Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nano rif in een Rio 125

Maarten Nemo

Medewerker
Hoi,

Leuk dat je even naar mijn dagboek kijkt.

Begin september heb ik mijn Juwel Rio 125 omgebouwd van zoet naar zeewateraquarium. Inmiddels ben ik aadig verslingerd geraakt aan de hobby en dit forum, dus vandaar ook een dagboekje van mijn nano rif.

Ik heb gekozen voor een relatief simpele opzet, zonder sump. Ik gebruik de Tunze DOC 9002 eiwitafschuimer. De beker paste niet onder de kap, dus moest ik een gat in de achterflap van de lichtkap maken.

Ik heb ca 15-20 kg levend steen overgenomen van een forum lid en nog 2 kg vers levend steen uit Indonesie toegevoegd. IK heb geen echte nitriet of ammonium pieken gehad. Na drie weken was de nitriet en nitraat onmeetbaar en nitraat laag (Ca 5 ppm). Wel was er een groen tapijtje en wat kiezelwier ontstaan. Na introductie van de schoonmaakploeg, bestaande uit 2 turbo slakken, babylon zandslak en blauwpoot hermiet, was dit na enkele dagen verdwenen.

Vorige week heb ik 2 drieband anemoonvisjes toegevoegd en 2 poetsgarnalen. Van een ander forum lid (Otto) had ik eerder al een aantal mooie leder- en octokoralen overgenomen, zodat ik al een behoorlijk volle aquascape heb, zie bijgevoegde foto.

Ik wil binnenkort nog een rode tepelanemoon toevoegen en over een tijdje nog een paartje blennies of gobies.

Techniek:
Aquarium: Juwel Rio 125 (ca 115 liter)
Stroming: Koralia 2 (2300 l/uur), intern juwel filter 600 l/uur.
Eiwitafschuimer: Tunze DOC 9002.
Verlichting: 2x Juwel 28 Watt (blauw en daglicht 9000K), 25 Sylvania Aquastar

Koralen:
-1 vingerleder, 1 kroepoekleder, 2 x groene sterpoliep, 2 x apenhaar, 1 x balipoliep, 2 x anhelia, Pompende Xenia.

Overige lagere dieren:
-blauwpoot hermietkreeft, 3 turbo slakken, 1 babylon zandslak, 2 poetsgarnalen
-lifters: ganzevoetjes, borstelworm (ca 5 cm), glasroos, copepoden

Vissen
2 drieband anemoonvisjes

Bijlagen

• overzicht novemer '09-c.jpg
    overzicht novemer '09-c.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 197
Ziet er leuk uit :):)

Mooie bak!
Lijkt veel groter dan 115 liter.

Sebas

Mooi hoor Maarten! Ik heb zelf ook een Rio 125, vandaar dat ik hier even reageer en het dagboek in de gaten zal houden, leuk!

Mijn opzet; stroming heb ik 2x Koralia 1 (2x 1500 l/u) en 2500 l/h wat mijn interne afschuimer produceert (AM turbofloter i400). Verder heb ik 2x t5 28 watt van de jewel armatuur, die jij waarschijnlijk ook gebruikt. Daarbij heb ik nog 2 losse t5 24 watt onder de kap weten te moffelen. Daardoor heb ik zo'n 104 watt op 115 liter, genoeg dus om mijn 2 steenkoralen goed te laten leven. De interne filter had ik eruit gesloopt. Over kool filteren doe ik middels een leeg compartiment van mijn afschuimer.

Succes met je mooie bak!

ziet er heel mooi uit maarten nemo !
Kun je iets vertellen over je verlichtings combinatie en sterkte ?

greetingzz tntneon:)

Hartelijk dank voor de complimenten.

Over mijn verlichting. Ik heb inderdaad de T5 lichtbalk van Juwel gehouden. Ik heb 1 buis vervangen voor een Juwel High lite blue. De daylight lamp heb er laten zitten. Is nu ongeveer een jaar oud. Deze ga ik op termijn vervangen voor een high lite marine lamp.

Omdat ik nog een dubbele T8 starter set had heb ik een Sylvania Aquastar 25 Watt bijgeplaatst aan de voorkant. Voordeel hiervan is ook dat deze langer is 75 cm zodat ook de zijkanten verlicht worden. Ik wil binnenkort nog een 2e blauwe Tl buis bijplaatsen.

Voorlopig is dit voldoende voor mijn zachte koralen/ lederkoralen. Ik heb ook wel interesse in een druifjeskoraal. Dan plaats ik misschien nog een PL (T5 compact) lamp bij, maar het wordt wel krap onder de kap.

Ik heb even getwijfeld over een anemoon vanwege mogelijk schade aan koralen, maar toch besloten om het erop te wagen. Eergisteren heb ik bij een ander forumlid een kleine rode tepelanemoon opgehaald. Ik had hem in een holletje helemaal vooraan gedacht. Daar leek hij aardig in te passen, maar de volgende ochtend bleek de anemoon toch iets verplaatst. Hij staat nog steeds goed in het zicht en is mooi opgeblazen en helder rood van kleur. Ik denk dat hij nog even moet groeien om interessant te worden voor de anemoonvisjes.

Bijgaand wat foto's van de anemoon en enkele andere bewoners.

Bijlagen

• tepelanemoon2.jpg
    tepelanemoon2.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 20
  • nemos.jpg
    nemos.jpg
    17,1 KB · Weergaven: 12
  • poetsgarnalen.jpg
    poetsgarnalen.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 11
  • balipoliepen.jpg
    balipoliepen.jpg
    27 KB · Weergaven: 12
  • keniaboompje.jpg
    keniaboompje.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 12
Je hebt een mooi bakkie gemaakt van die Rio 125.

Mijn complimenten, dat ziet er zeer mooi uit...

Daar staat die inderdaad erg mooi lekker op de voorgrond.

Hoop als ik er eentje in zet hij ook mooi op de voor grond gaat staan.

De anemoon is helaas weer aan de wandel gegaan. Hij heeft inmiddels vrijwel de hele bak gezien. Zijn favoriete plek lijkt achter de eiwitafschuimer, zodat je nog net zijn tentakels ziet. Gisteren zag ik dat hij was ingescheurd en wat tentakels miste. Op de foto is te zien dat hij linksonderaan enkele tetakels mist.
Iemand een idee hoe dat komt?

Ik zou alleen de stromingpomp als veroorzaker kunnen bedenken, hoewel ik zou denken dat de korf rondom de hydor koralia pomp toch voldoende bescherming zou moeten bieden.

Ik lees dat ze vaak ook wel weer goed herstellen van beschadigingen dus ik wacht het wel af.

De koralen doen het nog steeds prima. Het begint tijd te worden om de Xenia en Anthelia te stekken.

Bijlagen

• RTA 19 dec-comp.JPG
    RTA 19 dec-comp.JPG
    18,8 KB · Weergaven: 13
JONGEN POETSGARNAAL?????

Ik heb tientallen mini garnaaltjes ondekt in mijn aquarium. Ik had al eerder gezien dat een poetsgarnaal eieren onder de poten had. Nu heeft een van de poetsgarnalen nog steeds eieren. De garnaaltjes zijn ongeveer een cm lang en bewegen heel snel over de ruit en over het grind. Ze zitten vooral onder een rotspartij links in de bak. De jongen krijg ik nog niet goed op de foto.

Tot nu toe heb ik weinig positieve verhalen gelezen over spontane kweek van poetsgarnalen. Wat denken je zouden dit idd jonge poetsgarnalen kunnen zijn en hebben ze enige kans van overleven?

Bijgevoegd een foto van een van de poetsgarnalen met eieren.

Bijlagen

• poetsgarnaal eieren cmp.jpg
    poetsgarnaal eieren cmp.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 22
Leuke bak. Als het inderdaad jonge garnalen zijn dan vind ik dat wel uniek. De vraag is alleen of ze het redden. Zullen wel opgegeten worden.

He kerel,

Bedankt voor de foto's, nu heb ik een beeld van je verlichting.
Ik vind dat je een erg mooie bak ervan gemaakt hebt, en hoe cool dat je nageslacht hebt. Nu maar hopen dat ze allemaal groot worden, dan kun je er een paar uitlenen aan mij ;).

Ik zie dat je een Tunze 9002 hebt. Ik zelf heb getwijfeld aan de Tunze 9005 en de Turbofloctor I 400, maar over beide was men niet te spreken.
Wat is jouw ervaring op de Tunze 9002.
Mijn eiwitafschuimer wordt toch haast wel zeker de Bluskimmer 250. Deze is mij van de week geadviseerd, en ben er erg over te spreken.

Trouwens, is je anemoon niet gaan kruipen omdat hij onvoldoende licht kreeg. Misschien praat ik nu poep, maar zou dat kunnen?

Nogmaals bedankt.

Ik ben zondag terug gekomen van mijn vakantie en tot mijn verassing was mijn tepelanemoon eindelijk achter de afschuimer vandaan gekomen en heeft zich precies gevestigd op de plek die ik voor hem in gedachten had. Rechts bovenin. Hij kan met zijn voet door het gat dat ik in de steen erin geboord heb. Hij ie ook weer helemaal hersteld.

@ botpeople ik denk dat de belangrijkste reden voor het verplaatsen niet zo zeer in het licht lag, maar meer in het niet eerder vinden van een plek waar hij zijn voet veilig kon wegzetten.

De Tunze 9002 bevalt redelijk goed. Hij maakt wel wat geluid ondanks dat dit een van de stilste afschuimers zou moeten zijn. Ook moet ik hem regelmatig weer een beetje bijstellen, maar mijn waterwaardes blijven perfect. geen nitriet, nitraat, fosfaat.

De kleine garnaaltjes leven nog en groeien, maar ik denk eigenlijk dat het toch eerder mysis zijn dan jonge poetsgarnalen helaas.

Mijn anthelia voorin wordt wat groot en ik wil nu ook wat meer variatie. Dus als je interesse hebt hou de vraag en aanbod rubriek in de gaten of stuur een PB. Ik denk dat ik op deze plek een Caulastres of mooie buttons ga plaatsen.

Bijlagen

• jan 2010.JPG
    jan 2010.JPG
    70 KB · Weergaven: 54
He he,

Goede vakantie gehad hoop ik. Lekker uitgerust er weer tegenaan.
Beter man, dat je tepelanemoon weer op zijn "bedachte" plek zit.

Bedankt voor je antwoord. Ik zal je blijven volgen

Groetjes
Dennis

Back
Bovenaan