Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Noodstroom systeem

Rene1956

ZeewaterForum lid
Ik was al een tijdje aan het zoeken wat een goede oplossing zou kunnen zijn als de stroom voor korte of langere tijd uit zou vallen. Accupakket zou natuurlijk een optie kunnen zijn maar met bijna 25 kWh per dag zou dat een hele forse moeten zijn wil ik daar toch minimaal een dag mee kunnen doen. Nu heb ik een zelfstartend aggragaat geplaatst die tot nu toe prima functioneerd. Die is nu zo aangesloten dat deze binnen 20 seconden aangaat als de groepenkast van het aquarium geen spanning meer krijgt. Verder nog een UPS erbij voor router, Profilux en Alkatronic zodat die niet steeds opnieuw op hoeven te starten. Verder een GSM module geplaatst die mij waarschuwingen geeft als de status van het systeem veranderd. Zolang er maar benzine in zit heb ik dus spanning op het hele aquarium. Ik denk zal dit eens op het forum zetten voor als andere hier ook mee dubben.

1790266068666.jpeg1790266036386.jpeg1790266713118.jpeg

Complimenten voor deze serieuze aanpak!

Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar als je het nodig hebt... Ben je heel blij dat je zoiets hebt staan!

Mooie bak trouwens!

Ik hoop hem inderdaad ook nooit nodig te hebben maar beter mee verlegen dan om verlegen... Zeker met de huidige problemen op het stroomnet.

en nee, die jerrycans zijn helaas allemaal leeg. Anders had ik ze wel in een kluis gezet.....:)

En heb je ook een beveiliging erop naar de groepenkast toe ?
Je wil niet de hele wijk van stroom gaan voorzien toch ?

Of moet je eerst een paar stekkers om zetten.

Heb zelf een eenvoudige 24v accu erbij staan nu die de opvoerpomp voorziet van spanning als de stroom ooit uit zou vallen.
Een dc-dc converter tussen accu en normale voeding die levert net een .5 v minder dan de normale voeding.
Maar wil eigenlijk nog testen of ik de opvoerpomp volledig op de accu kan laten draaien en dan de lader van de accu schakelen als de zonnepannelen overdag spanning leveren. En dan meteen alle 24v pompen erop laten draaien.

Een fase doorgetroken naar ATS en van de ATS doorgetrokken naar aparte groepenkast van aquariumruimte. ATS meet of er wel of geen spanning aanwezig is. Bij geen spanning schakelt hij deze aansluiting met relais af en start aggregaat op. Kan dus nooit spanning terug op het net komen. Accu heeft veel te weinig vermogen en is ook eens leeg.

Welk probleem wil je oplossen met de accu? Het enige wat je zou moeten doen is af en toe het aggregaat laten lopen, want benzine kan oud worden als het bijvoorbeeld een jaar in je aggregaat zit. Dus om de zoveel tijd benzine vervangen en even laten lopen. Olie (afhankelijk van het aggregaat) af en toe vervangen.

Anders dus accupack met zonnepanelen.

Back
Bovenaan