Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Ha, leuk Bas. Nu heb ik ook zin om mijn andere platen (en andere koralen) ook op die manier in beeld te brengen.
Helaas zijn de ruiten weer heel even vies, vanwege de visval waar mijn magneet in zit :rolleyes:

Ik zal volgende week ook wat extra maken.
Je ziet tussen de eerste en tweede foto weinig groei, maar meer verschil in kleur, is het niet?

Mijn paarse plaat komt ook bij sanderkever vandaan, die heeft in de nano ook stil gestaan, maar doet het nu ook erg goed! Mooie kleur zijn ze!

Jij hebt mij aangestoken.. ;)

Inderdaad niet al te veel groei tussen foto 1 en 2, maar met name kleurverbetering. Daarna is ie helemaal los gegaan.. :rolleyes:

Qua kleur zijn ze prachtig...in werkelijkheid mooier dan deze iPhone shots.

Afgelopen zondag nog de waarden gemeten, maar nog niet vastgelegd in mijn dagboel. Bij deze:

Meting 10 mei 2015.jpg

KH waarde ligt nu hoger sinds ik de automatische dosering naar 100 ml per dag heb opgevoerd. Desondanks is het toch nog nodig om de waarde te corrigeren.. ;)
Kalium gehalte ook weer gedaald, dus deze inmiddels gecorrigeerd.
Verdere waarden zijn prima. Mijn fosfaat is licht gestegen, maar de reden hiervoor is dat ik net de Maxspect Gyre had geïnstalleerd. Hierdoor is wat extra vuil losgekomen en is mijn afschuimer een dag/nacht van slag geweest. Hierdoor trof ik 'm 's ochtends aan met een cup vol water.. :rolleyes:

Echt maar 100ml? Ik doe op 460L 180ml/dag om het stabiel te houden.

Echt maar 100ml? Ik doe op 460L 180ml/dag om het stabiel te houden.

Idd maar 100 ml per dag. Wellicht dat jouw oplossing anders van samenstelling is, waardoor jij meer moet doseren? Overigens is dit mijn KH oplossing:

KH oplossing

90 gram NaHC03 per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 900 gram NaHCO3 en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater (mijn voorraad jerrycan is 10 liter)

Die van mij is zelfs nog een pietsie straffer. 500g op 5L osmose.

Oplosbaarheid van KH+ is 96gr/liter bij 25gr.C. als je meer doet kan het resterende niet oplossen.

greetings, GlennF

Maar wie zegt dat ik het oplos bij 25 graden? ;-)
Ik maak en liter of 4 flink warm en los het dan op. Dan vul ik het aan tot 5L.

Ik doe het al jaren zo en heb nooit residu in mijn vaatje.

Ik heb ook de 90gr/l oplossing van DSR Bas en heb recentelijk mijn dagelijkse dosering verhoogd naar 160ml/d op 500liter. Blijft nu steeds op een KH van 8. Vind 100 ook aan de lage kant voor jou bak, helemaal gezien je sterk groeiende monti's. [emoji3]

Leuk wel dat alle bakken zo anders draaien. Houdt de hobby net wat spannender.

Voor de rest nette waardes!

Oplosbaarheid is de hoeveelheid die in oplossing kan blijven bij een bepaalde temperatuur.
Stel je verwarmt de vloeistof en de temp zou dalen dan gaat deze weer uit oplossing.
Overigens is oplosbaarheid 96gr oplossen in 1 liter water dus je krijg iets meer oplossing in totaal als je dit toepast.
Maar als jij idd 100gram op 1 liter in oplossing houd is dat bijzonder. Welke kh+ gebruik je daarvoor?

greetings, GlennF

Ik heb ook de 90gr/l oplossing van DSR Bas en heb recentelijk mijn dagelijkse dosering verhoogd naar 160ml/d op 500liter. Blijft nu steeds op een KH van 8. Vind 100 ook aan de lage kant voor jou bak, helemaal gezien je sterk groeiende monti's. [emoji3]

Leuk wel dat alle bakken zo anders draaien. Houdt de hobby net wat spannender.

Voor de rest nette waardes!

Ik gebruik overigens niet de KH+ uit de DSR range. Mogelijk dat daar ook een verschil in zit. Vooralsnog doet het het prima zo..ik houd de KH gewoon in de gaten.. ;)

Maar wie zegt dat ik het oplos bij 25 graden? ;-)
Ik maak en liter of 4 flink warm en los het dan op. Dan vul ik het aan tot 5L.

Ik doe het al jaren zo en heb nooit residu in mijn vaatje.

Niks veranderen als het werkt zo, toch?

Oplosbaarheid is de hoeveelheid die in oplossing kan blijven bij een bepaalde temperatuur.
Stel je verwarmt de vloeistof en de temp zou dalen dan gaat deze weer uit oplossing.
Overigens is oplosbaarheid 96gr oplossen in 1 liter water dus je krijg iets meer oplossing in totaal als je dit toepast.
Maar als jij idd 100gram op 1 liter in oplossing houd is dat bijzonder. Welke kh+ gebruik je daarvoor?

greetings, GlennF

Ik gebruik voor mijn KH, CA en MG zouten uit Duitsland vandaan. Wat Frank gebruikt weet ik niet...maar dat zal hij nog wel laten weten hier denk ik zo.. ;)

greetings, GlennF

Tja. Ik kan er ook niets anders van maken. Ik gebruik al jaren 'baking soda' van een kruidengroothandel. Soms ook van 'Arm & Hammer'.

Idd maar 100 ml per dag. Wellicht dat jouw oplossing anders van samenstelling is, waardoor jij meer moet doseren? Overigens is dit mijn KH oplossing:

KH oplossing

90 gram NaHC03 per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 900 gram NaHCO3 en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater (mijn voorraad jerrycan is 10 liter)

oh,oops
ik zit met dezelfde oplossing op 300ml op een bak van 460 liter

hmm....dan lijkt de 100 ml bij mij idd wel heel weinig vergeleken met jouw bak. De enige verklaring is de kwaliteit van de Natriumhydrogencarbonaat die ik gebruik wellicht.

Ha ha, grapjas ;)
Ik denk toch eerder de hoeveelheid sps en de groei daarvan

Stom dat sommige dingen je toch aan het twijfelen brengen..

Heb voor de zekerheid even een vergelijkende test gedaan met betrekking tot mijn KH. Standaard gebruik ik namelijk altijd mijn Hanna Alkalinity checker, maar heb ook gewoon een Salifert test ervoor in huis.

De Salifert test gaf aan 7,3 op dit moment. De Hanna checker zit op 7,2. Kortom die ontlopen elkaar niet veel en dus ligt het niet aan mijn meetmethode. Wel betekent dit dat het verbruik weer verder omhoog gegaan is, want ik heb afgelopen zondag de KH van 7,1 naar 8 gecorrigeerd. En inmiddels staat hij dus weer op 7,2. Kortom ik ga ook hard omhoog met de ml's... :rolleyes:;)

Vanochtend even snel naar Zeist gereden en een bezoekje gebracht aan Bonno. Hij is samen met zijn vader en broer bezig een nieuwe bak in te richten uit hun oude bakken. De nieuwe bak en de opbouw ziet er al zeer veelbelovend uit! Ben benieuwd naar het eindplaatje!

Uiteraard ben ik niet alleen voor de gezelligheid daarheen gereden. Heb een mooi stuk geel/groene hystrix meegenomen:

d3429fc9b103dd5219a3c42fda1c388d.jpg

aa861e38f81d19c9d0c90dc78632030a.jpg

660f38c61021017ea07cc94a2984ad40.jpg

Ja Bas, hoe meer groei en meer koralen stijgen de ml om de juiste waarde te kunnen handhaven, wel mooi stuk erbij, al lijkt het meer op een caliendrum.

gr. marcel

Back
Bovenaan