Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Osmose water testen en echte waarde's ( PRAKTIJK)

edje100

Senior Forumlid
Even lezen is puur ter info,

Weet je zeker dat je osmose water goed is????

Het is niet zo "aannemelijk" als je denkt dat je filter's okee zijn!!!

Voorbeeld van de praktijk;

Je hebt een water vat met osmose water meet het water eens onder uit het vat, je staat verstel hoe hoog de waardes kunnen zijn.

Het is zo dat het onderste water vuiler is als het bovenste of je moet het water van onder uit het vat doseren en dan nog.

Stel dat de tds meter een waarde geeft van 02 of 05 dan ga je de filters vervangen bij bv 05 al de tijd heb je dan licht vervuild water in je ton gekregen en dat slaat neer in je ton als daar geen circulatie is, of het water wordt van onder uit het vat getapt dat moet je even na meten.

Een forum lid had nog nooit een witte zand bodem gehad hij had alles in orde dacht hij, sterker nog hij had osmose water gemeten uit zijn vat (boven in natuurlijk en ook logisch) ik heb hem gevraagd om eens onder in het vat het water te meten tja en dat was iets van 140ppm arggggggg :mad: :mad:

Zelf had ik niet zo'n erg probleem maar mijn water was toch ook 45 ppm veeeeel te hoog en mijn digitale meter gaf heel netjes een waarde van 04 tot 05 ,en bij 05 wisselde ik, maar al die weken blijft het water van 01 tot 05 in je water vat lopen met een verschrikkelijk hoge waarde op de bodem van het vat, en boven in je vat meet je 01 tot 04

Het " slechte " water slaat dus neer in je voorraad vat.

Dit is mijn praktijk ervaring.

Doe er je voordeel mee.

Groet Ed
:) :)

Nieuwsgierig geworden door vorige bericht heb ik zojuist de TDS-waarde onderin mijn voorraadvat (2 jaar in gebruik) gemeten, die bleek gelijk aan de uitgangswaarde van mijn osmoseapparaat met nageschakelde ionenwisselaar: 0. Ik kan de constatering van een verhoogde TDS waarde onderin het voorraadvat niet bevestigen.

Hoewel mijn osmose installatie geschikt is voor het automatisch op peil houden van het niveau in voorraadvat maak ik hier geen gebruik van. Als het vat (bijna) leeg is schakel ik hem handmatig in en gooi het eerste water weg. Telkens als het osmoseapparaat heeft stilgestaan, ook al is het maar een uur, dan bevat het eerste water een sterk verhoogde TDS waarde. (gelijk aan de TDS van het leidingwater) Dit geeft een hogere gemiddelde TDS waarde of als je er gebruik van maakt, een voortijdige verzadiging van het demineralisatiefilter/ionenwisselaar.
Als voorbeeld: De aanvoer van water voor mijn espresso apparaat komt rechtstreeks van het osmoseapparaat, buiten ionenwisselaar om. (niet meer handmatig bijvullen en minder/niet meer ontkalken) Het reservoir wordt continu aangevuld. TDS waarde in het reservoir (= waarde van de gemiddelde produktie van 2-3 l/dag) is 65!! Osmoseapparaat, zonder ionenwisselaar, geeft na het weggooien van het eerste water een TDS waarde van 2.

Gelet op bovenstaande is het niet verstandig een osmoseapparaat rechtstreeks aan te sluiten voor het automatisch bijvullen van het aquarium ( telkens kleine hoeveelheden met verhoogde TDS waarde).

Kan me wel vinden in het voorgaande. Ik maak osmosewater (dat is: water dat door een omgekeerde osmose is geduwd, maar OK) als een batch: het ding staat dus uit tot ik weer water nodig heb. Nu staat bij mij achter dat membraan wel een ionenwisselaar. Maar toch: altijd de voorloop weggooien. Dus: de boel aanzetten, ook het product in het riool laten lopen tot je met de TDS meter hebt aangetoond dat je schoon (= ongerveer 0) water hebt gemaakt. Dat ligt overigens minder aan het membraan als aan de ionenwisselaar: die moet even inlopen (= na stilstand al het gedissocieerde materiaal er weer uit krijgen, het blijven gewoon chemische evenwichten). Dus samengevat: altijd even laten doorstromen voordat je het product gaat opzamelen.

Hans

Back
Bovenaan