Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

noordzeebak in de tuin. wie heeft er tips

Een goede tip lijkt me: langer worden. Tachtig cm hoogte bij een aquarium is heel wat om bij het onderhoud te overwinnen. En waar wil je tips over? Het plaatsten van die bak (kennelijk ergens in de tuin), al dan niet ingegraven, al dan niet overdekt, de manier van koelen, de winterperiode, enzovoort. Met in het wilde weg om tips vragen is een bijna zekere weg naar niets. Probeer daarom je vragen wat gerichter te stellen. Overigens lijkt het me prachtig, zo'n bak in de tuin!
 
Je kunt ook eens op youtube kijken op 'borgbeveiliging' dan kom je ook een Noordzee vijver tegen.
Ik vind het er wel gaaf uit zien, maar zoals jij de quarantaine bak beschrijft met een ruit, lijkt mij echt prachtig!

Hopelijk vind je alle informatie die je zoekt.

Maar om je water te koelen kun je het beste een 10 - 15 meter lange vijverslang minimaal 60cm diep in de grond graven en hier het vijverwater door heen te pompen. Dan hoef je ook geen dure koeler aan te schaffen.

De buitenkant van je quarantaine bak zal ik met 5cm dikke isolatie (rockwol of piepschuim) inpakken en netjes met rotsen of hout afwerken.
Op deze manier houdt je bovengronds het meeste warmte tegen en in de winter de dikste kou.
In de winter zal ik als ik jou was een geraamte met polycarbonaatplaat bovenop je bak maken, zodat je de vijver ijsvrij houdt.

Ik heb qua zeewater nog niet veel ervaring (3 maanden) maar met vijvers (natuur en koi vijvers) en zoetwater aquaria al 10 - 12 jaar.

Groeten,
Ronald
 
uit ervaring weet ik dat t heeel lastig wordt het water rond de 15-20 graden te houden.
Ik denk toch dat je zeker aan een koeler moet denken en verwarming in de winter. Slang ingraven in de tuin gaat zeker werken, dit is zomers en swinters een goeie warmtewisselaar, maar toch denk ik dat je het zomers niet koel genoeg gaat houden.
Verder moet ik zeggen echt heel gaaf, er leven hele mooie wezentjes in de noordzee.

Ps zelfs zeepaardjes e.d. (oosterschelde)
 
Bovenaan