Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nitriet en nitraat

• Topicstarter Topicstarter skippi
  • Startdatum Startdatum
Even iets rechtzetten .De mossels die erwaren zijn inmiddels afgestorven maaar er zit nog altijd leven op de steen ;een soort kokerwormpjes en een soort buisjes waar 2 tentakels uitkomen deze ken ik niet . wat de afmetingen van de bak betreft deze zijn 160*60*60 en de filter 140*30*35 .De verlichting bestaat uit 2 tl daglicht 1 marineblauw en 1 grolux allemaal 58 Watt de verwarming is een zelfbouw elektronisch gestuurde zoals vermeld op aquariumhobby nl. en is ingesteld op 26 graden maar slaat zelden aan .Er zijn 3 stromingspompen powerhead 802 en de afschuimer heeft een capaciteit van 20l/min er is ook een opvoerpomp voor de doorstroming met UV-lamp van 5 Watt .Ziehier de techniek .Wat ik ook merk is dat de rode algen mooi donkerrood blijven deze groeien goed samen met de groen algen en een soort wier

Hoi Skippi,
Als ik jou was zou ik nog lekker een maandje wachten met water verversen ;)
Zonde voor de bak nu om alles te verversen kan je weer van voor af aan beginnen.{liever drie maanden wachten en dan verversen}
Dus zou over een maandje weer eens kijken wat de waarde is skippi.
Ik zelf heb in het begin met een bak op starten zoveel mogelijk rotzooi afgezogen dat is het enigste wat ik deed.
Sterkte en veel plezier met de hobbi,en maak je eigen niet te druk in het begin met nitriet alg etc,heb je altijd met een opstartende bak;)
groeten van ben bye bye ;)

Hoe komen jullie toch aan de wijsheid dat je opnieuw kunt beginnen als je water ververst?
Ik heb altijd begrepen dat de bacteriën zich helemaal niet (nauwelijks) vrij in het water bevinden. Maar dat deze gebonden waren aan materiaal. Zoals levend steen, of eventueel een filtermassa... Dus door ver verversen van water verwijder je nauwelijks tot geen bacteriën... Ik denk wel dat het voorkomt dat er meer afsterft door de slechte kwaliteit van het water. Het proces verloopt nu toch al niet op de juiste manier, dus ik ga voor water verversen.

Groet,
Rob

Ik ben het geheel eens met Rob.

Je kunt beter voorkomen dat er nogmeer afsterft door een slechte waterkwaliteit, wat weer zorgt voor nitriet/nitraat enz enz, Dan liever een grote waterverversing (tot 50%) waarna de waardes weer op een acceptabel niveau komen te liggen en er voorkomen wordt dat er nog meer leven dood gaat.

Groeten en Succes.
Duncan

Het "leven" dat niet tegen nitriet kan is inmiddels allemaal al wel verdwenen, daarvoor is het gehalte al te hoog geweest.
Er zal vast nog wel het een en ander in leven zijn, maar dat heeft te maken met het feit dat nitriet een bloedgif is en niet voor ieder organisme dodelijk hoeft te zijn.
Het "leven" is inmiddels waarschijnlijk al wel flink uitgedund.

Bij dergelijk waarden heb je m.i. de "negatieve spiraal" al over z'n hoogtepunt heen en dat zijn de zorgen ook eigenlijk niet meer.

Waar je nu mee te maken gaat krijgen is hoogst waarschijnlijk een enorme algen explosie.
Enkele wieren zijn wel leuk, maar je zal het op 1 of andere manier toch in de hand moeten houden.
Meestal betekend dit "met de hand" verwijderen van algen en wieren.

Wieren en algen hebben niet alleen nitraat en fosfaat nodig, maar nemen ook een skala aan allerlei sporenelementen op.
Je krijgt door het verwijderen van grote hoeveelheden algen dus een verstoring van de balans van stoffen in het water.

Omdat het uitzoeken van wat er nu uitgaat en er weer in moet nagenoeg onmogelijk is (je kunt immers als hobbyist niet eens meer dan pakweg 10 stoffen van de 80 meten) kun je beter ingrijpen vóór je met een enorme algenplaag te maken krijgt.

De enige -en in elk geval eenvoudigste manier- is een paar flinke 50% waterwissels.

[quote author=Robku link=board=14;threadid=3984;start=15#msg27372 date=1051259543]
Hoe komen jullie toch aan de wijsheid dat je opnieuw kunt beginnen als je water ververst?
Ik heb altijd begrepen dat de bacteriën zich helemaal niet (nauwelijks) vrij in het water bevinden. Maar dat deze gebonden waren aan materiaal. Zoals levend steen, of eventueel een filtermassa... Dus door ver verversen van water verwijder je nauwelijks tot geen bacteriën... Ik denk wel dat het voorkomt dat er meer afsterft door de slechte kwaliteit van het water. Het proces verloopt nu toch al niet op de juiste manier, dus ik ga voor water verversen.

Groet,
Rob

[/quote]

Dan gewoon naar robke luisteren lol. ;D
Maar ik start me bak liever op op mijn manier en nooist last gehad.
Dus lekker even drie maanden wachten en vuil af zuigen en dan 10 procent per week verversen werkt uitstekend.
Dus nogmaals ik laat hem liever even rijpen voor ik er mee gaat klooien.
groeten ben en sterkte met de hobby

[quote author=bennie link=board=14;threadid=3984;start=15#msg27383 date=1051268866]
Dan gewoon naar robke luisteren lol. ;D
Maar ik start me bak liever op op mijn manier en nooist last gehad.
Dus lekker even drie maanden wachten en vuil af zuigen en dan 10 procent per week verversen werkt uitstekend.
Dus nogmaals ik laat hem liever even rijpen voor ik er mee gaat klooien.
groeten ben en sterkte met de hobby
[/quote]

Ik probeer alleen maar mijn antwoord te onderbouwen. ;) Ik vind het te makkelijk om te zeggen: "omdat het zo is"
MAAR, ik geloof ook wel in de opstart methode die jij toepast. En bij kleine portie levend steen, werkt dit ook perfect. Maar ik weet niet of je het gelezen hebt... Het gaat in deze bak dus een beetje mis... De waarde rijzen de pan uit en dan denk ik persoonlijk dat je best kan ingrijpen.

Groet,
Rob

Om een "welles nietes" spelletje te voorkomen, want ik weet dat er vele wegen naar Rome leiden, is dit van mijn kant de laatste toevoeging aan dit onderwerp. ;)

[quote author=Robku link=board=14;threadid=3984;start=15#msg27372 date=1051259543]

Groet,
Rob

[/quote]

Je moet het "opnieuw beginnen" ook niet uitleggen als van voor af aan beginnen. Jouw verhaal klopt maar met de waterwissel wil je niet de bacterien kwijt maar wel het nitriet en nitraat en al die andere afbraakprodukten. En dat zit wel in het water.

mvg Hans

Hallo allemaal ,
Dank U voor de uitleg .IK zaal nog 2 weken wachten met verversen aals er dan nog niets is veranderd dan zal ik beginnen met inbrengen van vers water.Ik heb gisteren 30cc jenever ingedaan om het nitraat gehaalte te beperken .Dus nog even wachten ik laat iets weten in de volgende dagen hoe het gesteld is met de waterwaarden.

Skippi,

Het is jouw bak, maar zélf zou ik NU beginnen met verversen om de schade nog een beetje te beperken. Wat voor eiwitafschuimer gebruik je eigenlijk? Dit is namelijk níet normaal.

In dit aquarium is een proces op gang gekomen.
Dit stopt alleen als je er mee kapt.
Waterverversen betekent alleen het weggooien van het water!!!!
Na vers water te hebben toegevoegt meet je binnen het uur weer nitriet en nitraat, kortom de bak gaat gewoon verder met opstarten.
Als het nitriet is verdwenen moet of kan je veel water verversen om je nitraat te verdrijven zodat de groei van algen beperkt blijft.
8) Dit is mijn ervaring, maar wil niet zeggen dat ik het gelijk aan mijn kant heb!!!!!
Wel is het zo dat zeer veel mooie aquaria dit stadium hebben doorgemaakt, en prachtige bakken zijn geworden.
Prosessen gaan hun gang en stop je alleen als je ze weggooit.

Voor wat het waard is. nog even mijn ervaring, en let wel ik ben een nieuweling.

Ik had het zelfde probleem, na overleg met de leverancier is er besloten al het water te verversen. Dus opnieuw zo'n 500 liter zeewater erin.
Dit terwijl de bak al volledig gevuld was met levend steen.

Na een aantal dagen was de Netriet 0, en de nitraat 5. Nu een maand later, is de nitriet nog steeds 0 en de nitraat is tevens 0. In de bak zitten er al lage dieren en zelfs wat vissen.

Ik meet op dit moment zo'n 2 keer per week, en alle waardes zijn redelijk tot zeer goed.

Just my two cents

John

Back
Bovenaan