een paar weg halen dan is de vergiftiging kans het kleinst.
Een druppel Aiptasia-x in zijn bek {even vol houden soms moet het een paar keer} maar ze verdwijnen wel
 
Elke week een paar weg halen dan is de vergiftiging kans het kleinst.
Een druppel Aiptasia-x in zijn bek {even vol houden soms moet het een paar keer} maar ze verdwijnen wel

Vind ik allemaal een beetje opgeblazen ,ik heb deze al jaren en Wesly heeft ze van mij en heb nooit ergens last van gehad , uiteraart als je er niet tegen kunt dan kun je ze beter weg doen maar dat heb je met alle poliepen ,ook met druifjes hamertjes ,kun je ook uitslag van krijgen dus je moet niet alles geloven wat je leest maar zelf meemaken en je afvragen ben ik hier alerchies voor Er zijn ook mensen die niet tegen zeewater kunnen ,maar dan doet ook niet iedereen zijn bak weg d us het is maar hoe je het opvat ,Maar dit is geen uitval naar jullie hoor aleen mijn mening gr jaap
 
Vind ik allemaal een beetje opgeblazen ,ik heb deze al jaren en Wesly heeft ze van mij en heb nooit ergens last van gehad , uiteraart als je er niet tegen kunt dan kun je ze beter weg doen maar dat heb je met alle poliepen ,ook met druifjes hamertjes ,kun je ook uitslag van krijgen dus je moet niet alles geloven wat je leest maar zelf meemaken en je afvragen ben ik hier alerchies voor Er zijn ook mensen die niet tegen zeewater kunnen ,maar dan doet ook niet iedereen zijn bak weg d us het is maar hoe je het opvat ,Maar dit is geen uitval naar jullie hoor aleen mijn mening gr jaap

Hallo Jaap,
Jammer dat je hier een poging doet het gevaar van palytoxine te bagetaliseren. Volgens mij mis jij het punt volledig. Palytoxine heeft niets met allergie of gevoeligheid te maken. Het gaat hier domweg om vergiftiging waarbij het enige wat van belang is om een effect te ondervinden, de opgenomen dosis per kg lichaamsgewicht is.
Het gaat hier niet om verschijnselen als een rood vlekje op je arm als gevolg van wat netelen. Het gif heeftt, bij voldoende blootstelling, direkt invloed op vitale processen als de hartfunctie en ademhaling. Vernauwende vaten in de longen beperken de zuurstofopname en belemmeren tevens de zuurstofvoorziening van de hartspier.

Dat jij je niet van enig gevaar bewust bent en kennelijk gelijksoortige poliepen in je aquarium heb en nog geen verschijnselen hebt kunnen linken met contact met deze stof, berust dan ook alleen op geluk. Het is inderdaad zo dat als je deze poliepen met rust laat, er weinig gevaar is. Het gif komt vrij als je ze plaagt of beschadigd. Omdat het een woekerde soort betreft mag je verwachten dat de poliepen zich na verloop van tijd door de bak gaan verspreiden en dat je er vroeg of laat mee aan de gang moet.
 
Vind ik allemaal een beetje opgeblazen ,ik heb deze al jaren en Wesly heeft ze van mij en heb nooit ergens last van gehad , uiteraart als je er niet tegen kunt dan kun je ze beter weg doen maar dat heb je met alle poliepen ,ook met druifjes hamertjes ,kun je ook uitslag van krijgen dus je moet niet alles geloven wat je leest maar zelf meemaken en je afvragen ben ik hier alerchies voor Er zijn ook mensen die niet tegen zeewater kunnen ,maar dan doet ook niet iedereen zijn bak weg d us het is maar hoe je het opvat ,Maar dit is geen uitval naar jullie hoor aleen mijn mening gr jaap

Het is niet opgeblazen, maar een goede waarschuwing dat je hiermee voorzichtig moet zijn.
Als je het zelf een keer mee gemaakt heb, schik je wat de uitwerking kan zijn.

Precies zoals ik al zei.
Zolang je ze met rust laat is er niets aan de hand, maar kijk uit als ze zich bedreigd voelen.
 
Hallo Jaap,
Jammer dat je hier een poging doet het gevaar van palytoxine te bagetaliseren. Volgens mij mis jij het punt volledig. Palytoxine heeft niets met allergie of gevoeligheid te maken. Het gaat hier domweg om vergiftiging waarbij het enige wat van belang is om een effect te ondervinden, de opgenomen dosis per kg lichaamsgewicht is.
Het gaat hier niet om verschijnselen als een rood vlekje op je arm als gevolg van wat netelen. Het gif heeftt, bij voldoende blootstelling, direkt invloed op vitale processen als de hartfunctie en ademhaling. Vernauwende vaten in de longen beperken de zuurstofopname en belemmeren tevens de zuurstofvoorziening van de hartspier.

Dat jij je niet van enig gevaar bewust bent en kennelijk gelijksoortige poliepen in je aquarium heb en nog geen verschijnselen hebt kunnen linken met contact met deze stof, berust dan ook alleen op geluk. Het is inderdaad zo dat als je deze poliepen met rust laat, er weinig gevaar is. Het gif komt vrij als je ze plaagt of beschadigd. Omdat het een woekerde soort betreft mag je verwachten dat de poliepen zich na verloop van tijd door de bak gaan verspreiden en dat je er vroeg of laat mee aan de gang moet.
Hey Anthony het is inderdaat waar wat je probeerd te vertellen ben zelf ook in aanraking geweest met deze poliepen bijna blind aan een oog geweest maar dat neemt niet weg dat je ze niet kunt houden ,wie het niet vertrouwd moet ze gewoon wegdoen of ze eenvoudig wegspuiten en dat hoeft niet in een keer een waarschuwing is altijd op zijn plaats maar men moet de boel niet opblazen alsof dit het einde is , alsnog vind ik het mooie poliepjes en houd deze zoals gezegt in toom door ze gedeeltelijk weg te spuiten met azijn Nogmaals dit is geen aanval op je schrijven maar mijn mening en ervaring gr jaap
 
Lees dit verhaal maar eens dan zie je hoe gevaarlijk het is om niet te weten waar je mee bezig bent.

Ik ben er nu zelf twee keer ziek door geweest maar het is waar wat ze zeggen het wordt elke keer heftiger.
De tweede keer was doordat ik een aquarium schoonspoot met hoge druk die al zeker 3 weken buiten stond (ze waren dus helemaal uitgedroogd want ze zaten op de achterwand)
Groet
Eric jan
 
Bovenaan