Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini belletjes in m'n bak!!!

Jon

Broekie
Hallo allemaal,

ik heb last van kleine luchtbelletjes in Mn bak, nu moet dit van mijn afschuimer komen omdat het binnen komt vanuit de uitstroom in de bak. Ik heb een bbk 250 draaien, iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Het is behoorlijk storend!! Ik heb er al watten tussen de laatste 2 schotten in de sump liggen het helpt een beetje, maar niet voldoende!! Iemand hier ervaring mee? Ik hoor graag van jullie.

Wij hebben er ook ooit last van gehad met de bbk mini 200, wij hebben het ooit gehad als er iets veranderd is in de bak ( filter watten, rowaphos en dergelijke ) of als die net helemaal schoon gemaakt is. wat ook kan dat hij niet goed afgesteld is.

Jon,

Hoe zit de uitstroom van de BBK nu in elkaar in je sump ?

Als ik je omschrijving goed begrijp, loopt die uit in een apart vak, die gescheiden is van het pompvak.
Als je de uitstroom van de BBK boven het water laat uitstorten, genereer je extra bellen door de waterval.
Samen met je hoge doorstroomsnelheid, van je RD8000, trekt dat gelijk door naar de opvoer en naar je bak.
E.e.a hangt inderdaad af van de oppervlaktespanning van je bellen, die beïnvloed wordt door KH,CA en ook
pH. Je merkt dat ook aan je afschuimer,die meer of minder schuimt.

Ik heb dat ook gehad en er zijn verschillende oplossingen.

1. I.p.v watten een stuk blauw of groen grof cellenschuim (aquariumzaak) over de volle breedte van je sump
klemmen, USA hoogte van bodem tot ruim boven het wateroppervlak. Nadeel hiervan is, dat het dicht kan slibben
en je reakties kan krijgen qua verkalking. Dit duurt maanden overigens en uitspoelen / vervangen werkt goed.

2. Overstromen via kam of glasplaat. Door het water rustig over een gladde glasplaat of kam te laten lopen geef je
gelegenheid aan de bellen om naar de oppervlakte te ontwijken. Beetje afhankelijk van het formaat van de bellen werkt
een gladde glasplaat OF een kam beter. De laatste geeft een turbulentere oppervlaktestroming, de glasplaat een diepere
val na de glasplaat, waarbij je een soort rilbeweging genereert. Let op, dat je het verval niet te hoog maakt, het water
moet niet kletteren maar stromen.

3. Uitstroom van je BBK onder water uit laten komen. Ik heb dat hier toegepast met een afgezaagde 90 graden bocht.
Is nu zo'n beetje 45 graden geworden en de bellen ontwijken nu vlak na mijn BBK in een uitloopvak. Een 50 mm bocht
past op de BBK uitloop. Als je last hebt van overlopende afschuimer met deze "modificatie", een klein gaatje boren van
4 mm boven in het witte knietje van de BBK. Dit voorkomt drukopbouw in de afvoerpijp.

Bij mij hebben een combinatie van oplossing 2 en 3 de bellen totaal doen verdwijnen. Oplossing 1 was ook afdoende, maar
ik wilde geen nitraatfabriek in mijn waterstroom.

Heb je al eens gekeken of je RD8000 geen valse lucht trekt ? Ik heb ook daar een 45 graden bocht op zitten om dieper
aan te zuigen.

Coralfreak

zou het kunnen komen dat je bbk gewoon enorm veel te sterk is voor jou bak, en daardoor gewoon niks geproduceerd kan worden? hierdoor er bellen ontstaan.

je hebt namelijk eem hoop rommel nodig om een 15cm nek te vullen.

om die reden. staat mijn bbk250 deluxe lekker in de schuur, te niksen

Mijn bak komt grotendeels overeen met die van Jon qua afmetingen.

Ik heb hier een RD3 opvoerpomp en dezelfde BBK. Omdat de pomp van de BBK kapot was, heb ik
die ook vervangen door een RD3 type pomp, die regelbaar is. Staat overigens wel maximaal te draaien
en geeft elke week een lekkere smurrie af. Mij bak draait al een jaar of 5 nu.

Had hetzelfde issue, maar opgelost door de genoemde oplossingen.

Groet,

Coralfreak

royal exclusive geeft aan dat de bbk deluxe schuimers niet onder het waterniveau mag uitkomen.

daarbij is de bbk250 met zijn 15cm nek gewoon niet efficient op een nog geen 600liter bak..

Bedankt voor jullie reacties.

Het zat hem in de gafzakken verwisselen. Dit zorgde ervoor dat afschuimer overstuur raakt.ik verwisselde deze soms 2 keer per dag, ik laat ze nu lekker in de kast liggen want de bak ziet er top uit zonder ;) wat een genot zonder die belletjes.

Ik draai trouwens verder zonder problemen met de bbk 250. Ik heb verder nergens last van! De rd 8k heb ik wel iets geknepen, deze draait niet voluit. Heb deze gekocht op de toekomst ;)

groetjes

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan