Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

paarse tegelvis

danny

Senior Forumlid
Paarse Tegelvis:  Wie kan mij wat vertellen over dit hele mooie visje. Ik weet al dat het springers zijn. Weet helaas de latijnse naam niet.

Bijlagen

• IMAG0730.jpg
    IMAG0730.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 258
Hoi Danny

Ik denk dat jij de baarsachtige uit de Malacanthidae familie bedoeld

Uit eigen ervaringen weet ik dat ALLE Hoplolatilus soorten bijzonder schuwe (en blijven) vissen zijn. Dus ook de paarse (Hoplolatilus purpureus) die jij hier bedoeld,
Deze prachtige vissen zijn bij uitstek geschikt voor een absoluut rustig rifaquarium, dus niet te combineren met agressieve, druk en nerveus doende vissen z.a. bijvoorbeeld doktersvissen !
Deze vissen voeden zich in de vrije natuur hoofdzakelijk met plankton, maar in gevangenschap eten zij na een korte gewenningsperiode ook artemia en mysis e.d.m.
De Hoplolatilus purpureus wordt ca 15 cm lang en de ideale temperatuur voor deze schoonheid schommelt rond de 25 graden Celsius

In aanvulling op de reactie van Peter;
Tegelvissen, of zoals de Duitsers zeggen Torpedobaarzen, zijn enorme stresskikkers en inderdaad grote springers. je zou de neiging krijgen om ze een helmpje op te doen omdat ze nogal eens tegen de lichtkap willen springen. Bij het minste of geringste (ook bij drukte in de ruimte waar het aquarium staat) kunnen ze of weg kruipen of als een idioot door de bak schieten en gaan springen.
Ze vinden ook altijd dat ene kleine gaatje in de kap om naar buiten te springen. Ook bij onderhoud in de bak kan het zomaar gebeuren dat er een tegelvis naast je voeten ligt (zouden ze daarom tegelvis heten)  ::)

Tegelvissen worden vaak op grote diepte gevangen, bij ondeskundig handelen van de vanger kan daarbij de zwemblaas beschadigd raken (te snel boven halen). Wanneer dat zo is is de vis ten dode opgeschreven. Let daar op bij de aanschaf.

Heb je een goede tegelvis(sen) gevonden, de aanschaf en gewenningsperiode is bij tegelvissen risicovoller dan bij de meeste andere vissoorten, dan zijn ze goed houdbaar. Het aquarium moet niet te klein zijn omdat het vrij grote vissen worden (15cm) die normaal vrij rustig zijn maar bij bijvoorbeeld een schrikreactie een enorme snelheid kunnen ontwikkelen en zodoende de ruimte wel nodig hebben.

Back
Bovenaan