Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Bij mij zie ik ook duidelijke extra poliep expansie en verbetering van kleur

Zo hoort het fe-trace ook te werken, anders is er een probleem.
Een bekende is de toepassing van actief kool, die het fe-trace neutraliseert. Daarom raad ik het structureel toepassen van actief kool in DSR af.

greetings, GlennF

Een bekende is de toepassing van actief kool, die het fe-trace neutraliseert. Daarom raad ik het structureel toepassen van actief kool in DSR af.

greetings, GlennF

Bij mij helpt het zeker flink met de kleur. Maar poliep expansie nog niet. Zal wel komen door voorgaande lichtproblematiek en twee dwergkeizertjes.
Licht is nu, mede dankzij Bas opgelost, maar nog steeds geen expansie op de SPS.

greetings, GlennF

Bij mij helpt het zeker flink met de kleur. Maar poliep expansie nog niet. Zal wel komen door voorgaande lichtproblematiek en twee dwergkeizertjes.
Licht is nu, mede dankzij Bas opgelost, maar nog steeds geen expansie op de SPS.

Ik zie zeker effect van de dosering met FE trace. Poliepexpansie was eigenlijk al wel prima, maar ik zie ook dat bijvoobeeld de lobo veel meer opgezwollen erbij staat. Maar goed, ik doseer het nog maar kort dus blijf het de komende periode gewoon monitoren!

Zaterdag nog ff een volledig testrondje gemaakt en aan de hand daarvan doseringen gecorrigeerd:

meting 30 januari 2015.jpg

Verder heb ik dit weekend een jerrycan van 10 liter gevuld met een NaHCO3 oplossing en een 10 liter jerrycan gevuld met een CaCl2 x 2H2O oplossing. Voor de vastlegging hier even het recept:

KH oplossing:

90 gram NaHC03 per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 900 gram NaHCO3 en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater.

CA oplossing:

700 gram CaCl2 x 2H2O per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 7000 gram (7 kg) en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater.

Vanuit bovenstaande oplossing kan ik nu elke keer mijn 2 liter flessen vullen. Voorlopig kan ik in ieder geval even vooruit! topjes

Voor zover ik weet heeft fe-trace weinig effect op poliepexpansie bij sps koralen.
Je zou het goed kunnen zien aan lps. neem bijvoorbeeld een hamer koraal, een lobo of een acantastrea, deze zie je vaak helemaal opblazen na het toedienen van fe-trace.

Voor zover ik weet heeft fe-trace weinig effect op poliepexpansie bij sps koralen.
Je zou het goed kunnen zien aan lps. neem bijvoorbeeld een hamer koraal, een lobo of een acantastrea, deze zie je vaak helemaal opblazen na het toedienen van fe-trace.

Klopt! Ook de Blastomussa blaast zich helemaal op na dosering!

Klopt! Ook de Blastomussa blaast zich helemaal op na dosering!

Mijn lobo blijft gewoon klein na doseren van Fe trace. Misschien nu ik hem wat bijvoer dat het beter gaat en ik ook meer expansie ga zien.

Mijn lobo blijft gewoon klein na doseren van Fe trace. Misschien nu ik hem wat bijvoer dat het beter gaat en ik ook meer expansie ga zien.

Jouw lobo heeft het natuurlijk echt zwaar op het moment en is (hopelijk) druk met zijn herstel bezig. Dus wellicht als ie wat meer op krachten is zal ie ook meer expansie laten zien.

Hoe gaat het met de FE trace doseringen Bas?
Worden de goene kleuren al wat voller? En staan je poliepen nog steeds zo mooi vol?

Hoe gaat het met de FE trace doseringen Bas?
Worden de goene kleuren al wat voller? En staan je poliepen nog steeds zo mooi vol?

Dosering doe ik dagelijks en heb vandaag ijzer gemeten in de bak. Eerdere keren was het niet meetbaar aanwezig. Poliepenvorming is gelijk gebleven, maar met name de vleesachtige koralen staan veel voller door de doseringen. Heb het idee dat de groene kleur toe neemt in intensiteit, maar denk zelf dat ik nog te kort bezig ben met de FE trace.

Zaterdag voordat de verjaardagsvisite over de vloer kwam nog even een rondje metingen gedaan:

meting 7 februari 2015.jpg

Verbruik neemt toe dus het nodige mogen bijbufferen. Zoals Boor, MG, CA en Kalium. topjes

Klinkt goed Bas, verbruik klinkt mij als groei [emoji4]

Wel vallen je Ph en Kh target waardes op. Lijkt mij nogal laag (vooral Ph, maar die heb je natuurlijk niet getest).

Klinkt goed Bas, verbruik klinkt mij als groei [emoji4]

Wel vallen je Ph en Kh target waardes op. Lijkt mij nogal laag (vooral Ph, maar die heb je natuurlijk niet getest).

Ph target waarde heb ik niet aangepast omdat ik niet nooit de ph waarde meeneem. Als ik die zou meenemen dat zou die minimaal op 8 staan. Op dit moment is mijn GHL ph meter niet betrouwbaar.. ;)

Kh houd ik bewust op 7 - 7,5. In het verleden stuurde ik op hogere waarden (rond de 9), maar daar ben ik na het lezen van diverse meningen/ervaringen hier op het forum op teruggekomen. Een kh van 7 is een prima waarde.

Gelukkig! Ja idd als je maar tevreden bent, dan word het steeds beter straks. Dsr werkt ook prima bij jou zo te lezen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ph target waarde heb ik niet aangepast omdat ik niet nooit de ph waarde meeneem. Als ik die zou meenemen dat zou die minimaal op 8 staan. Op dit moment is mijn GHL ph meter niet betrouwbaar.. ;)

Kh houd ik bewust op 7 - 7,5. In het verleden stuurde ik op hogere waarden (rond de 9), maar daar ben ik na het lezen van diverse meningen/ervaringen hier op het forum op teruggekomen. Een kh van 7 is een prima waarde.

Als je een kh van 7 hanteerd moet je opletten als je ph fluctuaties niet te hoog worden...

Andere methoden kun anders reageren, omdat ze een aantal stoffen niet gebruiken en wel aan waterwissels doen.
Deze stoffen zijn o.a. Fe+, Fe trace en carbonVS.

De enige die de processen in de DSR method kunnen evalueren zijn de DSR gebruikers zelfs.
Ik neem daarbij de voortouw, test en ventileer mijn bevindingen

V.b.
In het verleden werden kh,ca,mg gekoppeld aan de sg bij wissels.
Inmiddels weten de DSR gebruikers dat die koppeling niet meer noodzakelijk is omsat je individueel kan sturen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Als je een kh van 7 hanteerd moet je opletten als je ph fluctuaties niet te hoog worden...

Andere methoden kun anders reageren, omdat ze een aantal stoffen niet gebruiken en wel aan waterwissels doen.
Deze stoffen zijn o.a. Fe+, Fe trace en carbonVS.

De enige die de processen in de DSR method kunnen evalueren zijn de DSR gebruikers zelfs.
Ik neem daarbij de voortouw, test en ventileer mijn bevindingen

V.b.
In het verleden werden kh,ca,mg gekoppeld aan de sg bij wissels.
Inmiddels weten de DSR gebruikers dat die koppeling niet meer noodzakelijk is omsat je individueel kan sturen.

greetings, GlennF

Glenn, begrijp ik het goed dat jij een KH van 7 te laag vindt? Ik ben overigens full DSR, dus waterwissels doe ik niet.. ;)

Er wordt gezegd dat bij een hoog kh en laag nutrients de acro's RTN vertonen.

Daarom zetten sommigen hun ph op 7

Ik vind het niet te laag, maar ik heb gemerkt dat je ph schommelingen groter worden en daar ben ik niet echt OK mee.

Je moet zelf ff kijken of je ph niet teveel gaat varieren, anders kan je of omhoog met kh en nutrients bij RTN.

Ik ben aan het experimenteren geslagen om bij een degelijke kh van 7 de ph te stabiliseren.

De experimenten zijn afgerond en ik ben zeer tevreden met het resultaat, het werkt zoals ik het beoogd heb en het wordt uitgebracht met het doel de ph gericht omhoog te brengen. Zodat je ruimte heb met je KH en nutrients te spelen.

De PH+, zoals ik het nu noemt is een "problem solver".

greetings, GlennF

Back
Bovenaan