Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Heey ziet er goed stevig uit zo je blijf maar bezig in je hoofd hè met zo,n project.
Wel leuk.
Ik ga zaterdag de ombouw doen heb het ook al tientalle kere gebouwd in men hoofd haha.
Groetjes wealey

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Heey ziet er goed stevig uit zo je blijf maar bezig in je hoofd hè met zo,n project.
Wel leuk.
Ik ga zaterdag de ombouw doen heb het ook al tientalle kere gebouwd in men hoofd haha.
Groetjes wealey

Better safe than sorry...dus ik bouw liever een frame wat qua sterkte wellicht overkill is dan dat ik het risico loop dat het frame niet sterk/stabiel genoeg is. :cool:
Het lastige is wel dat bouwmarkt hout niet helemaal recht is..dus da's wel een puntje van aandacht voor nu... :mad:

Succes met de bouw, Wesley!

Strak zit het zeker in elkaar! Het idee heb ik van reefcentral gekopieerd. Overigens heb ik deze tool via Ebay besteld aangezien dat verreweg het goedkoopst was.

Overigens heb ik vannacht/vanochtend bedacht (tja, het laat me niet los.. :rolleyes:) dat als ik nog extra dwarsbalken bevestig in het frame dat ik het kromme er mogelijk wel mee uithaal.
Deze vuren balken zijn (kopmaat) 44 x 95 mm en vormt dus het onderstel. In onderstaande tekening heb ik dus het onderste deel reeds gemaakt (de oranje balken plus de twee blauwe dwarsbalken):

Bekijk bijlage 337489

Dus als ik bijvoorbeeld nog twee (blauwe) dwarsbalken tussen de oranje leggers plaats dan moet ik de boel toch wel recht kunnen trekken, toch? Zeker als ik deze positioneer uit het midden en richten de blauwe dwarsbalk.
Ik verwacht trouwens dat het bovenste deel niet zo krom zal zijn, want hiervoor worden namelijk balken van 44 x 195 mm gebruikt. Uiteraard weet ik dat niet zeker, maar daar kom ik snel genoeg achter..

Leuke uitdaging dit.. :rolleyes:;)

Overigens moet ik zeggen dat het wel leuk werk is om zo een beetje te knutselen! Tis toch een erg leuk deel van de hobby deze voorpret.. :p

Ik denk idd wel dat je met dwarsbalken de boel recht trekt. Heb dat met de planken hier ook gedaan door aan de binnenkant een balk te schroeven, zo wordt het hout recht tegen de balk aangetrokken. Ik denk dat dat voor balken hetzelfde is. Maar hoe lopen je balken krom? Staan ze omhoog of staan ze naar buiten?

Ik denk idd wel dat je met dwarsbalken de boel recht trekt. Heb dat met de planken hier ook gedaan door aan de binnenkant een balk te schroeven, zo wordt het hout recht tegen de balk aangetrokken. Ik denk dat dat voor balken hetzelfde is. Maar hoe lopen je balken krom? Staan ze omhoog of staan ze naar buiten?

Als het frame plat op de grond ligt dan komt hij in de tegenovergestelde hoeken omhoog. En dit terwijl de constructie verder volledig haaks op elkaar zit. Als ik dan op het frame sta dan kan ik het prima rechtkrijgen, dus vandaar dat ik het idee heb dat ik met extra dwarsbalken wel kan voorkomen dat de hoeken omhoog gaan!

Als het frame plat op de grond ligt dan komt hij in de tegenovergestelde hoeken omhoog. En dit terwijl de constructie verder volledig haaks op elkaar zit. Als ik dan op het frame sta dan kan ik het prima rechtkrijgen, dus vandaar dat ik het idee heb dat ik met extra dwarsbalken wel kan voorkomen dat de hoeken omhoog gaan!

Dus linksvoor en rechtsachter om het maar even zo te noemen?

Dan zou je het met twee dwarsbalken misschien wel recht kunnen trekken ja. Maar ik denk dat het sowieso wel recht trekt als je de staanders en de bovenkant bevestigd hebt. Of de bovenkant moet ook krom zijn, maar als die recht is trekt die via de staanders wel alles recht denk ik.

Dus linksvoor en rechtsachter om het maar even zo te noemen?

Dan zou je het met twee dwarsbalken misschien wel recht kunnen trekken ja. Maar ik denk dat het sowieso wel recht trekt als je de staanders en de bovenkant bevestigd hebt. Of de bovenkant moet ook krom zijn, maar als die recht is trekt die via de staanders wel alles recht denk ik.

Precies mijn idee... :biggrin:

Ik ga gewoon rustig verder en dan zien we het vanzelf!

Hoi Bas,

Ziet er goed uit, lekker aan het knutselen ook een leuk onderdeel van de hobby.

Als linksvoor en rechtsachter naar boven wijst, dan trek je dat toch niet recht met een tussenstuk tussen de lange delen. Volgens mij wordt het wel recht wanneer er een gewicht op komt te staan, het aquarium.

Is het niet tijd voor een nieuwd dagboek :-)

Groet Mark

Hoi Bas,

Ziet er goed uit, lekker aan het knutselen ook een leuk onderdeel van de hobby.

Als linksvoor en rechtsachter naar boven wijst, dan trek je dat toch niet recht met een tussenstuk tussen de lange delen. Volgens mij wordt het wel recht wanneer er een gewicht op komt te staan, het aquarium.

Is het niet tijd voor een nieuwd dagboek :-)

Groet Mark

Zit idd wat in dat je dat niet recht gaat trekken...was er al een beetje bang voor. Heb dan ook maar besloten om gewoon de boel in elkaar te zetten en te kijken hoe het zometeen staat. Alles is in ieder geval perfect pas gezaagd met een afkortzaag, dus daar zal het niet aan liggen.. ;)

Tijd voor een nieuw dagboek? Hmm..denk dat ik voortborduur op dit dagboek en het RSM250 deel uit de naam laat halen. Voorlopig draait die bak ook nog gewoon door. Zie het gewoon als Nijkerk's Rif 2.0 ... topjes

Zowaar vanavond weer ff een uurtje kunnen klussen! Het bovenste deel van het frame zit nu ook in elkaar!

De korte zijde met de pocket holes:

ImageUploadedByTapatalk1368731414.709764.jpg

Één deel al vastgezet:

ImageUploadedByTapatalk1368731468.398437.jpg

Lekker kliederen met lijm:

ImageUploadedByTapatalk1368731510.807921.jpg

Kom handen te kort, dus de lijmtang komt goed van pas:

ImageUploadedByTapatalk1368731556.824973.jpg

Detail hoek:

ImageUploadedByTapatalk1368731633.796232.jpg

Weet ik nog niet.. ;)
Eerst zo de kleine man naar bed brengen en dan ga ik 'm eens plat op de vloer leggen in de woonkamer..

Nou hij ligt op bed..alle rituelen weer gehad.. ;)

Heb net het bovenste deel ook even plat op de vloer gelegd in de woonkamer. Ook bij dit deel merk je dat het niet helemaal vlak ligt. Ook weer de tegengestelde hoeken die wat omhoog staan...alhoewel het minder is dan het onderste deel.

Raar maar waar...

Maatvoering is verder wel perfect, dus hoef nu alleen nog de poten te bevestigen tussen het boven en onder frame. Ook zal meubel nog voorzien worden van een bovenplaat en een plaat op het onderste deel van het frame (tbv de sump). topjes

En weer een stukkie verder...

ImageUploadedByTapatalk1368817369.970560.jpg

ImageUploadedByTapatalk1368817389.553319.jpg

ImageUploadedByTapatalk1368817401.756513.jpg

Nu nog aan de andere kant van het frame de dubbele poot plaatsen en dan kan het andere frame er bovenop!

Nu lekker niksen met een borreltje erbij... ;)

Back
Bovenaan