Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Overstappen naar groter aquarium

JerryB

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik ga over een paar weken overstappen naar een groter aquarium. Ik heb nu een aquarium van 125 liter en stap over op een aquarium met 350 liter en zit met enkele onzekerheden. Het aquarium wat ik nu 1,5 jaar heb draait perfect en de koralen doen het goed. Ik heb het al een beetje doorgesproken met mijn LFS maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de aanpak. Het idee was namelijk als volgt:
Mijn lfs heeft altijd steen op voorraad, dit ligt in open bakken waar een constante (zeewater) sproei op staat. Ze hebben ook een speciale aquarium bak waar steen in ligt. Het idee is dus (en hun doen dit naar eigen zeggen regelmatig) is dat ik steen kan uitzoeken en hun dit vervolgens in de special daarvoor bedoelde bak het steen circuleren. Hun zorgen er dan dus voor dat het steen de ammoniak en nitriet/nitraat fase al heeft gehad. Wanneer mijn nieuwe aquarium dan staat kan ik dit nieuwe steen samen met mijn bestaande steen inrichten in het nieuwe aquarium. Oud water er in en aanvullen met nieuw water, koralen en vissen overwennen en klaar is kees. Maar hier ligt mijn angst.
Het nieuwe steen kan dan al wel de procedure hebben doorlopen, maar de 250 liter die extra toegevoegd moet worden is nieuw. De koralen gaan dus van een systeem wat 1,5 draait over in een aquarium met over het algemeen nieuw water (100 liter oud en 250 liter nieuw water) Volgens de lfs kan dit gewoon maar ben een beetje bang me huidige koralen bestand te verliezen met deze overgang. Iemand hier ervaring mee of tips hoe ik dit kan aanpakken.
Alvast bedankt!

Ik heb dit vorige week gedaan, van 130L naar 250L (alleen mijn bakje was zo'n 3 maanden oud denk ik).
Heb 3 kilo wat ouder levend steen uitgezocht, week of 4/5 oud volgens aquarium winkel waar ik altijd kom.
De avond voor de verhuizing deed ik het nieuwe water in mijn nieuwe bak om zo op temperatuur te komen, de dag ernaa het water uit kleinere bak in nieuwe bak gedaan, steen eruit en 5/10 cm in mijn oude bak gelaten om zo heel makkelijk de vissen en lage dieren te vangen. (vergeet je zeester(ren) niet)..

Back
Bovenaan