Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Daar ik laatst tweedehands een Coralbox WiFi doser heb gekocht vond ik het wel
prettig om spare doseerpompjes te hebben liggen. Via Ali heb ik een viertal pompjes besteld voor €4,35 per pompje.

Pompjes zijn niet te onderscheiden van de originele en passen perfect. Waren in diverse fancy kleurtjes te bestellen, maar heb ze gewoon in het wit besteld.. ?

98556624-8B3E-4445-A365-C066BA12AE41.jpeg

Zou je mij via een pb een link willen sturen naar website van ali waar jij deze hebt besteld? alvast bedankt!

Afgelopen week lekker bezig geweest met het aquarium. Het was tijd om de profilux te ontmantelen. Maar voordat ik daar aan kon beginnen eerst zorgen dat de bak tussentijds gewoon kon doordraaien.

B985B382-6E4F-47EE-8937-CE842BC7DCAE.jpeg
Alles draaide naast het aquarium door inclusief de doseerpomp. Het deel waar het Apex paneel moet komen is helemaal leeg.

D0F2CAA4-FE23-43D6-9498-FBE65200BC53.jpeg

De ruimte is krap maar met een beetje passen en meten kom je een heel eind.

E315B308-CE24-4C38-B046-31628CBA9C4D.jpeg

Ondertussen ook nog de breakout box op het paneel gemonteerd.

Inmiddels staat het zo bij:

58CD6C29-9D18-4F22-9EC3-930DEDD884B8.jpeg

36E7DF2E-D4AA-4E75-B41C-12329C2D8AB5.jpeg
Het hele aquarium draait nu op de Apex. Moet echter nog wat kabels bestellen om verder te kunnen. De ICECAP is nog niet in gebruik omdat ik nog een alternating cable moet bestellen (vandaar de loshangende kabels van de controller over de eb6).

Ook de witte kabel met stekker moet nog vervangen worden door een zwart exemplaar. Alle kabels worden verder nog gelabeld en geordend.

Het enige wat wat rommelig blijft zijn de doseer slangetjes. Maar die heb ik bewust langer gelaten om de doseercontainers makkelijk te kunnen weghalen om bij te vullen. Dus dat is niet anders..?

Volgende actiepunt is het dimbaar maken van de t5's. Wordt weer een leuk klusje..?

Daar ik laatst tweedehands een Coralbox WiFi doser heb gekocht vond ik het wel
prettig om spare doseerpompjes te hebben liggen. Via Ali heb ik een viertal pompjes besteld voor €4,35 per pompje.

Pompjes zijn niet te onderscheiden van de originele en passen perfect. Waren in diverse fancy kleurtjes te bestellen, maar heb ze gewoon in het wit besteld.. ?

Bekijk bijlage 495807
Die koppelstukjes van het orgineel lekken meestal.

Je ben weer helemaal "into it". Lekker bezig hoor!

Niceeeeeeeeeee!!! Jij bent GOED bezig.... weer een extra Apex goeroe in ons midden.

Thnx, Roel! Een goeroe ben ik nog niet, maar wel een groot fan! Dus het zal zeker niet de laatste Neptune aankoop zijn.. ;)

Die koppelstukjes van het orgineel lekken meestal.

Je ben weer helemaal "into it". Lekker bezig hoor!

Klopt, Glenn. Ben weer helemaal happy en sta te popelen om de bak weer wat meer te bevolken met mooie stekken.

Inderdaad erg netjes ! Nice

Vandaag gestoeid met de float switches die ik samen met de breakout box heb overgenomen.

098EBC1F-5D77-47BB-97B4-93B8EF4F8FC0.jpeg

Heb een sensor houder die ik nog had liggen gemodificeerd. 7C454392-8768-4DA3-9652-F3B9B6F34546.jpeg
Het waterniveau in de sump wordt nu gemonitord door de Apex. Als het niveau in de sump te laag wordt zal de langste float switch een waarschuwing geven.
De middelste float switch bepaalt het level van het waterniveau. Als deze schakelt dan betekent dit dat het waterniveau te laag is. Het kan natuurlijk zijn dat het waterniveau schommelt dus de Apex zal 2 minuten wachten om te zien of het geen vals alarm is. Na twee minuten en dus een laag waterniveau zal een Apex een opvoerpompje aansturen die uit het osmose vak water aanvult.

De derde (hoogst geplaatste) float switch heb ik gebruikt als failsave. Mocht om wat voor reden het pompje met osmose blijven lopen dan zorgt deze failsave dat de stroom naar het pompje alsnog wordt uitgeschakeld, zodra het waterniveau deze float switch triggert.

Binnen het Apex dashboard ziet het er nu als volgt uit:

2CBC684B-7A15-473E-A5A6-281EF5114158.jpeg

Had nog een laagwater sensor over, dus mocht mijn osmosevak leeg raken dan krijg ik hier netjes een melding van. Ben ik in ieder geval op tijd met het bijvullen van het osmose reservoir. ?

Ziet er goed uit.

Het kan natuurlijk zijn dat het waterniveau schommelt dus de Apex zal 2 minuten wachten om te zien of het geen vals alarm is. Na twee minuten en dus een laag waterniveau zal een Apex een opvoerpompje aansturen die uit het osmose vak water aanvult.

Kun je hem ook instellen dat die bijvoorbeeld maar een X aantal minuten kan pompen en indien zowel de normale als de hoofdschakelaar niet geschakeld word die in alarm schiet en met pompen stopt?
Beetje extra veiligheid kan geen kwaad.

Ziet er goed uit.

Kun je hem ook instellen dat die bijvoorbeeld maar een X aantal minuten kan pompen en indien zowel de normale als de hoofdschakelaar niet geschakeld word die in alarm schiet en met pompen stopt?
Beetje extra veiligheid kan geen kwaad.

Dit is de code die ik gebruik voor mijn ATO pomp;

Code:
Fallback OFF
Set OFF
If OSM_HI OPEN Then ON
If SUM_Hi CLOSED Then OFF
Defer 005:00 Then ON
When ON > 005:00 Then OFF
Min Time 010:00 Then OFF

De benaming van 1 van de switches (OSM_HI) moet ik overigens nog aanpassen. Je ziet in de een na laatste regel staan dat de pomp wordt uitgeschakeld als deze langer dan 5 minuten aanstaat. Kortom die veiligheid zit er ook in. Of bedoel je het anders?

Fallback OFF
Set OFF
If Niv_la OPEN Then ON
If Niv_ho CLOSED Then OFF
When On > 005:00 Then OFF
Defer 000:10 Then ON
Defer 000:04 Then OFF
Min Time 060:00 Then OFF

Dit is het standaard programma van de ATO van neptune zelf. Misschien had je die zelf ook gevonden. Veel verschil zit er niet in

Krijg je er dan ook nog een melding van?

Dat kan ik instellen..
Fallback OFF
Set OFF
If Niv_la OPEN Then ON
If Niv_ho CLOSED Then OFF
When On > 005:00 Then OFF
Defer 000:10 Then ON
Defer 000:04 Then OFF
Min Time 060:00 Then OFF

Dit is het standaard programma van de ATO van neptune zelf. Misschien had je die zelf ook gevonden. Veel verschil zit er niet in

Moet zeggen dat ik die niet gevonden had... :oops:...mijn programma had ik op mijn manier via neptune forum samengesteld. Vraag me alleen af wat het nut is van de twee 'Defer' statements na elkaar. De eerste Defer is om te zorgen dat niet bij een korte schommeling van het waterniveau de ATO wordt getriggerd. Maar wat doet de tweede dan? :unsure:
Zat bij mezelf al te denken om de Min Time op te schroeven naar 60 minuten. Want nu hoor ik regelmatig de ATO even een klein poosje lopen en dan weer stoppen.

Moet zeggen dat ik die niet gevonden had... :oops:...mijn programma had ik op mijn manier via neptune forum samengesteld. Vraag me alleen af wat het nut is van de twee 'Defer' statements na elkaar. De eerste Defer is om te zorgen dat niet bij een korte schommeling van het waterniveau de ATO wordt getriggerd. Maar wat doet de tweede dan? :unsure:
Zat bij mezelf al te denken om de Min Time op te schroeven naar 60 minuten. Want nu hoor ik regelmatig de ATO even een klein poosje lopen en dan weer stoppen.

Handig..mijn eigen vraag beantwoorden mbt de tweede "Defer";
Defer 000:10 Then OFF" means either Sw1 or Sw2 would need to be open for 10 seconds before the outlet would turn off.

Verschil met mijn programma is dat ik met minuten werk in de defer statements en het standaard programma van Neptune werkt met seconden.

Mooi bas werkt top heb dezelfde sensoren.
Er is ook een sensor voor je schuimer werkt ook top geeft die je een seintje als je schuimer vol is.

Groetjes wesley

Mooi bas werkt top heb dezelfde sensoren.
Er is ook een sensor voor je schuimer werkt ook top geeft die je een seintje als je schuimer vol is.

Groetjes wesley

Thnx, Wesley! Ja, heb nog een sensor liggen hier bestemd voor de schuimercup. Maar moet d’r nog een tulp stekkertje aanzetten. ;)

Back
Bovenaan