Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nu ben ik ana de beurt: Koralen Bleken

hollywood

Senior Forumlid
Dag Allen,

Na de warme dagen ben ik nu aan de beurt, een paar van mijn SPS is aan het bleken...

Voorheen een enkele millepora verloren door verbleken, nu sinds een paar dagen beginnen andere SPS te bleken,, alle maal van onderaf.

Met name de acropora en de hystrix lijken het moeilijk te gaan krijgen:mad:

Waardes zijn volgens DSR binnen de parameters, ik doe al 3 maanden vol DSR, alleen voor ijzer gebruik ik sinds kort red sea coral colors C ( oa ijzer en mangaan) Voorheen deden de koralen het prima, sinds de hitte begint het me op te vallen dat ze van bleken. alleen de montipora digitata doet het goed en vertoont vooralsnog geen tekenen van bleken. momenteel ben ik volgens de DSR het strontium op peil aan het brengen (=0)

Verlichting is denk ik het probleem niet, daar is niets in veranderd: Voorheen hebben de koralen het ruim minimaal 3 maanden goed gedaan.

Ik zal zo eens een pa
ar fotos maken.. Willen jullie mee zoeken naar de oorzaak een een plan opstellen om alles wat kan te redden? ( Tijdens de warme dagen is de temp. max 29 graden geweest

)
IMG_20150709_182705150_HDR.jpgIMG_20150709_182619589.jpgIMG_20150709_182641491_HDR.jpg

Onlangs een flinke schommeling in je KH gehad?

Het linker koraal (de groene formosa) lijkt mij gezond. Het middelste stuk, de hystrix, kan dit probleem ook hebben doordat het zichzelf afschaduwt. Het rechter stuk ziet er het slechtst uit, het lijkt ook niet goed op kleur. Heb je dat stuk al op AEFW gecontroleerd?

Onlangs een flinke schommeling in je KH gehad?

Het linker koraal (de groene formosa) lijkt mij gezond. Het middelste stuk, de hystrix, kan dit probleem ook hebben doordat het zichzelf afschaduwt. Het rechter stuk ziet er het slechtst uit, het lijkt ook niet goed op kleur. Heb je dat stuk al op AEFW gecontroleerd?

Help me even: AEFW?

Edit: Gevonden. Ga controleren. en voor de zekerheid lijkt me een coraldip op zijn plaats?

Laatst bewerkt:
Als je waterwaardes goed zijn en er verder geen veranderingen zijn geweest de afgelopen tijd, vrees ik dat het door de temperatuur komt. Als het bleken verder trekt is er niks anders aan te doen, dan de gezonde stukken te stekken. Als het bleken niet verder trekt kan het misschien nog herstellen mits de waardes allemaal goed blijven uiteraard.
Succes!

Weet je zeker dat je po4 en nitraat niet te hoog zijn?
Ik vind je hystrix nogal bruin, wat je vaak ziet in een rijke bak.

Edit:
Ik weet dat de meningen over mijn.volgende opmerking verschillend zijn, echter een vriend van mij heeft ook een cubicus met die aquamedic Reef led. Ook bij hem kleuren alle sps stukjes bruin ondanks lage nutriënts.
Ik ben van.mening dat dit led paneel niet geschikt is om sps te houden.

Laatst bewerkt:
beste,
wat gebruik je van DSR en wat niet ?

voordat je hybride gaat werken zou ik eerst 100% de zaakjes op orde hebben.
het opsporen van fout wordt erg lastig omdat je geen "gemeenschappelijke funderinng" hebt.

ik heb in het verleden gepoogd iemand te helpen die "DSR gebruikte".
volgens zeggen had hij alles volgens DSR standaard met nog een paar ander spore elementen, omdat hij vond dat de kleuren niet optimaal waren.

de bak ging steeds slechter, met een totale crash als gevolg...
achteraf blijkt hij met een aantal zaken te hebben gewerkt:
- geen DSR aangeraden testen. Hiermee vervalt controlle mogelijkheid 1.
-geen enkel priduct met de naam DSR erop. Hiermee vervalt controlle mogelijkheid 2.( je heb wel te maken met batches en zuiverheid van producten)
- niet spreken van de waarheid. hiermee vervalt contolle mogelijkheid 3.
- extra elementen doseren buiten DSR. Het is niet nodig en stuur het programma in de war en stoffen die niet verbruikt worden gaan opbouwen, indien je het lukraak of verkeerd toepast. immers je reset niet door steeds ff te wisselen.

Ik heb juist DSR zo strak uitgelegd, omdat het als een experiment bedoeld was, om als een gemeenschappelijk fundering te laten dienen. Hiermee konden relaties worden gelegd en sneller fouten onder elkaar worden opgespoord.

wat is hier gebeurt.:
-door " veel grote vissen" was het nitraat en mogelijk fosfaat opgelopen naar een te hoog niveau.
- Daarop is er gegrepen naar DSR als een laatste middel.
- bij toepassing vond hij de kleuren flets worden t.o.v. de reeds gebruikte spore elementen.
- nitraat bleef hoog en fosfaat was volgens een salifert po4 test 0,0ppm.
- vervolgens is er een flesje DSR PO4 besteld en is men begonnen met PO4 doseren.
Dit hielp niet en nitraat bleef hoog (10-20+)en de koralen begonnen 1voor1 af te takelen.

er is gegrepen naar een triton test
en dat was een openbaring....
po4 was > 2ppm!!!!

alles werd duidelijk..... verkeerde/foute/verlopen testen.
ik heb meerdere malen tijden het process gevraagd " gebruik je alle aangeraden testen?" het antwoord was steeds "Ja"....

achteraf nadat de bak leeg was gehaald, blijk ook dat er maar 2 dingen DSR als origine hebben.
Het flesje PO4 en de DSR calculator....

De po4 had hij al meer dan genoeg van en ging dat erbij doseren, omdat hij een foute test gebruikte... ik noem dat verkeerde zuinigheid...

de rest klaseer ik als experimenteren zonder een goede fundering.

hier heb ik lessen uit geleerd.
Stop niet teveel tijd in mensen die niet de waarheid spreken en toch afwijken van je advies. het is vergeefse moeite.

note:
het is absoluut niet bedoeld als kritiek op hollywood maar als een aandachtspunt voor als je hulp vraag.

ik geeft hints en tips en stopt ..... als iemand dat niet opvolgt stelt hij het niet op prijs en ga ik het niet opdringen.
ik hoef niet perse mijn gelijk te krijgen, maar leer dagelijks juist door dit soort praktijk problemen te analiseren steeds bij.

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Ik heb er geen baat bij om de waarheid te verdraaien als mijn dure sps wegkwijnen.
Die wijze les van je onderaan je post uit één enkele geval uit al de mensen die je hebt geholpen, ook met je DSR programma mag imho niet leiden tot een aangenomen waarheid: ik heb in ieder geval geleerd dat ik niet meer ga afwijken van de DSR.

Testsetjes gebruik ik volgens DSR opgegeven: N03 salifert, PO 4 red sea, FE Sera. K red sea, I, SR en B salifert. zout met geijkte refracto meter.
Heb een 170 literbak, werkt met het DSR 100 pakket. volgens aanwijzigingen per element.

Sinds 1 week ben ik ipv FE van DSR 2x Coral color C van Red Sea gedoseerd om het mangaan en Fe in balans te krijgen. -> hier dus ook direct mee gestopt.
Aflopen maand 3x NOPOX gedoseerd ivm wat aanslag na een paar dagen op de ruit. Er eigenwijs, en weer gelijk gestopt (fles was bijna op van vorige bak, niet DSR)

Bovenstaande is eigenwijs, en als dit bleken, of STN heeft verzaakt ben ik een eigenwijze ***. Wat ik belangrijk vind is om uit te vinden of dit dan ook echt de oorzaak is..

@chrisb: de hystrix is een aparte soort, fluo groen/geel met bruine poliepen, prachtig onder moonlight. En over de Reefled ben ik ook niet super tevreden, Maar tot nu tot heb is de SPS redelijk op kleur gebleven...

Back
Bovenaan