Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Ocean and Lake kreeg onlangs 2 kleine visjes binnen. Zij vonden deze zo leuk dat zij de visjes bij binnenkomst op hun Facebook pagina gezet hebben. Maar inmiddels zijn de visjes verhuisd :cool: .

Ik wilde ze een tijdje in het wenbakje zetten dat ik in het verleden heb gemaakt. Ik had mij echter verkeken op het formaat van de visjes en binnen een dag hadden ze een gaatje gevonden en zwemmen ze in de grote bak rond (oeps).

Uitvangen ga ik niet aan beginnen de visjes worden niet lastig gevallen en er zijn schuilplaatsen genoeg. Het is nu natuurlijk moeilijker om ze gericht te voeren. Maar van de andere kant er zweeft zo veel rond in het aquarium dat het wellicht beter is voor de visjes dat zij hun kostje zelf kunnen opzoeken. Ik heb de meeste van mijn keizertjes als jonge dieren aangeschaft en dat is steeds goed gegaan. Ik geef toe dat deze visjes wel een stuk kleiner zijn dan de andere keizers die ik in het verleden heb aangeschaft. Het zou een kostbare fout kunnen zijn, de tijd gaat het leren. Vooralsnog zijn de visjes beetje bij beetje de hele bak aan het verkennen.

 
Laat ik eens een update geven over mijn Aquarium.

Koralen:
Sinds afgelopen november heb ik bij diverse leden van het forum, enkele winkels en op vivarium een groot aantal stekken aangekocht. Samen met het koraal dat de halve tankcrash van afgelopen zomer heeft overleefd heb ik nu 160 plekken waar koraal geplakt is. Dat lijkt veel maar in mijn bak kan ik makkelijk het dubbele aantal stekken plaatsen. Maar de bank heeft mij de wacht aangezet. Het is mooi geweest . Ik moet nu gewoon geduld hebben tot de stekjes uitgroeien tot kolonies :cool: .

Stroming:
Onder de stekken die ik heb aangeschaft zitten de nodige Acro's. Na gesprekken met diverse medehobbyisten en het zien van de stroming in met name de imposante bak van StefaanF kom ik tot de conclusie dat de stroming in mijn bak niet voldoende is om de Acro's goede omstandigheden te bieden. Met name in het rechterdeel van het aquarium ontbrak er stroming. Daarom heb ik vorige week een extra set Maxspect Gyre 350 toegevoegd. Deze zijn geplaatst in het rechterdeel van de bak. Dit is al een hele verbetering maar het zorgt ervoor dat in het groen gemarkeerde gebied al het vuil verzameld wordt. Voor de geinteresseerden hierbij een overzicht van alle stroming in mijn bak.

1706987378702.png


Vissen:
Ik heb op dit moment 58 vissen rondzwemmen.
  • 11 dokters
  • 6 vlinders
  • 9 keizers
  • 8 lipvissen
  • 9x antiassen
  • 15x overig
Daarvan zijn er 17 groter dan 12 centimeter en 5 exemplaren zijn de 20 centimeter voorbij. Ik heb nog wel een paar wensen op vissen gebied maar eerst maar eens zien hoe het de komende maanden gaat. Kan ik met de apparatuur en filtering van dit moment nitraat en fosfaat onder controle blijven houden

Eten:
Ik wil de vissen goed gevoed hebben zodat zij zo veel mogelijk weerstand hebben. Ik ben dan ook niet zuinig met voeren.
  1. iedere ochtend 2 volledige noribladen
  2. 1x per 2 dagen een rauwe mossel uit de schelp in een feeding pouch speciaal voor de koperband, en natuurlijk vallen alle andere vissen ook aan, maar die geven het na enkele minuten op en dan kan de koperband nog wel bij het dieper liggende vlees.
  3. 12:00 uur handvol spirulina
  4. 18:00 uur 3 blokken diepvries, mysis, kril, artemia, rode plankton etc
  5. 20.00 uur pellets
Fosfaat
Het aantal vissen en mijn voederregime geeft natuurlijk uitdagingen op het gebied van fosfaat. Deze is nog steeds te hoog maar komt van 140 en sinds ik 6 weken geleden mijn nitraat reactor heb ingeschakeld is het dus al meer dan gehalveerd. Ik heb 10 kilo nitraatkorrels en per uur stroomt er 4 liter water uit het filter.
Het gaat niet snel, maar ik zie het nu elke week zakken. Even afwachten waar het evenwicht bereikt wordt.

Mijn waterwaarden op dit moment:
- Jodium is te hoog maar het was nog een maand geleden nog véél hoger. 5 liter kool doet gestaag zijn werk


temp
24,5​
Zout
1,026​
Fosfaat
0,12​
mg/l
Nitraat
64​
mg/l
KH
8,2​
Ph8 - 8,1
Calcium
450​
mg/l
Magnesium
1400​
mg/l
kalium
420​
mg/l
Jodium
0,02​
mg/l
 
Zaterdag is voor mij de dag dat ik onderhoud uitvoer. Dan wordt dus de sump geschoond, filtersokken vervangen, afschuimer leeg gemaakt. Vandaag als extra 2 Gyepompen ontkalkt en 900 liter zeewater aangemaakt zodat ik morgen een verversing kan uitvoeren.

Mijn afschuimer kan ik niet een hele week ongestoord laten draaien, dan zou deze overstromen. Ik moet hem 2x in de week leeggooien. En dan ziet het er ongeveer zo uit. Natuurlijk kan ik een grotere emmer aansluiten waarin ik de skimmate laat leeg lopen. Wellicht iets voor de toekomst....
1706987576432.png
 
Gisteren een waterwissel van 900 liter uitgevoerd. Van te voren alles flink omver geblazen zodat zoveel mogelijk vuil in de waterkolom terecht kwam en afgevoerd kon worden. Het heeft in ieder geval een positief effect op een paar waarden:

- Fosfaat is van 0,12 naar 0,08 gezakt
- Nitraat is van 64 naar 52 gezakt
- Jodide is van 0,20 naar 0,10 (ik heb geen jodium toegevoegd aan de zoutmix)
- met het verse water is de Ph waarde ook iets omhoog geschoten van 8,1 naar 8,3 maar dat zal tijdelijk zijn vermoed ik

De andere waarden zijn nagenoeg gelijk gebleven t.o.v. de meting 2 dagen geleden.

En als extra een filmpje van mijn vissen op zoek naar eten.
 
Maar weer eens een update over mijn bakje. Ik heb op de frag swap in Driel van afgelopen week weer een aantal leuke stekjes "gescoord". Daarnaast beginnen enkele koralen zo te groeien dat er delen spontaan afbreken. Er zijn nog genoeg kale plekken dus heb ik deze stukjes elders in de bak geplakt.

Wat groei betreft. Er staan nu een kleine 200 stekjes in de bak. Een groot deel van deze stekken is zo nieuw dat ik nog geen groei kan zien. Toch heb ik de afgelopen maanden elke twee weken de dosering van natriumcarbonaat moeten opschroeven om mijn KH rond de 8 te houden. Inmiddels doseer ik 157 ml natriumcarbonaat per dag (12x 13 ml).

Ik zal binnenkort ook weer eens een filmpje plaatsen.

ICP
Deze maand heb ik nogmaals een ICP test laten uitvoeren en de resultaten zijn nog zeker niet optimaal maar langzaam kom ik in de buurt van normale waarden

temp24,5graden
Zout1,0255
Fosfaat0,20mg/l
Nitraat51,6mg/l
KH7,6
Ph8 - 8,1
Calcium456mg/l
Magnesium1309mg/l
kalium384mg/l
Zwavel705mg/l
Barium136ug/l
IJzer0ug/l
Jodium0,019mg/l

Fosfaat
Mijn fosfaat was bij de vorige ICP ook 0,20 en was dus niet meer verder gezakt. De oorzaak is ongetwijfeld het feit dat de Rowa die gebruikte vervangen moet worden. Volgens de Rowa calculator was de 5 kilo Rowa waarmee ik 3 maanden geleden begonnen was voldoende om de waarde naar 0,40 mg/l terug te brengen. Dat het nu tot 0,20 mg/l is gezakt is dus al meer dan verwacht. Inmiddels een kilo versie Rowa ingebracht en er loopt een paar liter per uur door de reactor. Een kijken hoe het fosfaat zich gaat ontwikkelen.

Nitraat.
Het nitraat filter bleek niet meer goed te werken. De aanvoer was 2 weken verstopt geraakt. Er was daardoor waarschijnlijk enkele dagen geen aanvoer van vers water in de reactor geweest. Dat heeft de bacterie cultuur waarschijnlijk om zeep geholpen want het nitraat gehalte van de uitstroom was de afgelopen week vrijwel gelijk aan de instroom. Ik ben nu dus weer bezig met de opstart procedure van een nitraat reactor. D.w.z. dat ik maar enkele liter per dag door de reactor laat lopen. Dit heeft er nu 3 dagen later voor gezorgd dat de uitstroom van de reactor nu al weer de helft is van de instroom. Dus over enkele dagen ga ik het aantal liters dat door de reactor loopt weer opschroeven.

Zwavel:
Bij de vorige ICP test bleek dat mijn zwavel gehalte iets te hoog geworden was. Dit wordt zo goed als zeker veroorzaakt door mijn nitraat reactor die met zwavelkorrels werkt. Ik had daarom bij de laatste water wissel bewust te weinig Magnesium sulfaat (bitterzout) gebruikt. Daarom dat bij de ICP van deze maand het zwavel gehalte te laag is. Maar met de ICP meting in de hand kon ik de juiste hoeveelheid Magnesiumsulfaat toevoegen om het tekort aan zwavel aan te vullen.

Calcium:
Achter de nitraatreactor zit een 5 liter reactor vol met kalk reactor vulling om de PH waarde van het water uit de nitraat reactor weer op peil te brengen. Maar deze geeft dus ook carbonaat, calcium en strontium etc. af. Ik doseer calcium verder niet maar toch stijgt het calcium gehalte harder dan wat mijn koralen verbruiken. Met Salifert heb ik al 470 mg/l gemeten. Ik heb vorige week een waterwissel van 500 liter gedaan waarbij ik bewust geen calcium heb toegevoegd. Dit heeft het calcium gehalte teruggebracht naar 440 mg/l. Het wachten is tot het moment dat de stekjes wat harder gaan groeien, dan verdwijnt deze uitdaging.

Barium:
Het Barium gehalte is 10x hoger dan de optimale dosering. Ik heb in de afgelopen maanden bijna 14 kilo actieve kool gebruikt. Dit om het te veel aan Jodium uit het water te verwijderen. Dat heeft het gewenste effect gehad. Maar een neveneffect blijkt dus de verhoging van het barium gehalte te zijn. Mijn Jodium gehalte is inmiddels zo ver gezakt dat het nog wel te hoog is maar geen groot probleem meer hoeft te zijn. Ik ga daarom stoppen met de actieve kool. Naar ik begreep bind Rowa ook Barium, dus met Rowa blijf ik doorgaan. Maar eens kijken hoe het Barium gehalte zich in de komende maanden ontwikkeld.

Refugium (IJzer gehalte)

Bij de ICP tests wordt bij mij IJzer steeds als 0 ug/l weer gegeven. Nu begrijp ik dat IJzer lastig te meten is omdat het heel makkelijk bind of neerslaat, of verbruikt wordt. Nu is sinds 2 maanden in een deel van mijn sump ingericht als refugium (70cm x 30 cm x 50 cm Lxbxh). Ik ben gestart met een plukje Caulerpa en een plukje Cheato. Deze plukjes zijn inmiddels zo'n beetje 4x groter geworden maar het refugium is nog maar voor een kwart gevuld. Nu zat er met 35 watt maar een zwakke lichtbron boven het refugium deel. Ik heb deze week een 2de lamp toegevoegd. Ook ben ik meer ijzer gaan doseren. Een kijken of de wieren wat harder willen gaan groeien.
1709423745226.png

Amino doseren:
Ik heb in de afgelopen 2 maanden Red Sea AB+ gedoseerd. Dit moet volgens de gebruiksaanwijzing gekoeld worden en daarom is niet makkelijk met een doseerpomp te gebruiken. De fles AB+ is leeg en ik ben overgestapt aan Fauna Marin Min S. Volgens de gebruiksaanwijzing is voor dit product geen koeling noodzakelijk. Maar ook dit kan ik niet via mijn doseerpomp laten lopen. De substantie is namelijk zo dik dat mijn doseerpomp het niet aan kan opzuigen (de diameter van de doseerslang in de kop is te klein). Dus ook dit moet handmatig doseren.
Overigens Fauna Marin Min S geeft een zéér sterke stank af.

Tot zover deze update.
 
Sinds ik mijn bak heb opgezet is de stroming in het middelste deel van mijn bak zodanig dat het vuil zich daar blijft ophopen. Ook blijft er een vetlaagje op het wateroppervlak liggen.
Ik heb nu door de bittere pil gebeten en een glasstrip geplaatst waaraan ik 2x Gyre XF 250 pompen heb bevestigd. Het is vanuit esthetisch oogpunt niet ideaal maar het heeft wel het gewenste effect. Vuil wordt nu daadwerkelijk richting de 2 afvoeren gezonden en geen vetlaag meer op het water.

Nu het stromingspatroon gewijzigd is moet ik wel enkele koralen verplaatsen die nu vol in de stroming zijn komen te staan en dat niet zo leuk vinden (een hamer en een bubbel koraal).

De glasstrip
1713032671431.png
De gyres (nummer 2 blaast de andere kant uit,
1713032593131.png
En het is een eyesore
1713032767952.png
 
Sinds ik mijn bak heb opgezet is de stroming in het middelste deel van mijn bak zodanig dat het vuil zich daar blijft ophopen. Ook blijft er een vetlaagje op het wateroppervlak liggen.
Ik heb nu door de bittere pil gebeten en een glasstrip geplaatst waaraan ik 2x Gyre XF 250 pompen heb bevestigd. Het is vanuit esthetisch oogpunt niet ideaal maar het heeft wel het gewenste effect. Vuil wordt nu daadwerkelijk richting de 2 afvoeren gezonden en geen vetlaag meer op het water.

Nu het stromingspatroon gewijzigd is moet ik wel enkele koralen verplaatsen die nu vol in de stroming zijn komen te staan en dat niet zo leuk vinden (een hamer en een bubbel koraal).

De glasstrip
Bekijk bijlage 633477
De gyres (nummer 2 blaast de andere kant uit,
Bekijk bijlage 633476
En het is een eyesore
Bekijk bijlage 633478
Ik wilde dit ook in mijn bak doen, maar durfde de magneet niet in het water te doen. Heb jij je magneet nu in het water of anders? Gr Maikel
 
Ik heb die magneten van de 350 in het water hangen. Ik was niet zeker en heb het aan maxspect gevraagd. Zij hebben toen bevestigd dat dit perfect ok is om de magneten in het water te hangen
 
Ik heb die magneten van de 350 in het water hangen. Ik was niet zeker en heb het aan maxspect gevraagd. Zij hebben toen bevestigd dat dit perfect ok is om de magneten in het water te hangen
Ok goed om te weten, dankje.
Ik heb links en rechts op de zijruiten de gyres zitten en 4 x sow20 verdeeld op de achterwand
 
Ik moet bekennen dat ik er niet bij stil heb gestaan dat deze magneten voor de droge kant wellicht niet geschikt zijn om in het aquarium te hangen. De magneten zitten volledig in plastic en met een afdichtende kit overgoten.
 
Het gevecht met Nitraat en fosfaat
Na een periode van "negeren" van het aquarium vanwege andere verplichtingen waren fosfaat en nitraat begin september 2023 opgelopen naar:
- Fosfaat 2,5 mg/l
- nitraat 142 mg/l

In september 2023 heb ik mijn afschuimer gerepareerd, een grote schoonmaak uitgevoerd, begonnen met het inzetten van Rowaphos en actieve kool. Ook heb ik het doseren van Wodka-Azijn-Suiker opgevoerd. Ook heb ik 5 maanden achtereen waterverversingen gedaan van ~20% per maand (800 liter)

Per december 2023 waren de waarden gezakt naar
- Fosfaat 0,2 mg/l
- nitraat 136 mg/l
Duidelijk is het effect van 5 kilo Rowa te herkennen ;-). Het nitraat wil echter niet zakken (maar steeg ook niet meer).

Ik heb daarop mijn nitraat filter onderhanden genomen omdat de peristaltische pomp het had begeven. Dat heeft positief effect gehad want per februari 2024 was het nitraat gezakt. Ik heb de doorvoer van het fosfaatfilter flink beperkt omdat ik wilde voorkomen dat het fosfaat naar 0 zou zakken, dat zou onwenselijk zijn omdat je fosfaat nodig hebt om nitraat af te breken. Sinds deze tijd probeer ik ook mijn filtersokken 2x per week te vervangen i.p.v. 1x per week:
- Fosfaat 0,2 mg/l
- nitraat 52 mg/l

Begin van april 2024 (deze maand) was het nitraat niet of nauwelijks gezakt. Bij controle bleek de darm van de nieuwe peristaltische pomp gescheurd te zijn waardoor deze nauwelijks nog water door het nitraat filter pompte.
- Fosfaat 0,12 mg/l
- nitraat 49 mg/l

Het is teleurstellend dat de darm van de Ecotech Versa pomp zo snel defect raakt (nog geen 3 maanden oud). Maar goed een voorraadje nieuwe darmen besteld zodat het nitraatfilter weer werkt. Daarnaast heb ik sinds een goede week ook 2 extra gyres draaien om extra stroming te creëren en vuilophoping tegen te gaan.
Vandaag gaf mijn Hanna nitraat test de laagste waarde aan in ruim één jaar.
- Fosfaat 0,10 mg/l
- nitraat 40 mg/l.

Het nitraat is nog steeds hoog maar beter dan waar ik vandaan kom :).

In al die tijd heb ik ondanks de grote wijzigingen in fosfaat en nitraat geen last gehad van Cyanobacterien (paarse flap). Maar sinds 3 weken zie ik op diverse plaatsen flap ontstaan. De verhouding fosfaat/nitraat is op dit moment blijkbaar dusdanig dat flap kans krijgt. Ik hoop in de komende maand het nitraatgehalte verder naar beneden te krijgen. Wellicht moet ik ook het fosfaat verder laten zakken door meer water door het fosfaat filter te laten gaan.

Koralen:
Uiteindelijk gaat het erom dat mijn koralen het beter gaan doen dan op dit moment het geval is. Montipora's, Alveopora's, Euphylia's, Myocedium (Chalices) groeien over het algemeen redelijk. Maar diverse Acropora's en Seriatopora's willen niet echt groeien of gaan dood. Het nitraat is waarschijnlijk nog te hoog voor deze koralen.

ICP
Bij de laatste ICP zijn de macroelementen bijna allemaal op orde. Zwavel is inmiddels ook gecorrigeerd door een tijdje bitterzout te doseren i.p.v. magnesiumchloride.
1713394287308.png
Maar trace elementen zijn nog niet op orde. Voorheen heb ik steeds de ATI icp test gebruikt. Echter deze laatste test is van Fauna Marin. De gemeten waarden wijken niet heel veel af van de waarden die ATI meet. Echter fauna Marin geeft voor diverse elementen zoals Chrome, Cobalt. Nickel direct een doseeradvies waar ATI dat niet deed ondanks dat ook ATI aangaf dat deze 3 niet te detecteren waren.
1713394407115.png

Vissen
Ik heb de afgelopen weken weer wat vissen toegevoegd. Mijn schooltje Anthias Bimaculatus bestond nog maar uit 2 mannen (is het dan nog een schooltje ?). Ik heb er nu 4 vrouwen bijgezet. Daarnaast heb een paar Rainfordi's toegevoegd. Ook wil ik nog een 2de Macropharyngodon negrosensis toevoegen maar ik heb daar nog niet al te veel geluk mee. Maar de aanhouder wint.
 

Bijlagen

  • 1713394990058.png
    1713394990058.png
    45,5 KB · Weergaven: 5
Hierbij weer eens een filmpje van mijn bak. Het licht is in de avond aardig blauw en mijn mobieltje probeert dit te corrigeren, wat natuurlijk niet altijd lukt ;-) Ik heb net mysis, kril en artemia in de bak gegooid dus de vissen zijn druk bezig...
 
Grbl grbl. Apparatuur die defect raakt zou verboden moeten zijn :mad:.

Kijk als het om draaiende delen gaat dan weet je gewoon dat daar vroeg of laat slijtage optreedt. Niks aan te doen, fact of life, heb ik geen problemen mee. Maar een voeding die defect raakt, daar kan ik niet goed tegen. Betekend gewoon dat men fabricagefouten heeft gemaakt of te goedkope onderdelen heeft gebruikt etc.

Het gaat om de voeding van een Maxspect Duo 9K pomp. Deze heb ik 2 stuks en het is nu al de 2de pomp waarbij de voedingsadapter het begeeft. Ik merkte gisteren dat één van mijn pompen een tikkend geluid maakte (1x in de 5 seconden of zo). Het bleek dus een Maxspect Duo te zijn. Vervolgens kijk ik op de controller en zie dat deze continu aan het herstarten is. De vraag is dan of het de controller, de voeding of de pomp zelf is. Omdat ik dus 2 van deze pompen heb is het makkelijk om daarachter te komen door onderdelen om te wisselen. Daarbij bleek dus de voeding het probleem te zijn. Maxspect bied zelf geen vervangende voedingen aan voor de Duo pompen. Wellicht wel als je een service verzoek in zou dienen via de winkel waar ik hem gekocht heb. Geen idee hoe lang het dan gaat duren en wat het gaat kosten. Het is een pomp die inmiddels ruim 4 jaar in gebruik is en het gaat het om een universeel artikel.

Dus gewoon een vervangende voeding opgezocht met de juiste specs (24 volt, 6 ampère en de juiste stekker). Besteld bij een leverancier die het op voorraad heeft en als het goed is heb ik morgen een vervangende voeding in huis. Het enige wat ik dan moet doen is controleren of de polariteit van de 24 volt aansluiting correct is (anders moet ik een knipje zetten en de polariteit omdraaien).
 
Bovenaan