Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opvoerpomp slurpt sump vak leeg

Anthony11

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Ik ben al een heel tijdje bezig om een zee aquarium op te bouwen. Ik ben nu op het punt dat er water in kan. Eerst maar eens met kraan water proberen of alles goed loopt. Mijn systeem ziet er als volgt uit.

Aqua: 130x50x60 (overloop + droogkamer linker hoek)
Sump: 3 vaks, opvoer, geen app, afschuimer (van links naar rechts)
PVC: alles 32mm
Overloop: Magic Muffler
Opvoer pomp: OR3500
Afschuimer: Turbofloter 1000 Multi SL

Nu heb ik dus deze ochtend de bak en sump gevult met kraan water om te testen. Alles was mooi dicht op 1 klein lekje bij de kraan na (even later opgelost en dicht). Op het moment dat ik de opvoer pomp aan zet trekt deze het vak gelijk leeg waardoor hij dus ook lucht gaat aanzuigen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Ik heb erg veel op dit forum zitten lezen (bijna iedere dag) en dit had ik nog niet gezien.

Eventueel had ik wel een idee maar weet niet zeker of dit gaat werken. Tussen de opvoer wil ik een T stuk zetten met daar aan een kraan die weer terug loopt in de sump. Ik hoopte dan met deze kraan de opvoer iets te temperen.

Ik hoop dat jullie mij hier mee willen helpen. Morgen (zondag) is er een thuin centrum open waar ik eventueel materiaal kan halen.

Alvast bedankt,
vriendelijke groet,
Anthony.

Er zal meer water in je systeem moeten, en wel zodanig dat in bedrijf er geen lucht wordt aangetrokken en bij stilstand al het 'overtollige' water uit het aquarium in de sump erbij past. Dit betekent dus dat het water beduidend hoger kan komen te staan dan de tussenschotjes.
Wat ook helpt is de uitstroom in het 1ste vak niet tot op de bodem te laten komen, maar net onder de hoogte van het 1ste schot, minimale tegendruk bij opstart zodat lucht in de leiding kan worden weggedrukt.

Bedankt voor je super snelle reactie. Nu staat dus alles uit en het water niveau in de sump staat zo`n 5cm under de rand. Ook is mij opgevallen dat het niveau in de overloop gelijk staat met het aquarium (geen waterval dus). Ik ben dus een beetje huiverig om meer water toe te voegen. Hoe zit het met dat T stuk tussen plaatsen kan dat werken?

Nogmaals super bedankt voor je snelle reactie.

Anthony.

Wat ook kan helpen is een pvc knietje op de aanzuigkant van de pomp te plaatsen en wel met de bocht naar beneden

Misschien is je overloopspijp te smal en je opvoerpomp te zwaar, waardoor de waterhoogte in je aquarium een stuk hoger komt dan de overloophoogte is?

Waarschijnlijk is het volume van je opvoervak te klein in relatie tot de niveaustijging in je bak. De niveaustijging in de bak, bij draaiende pomp, kun je beperken door de capaciteit van je overloopkam te vergroten. Dat doe je door de tanden bv om en om naar voor en naar achter te zetten, de tanden smaller te vijlen of om en om een complete tand weg te breken. Controleer vooraf even of het probleem hierdoor veroorzaakt wordt, door te kijken of het niveau in de bak bij draaiende pomp beduidend hoger is als in de overloop. Is het waterniveau in de overloop nagenoeg gelijk aan dat in de bak dan heeft je afvoer te weinig capaciteit in verhouding tot de capaciteit van de opvoerpomp. Je standpijp moet enkele cm lager zijn als de openingen van je overloopkam.

Bedankt voor jullie reacties, en de snelheid hier van. Ik was ook al bang dat de capaciteit van de opvoer hoger is als wat de overloop aan kan. Kan ik de opvoer op de 1 of andere manier knijpen door een deel weer terug de sump in te laten lopen? Eventueel met een T stuk en een kraan hier op. Open zetten zorgt dan voor meer directe terugloop in de sump. Met deze kraan hoopte ik het opvoer vollume te knijpen. Graag hoor ik of dit ook zo kan werken.

Groet,
Anthony.

Een bypass is een mogelijheid. Zelf maak ik ook gebruik van een efficiente (te) zware opvoerpomp. Echter het overtollige water loopt niet zomaar terug in de sump maar wordt via een aftakking van de opvoerleiding gebruikt voor voeding van uv-filter, wervelbedfilters voor kool, evt. fosfaatverwijderaar en biopellets. Spaart ruimte en energie.

Ga ik dat eerst proberen om een bypass te maken en deze dan uit te laten komen in het schuimer vak. Kan geen kwaad als het water nog een keer door de schuimer gaat. Ik ga dit morgen proberen en laat het hier weten of het gelukt is.

Vele malen dank voor de reacties.

Anthony.

Waarom allemaal zo moeilijk ? Michel heeft het juist !

Het is logisch dat als het sump niveau juist staat en je zet alles aan, dat dan het vak wordt leeg gezogen. De pomp moet toch alle leidingen vullen, dan het niveau in je aquarium zo hoog laten komen tot deze over gaat stromen in je overloop en dan moet het water weer terug lopen naar de sump. Dat mag toch wel wat liter kosten lijkt mij.

Als ik mijn opvoer uit zet dan stijgt het niveau in mijn sump ook zodanig tot een hoog niveau dat de sump NET NIET overstroomt. Zet ik de pomp weer aan, dan staat alles weer keurig op hoogte............

Mijn advies is dus: vul je sump met veel te veel water, en zet dan je opvoer pas aan. OF zet je opvoer aan, en vul water bij tot je pomp niet meer droog staat. Dan daarna wel ff testen of je sump het aan kan als je de opvoer uit zet.

Om te voorkomen dat, als je de opvoer uit zet, je aquarium wordt leeg getrokken door het hevel effect moet je in de opvoerpijp die eindigt in de aquarium, net boven het waterniveau een gaatje boren in de pijp. Als je nu de opvoer uit zet, dan treed het hevel effect op maar er word door het geboorde gaatje lucht aangezogen dus meteen einde hevel effect

Laatst bewerkt:
Ik had hetzelfde probleem heb meteen na de opvoerpomp een kogelkraan gezet, waardoor ik de opvoerpomp kan knijpen.
Moet zeggen reageerd heel precies gaat om fracties van millimeters.

Suc6
Marcel

Hoe groot is je sump.
Hoeveel stijgt het water in de bak als je de opvoerpomp aan zet, voordat het via de overloop naar de sump gaat.
Dan kun je uitrekenen of je sump groot genoeg is.

Waarom allemaal zo moeilijk ? Michel heeft het juist !

Om te voorkomen dat, als je de opvoer uit zet, je aquarium wordt leeg getrokken door het hevel effect moet je in de opvoerpijp die eindigt in de aquarium, net boven het waterniveau een gaatje boren in de pijp. Als je nu de opvoer uit zet, dan treed het hevel effect op maar er word door het geboorde gaatje lucht aangezogen dus meteen einde hevel effect

Deze oplossing is zoals verleden week op dit forum gepost een gevaarlijke om op te vertrouwen: een korrel piepschuim of iets anders wat het verstopt kan er voor zorgen dat toch je hele bak wordt leeggeheveld en je alles op de vloer hebt.

Het moet te doen zijn met af passen van de volumes, anders past de sump niet bij de bak en neem je groot risico.

Ik zou de bak vullen tot aan de rand van de overloop (en eventueel een dood volume in de overloop ook vullen), en de sump tot een hoog maximaal niveau en dan het systeem aanzetten. Er zit dan genoeg in om en de bak en de sump niet te laten overstromen als of de opvoer uitvalt, of de overloop verstopt raakt. Trekt de opvoer pomp dan nog het sumpvak leeg dan inderdaad kijken of je sneller water in je overloop kan krijgen door tandjes van de kam af te halen. Is het verschil nog te groot dan toch maar een bypass maken aan de opvoer of een andere opvoerpomp zoeken die beter bij je systeem past. Scheelt je ook weer vermogen en stroom kosten.

Deze oplossing is zoals verleden week op dit forum gepost een gevaarlijke om op te vertrouwen: een korrel piepschuim of iets anders wat het verstopt kan er voor zorgen dat toch je hele bak wordt leeggeheveld en je alles op de vloer hebt.

Oke, daar heb je gelijk in, dan een betere oplossing...........

Boor dat gaatje, hang er een dun slangetje in en kit/lijm deze vast. Hang het andere uiteinde ergens boven water vast. Stopt je opvoer er nu mee, dan gaat hij via het slangetje lucht aanzuigen. 5 min extra werk

Plaats eens wat foto's dan kunnen we zien wat er bedoeld wordt en wat wat de beste oplossing is.
Succes.

Hallo,

Het had inderdaad te maken met niet genoeg water in het systeem. 7 Liter water erbij gedaan en nu blijft alles stabiel staan. Heb nog wel wat overlast door geluid van de Magic Muffler (dat ding doet zijn naam geen eer aan). Ik kan hem stil krijgen door de kraan op de overloop leiding wat dicht te draaien maar dan is de opvoer capaciteit weer te hoog. Snel de 32mm kraan van de overloop vervangen voor een 40mm kraan. 32mm kraan is immers geen 32mm doorvoer maar een knel punt. 40mm Kraan zou dus wel een 32mm doorvoer moeten zijn. Hoop dat ik hier mee wat meer kan stellen. Ook heb ik het idee dat de gaatjes boven in de Magic Muffler te groot zijn. heb er nu 1 van de 2 dicht geplakt en dat gaat al wat beter kwa geluid en water niveau, nog niet acceptabel :).

Groet,
Anthony.

Dat had ik ook, Ik heb 2 lucht slangetjes (7cm) in gaatjes boven in de Magic Muffler gedaan.
En weg geluid.

Als je PVC-buis helemaal nieuw is, is deze helemaal glad. Dit geeft meer geluid als dat er na een tijdje wat aangroei van allerleimosseltjes e.d. in de buis ontstaat. Dan wordt ook ineens veel minder lucht meegetrokken.

De Magic Muffler vind ik zelf heel acceptabel maar als je in de buurt van de maximumcapaciteit komt (3500 l/u) is deze ook niet helemaal stil.
Ik heb er een Eheim 1262 opstaan en dat is niet helemaal stil maar ik kan er mee leven. Slangetjes heb ik nog niet geprobeerd maar dat ga ik toch eens doen. Wie weet......

Jan

Back
Bovenaan