Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Van harte gefeliciteerd Bas!
Geniet van de komende periode en we zijn blij met alle zeewater liefhebbers!

Van harte gefeliciteerd Bas jou en je vrouw! Sterke gezondheid vooral voor klein mannetje! Al een mooi naam gegeven/bedacht?

bijna een kerstkindje
van harte gefeliciteerd
groetjes, peter

Van harte Bas.

Groeten rob

Ook vanuit de Flevopolder natuurlijk een Van Harte gefeliciteerd !!!!

En om even op je vraag over de Japonicus terug te komen, ik heb er lang (2 - 3 jaar) eentje gehad tot ook mijn bakformaat te klein werd voor deze zwemmer. Pas toen werd het een stipmagneet na elke keer verversen maar dat ging ook weer steeds vanzelf weg.
Alleen bleven de Gramma's steeds iets onder de stip zitten dus is de keus toen gemaakt deze vis in een ruimere bak onder te brengen. Resultaat is dat hij weer prima ging.

Mijn bak is 120x100x65wh dus dan heb je een indicatie :)

Jan

Allemaal hartelijk bedankt voor de felicitaties! Daan doet het enorm goed en wij zijn inmiddels een aantal slapeloze nachten rijker. Het is weer even afzien ;)

@jan: hmm..mijn bak is minus de overloop 130 bij 65 bij 70. Maar heb door mijn opbouw wel heel veel zwemruimte. Neig er sterk naar om het te proberen met een klein exemplaar. Ik kan dan zeker een aantal jaren genieten van deze mooie vis!

Ook van deze kant gefeliciteerd en geniet ervan voor dat je het weet zijn ze volwassen
En ik kan het weten

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Robert, Ruud: dank jullie wel!

Genieten doen we zeker!

(Tjonge, waar zo'n nachtelijke voeding al niet goed voor is..ff forum checkuh.. ;) )

Vanavond is Sander (SanderKever) even op bezoek geweest. Hij wilde mijn oude t5 lampen overnemen voor zijn eigen bak. Heb van hem een mooie stek paarse monti plaat gekregen. Erg blij mee; past mooi bij mijn rode en groene platen!

53890f40e25cd8dbdfc29f19c69113de.jpg

fdb63f08061de3b9d1f6fc036e121128.jpg

@Sander: leuk dat je mijn bak ook even kon zien ondanks de drukte hier met de kleine. Nogmaals bedankt voor de mooie monti!

Heb overigens ook een stommiteit begaan afgelopen zondag..kon mezelf wel voor de kop slaan!

Door de geboorte van mijn tweede ventje ben ik erg druk en heb mijn handen vol aan het runnen van het huishouden zodra de kraamhulp er niet is. Tel daarbij op dat het slaaptekort me ook geen goed doet op het moment. Zondag dacht ik even snel wat onderhoud te doen aan de bak door de ramen te poetsen, waterwaarden te meten en eventuele (correctie) doseringen te doen.

Alles ging goed todat ik de doseringen ging doen...ik voegde ipv maximaal 3 ml maar liefst 10ml fosfaat toe, doordat ik in de veronderstelling was dat ik nitraat doseerde. Kon mezelf wel voor de kop slaan. Direct maar ijzer gedoseerd om en deel van het fosfaat te binden en ik besloot om ook maar een waterwissel te doen vanuit de sump.
Uiteraard had ik geen zeewater klaar staan, maar gelukkig wel een ton met osmose. Dus direct zout toegevoegd en de thermostaat er in gehangen. Uiteindelijk maar direct de wissel uitgevoerd alhoewel het water nog niet op temperatuur was. Tussentijdse metingen gaven aan dat in de sump het fosfaat meetbaar was van 0,12 en in de bak zelf 0,10. 's Avonds was het fosfaat 0,09 en afgelopen maandag 0,07. Vandaag wederom gemeten en inmiddels fosfaat alweer 0.

Gelukkig hebben de koralen er niet onder geleden en had ik mijn fout snel door! Dus zo zie je maar dat je nooit iets snel moet doen en vooral je kop erbij moet houden. Want een fout is zo gemaakt!

Blijkt ondertussen wel dat de combinatie biopellets en het wierenfilter zeer effectief is voor het omlaag brengen en houden van mijn fosfaat en nitraat. Iets te effectief zelfs! Heb afgelopen week een klein deel van de pellets al verwijderd en ga dat nu verder doorvoeren om te zien wat het effect gaat zijn. Uiteindelijk hoop ik de biopellets filter volledig stil te leggen. Maar goed, zover zijn we nog niet.. ;)

Heb overigens ook een stommiteit begaan afgelopen zondag..kon mezelf wel voor de kop slaan!

Door de geboorte van mijn tweede ventje ben ik erg druk en heb mijn handen vol aan het runnen van het huishouden zodra de kraamhulp er niet is. Tel daarbij op dat het slaaptekort me ook geen goed doet op het moment. Zondag dacht ik even snel wat onderhoud te doen aan de bak door de ramen te poetsen, waterwaarden te meten en eventuele (correctie) doseringen te doen.

Alles ging goed todat ik de doseringen ging doen...ik voegde ipv maximaal 3 ml maar liefst 10ml fosfaat toe, doordat ik in de veronderstelling was dat ik nitraat doseerde. Kon mezelf wel voor de kop slaan. Direct maar ijzer gedoseerd om en deel van het fosfaat te binden en ik besloot om ook maar een waterwissel te doen vanuit de sump.
Uiteraard had ik geen zeewater klaar staan, maar gelukkig wel een ton met osmose. Dus direct zout toegevoegd en de thermostaat er in gehangen. Uiteindelijk maar direct de wissel uitgevoerd alhoewel het water nog niet op temperatuur was. Tussentijdse metingen gaven aan dat in de sump het fosfaat meetbaar was van 0,12 en in de bak zelf 0,10. 's Avonds was het fosfaat 0,09 en afgelopen maandag 0,07. Vandaag wederom gemeten en inmiddels fosfaat alweer 0.

Gelukkig hebben de koralen er niet onder geleden en had ik mijn fout snel door! Dus zo zie je maar dat je nooit iets snel moet doen en vooral je kop erbij moet houden. Want een fout is zo gemaakt!

Blijkt ondertussen wel dat de combinatie biopellets en het wierenfilter zeer effectief is voor het omlaag brengen en houden van mijn fosfaat en nitraat. Iets te effectief zelfs! Heb afgelopen week een klein deel van de pellets al verwijderd en ga dat nu verder doorvoeren om te zien wat het effect gaat zijn. Uiteindelijk hoop ik de biopellets filter volledig stil te leggen. Maar goed, zover zijn we nog niet.. ;)

herkenbare fout alleen had ik het pas na twee a drie dagen door dat ik fosfaat doseerde ipv Carbon (DSR) 19 ml per dag. Een paar dagen filteren over fosfaatverwijderaar en het was weg gelukkig. Aangezien de flessen Carbon en fosfaat op elkaar lijken heb ik direct maar PO4 op de juiste fles geschreven (meerdere keren dop en hals zodat het goed opvalt)

herkenbare fout alleen had ik het pas na twee a drie dagen door dat ik fosfaat doseerde ipv Carbon (DSR) 19 ml per dag. Een paar dagen filteren over fosfaatverwijderaar en het was weg gelukkig. Aangezien de flessen Carbon en fosfaat op elkaar lijken heb ik direct maar PO4 op de juiste fles geschreven (meerdere keren dop en hals zodat het goed opvalt)

Gelukkig ben niet de enige dus.. :rolleyes:

Vandaag alvast de paarse monti plaat geplakt op zijn plek. Ook heb ik de hystrix verplaatst naar mijn pilaar van levend steen. Hierop staat hij hoger en vangt nog meer licht. Hopelijk wil hij dan nu weer mooi roze worden in plaats van de huidige kleur:

1e8ed37f4253952db710ca415ba8e7ae.jpg

Daarnaast heb ik een andere plek gevonden voor de pocci.

d847937e6a068ba4a881073e795c296f.jpg

Heb de gok gewaagd en vanmiddag een A. japonicus gehaald bij Ocean & Lake. Na plusminus 4 uur overdruppelen heb ik m geplaatst in de bak.

In eerste instantie zwom hij actief door de bak en pikte zelfs wat eten mee. Totdat de Xanthurum 'm in de gaten kreeg.. :(
Daarvan kreeg hij behoorlijk op zijn donder en werd hij elke keer weggejaagd. De veel kleine japonicus had daar weinig tegen in te brengen.

Heb uiteindelijk een vangkooi geplaatst en met wat moeite de vis erin gekregen. In de kooi heeft hij vervolgens wel gegeten, dus hij is niet erg gestressed door de situatie.

Vanavond maar rustig laten zitten. Hoe lang is het over het algemeen verstandig om de vis zo te laten zitten?

95a8ec89b8c67b0a56f6be4e2607d173.jpg

8ba09d9aa1c51123e939177c42423b05.jpg

7cd2268a545c4c909dc9edc203cfd71d.jpg

Pff mooie vis is dat toch ook. Jammer van de xanthurum. Ik heb er ook 1 en die is ook behoorlijk fel tegen nieuw komers.
Ik zet er een spiegel in. Dan heeft ie het druk met zichzelf.
Heb er een filmpje van. Hoe die los gaat op de spiegel.

Pff mooie vis is dat toch ook. Jammer van de xanthurum. Ik heb er ook 1 en die is ook behoorlijk fel tegen nieuw komers.
Ik zet er een spiegel in. Dan heeft ie het druk met zichzelf.
Heb er een filmpje van. Hoe die los gaat op de spiegel.

Zal bij het loslaten morgen van de japonicus morgen zorgen voor een spiegel. Hopelijk zorgt dat -met de huidige gewenning in de vangkooi al voor voldoende afleiding!

Of is het verstandiger de vangkooi langer in te zetten?

Ben wel benieuwd naar je filmpje overigens! ;)

Back
Bovenaan