Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Hèhè...net terug van 12 dagen Menorca en genoten van een heerlijk ontspannen vakantie! Het was erg lekker, maar het is ook prettig om weer thuis te zijn. Nu ook eindelijk weer tijd om verder te werken aan de nieuwe bak. Ga eerst zorgen dat al het pvc op maat is en zodra dat klaar is kan er proefgedraaid worden met zoetwater.

Vlak voor de vakantie overigens ook nog wat tegenslag gehad met mijn huidige bak. Zowel de pitvis als ook de dwergbaars kregen na een groot onderhoud van de bak spontaan stip en werden lusteloos. Direct gestart met het geven van knoflook en heb daarnaast garlicguard gekocht en daar al het voer ingeweekt. Helaas heeft het voor beide vissen geen effect gehad waardoor ik dus een paar dagen voor de vakantie 2 slachtoffers kon betreuren. Gelukkig leken alle andere vissen geen last te hebben van enige stip. Maar kan wel zeggen dat ik hierdoor niet met een lekker gevoel weg ging. Toen ik vanmiddag thuis kwam zag de bak er prima uit en heb ik ook geen uitval gehad in de bak! topjes

Binnenkort zal ik weer wat updates plaatsen van de status van de bak!

Heey bas welkom thuis.
Goed om te hore dat alles tog goed gegaan is tijdens je vakantie.
Wel rot altijd zoiets voordat je op vakantie gaat.
Kom maar op met de foto,s
Nu komt het starte van je nieuwe bak dichtbij.

Groetjes wesley

Heey bas welkom thuis.
Goed om te hore dat alles tog goed gegaan is tijdens je vakantie.
Wel rot altijd zoiets voordat je op vakantie gaat.
Kom maar op met de foto,s
Nu komt het starte van je nieuwe bak dichtbij.

Groetjes wesley

Gelukkig wel, Wes! Idd rot zo vlak voor de vakantie. Heb daarnaast ook geen mensen vlakbij die signalen als stip kunnen herkennen. Mijn vader heeft tijdens de vakantie om de dag gevoerd en weet van het technische gedeelte genoeg om technische problemen te herkennen. Maar gelukkig is dat allemaal goed gegaan!

Ach je kent me toch? Foto's worden gemaakt en geplaatst hier! :rolleyes;

;)

Alhoewel de nieuwe bak nog niet klaar is voor water ben ik al wel aan het bekijken hoe ik de verhuizing van de huidige bak moet aanpakken. Ik heb inmiddels een groot vat vol met levend steen staan, maar wil ook het steen uit mijn huidige bak gebruiken als opbouw voor het rif.

Grote vraag voor nu is hoe ik het ontmantelen van het huidige rif moet aanpakken. Al het koraal moet er natuurlijk eerst af. Het koraal en de vissen blijven dan in de RSM. Ik kan dan het steen gebruiken voor de nieuwe opbouw. Hoe lang kan ik het koraal en vis zonder levens steen laten draaien in de huidige bak? Ik verwacht namelijk dat de opbouw van het rif niet in één keer naar het zin zal zijn.. ;)

Ik kreeg als tip in een winkel om siporax in het filter te stoppen. Uiteraard geruime tijd voordat het levend steen verwijderd gaat worden om de bacteriën de tijd te geven zich te hechten.

Maar wellicht dat anderen een beter idee of tip hebben?

Alhoewel de nieuwe bak nog niet klaar is voor water ben ik al wel aan het bekijken hoe ik de verhuizing van de huidige bak moet aanpakken. Ik heb inmiddels een groot vat vol met levend steen staan, maar wil ook het steen uit mijn huidige bak gebruiken als opbouw voor het rif.

Grote vraag voor nu is hoe ik het ontmantelen van het huidige rif moet aanpakken. Al het koraal moet er natuurlijk eerst af. Het koraal en de vissen blijven dan in de RSM. Ik kan dan het steen gebruiken voor de nieuwe opbouw. Hoe lang kan ik het koraal en vis zonder levens steen laten draaien in de huidige bak? Ik verwacht namelijk dat de opbouw van het rif niet in één keer naar het zin zal zijn.. ;)

Ik kreeg als tip in een winkel om siporax in het filter te stoppen. Uiteraard geruime tijd voordat het levend steen verwijderd gaat worden om de bacteriën de tijd te geven zich te hechten.

Maar wellicht dat anderen een beter idee of tip hebben?

Iemand een tip? Hmm..anders maar ff een apart topic aanmaken.. :confused:

En toen was er ineens licht... :rolleyes:

ImageUploadedByTapatalk1372709825.232641.jpg

ImageUploadedByTapatalk1372709883.932469.jpg

ImageUploadedByTapatalk1372709929.547874.jpg

Het is dus de eerste Maxspect 120 w 10000k geworden. De tweede staat in bestelling op dit moment.

Verder vandaag op mijn laatste vakantie dag bijna al het pvc werk verlijmd! Alleen de aanvoerlijnen moet nog verlijmd worden. Dus mogelijk komend weekend het eerste water in de bak ter test! Woehoe!

Bijlagen

• ImageUploadedByTapatalk1372709807.505967.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1372709807.505967.jpg
    10,7 KB · Weergaven: 316
Heeybas top lamp man word al een echte bak he zo.
Snel door kunnen je vissies erin. ;-)
Groetjes wesley

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

En toen was er ineens licht... :rolleyes:

Bekijk bijlage 344662

Bekijk bijlage 344663

Bekijk bijlage 344664

Het is dus de eerste Maxspect 120 w 10000k geworden. De tweede staat in bestelling op dit moment.

Verder vandaag op mijn laatste vakantie dag bijna al het pvc werk verlijmd! Alleen de aanvoerlijnen moet nog verlijmd worden. Dus mogelijk komend weekend het eerste water in de bak ter test! Woehoe!

Overigens heb ik de LED lamp nu tijdelijk in deze positie gezet. Het is de bedoeling dat deze lamp een slag gedraaid wordt op het moment dat de tweede lamp binnen is en gekoppeld wordt aan deze lamp.

Wat een mooie degelijk frame :) Nog wel een vraagje.
Misschien heb je het al ergens gezegd maar ik heb het dan gewoon gemist.
Hoe ga je de zijkanten dichtmaken?
Komen er deurtjes in of ga je er schuifdeuren inmaken?

Wat een mooie degelijk frame :) Nog wel een vraagje.
Misschien heb je het al ergens gezegd maar ik heb het dan gewoon gemist.
Hoe ga je de zijkanten dichtmaken?
Komen er deurtjes in of ga je er schuifdeuren inmaken?

Dank je!

De zijkanten worden dichtgemaakt met c-bond platen en gebruik van sterke magneetsnappers. Dit om te voorkomen dat onze kleine vent toegang heeft tot de sump en de dj-switch. Hij is namelijk gek op knoppen en schakelaars...:rolleyes:;)

Tja een knopje dat licht geef EN ingedrukt kan worden is ook wel heel interessant ;)
Je laat ze dus in de opening vallen als het ware?
Zijn die platen niet veel te zwaar als je dagelijks bij je sump wil en dat hele paneel eruit moet trekken>

Idd..maar het wordt wat lastig als meneer dat doet bij belangrijke aquariumschakelaars.. :rolleyes:

ImageUploadedByTapatalk1373024898.179428.jpg

De plaat komt niet in de opening overigens. Het is de bedoeling dat de plaat het complete oppervlak afdicht. Dus feitelijk in bovenstaande foto van links naar recht en vanaf de grond tot net boven de zwarte kitrand. Het voordeel is dat plaat op de grond rust en als je naar de bak kijkt je niet tegen de bodembedekking aan hoeft te kijken!

Qua zwaarte ben ik niet zo bang en ik hoef (wil) niet dagelijks in de sump te zijn. Zo'n plaat van 3 mm dik weegt 3,8 kg per vierkante meter.

Dus de plaat voor mijn bak zal zo'n 5 kg zijn. Dat moet ik dus wel redden... ;)

Tja een knopje dat licht geef EN ingedrukt kan worden is ook wel heel interessant ;)
Je laat ze dus in de opening vallen als het ware?
Zijn die platen niet veel te zwaar als je dagelijks bij je sump wil en dat hele paneel eruit moet trekken>

Dat valt qua gewicht inderdaad alles mee!
En het is mooi dat het een geheel is.
Ik zit zelf nog te bedenken hoe ik het wil hebben heb dus ook aan 1 plaat gedacht.
Punt is dat ik er nog geluidsisolatie tussen ga stoppen, dus het geheel alweer een stuk zwaarder wordt.
Ook wil ik wel dagelijks of 2x per dag in mijn sump kijken en mezelf kennende ga ik gek worden van een plaat eraf tillen en er weer op zetten om even te kijken...
Ben benieuwd of jij het wel volhoudt:p

Dat valt qua gewicht inderdaad alles mee!
En het is mooi dat het een geheel is.
Ik zit zelf nog te bedenken hoe ik het wil hebben heb dus ook aan 1 plaat gedacht.
Punt is dat ik er nog geluidsisolatie tussen ga stoppen, dus het geheel alweer een stuk zwaarder wordt.
Ook wil ik wel dagelijks of 2x per dag in mijn sump kijken en mezelf kennende ga ik gek worden van een plaat eraf tillen en er weer op zetten om even te kijken...
Ben benieuwd of jij het wel volhoudt:p

Ik verwacht niet dat het een issue wordt, want alle elektronica is juist aan de kopse kant bereikbaar. De Profilux plus doseerautomaat is vanaf deze kan bereikbaar. En die plaat is minder zwaar.

ImageUploadedByTapatalk1373028483.498732.jpg

Geloof me die bas heeft dat echt wel goed uitgedacht is het niet overdags geweest was het in zen slaap.
Ziet er top uit bas
Groetjes wesley

super mooi bas zou bijna trots op je worden:cool: lekker terug van vakantie en in je vakantie stiekem gedacht hoe je het allemaal gaat fiksen:cool:

veel geluk

gr
sander

Back
Bovenaan