Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nitriet en nitraat

• Topicstarter Topicstarter skippi
  • Startdatum Startdatum
S

skippi

Guest
Hallo ,
Mijn bak draait nu ongeveer 1 maand en de nitriet waarden en nitraatwaarden gaan niet naar beneden .
Nu vraag ik of dit wel normaal is , omdat ik soms hier op de site lees dat andere bakken kunnen starten op ongeveer een drietal weken met het inzetten van dieren. vandaag zijn de waterwaarden T° 27 Nitriet hoger dan 33mg/l nitraat hoger dan 40mg/l het ammonia

Dat is schrikken!!!!

een nitrietwaarde van 33 mg/lt is zeker niet goed. Ook de nitraat waarde is te hoog.
Heb je veel steen in 1 keer ingebracht??? Als het mijn aquarium was zou ik veel, misschien wel heel veel water gaan verversen.
Let erop dat het aangeboden water ook een goede waarde moet hebben.
Ik zou zeker geen dieren en/of vissen in gaan brengen, deze zijn ten dode opgeschreven.

Op welke manier filter je??? Heb je wel een eiwitafschuimer??

IK heb 40 kg levende steen ingebracht en heb een eiwitafschuimer Let wel op dit is een pas opgestart aquarium water verversen hebben ze mij in het begin afgeraden

Vertel eens meer over je aquarium de afmetingen, onderhoud ect. ect.

Met een dergelijke nitrietwaarde, nu nog na een maand, is er iets mis, waterverversen is dan ook zeker geen luxe.
Als deze waarde zo blijft (en al langer is) is er geen enkel leven meer in de levende stenen.

[quote author=skippi link=board=14;threadid=3759;start=0#msg25703 date=1049372536]
Er zitten een soort mossels of oesters op de steen en deze doen het momenteel goed .Hopelijk blijven ze leven .
Dank U voor deze uitleg

[/quote]

Bovenstaande kan een van de oorzaken zijn, dode/rottende mosselen vervuilen het water enorm, kun je zien of ze inmiddels allemaal leeg zijn?

Net als jan, raad ik je ook aan tenminste 50% water ineens te verversen, misschien nog wel een 2e keer er achter aan.
Ammoniak word nitriet, en nitriet word nitraat, je komt dus te zitten met een enorme voedselbron voor algen....

Zoals Jan en Dennis al zeggen is water verversen een must in jouw geval.

Je kan ook een hoop wieren (caulerpa soorten) in je aquarium brengen.
Deze zullen helpen bij het verlagen van je nitriet/nitraat gehalte en zo helpen bij het opbouwen van je biologisch evenwicht in je aquarium.

Later, wanneer je aquarium voldoende gerijpt is, kan je deze stelselmatig gaan verwijderen indien je ze niet mooi zou vinden.

Kijk eens in 'het zeeaquarium' van nov en dec 2002.
daar staat een artikel in dat je goed op weg kan helpen.
(waar NBBZ al niet goed voor is ;D)

groeten
sacha

:o Zefs bij een grote vervuiling zou het nitriet al verdwenen moeten zijn!! Uit de aanwezigheid van nitraat is te zien dat nitriet al aan het afbreken is .
Bij waterverversen op dit moment zou ( is mijn mening ) geen verbetering optreden. Je neemt nitriet weg,maar ook nitraat.
Binnen het uur zie je de waarden weer omhoog gaan!!
Pas als nitriet gezakt is moet je waterverversen,zodat je daarmee het nitraat omlaag brengt.
;) Sucses

Ha, leuk die verschillende meningen.

Mijn standpunt: waterverversen-------lagere nitriet en nitraat waarden----dus beter volgens mij.
(vraag me af waar de nitriet dan ergens weg moet komen) rotting in de stenen soms? wat is dan de beste remedie?

Geen water verversen-------hogere nitraatwaarden------en water zal langzamer gaan rijpen----dus meer kans op complete afsterving van alle organismen.

We hebben het hier al eens eerder over gehad, jammer dat er op dit standpunt geen eensluidende mening gegeven wordt.
(ik wil daarbij aantekenen dat geenzins probeer iemand een mening op te dringen)

Hoi,

Wat voor testsetjes gebruik je? Evt. gebruikdatum in de gaten houden.

Let niet op anderen die na 3 weken lagere dieren en vissen in hun bak zetten. Zij hebben of geluk / of ze zijn risicovol bezig, als ze met nieuw water/aquarium beginnen.

Iedere bak is/reageert verschillend, maar hoe later je vis bijv. inbrengt hoe mooier de steen tot uitting kan komen. Wel even een algeneter na een tijdje.

[move]geduld is een schone zaak[/move]

Groeten Sander

De testsetjes van NO2 en NH3/NH+4 zijn van het merk tetra en van NO3 is van sera deze zijn aangekocht op 21 maaart 2003 . Naar gelang ik begrepen heb zal ik mijn bak gewoon laten rijpen.

Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof er in het water zit.

Probeer je Temperatuur wat te laten zakken naar 24 graden. Je zit met teweinig bacteriën. (Nitrosomonas en nitrobacter bacteriën)

Deze hebben zuurstof nodig om zich te vermeerderen dus extra zuurstof geven. Dan krijg je een versnelde vermeerdering.

Als ik van jou was zou ik toch maar eerst water verversen.
Als ik een nieuwe bak opstart begin ik altijd met natuurlijk zeewater.

Groetjes

Dolf

nitraat kan je ook verwijderen met n*traatweg. Als je wil weten waar je het kan kopen stuur me even een privé berichtje. Het product bestaat uit natuurlijke energierijke grondstoffen. Als we het toevoegen gaan de aërobe micro-organismen de stikstofhoudende voedseldeeltjes gebruiken voor groei en ontwikkeling. Hierdoor wordt het filter minder snel belast en kan de afschuimer beter micro-organismen afschuimer. Omdat er geen voedsel restanten overblijven (door micro-organismen) daalt de ammoniak vorming met het gevolg dat het nitraat daalt. Ook het fosfaat daalt. Dit is kort uitgelegd hoe het ongeveer gaat, helemaal correct beschreven is het niet. maar het werkt wel!

Wat is de inhoud van je bak hoeveelheid water? Heb je voldoende stroming in de bak? Wat is de capaciteit van jouw afschuimer? Heb jij de stenen van te voren ontdaan van sponzen wieren ed?

:)Een aquarium wat opstart maakt eerst amonium, dan komt de bacterie die er nitriet van maakt. Hierna komt de bacterie die er nitraat van maakt.
Als je met verversen de bacterie weg laat lopen ,moeten ze opnieuw worden aangemaakt.
Dit gaat in dezelfde volgorde als het opstarten!!!!
Wegens de nog aanwezige vervuiling opnieuw amonium, nitriet, en nitraat!!!!
Pas als nitriet is verdwenen moet je waterverversen zodat nitraat tot een minimum is.
opstarten verstoren betekent opstarten verlengen,
:D ;D ??? Dit is mijn ervaring, en mijn mening.

Klinkt aannemelijk, maar waar komt de grote nitrietpiek dan weg?? Ik denk toch een te grote vervuiling, door wat voor oorzaak dan ook!!

Als alles zou verlopen zoals jij beschrijft zou het zaakje in evenwicht moeten blijven.
Mijn redenatie is: haal een teveel van de te hoge verontreiniging weg en je hebt minder kans op te hoge waardes van nitriet en nitraat.

Ik versta de redenering wel van aquaspijk maar hier is iets anders aan de gang. Dit is geen gewone opstart meer maar blijkbaar ligt er iets te rotten in de stenen of die mossel.

Beste is dan toch om te verversen en de stenen eens te controleren op dood materiaal.

Natuurlijk begint de opstart terug opnieuw.

Zeewateraquaristiek is " houden van geduld " :aktion031:

Naar mijn inschatting kunnen mosselen in vers aangemaakt zeewater niet (lang) overleven.
Deze dieren moeten iets te filteren hebben en zullen het naar mijn idee zonder specifiek dieet na een aantal dagen begeven.

Ik denk dat de oorzaak van deze wat moeilijkere opstart te zoeken is in juist iets TEVEEL leven in het steen.
Normaal gesproken, als het gaat om organismen welke op licht kunnen leven geen probleem, echter met mosselen of oesters is het een ander verhaal.

Nogmaals, ik voer al tijden mosselen aan tapijtanemonen en ben er op basis van die ervaringen van overtuigt geraakt dat mossel een van de allergrootste vervuilers is onder de voedselsoorten.

Er is een reele kans dat met een dergelijke nitrietpiek het meeste leven in op op dat steen inmiddels is gaan hemelen, je komt in een negatieve spiraal en ook al zou de bak nu rijpen, dan nog is het inbrengen van nieuw steen eigenlijk een must.

Persoonlijk zou ik dan ook kiezen voor het inbrengen van steen in gedeelten en niet ineens.

Meer het geleidelijk rijpen d.m.v. het inbrengen van steen in porties en daarmee zoveel mogelijk leven te behouden in in elk geval de laatste porties.

100kg had kunnen zijn 30-30-40 kg, met een tussenpoze van bv telkens 2 weken, dus kortweg minder zware belasting ineens.

Back
Bovenaan