Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Onze aquarium hobby!!

Hallo,

We zijn nu een goede week verder met de nieuwe hqi-lampen, en we zien nu pas echt hoe hard de vervanging van de lampen nodig was! Elke dag staan we met z'n tweeën met verbazing voor het aquarium te kijken hoe alle koralen weer aan het groeien zijn, echt super!
Ik heb ook weer wat nieuwe foto's gemaakt, welke ik hier bij zal voegen. De foto's van de buttons zijn niet altijd even duidelijk, maar de kleuren zijn er prima op te zien! Op één van de foto's zie je op de achtergrond fel oranje buttons, het zijn slechts een button of 5-6, maar ze vallen al wel op!!
Wij oefenen braaf verder met fotograveren, het gaat al aardig, maar het kan nog véél beter!
Groeten Mark en Gonny

Bijlagen

• P1010347.JPG
    P1010347.JPG
    162,3 KB · Weergaven: 6
  • P1010349.JPG
    P1010349.JPG
    153,6 KB · Weergaven: 6
  • P1010356.JPG
    P1010356.JPG
    150,8 KB · Weergaven: 7
  • P1010361.JPG
    P1010361.JPG
    158,5 KB · Weergaven: 6
  • P1010368.JPG
    P1010368.JPG
    168,3 KB · Weergaven: 6
vandaag mijn rode dwergkeizer uit mijn bak gevangen ik vind het erg jammer dat deze mooie vis eruit is maar hij kon het niet laten om aan mijn flower te beginnen nu opzoek naar een nieuw huisje vor hem als je intresse hebt hren we het graag

gr

Hallo!

Nou, zowel onze rode dwergkeizer als picasso zijn verkocht! Zij zullen vanaf nu pronken in het aquarium van Jack Nuijten in Oudenbosch, veel plezier ermee Jack!! :)
De grote paddestoelleder komen we helaas nog niet vanaf, dus als iemand hem graag wil hebben?? We horen het graag!!
Nu hebben we de paddestoelleder verhuisd naar onze stekkenbak (welke gelukkig bijna leeg was, anders paste hij er niet eens bij!), zodat we de rest van de bak op konden knappen. Mark is een hele poos beziggeweest, stenen erin, stenen eruit... Hij wist niet goed wat hij precies wilde, maar.. het resultaat mag er best wezen! Al is Mark nog niet 100% tevreden.. :o
Ik zal een foto bijvoegen die net gemaakt is, nog onder de blauwe lampen. Goede foto's met alle lampen aan volgen zo snel mogelijk!
Ook onze zeepaardenbak heeft een kleine metamorfose ondergaan; er zit wat groen en rood zeewier in! En ook onze gobie heeft het grote aquarium (waar hij nogal zorgde voor zweefvuil) verlaten om in dit aquarium te gaan wonen, en na een paar dagen en zijn eerste meubelstukken heeft Meneer Gobie het prima naar zijn zin!! Nu nog op zoek naar mooie zeepaardjes, we weten al wel ongeveer wat we willen, maar ze zijn tegenwoordig wel schrikbarend duur geworden!! Kijk en vergelijk zeggen wij dan! :p
Ook van onze zeepaardjesbak zal ik wat foto's bijvoegen.
Nou, vandaag gaan we weer water verversen, hebben weer een verse lading gehaald bij Neeltje Jans, en dit staat nu mooi op te warmen, kan er vanavond zo in!
Tot ziens!
Groeten Mark en Gonny

Bijlagen

• DSC02125.JPG
    DSC02125.JPG
    146,6 KB · Weergaven: 31
Mark is vandaag (op weg terug van een cursus in Sittard) langs een niet-sponsor in Best geweest, met de bedoeling om een paar zandzevende zeesterren te kopen. Hij kon de verleiding niet weerstaan (wat ik hem natuurlijk niet kwalijk neem ;) ) en heeft een klein baby picasso'tje gekocht, én 2 zeepaardjes (reidi's)!! Ik zal wat foto's toevoegen.
Foto van de picasso is niet zo duidelijk, die kleine zwemt ook zo snel! O ja, sinds zondag hebben we tevens een regenbooglipvis overgenomen van Zebra (Marcel en Nathalie) uit Tilburg, ook van deze vis heb ik geprobeerd een foto te maken ;) .
Fijne avond allemaal!
Groeten Mark en Gonny

Bijlagen

• DSC02154.JPG
    DSC02154.JPG
    152,6 KB · Weergaven: 3
  • DSC02156.JPG
    DSC02156.JPG
    150,3 KB · Weergaven: 3
  • DSC02145.JPG
    DSC02145.JPG
    144,9 KB · Weergaven: 4
  • DSC02144.JPG
    DSC02144.JPG
    122,4 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal!

Samen met Mark besloten om voor de zeepaarden maar een apart dagboek te gaan maken, anders komt alles wel heel erg door elkaar heen te staan, en dat is zonde!
Gisteren zijn we samen naar een niet sponsor in Best geweest én naar MWS in Putte (tja, hadden niks te doen.. :p ).
Daar weer de nodige spulletjes ingeslagen, met name voor zeepaardjesbak. Hebben wel paar capsules meegenomen bij MWS tegen planaria, omdat we toch steeds weer paar planaria-beestje terugvinden in de bak. Onze lipvissen lijken verzadigd te zijn, en we willen niet dat onze koralen eronder gaan lijden... Uithongeren is ook geen optie ivm onze Anthiassen. We voeren nu wel minimaal (voorzover als Anthiassen dat toelaten).
Nu maar hopen dat capsules hun werk goed doen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee??
Nou ik ga me nu maar even storten op ons nieuwe dagboek over de zeepaarden, maar hier nog even een leuke foto van ons aquarium welke we gisteren gemaakt hebben!
Groetjes Mark en Gonny

Bijlagen

• DSC02171.JPG
    DSC02171.JPG
    158,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Op het moment is het eigenlijk allemaal rustig in ons aquarium. Enkele weken geleden was het wat hectisch, omdat we toen enkele vissen wilden vangen. Dan staat echt heel je aquarium op zijn kop! Maar nadat ze eruit waren, en we de boel weer wat opgeruimd hadden, is het nu al een enkele week heerlijk rustig.
Alles draait prima, de vissen doen het goed, de koralen groeien rustig verder... We hebben geen reden tot klagen zullen we maar zeggen!
Volgende week het weekend doen we weer een ritje naar Neeltje Jans, want het zeewater in de achtertuin is nu ver op. Ik zal eens kijken of ik daarvan ook een paar foto's kan maken, dat is ook wel eens leuk om te zien!
Ik heb eigenlijk vrij weinig te melden op dit moment, gelukkig maar ook!
Wel heb ik nog een paar foto's gemaakt, welke ik hierbij zal voegen.
Foto's maken gaat wel steeds beter, heb nu zelfs de buttons duidelijk op de foto gekregen!
Groetjes Mark en Gonny

Bijlagen

• P1010422.JPG
    P1010422.JPG
    156,8 KB · Weergaven: 1
  • P1010420.JPG
    P1010420.JPG
    164 KB · Weergaven: 1
  • P1010405.JPG
    P1010405.JPG
    154,4 KB · Weergaven: 1
  • P1010413.JPG
    P1010413.JPG
    126,6 KB · Weergaven: 1
  • P1010408.JPG
    P1010408.JPG
    162,3 KB · Weergaven: 1
Wat foto's van ons aardbeienkoraal (geel en zwart). Wel leuk om te weten; wij hebben deze twee stekken overgenomen toen ze eigenlijk op leven na dood waren.. Ze staan nu ruim een jaar in ons aquarium, krijgen elke dag (wanneer de lampen uitzijn en de vissen slapen) met de hand te eten, en groeien als kool!!

Bijlagen

• DSC02196.JPG
    DSC02196.JPG
    172,1 KB · Weergaven: 1
  • P1010406.JPG
    P1010406.JPG
    159,7 KB · Weergaven: 1
  • P1010407.JPG
    P1010407.JPG
    154,5 KB · Weergaven: 1
Begrijpen jullie dit nou?? Een zeester hoort toch niet boven water?? :confused: Die van ons doet niks liever!! Minstens 2x per dag hangt hij op deze manier boven water... :eek: Maar hij doet het verders goed, hij is vrijwel altijd aanwezig, kuierd rustig heen en weer door het aquarium en ziet er prima uit! :)

Bijlagen

• DSC02206.JPG
    DSC02206.JPG
    140,6 KB · Weergaven: 1
  • P1010439.JPG
    P1010439.JPG
    141,5 KB · Weergaven: 1
  • P1010437.JPG
    P1010437.JPG
    151,6 KB · Weergaven: 2
gifkikker zei:
Begrijpen jullie dit nou?? Een zeester hoort toch niet boven water?? :confused: Die van ons doet niks liever!! Minstens 2x per dag hangt hij op deze manier boven water... :eek: Maar hij doet het verders goed, hij is vrijwel altijd aanwezig, kuierd rustig heen en weer door het aquarium en ziet er prima uit! :)
Ach,iedereen houdt toch van zonnebaden. :p

Zo, ik dacht het wordt weer eens tijd om ons dagboek bij te werken! :o Is alweer veels te lang geleden!
Afgelopen weken hebben we het niet gemakkelijk gehad met ons grote aquarium. Van het een op het andere moment gingen alle koralen achteruit, en dat terwijl de waterwaardes goed waren! Dit vonden wij toch wel erg vreemd, totdat we na enkele dagen zagen dat ons maxima-doopvont zijn beste tijd gehad had... Waarom hij dood ging weten we nog steeds niet, maar de enige conclusie die wij konden trekken is dat de schelp een bepaalde gifstof afscheidde wat weer resulteerde in ingetrokken koralen. Het doopvont hebben we uit het aquarium gehaald, en hierna heeft het lang geduurt voor de koralen weer een beetje opkwamen.

Of het allemaal nog niet erg genoeg was...
Eventjes daarna hebben we een grote waterwissel gedaan (dit doen we overigens 1x per 2 à 3 weken). Alleen wat bleek, met het leeg laten lopen van het aquarium (niet helemaal natuurlijk, de bovenste koralen komen hierbij even bloot te liggen, hqi-lampen staan dan uit) leek er niets mis te zijn. Pas op het moment dat we het verse water in het aquarium wilden laten lopen, bleek dat de slang lek was... Het hele huis stond blank, maar dat is droog te maken. Doordat we hier even mee bezig waren om het lek te vinden en te dichten, hebben de koralen vrij lang droog gestaan, en dat zien we helaas nog steeds aan sommige koralen. Op dit moment zijn wij dan ook hard bezig om onze waterververs-techniek te veranderen. Dit willen we immers niet nog een keer!

Gelukkig gaan we nu alweer een goeie 3 weken de goede kant op, de koralen komen (op enkele na) weer bij, we zien heel het aquarium weer opfleuren!!
Hierna nog even wat foto'tjes die we jullie niet willen onthouden!

Groetjes Mark en Gonny

De volgende foto's zijn gemaakt van ons aquarium, één met alleen de blauwe lampen aan en één met de blauwe en witte lampen aan (hqi's staan nog niet aan, foto's hiervan probeer ik zsm te plaatsen).
Verder enkele foto's van onze nieuwe bewoners, heel leuk om te zien! Helaas hebben ze hun intrek tegen de achterwand genomen, daar waar wij ze eigenlijk net niet mooi meer kunnen zien! Maar ja, ze kiezen toch hun eigen plekje uit! :)

Bijlagen

• DSC02213.JPG
    DSC02213.JPG
    130,3 KB · Weergaven: 8
  • DSC02216.JPG
    DSC02216.JPG
    140,2 KB · Weergaven: 24
  • DSC02250.JPG
    DSC02250.JPG
    159,7 KB · Weergaven: 6
  • DSC02233.JPG
    DSC02233.JPG
    172,1 KB · Weergaven: 4
  • DSC02234.JPG
    DSC02234.JPG
    156,7 KB · Weergaven: 5
En nog enkele...

Waaronder ons heremietkreeftje wat meelift met een zandzevende zeester, tja, liever lui dan moe he! ;)
En ons blaasjeskoraal dat zich heeft opgesplitst! (één foto is gemaakt in het donker, het koraal staat daar dus ingetrokken, maar hierdoor is de splitsing wel goed te zien!)

Bijlagen

• P1010505.JPG
    P1010505.JPG
    150,8 KB · Weergaven: 4
  • P1010471.JPG
    P1010471.JPG
    161,7 KB · Weergaven: 2
  • P1010458.JPG
    P1010458.JPG
    61 KB · Weergaven: 2
  • P1010462.JPG
    P1010462.JPG
    58 KB · Weergaven: 2
  • DSC02259.JPG
    DSC02259.JPG
    169 KB · Weergaven: 3
Hoi,

Misschien is je zeester wel de schuldige aan de dood van je doopvond. Die sterren zijn niet echt reefsafe heb ik begrepen (maar wel mooi ;)).

Die vijlmossels blijven mooie dieren. Hoeveel heb je er? Zitten ze allemaal bij elkaar nadat je ze hebt losgelaten? En wat voer je ze?

Groet,

Marcel

Hey Marcel,

Ja dit hadden wij ook al bedacht, hoewel als wij thuis zijn (en m dus in de gaten kunnen houden) hij altijd braaf langs de kant hangt... Net of ze het aanvoelen! :o Maar goed, het is gebeurd, en zolang het geen 2e keer gebeurd mag hij blijven zitten van ons! Want eerlijk is eerlijk, het is en blijft een prachtig beest!
Die mossels (wij hebben er 2) zijn dus direct naar de achterkant van ons aquarium vertrokken, daar zitten ze mooi onder de stenen, net in het lichtval van de lampen... Maar enorm lastig om te voeren! Probleem met die mossels is dat ze dus echt zelf bepalen waar ze gaan zitten, dus we kunnen ze niet tegenhouden. In principe moet je ze bijvoeren met plankton, maar je begrijpt dat dit voor ons op dit moment best wel moeilijk is! We doen ons best om tussen alle kieren en gaatjes door toch wat plankton bij ze te krijgen. Dus als je nog tips hebt..! ;)

Hallo iedereen,
Het is alweer veels te lang geleden dat we onze dagboeken geupdated hebben (oorzaak gezinsuitbreiding komende november!), dus brengen we daar maar eens verandering in!!
Enkele weken terug een flinke terugslag gehad in het grote aquarium, de oorzaak hiervan is ons nog niet helemaal duidelijk (waarschijnlijk te grote temperatuurswisselingen (te hoog) door het warme weer, goede koeler doet wonderen!), maar hierdoor helaas wel 5 visjes en een enkel stukje koraal dood... Op een gegeven moment wilden we er eigenlijk bijna mee stoppen, heel de handel verkopen, maar ja, dat is natuurlijk ook zonde!! Daarom en na vaak water verversen en goede controle en dergelijke, zijn we nu gelukkig weer op de goede weg!!! Alle koralen beginnen weer op te bloeien, dus wij zijn weer in ons nopjes!!
Vandaag weer wat foto's gemaakt. Op de foto's zijn soms nog wat slijmdraden te zien, dit komt omdat we kort voor het maken van de foto's het water ververst hebben. Op één foto zie je op de achtergrond een stuk met Bali-poliepen, dit is (vinden wij) een heel mooi stuk omdat de poliepen over de gehele steen groeien en daarbij ook een deel van de achterwand bedekt! Overal waar je kijkt zie je er maar een paar bij elkaar, daarom vinden wij dit een bijzonder stuk koraal! Op de foto staan de poliepen nog wel wat dicht, ook door het water verversen. Ik probeer binnenkort meer foto's te plaatsen.
Groetjes!

Bijlagen

• DSC02479.JPG
    DSC02479.JPG
    349,6 KB · Weergaven: 1
  • DSC02478.JPG
    DSC02478.JPG
    343 KB · Weergaven: 4
  • DSC02477.JPG
    DSC02477.JPG
    311,2 KB · Weergaven: 1
  • DSC02476.JPG
    DSC02476.JPG
    297,9 KB · Weergaven: 1
  • DSC02475.JPG
    DSC02475.JPG
    329,4 KB · Weergaven: 3
Weer even een update van ons grote aquarium. Na alle ellende van vorige maand, gaat het nu werkelijk supergoed met ons aquarium!! :) Alle koralen groeien als kool, en staan steeds mooier op kleur!! Ook de vissen doen het prima, het 'hondjes'-gedrag is weer heerlijk terug!!
Afgelopen zaterdag zijn we weer water wezen halen bij Neeltje Jans, dus onze aqua's staan weer heerlijk in het verse zeewater. De volgende keer dat we water gaan halen (over ongeveer een week of 4) zal het wel een stuk kouder zijn als nu, dus heeft Mark afgelopen zaterdag weer voor het laatst tot zijn middel in het toen al wat koudere Noordzeewater gestaan. Maar.. Alles voor het goede doel!! De pomp komt op deze manier net even wat dieper als wanneer je niet verder het water in kunt als je laarzen hoog zijn!! :p
Gisteren zijn we (eigenlijk meer uit pure verveling, niet omdat het zo nodig was) naar Neerglabbeek naar Reefcorner gereden. Hebben naast een klein picasso'tje (vorige is gesneuveld afgelopen maand tijdens 'de ramp') en een pincetvis (tja, Mark wilde het toch weer proberen, nu zit hij waaks voor het aquarium te kijken dat hij niks uithaalt! :o) ook 4 stukken nieuw koraal gekocht. Ik zal wat foto's toevoegen die ik er vandaag van heb gemaakt.
Dit was het wel weer even, straks weer even watertesten. Als ik eraan denk zal ik de uitslagen weer een keer hier noteren.

Back
Bovenaan