Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mogelijk grootschalige koraalbleking en -sterfte op komst

Dit is een reportage over Ocean Acidification, het grootste gevaar voor onze riffen en al het leven op deze planeet


 
En laten we de grote groepen snorkelaars ook niet vergeten, er wordt altijd naar de duikers gewezen
maar mijn ervaringen in het buitenland zijn totaal anders.

Tijdens mijn laatste reis naar Egypte (oktober 2015) hadden we de laatste dagen heel veel wind, het gevolg hiervan
was dat alle boten dezelfde baai op zochten. Na mijn duik kom ik boven water en lagen er zonder te overdrijven
honderden snorkelaars in het water, de één nog dikker ingesmeerd met zonnebrand als de andere.

groet
Adri
 
Best heftig om zo te zien.
 
Heel erg dit:(, hopelijk kan al dit moois gered worden. Ik hoop zo dat er nu eindelijk eens echt iets aan gedaan wordt!!!!
 
Het is nog niet dood, alleen gebleekt dus de zoöxanthellen uitgestoten door de warmte.
Hoewel dit zeker een zware periode is voor het koraal kan nog herstellen als de warmte niet te lang aanhoudt.
Maar goed is het zeker niet. Laten we hopen dat de schade beperkt blijft.
 
Het slechte nieuws sijpelt ook door in de Nederlandse media...

http://nos.nl/artikel/2095799-great-barrier-veel-ernstiger-verbleekt-dan-gedacht.html


Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor de export quota voor wildkapkoraal en vooral de prijsstelling.
Misschien tijd dat men eens serieus werk maakt van nakweek?

Wie weet Anthony. Walt Smith verloor een tijdje terug zo'n 100.000 koralen in Fiji door bleking. De incidenten komen 1) vaker voor en 2) zijn heviger en langer. Vooral het vaker voorkomen maakt het voor riffen moeilijk om te herstellen. De groeiperioden worden steeds korter, en dat zie je aan de steeds kleinere kolonies.
 
Nieuwe figuur die aangeeft hoeveel mortaliteit er ongeveer is op de individuele riffen van het GBR:
reef3.jpg

Gemiddeld is zo'n 35% van centraal en noord GBR dood.
 
Bovenaan