Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Balen zeg..
Wat is er fout gegaan...
Wat heb je als laatste gedaan..
Welke soorten hebben het meest geleden..

Het is moeilijk , maar geef de moed niet op. Dit overkomt iedereen die lang genoeg in de hobby zit wel een keer en hopelijk kom je er dan sterker uit.

greetings, GlennF

Hey Glenn,

er er is eigenlijk niet veel veranderd in het aquarium.
het enige wat ik heb gedaan is een grote waterwissel om het nitraat naar beneden te krijgen.
dit was ook gelukt maar het heeft nu geen nut meer gehad.

om eerlijk te zijn ben ik er nu wel klaar mee... :(

Hey Glenn,

er er is eigenlijk niet veel veranderd in het aquarium.
het enige wat ik heb gedaan is een grote waterwissel om het nitraat naar beneden te krijgen.
dit was ook gelukt maar het heeft nu geen nut meer gehad.

om eerlijk te zijn ben ik er nu wel klaar mee... :(

Dat snap ik wel..
Nu denk ik dat je moet ff laten rusten en alleen de basis doet ook voor jezelf...
Wanneer is de wissel gedaan en hoeveel heb je gedaan met welk zout?
Normaal is een wissel toch de aangewezen middel voor dit soort sluipende problemen.

Misschien is het toch een infectie of bacterie.
Zoiets overkomt zelfs de beste onder ons.
Het is de grootmeester luc jawsee ook overkomen. En daar ben je dan wel ff kapot van.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ligt er niet een vis te rotten ergens onder? Misschien in buizen van de sump?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

De waterwissel is een aantal dagen geleden. Gewoon met natuurlijk zeewater. Zelfs de rode monti is zijn kleur verloren en wit geworden.
Net nog maar eens 200 liter ververst.

Dat snap ik wel..
Nu denk ik dat je moet ff laten rusten en alleen de basis doet ook voor jezelf...
Wanneer is de wissel gedaan en hoeveel heb je gedaan met welk zout?
Normaal is een wissel toch de aangewezen middel voor dit soort sluipende problemen.

Misschien is het toch een infectie of bacterie.
Zoiets overkomt zelfs de beste onder ons.
Het is de grootmeester luc jawsee ook overkomen. En daar ben je dan wel ff kapot van.

greetings, GlennF

Ja het is inderdaad balen.
Vanmorgen ff goed gesprek gehad en toch besloten om door te gaan. Was echt van plan om te stoppen.

Hopenlijk trekt de rest wat er nog instaat opnieuw aan.

Oh mensenlief, wat een schrik. Ben al een tijdje niet meer wezen kijken bij je dagboek en dan dit

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Dankje Jaap,
dat komt wel goed.
net 200L weer ververst en nieuw kool erin + zeoliet poeder.
water stinkt nog wel! net zo als de kamer wat een lucht zeg pfff...

:biggrin:Hey sterkte met de doorstart , het is even flink balen hoor maar , doorgaan is het beste medicijn gr jaap

Dit is echt balen zeg, maar goed dat je de draad weer oppakt, zou je afschuimer nat afstellen en iedere dag de beker legen om zo snel mogelijk van de afvalstoffen af te zijn, succes

gr. Marcel

Dankje Marcel,

Dat is inderdaad een goede tip!
zet hem gelijk wat natter.

Dit is echt balen zeg, maar goed dat je de draad weer oppakt, zou je afschuimer nat afstellen en iedere dag de beker legen om zo snel mogelijk van de afvalstoffen af te zijn, succes

gr. Marcel

Ik ben benieuwd als je ooit achter de oorzaak kunnen komen. Hier is misschien voor anderen wat uit te leren.
Het lijkt een acute vergiftiging op koralen die mogelijk al verzwakt waren.
Bizaar dat de aanloop hiernaartoe begin met en nitraat van 50 toch ?
greetings, GlennF

De de oorzaak weet ik tot nu toe nog niet.
heb het oude water getest ook de toevoegingen van Dsr.
deze waardes waren allemaal binnen de perken.
misschien zijn er nog andere stoffen die erg belangrijk zijn die we niet kunnen meten?
of dat er ergens een overschot van was wat we ook niet kunnen meten met onze test setjes.
nitraat kwam inderdaad van de 50 af en zat de laatste 2weken zo rond de 30.
zojuist weer alles gemeten na ongeveer 4uur en lijkt redelijk oké.

ph = 8,1
kh = 7,5
ca = 420
mg = 1310
po4 = 0,03
no2 = 0
No3 = 5

Ik ben benieuwd als je ooit achter de oorzaak kunnen komen. Hier is misschien voor anderen wat uit te leren.
Het lijkt een acute vergiftiging op koralen die mogelijk al verzwakt waren.
Bizaar dat de aanloop hiernaartoe begin met en nitraat van 50 toch ?
greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
De de oorzaak weet ik tot nu toe nog niet.
heb het oude water getest ook de toevoegingen van Dsr.
deze waardes waren allemaal binnen de perken.
misschien zijn er nog andere stoffen die erg belangrijk zijn die we niet kunnen meten?
of dat er ergens een overschot van was wat we ook niet kunnen meten met onze test setjes.
nitraat kwam inderdaad van de 50 af en zat de laatste 2weken zo rond de 30.
zojuist weer alles gemeten na ongeveer 4uur en lijkt redelijk oké.

ph = 8,1
kh = 7,5
ca = 420
mg = 1310
po4 = 0,03
no3 = 0
po4 = 5

Wat betekent de tweede PO4 waarde? Nitraat (NO3) van 0 is in jouw situatie nu onwaarschijnlijk laag.
Zal wel raden blijven naar de oorzaak, maar je zou ook nog kunnen denken aan bacterie-infectie die de kop heeft kunnen opsteken na dat het koraal agv een periode met veel te hoog nitraat, is verzwakt.
Ik denk dat je voor het moment naast de grote waterwissel en de inzet van grote hoeveelheden kool, die je dagelijks vervangt, weinig kan doen. Je zou nog kunnen denken aan het stekken van wat gezonde toppen en deze in andere bak onderbrengen.

Sorry verkeerd getypt, heb het even aangepast.
gezonde toppen zaten er helaas niet aan, deze waren ook al al het weefsel verloren.

Wat betekent de tweede PO4 waarde? Nitraat (NO3) van 0 is in jouw situatie nu onwaarschijnlijk laag.
Zal wel raden blijven naar de oorzaak, maar je zou ook nog kunnen denken aan bacterie-infectie die de kop heeft kunnen opsteken na dat het koraal agv een periode met veel te hoog nitraat, is verzwakt.
Ik denk dat je voor het moment naast de grote waterwissel en de inzet van grote hoeveelheden kool, die je dagelijks vervangt, weinig kan doen. Je zou nog kunnen denken aan het stekken van wat gezonde toppen en deze in andere bak onderbrengen.

damn,
sterkte man.
de po4 staat trouwens 2x in het rijtje.
de onderste zal wel wat anders moeten zijn.
nogmaals sterkte

Terug lezend zie ik dat je een kapote osmose toestel had en dat telaat heb bemerkt. Intussen wel begonnen was met verlagen maar pas later achte het euvel kwam
Een kapotte osmose heeft in 2010 mij een volledig sps bestand gekost.
Ik weet precies wat je doormaakt, je kan nu alleen afwachten. En de basis in orde houden.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan