Jon,
Hoe zit de uitstroom van de BBK nu in elkaar in je sump ?
Als ik je omschrijving goed begrijp, loopt die uit in een apart vak, die gescheiden is van het pompvak.
Als je de uitstroom van de BBK boven het water laat uitstorten, genereer je extra bellen door de waterval.
Samen met je hoge doorstroomsnelheid, van je RD8000, trekt dat gelijk door naar de opvoer en naar je bak.
E.e.a hangt inderdaad af van de oppervlaktespanning van je bellen, die beïnvloed wordt door KH,CA en ook
pH. Je merkt dat ook aan je afschuimer,die meer of minder schuimt.
Ik heb dat ook gehad en er zijn verschillende oplossingen.
1. I.p.v watten een stuk blauw of groen grof cellenschuim (aquariumzaak) over de volle breedte van je sump
klemmen, USA hoogte van bodem tot ruim boven het wateroppervlak. Nadeel hiervan is, dat het dicht kan slibben
en je reakties kan krijgen qua verkalking. Dit duurt maanden overigens en uitspoelen / vervangen werkt goed.
2. Overstromen via kam of glasplaat. Door het water rustig over een gladde glasplaat of kam te laten lopen geef je
gelegenheid aan de bellen om naar de oppervlakte te ontwijken. Beetje afhankelijk van het formaat van de bellen werkt
een gladde glasplaat OF een kam beter. De laatste geeft een turbulentere oppervlaktestroming, de glasplaat een diepere
val na de glasplaat, waarbij je een soort rilbeweging genereert. Let op, dat je het verval niet te hoog maakt, het water
moet niet kletteren maar stromen.
3. Uitstroom van je BBK onder water uit laten komen. Ik heb dat hier toegepast met een afgezaagde 90 graden bocht.
Is nu zo'n beetje 45 graden geworden en de bellen ontwijken nu vlak na mijn BBK in een uitloopvak. Een 50 mm bocht
past op de BBK uitloop. Als je last hebt van overlopende afschuimer met deze "modificatie", een klein gaatje boren van
4 mm boven in het witte knietje van de BBK. Dit voorkomt drukopbouw in de afvoerpijp.
Bij mij hebben een combinatie van oplossing 2 en 3 de bellen totaal doen verdwijnen. Oplossing 1 was ook afdoende, maar
ik wilde geen nitraatfabriek in mijn waterstroom.
Heb je al eens gekeken of je RD8000 geen valse lucht trekt ? Ik heb ook daar een 45 graden bocht op zitten om dieper
aan te zuigen.
Coralfreak