Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

osmoseapparaat (testen)

• Topicstarter Topicstarter dolfijn
  • Startdatum Startdatum
D

dolfijn

Guest
hallo ik een een aqua medic osmoseapparaat 150 liter per dag
3 filters,
nu is mijn vraag hoe lang gaat deze mee en kun je meten of het water wat
eruit komt goed is.

groetjes dolfijn

Bijlagen

• Captured 2004-6-00 00000.jpg
    Captured 2004-6-00 00000.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 406
  • Captured 2004-6-20 00003.jpg
    Captured 2004-6-20 00003.jpg
    34 KB · Weergaven: 407
dolfijn zei:
hallo ik een een aqua medic osmoseapparaat 150 liter per dag
3 filters,
nu is mijn vraag hoe lang gaat deze mee en kun je meten of het water wat
eruit komt goed is.

groetjes dolfijn
Dit is o.a. mede afhankelijk van, hoe "vuil" het leidingwater is

De beste methode om osmose op zijn kwaliteit te controleren is middels een geleidbaarheids- meting, hiervoor zijn speciale elektronische meters bij de vakhandel te koop.

Een andere methode is om bv. de KH waarde van het leidingwater met de KH van het osmosewater te vergelijken, hiermee krijg je dan een circa indicatie

Peter zei:
Dit is o.a. mede afhankelijk van, hoe "vuil" het leidingwater is

De beste methode om osmose op zijn kwaliteit te controleren is middels een geleidbaarheids- meting, hiervoor zijn speciale elektronische meters bij de vakhandel te koop.

Een andere methode is om bv. de KH waarde van het leidingwater met de KH van het osmosewater te vergelijken, hiermee krijg je dan een circa indicatie
Die KH van osmose en leidingwater hoe moet die dan zijn .Ik bedoel hoe werkt dit systeem.

In de handleiding van je osmosefilter staat geschreven dat,...het apparaat in staat is om ca 95 - 98 % van alle stoffen die in het leidingwater voorkomen verwijdert.

Je meet dus de KH van het leidingwater, hierna de KH van het osmosewater, deze moet dus ca 90 % lager zijn dan de KH van het leidingwater

• Like
Reactions: Ron
Ik had nog niet gehoord van KH-testen om de osmosefilter te beoordelen naar filtrerend vermogen maar ga het zeker proberen. Het is een goedkope test die je zelf makkelijk kan doen.

Toch heb ik hierbij een vraag: als je kwaliteitscontrole via geleidbaarheid dan lees ik op het wereldwijde web vaak dat waarden tot 70 mS/cm aanvaardbaar zijn en men dan nog van osmosewater mag spreken.
Mijn vraag: welk percentage filtering van de KH-stoffen is nog aanvaardbaar om te kunnen spreken van osmosewater?

JP zei:
Ik had nog niet gehoord van KH-testen om de osmosefilter te beoordelen naar filtrerend vermogen maar ga het zeker proberen. Het is een goedkope test die je zelf makkelijk kan doen.

Toch heb ik hierbij een vraag: als je kwaliteitscontrole via geleidbaarheid dan lees ik op het wereldwijde web vaak dat waarden tot 70 mS/cm aanvaardbaar zijn en men dan nog van osmosewater mag spreken.
Mijn vraag: welk percentage filtering van de KH-stoffen is nog aanvaardbaar om te kunnen spreken van osmosewater?
Hallo Jp,

Hoe lager de mS waarde hoe mooier natuurlijk, je kunt je Osmose water door diversen handelaren laten meten, ik denk wel gratis. Kom op de starters dag van Andre. Seven Seas gaat daar iedereen die zijn of haar Osmose water meeneemt gratis met Prof apparatuur meten voor iedereen.:)

nadron zei:
Kom op de starters dag van Andre. Seven Seas gaat daar iedereen die zijn of haar Osmose water meeneemt gratis met Prof apparatuur meten voor iedereen.:)
Goede actie nadron :goed:

Ik heb de mogelijkheid om mijn water qua geleidbaarheid te laten testen op het bedrijf waar ik werk. Dus daar geen probleen.
Toch is mijn vraag niet beantwoord wat de KH-meting betreft. Hoe klein mag de delta zijn tussen de twee KH-waarden om nog te spreken van osmosewater?

Die vraag is ook niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat dit afhankelijk is van de KH in je leidingwater, zie hiervoor eerdere re's

Ik kan je wel een voorbeeld geven

Als de KH waarde van het leidingwater een KH van 6 heeft en je meet in het osmosewater een KH van 4, is het dringend noodzakelijk om de hoofdmenbraan te vervangen

Peter zei:
Die vraag is ook niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat dit afhankelijk is van de KH in je leidingwater, zie hiervoor eerdere re's

Ik kan je wel een voorbeeld geven

Als de KH waarde van het leidingwater een KH van 6 heeft en je meet in het osmosewater een KH van 4, is het dringend noodzakelijk om de hoofdmenbraan te vervangen
Ik ben het volledig met Peter eens. En JP als ik je even mag vragen, waarom wil je je Kh waarde als graat meter voor je Osmose apparaat? Terwijl je op je werk de mogelijkheid hebt om het goed te laten meten.

Ik weet dat mijn osmose water een mooie waarde heeft van echt nul (omdat ik pas alle patronen heb vervangen) Maar ik zal de Kh even meten nu, Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.

Heb net even die KH test gedaan meet uit de kraan een KH van 6 osmosewater geeft helemaal niets aan de test reageert hier niet op. betekent dit dat ik uitstekend osmosewater hebt of niet :confused:

John, jou osmosefilter mag nog een paar jaartjes blijven,...als het goed gaat :D

Peter zei:
John, jou osmosefilter mag nog een paar jaartjes blijven,...als het goed gaat :D
Nou even ter bevestiging dat Peter wel degelijk gelijk heeft, mijn kraan water is ook 7 en Osmose doet niet. Ik heb het ook even gemeten.

nadron zei:
Nou even ter bevestiging dat Peter wel degelijk gelijk heeft, mijn kraan water is ook 7 en Osmose doet niet. Ik heb het ook even gemeten.
Jij mag ook blijven nadron,...ehum,.... ik bedoel je osmosefilter :D

Maar dat wist je al

Ik heb die KH test juist eens geprobeerd.

KH van aquarium is 8.3 , van osmosewater <0.3 (getest met salifert test) dit is de laagste waarde en kreeg verkleuring van bij de eerste druppel.
Dus blijkt dat de filters nog goed zijn ,om zeker te zijn zal ik het eens laten testen op de startersdag ook.

Yvan zei:
Ik heb die KH test juist eens geprobeerd.

KH van aquarium is 8.3 , van osmosewater <0.3 (getest met salifert test) dit is de laagste waarde en kreeg verkleuring van bij de eerste druppel.
Dus blijkt dat de filters nog goed zijn ,om zeker te zijn zal ik het eens laten testen op de startersdag ook.

yvan niet van je aquarium water testen op kh maar van je leiding water . en daarna van je osmose water:)

rijmpje zei:
yvan niet van je aquarium water testen op kh maar van je leiding water . en daarna van je osmose water:)
Inderdaad rijmpje,...dit kan natuurlijk geen test zijn

@Yvan

Het enige wat jij gedaan hebt is:

De KH waarde van zowel het aquarium als ook van het osmosewater gemeten, that's all.

Op deze wijze is het niet mogelijk om te meten hoeveel % stoffen, (in dit geval KH) je osmosefilter tegenhoud.

Om het laatstgenoemde enigszins te achterhalen is het noodzakelijk om de waarden van het leidingwater met het osmosewater te vergelijken.;)

Ik neem niet aan dat,..je het aquariumwater door de osmosefilter "geperst" hebt :rolleyes:

Oei ja ik zie het ,heb een foutje gemaakt.
Zal leidingwater ook eens meten.
Leidingwater is 7.8 en osmose is 0.3

Ik ben het volledig met Peter eens. En JP als ik je even mag vragen, waarom wil je je Kh waarde als graat meter voor je Osmose apparaat? Terwijl je op je werk de mogelijkheid hebt om het goed te laten meten.
Seven Seas,
het antwoord op je vraag is zeer eenvoudig. Niet iedereen werkt op een bedrijf waar ze geleidbaarheid meten en ik wil toch mede-aquarianen voorthelpen als zij omtrent deze topic op zoek zijn naar een mooi alternatief.

JP zei:
het antwoord op je vraag is zeer eenvoudig. Niet iedereen werkt op een bedrijf waar ze geleidbaarheid meten en ik wil toch mede-aquarianen voorthelpen als zij omtrent deze topic op zoek zijn naar een mooi alternatief.
Nee, maar de aquarianen die de mogelijkheid niet hebben om het op hun werk te kunnen meten, kunnen het dan weer gratis door ons laten doormeten. Dus dan doe je ook nog eens langer met je Kh meetsetje. Kortom het kan allemaal veel simpeler en goedkoper.;)

Back
Bovenaan