Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Heey zal proberen te redde wat er te redde valt.
Een een groot stuk met alleen mooie toppen zet je ook niet zomaar neer.
Helemaal als ze gaan veralgen.
Ga je de fosfaat nog iets naar beneden brengen met wat rowaphos of laat je hem rustig zakken.
Hoevaak blaas je je rif schoon.
Dat kan ook erg gaan schelen in de toekomst.

Groetjes wesley

Probeer het fosfaat wat te verlagen in een combi van Carbon en ijzer, dan wordt het nitraat nog wat lager en fosfaat zal dan vanzelf ook mee gaan.
rif schoonblazen doe ik ongeveer 1x in de maand, en als ik dat doe hang ik even een gafzak in de sump. Ook maak ik de stenen af en toe schoon met een tandenborstel.

Heey zal proberen te redde wat er te redde valt.
Een een groot stuk met alleen mooie toppen zet je ook niet zomaar neer.
Helemaal als ze gaan veralgen.
Ga je de fosfaat nog iets naar beneden brengen met wat rowaphos of laat je hem rustig zakken.
Hoevaak blaas je je rif schoon.
Dat kan ook erg gaan schelen in de toekomst.

Groetjes wesley

Ik ga elke week even met men pipet er langs gebruik altijd een gafzak en powerfilter ik moet zeggen sinds ik dat doet op aanrade van wil koraalvosje staat de bak er vele male mooier bij.

Groetjes wesley

hmm een pipet is inderdaad wel handig, dan kan je tenminste tussen alle kleine gaten komen...
Dit ga ik eens proberen, dank voor de tip:)

Ik ga elke week even met men pipet er langs gebruik altijd een gafzak en powerfilter ik moet zeggen sinds ik dat doet op aanrade van wil koraalvosje staat de bak er vele male mooier bij.

Groetjes wesley

Net weer een meeting van DSR gedaan:

Meting 05-06-2014.jpg

Vanmorgen toch een meetfout gemaakt m.b.t. het nitraat, deze blijkt toch 15 te zijn.

ik heet geen Glenn en mag niet eens in zijn schaduw staan :P
maar mij lijkt het mooi.
aan de andere kant, ik ben nog een starter met bergen te leren.

Oké bedankt jongens, dan laten we hem zo lekker schuimen.
Alleen vannacht al 1,5cm afgeschuimd wat tussen thee en koffie inzit :)
Nu hopen dat het vuil in het aquarium snel afneemt voordat het omgezet wordt in nitraat.
Ben benieuwd of ik dan weer een daling zie, vanmorgen was het nitraat nog steeds 15.

Oké bedankt jongens, dan laten we hem zo lekker schuimen.
Alleen vannacht al 1,5cm afgeschuimd wat tussen thee en koffie inzit :)
Nu hopen dat het vuil in het aquarium snel afneemt voordat het omgezet wordt in nitraat.
Ben benieuwd of ik dan weer een daling zie, vanmorgen was het nitraat nog steeds 15.

je heb 2 kansen om nitraat te verwijderen
- De eerste gelegenheid is als het stikstof nog in het eiwit gebonden zit, dus voordat het door bacterien omgezet is naar ammoniak en nitriet (deze zijn niet afschuimbaar)
- De herkansing krijg je door het toevoegen van een koolstof bron(wat de beperkende factor is van bacterie groei), waardoor stikstof en fosfor opgenomen worden door deze bacterien. De zogenaamde CNP bouwstoffen = Carbon, Nitrate, Phosphor. Bacteriën zijn wel afschuimbaar.

Carbon Source, koolstofbron, bacterie voeding etc.... is dus niks anders dan het toedienen van koolstof al dan niet met een vleugje nitraat.
het toedienen van nitaat kan in een omgeving waar nitraat afwezig is weer helpen fosfaat te verlagen.

Dank voor je heldere uitleg, weer wat geleerd vandaag.
Heb nog wel wat nitriet gemeten vanmorgen, dit heeft nog te maken met het afsterven van de koralen denk ik (vissen mis ik niet).
Wanneer nitriet 0 is en alles is omgezet naar nitraat doe ik weer een waterwissel om het nitraat te verlagen en onder controle te houden door het toevoegen van carbon.

je heb 2 kansen om nitraat te verwijderen
- De eerste gelegenheid is als het stikstof nog in het eiwit gebonden zit, dus voordat het door bacterien omgezet is naar ammoniak en nitriet (deze zijn niet afschuimbaar)
- De herkansing krijg je door het toevoegen van een koolstof bron(wat de beperkende factor is van bacterie groei), waardoor stikstof en fosfor opgenomen worden door deze bacterien. De zogenaamde CNP bouwstoffen = Carbon, Nitrate, Phosphor. Bacteriën zijn wel afschuimbaar.

Carbon Source, koolstofbron, bacterie voeding etc.... is dus niks anders dan het toedienen van koolstof al dan niet met een vleugje nitraat.
het toedienen van nitaat kan in een omgeving waar nitraat afwezig is weer helpen fosfaat te verlagen.

Dank voor je heldere uitleg, weer wat geleerd vandaag.
Heb nog wel wat nitriet gemeten vanmorgen, dit heeft nog te maken met het afsterven van de koralen denk ik (vissen mis ik niet).
Wanneer nitriet 0 is en alles is omgezet naar nitraat doe ik weer een waterwissel om het nitraat te verlagen en onder controle te houden door het toevoegen van carbon.

in deze fase kan inzetten van zeoliet helpen om nitriet en ammoniak te uit te halen nog voordat het nitraat wordt.
gewoon goede verse vijver zeoliet werkt prima

Zeoliet poeder heb ik nog, dit doe ik 1x in de week in het aquarium.
kan dit ook vaker? of slaat het dan neer op het steen?

in deze fase kan inzetten van zeoliet helpen om nitriet en ammoniak te uit te halen nog voordat het nitraat wordt.
gewoon goede verse vijver zeoliet werkt prima

Vandaag weer even nitraat gemeten. Moest de test toch echt 3x doen voor ik van mezelf wist dat ik de test goed had gedaan...

Nitraat van 5! Eindelijk...

ytysy3e6.jpg

Morgen nog een keer meten en dan eventueel de carbonVS dosering halveren om niet door te schieten naar 0.

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

Vandaag weer even nitraat gemeten. Moest de test toch echt 3x doen voor ik van mezelf wist dat ik de test goed had gedaan...

Nitraat van 5! Eindelijk...

ytysy3e6.jpg

Morgen nog een keer meten en dan eventueel de carbonVS dosering halveren om niet door te schieten naar 0.

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

Zo zie je maar weer. Dat de volhouden wint. Nu wel deze opwaartse spiraal vasthouden 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Mooi man gelukkig word het weer wat je graag wilt.
Nu op blijven letten en het zo houden.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan