Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn start

Hoi uniquo

Je schrijft dat je bak een maand staat op 4 maart, en 3 dagen later zitten er de eerste visjes in. Dat is naar mijn idee wel heel erg snel. Waarbij overigens de dimidiatus als erg moeilijk houdbaar in een aquarium te boek staat.
Het valt me op dat ik op de diverse forums de laatste tijd meer opstarters zie die al bijzonder snel overgaan tot het plaatsen van vis, ook als tevoren al verteld is dat dit niet verstandig is. Soms zie je dan een paar weken later inderdaad een posting over problemen en sterfte, soms hoor je niets meer. Waarom nu niet gewoon even wachten tot de waarden wat langer stabiel blijven, en starten met een paar koraaltjes alvorens dure en kwetsbare vissen in te brengen met de wetenschap dat dit best eens snel fout kan gaan?

Overigens veel succes met de opstart want ik wens je vanzelfsprekend een mooie bak toe!

Groeten, Marcel

Groeten, Marcel
 
Ik dacht ook langer te wachten maar kreeg van velen advies dat na een maand wachten het meer dan genoeg is voor visjes.
Ze zeggen me net dat ik juist geen koralen moet proberen omdat die kwetsbaarder zijn dan vissen.
Dat die poetsvis kwetsbaar is heb ikzelf ook gelezen, jammer genoeg pas na de aankoop.
Mijn waarden zijn redelijk stabiel tot nu toe, als er iets veranderde gedurende die eerste maand was dat een verbetering. Zoals phosfaat die van 0.5 tot bijna 0 is gezakt. Nitriet is 0. alleen nitraat is beetje hoog, maar dalend. En iedereen zei me dat dat niet zo'n probleem is voor visjes????
We zien wel wat het geeft denk ik dan nu maar. Ik wacht nu gewoon weer maandje af en dan zie ik wat er gebeurd is. Hopelijk blijft het lukken.
Maar alleszins toch bedankt voor je mening :)

Groetjes
 
Hoi,

Ik wil nog even zeggen dat een PO4 waarde van 0,03 goed is, helemaal nul is nergens voor nodig een klein beetje kan geen kwaad.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat vissen minder kwetsbaar zijn dan koralen een lederkoraal kan veel meer hebben dan een dimidiatus!

Overigens zijn die dokters die je heb ook geen gemakkelijke jongens!!
Vooral omdat je bak nog maar net draaid!!
Dit is mijn menind dan.

Overigens wel veel succes met je bak!

Marinus

 
Oh okee, dat van die koralen wist ik niet. Maar ben nu ook niet echt op zoek naar lagere dieren, behalva dan die op mijn stenen zaten ::)
Ik had zelf info over die dokters opgezocht en daar stond dat ze, zeker als ze jong gekocht worden, best wel makkelijk te houden zijn. Maar ja, dat kan waarschijnlijk wel verschillen van vis tot vis. Ervaring zal het zeggen ;)

Ook bedankt voor je mening !
Ik ga nu zeker nog een poos wachten voor ik er iets nieuws bijzet.

Groetjes
 
Heb eindelijk ook link gevonden van mijn afschuimer (deltec) : http://www.deltecaquariumsolutions.com/MCE600.PDF
Deze doet goed werk, elke paar dagen maak ik de beker leeg (dik bruin water). Hij hing binnen in de aquarium, maar ik heb hem er nu buiten aangehangen. (is toch weer enkele liters extra watercapaciteit he!)

De visjes doen het ook nog steeds goed, de strigosus is nog steeds redelijk bang als ik vlak bij aquarium ben of het deksel opendoe om te voederen. Maar komt wel snle terug tevoorschijn als je wat meer afstand genomen hebt. Ze zijn alle 3 lekker dik (niet te dik hoor), ze eten dus goed. Krijgen afwisselend artemia, mysis en groenvoer (dat laatste krijgen ze elke dag wat bij) en soms wat geplette erwten die ik diepgevroren heb in zo'n ijsbakje, dan moet ik gewoon zo'n ijsblokje laten smelten en in aquarium doen, Hoef ik zelf niet elke dagen potje erwten te eten ;) hahaha
De waterwaardes blijven ook stabiel, lijkt dus toch allemaal goed te gaan, ondanks vroege start met visjes. Gelukkig maar !


Iki heb ook nog een vraagje, ik filter 1 week per maand over aktieve kool, waarom mag dit eigenlijk niet constant? Bij zoetwater mocht dit wel? (Ja ik weet wel dat het 2 totaal verschillende dingen zijn ::), maar wat gebeurd er dan als je dat doet?)

Groetjes, ik ga water verversen ! ;D
[move][glow=red,2,300]Tim[/glow][/move]
 
Zelf filter ik non-stop over verse kool... De wijsheid dat dit niet 'goed' zou zijn ken ik wel, maar ik heb nooit iemand gezien die zijn bak verknoeide met kool. Wel meerdere bakken die verknoeid zijn omdat er géén kool gebruikt werd.

Verder: dat fosfaat is echt te hoog. Ook leders hebben liever schoon water. Als het fosfaatgehalte onmeetbaar laag is, is 't nog altijd hoog genoeg! Hoe lager hoe beter!
 
Ja, er zitten ook nog steeds van die fosfaatfilterzakjes in. Er is mij vertelt dat het bast wel tijdje kan duren voor het helemaal weg is omdat zodra het is opgenomen, de stenen de rest vrijlaten totdat er in de stenen geen meer zit. (Grootste deel is 2e hands steen he!)

Bedankt voor je reaktie, ga ik misschien ook eens proberen om constant over kool te filteren.
 
[quote author=uniquo link=board=14;threadid=8586;start=15#msg69364 date=1080570410]
Iki heb ook nog een vraagje, ik filter 1 week per maand over aktieve kool, waarom mag dit eigenlijk niet constant? Bij zoetwater mocht dit wel? (Ja ik weet wel dat het 2 totaal verschillende dingen zijn ::), maar wat gebeurd er dan als je dat doet?)
[/quote]

Actieve kool absorbeert moeilijk afbreekbare kleurstoffen. De geelkleuring, door urine, van het water wordt er o.a. door tegengegaan. Die geelkleuring beperkt ook in enige mate het doordringen van licht in het water,..Dus die troep willen we niet! :)

In Duitsland hebben aquarianen wel constant over kool gefiltert,...met als uitkomst helder water en mindere kleuring van de koralen.
Dit zou kunnen komen omdat er wellicht ook nuttige stoffen die koralen nodig hebben voor pigmentopbouw, verloren gaan.
Tanne filtert ook constant over kool, maar voegt ook diverse elementen constant toe, Grotech set.

Ikzelf filter ook een week per maand over kool, heb daardoor helder water. Doe dit niet constant aangezien ik buiten de waterverversingen geen extra elementen toevoeg.

Weet niet wat het best is, maar kies zo voor veilig, zeg maar,... ;)

Wat jouw relatief snel inzetten van vissen betreft, denk ik ook dat je dit wat te snel hebt gedaan. Dat je waterwaarden goed zijn zegt in dit geval niets. Omdat er verder weinig bezetting met bijv netelaars is, anemoon of zo, kan het goed gaan. Het gaat erom of je bak voldoende gerijpt is en of er voldoende stoffen aanwezig zijn die helpen bij opbouw en in stand houding van de beschermende slijmhuid van de vissen.


Groeten,
Ron.
 
ja dat snap ik.
Maar ik had ook ergens gelezen dat wanneer je bak een tijd rijpt en er geen extra voedsel voor die bacterien inkomt hij ook gewoon stopt op een keer. Er moet dan weer extra impuls komen om meerdere bacterien te kweken, dit kan dus door enkele vissen in te brengen.(door de 'vervuiling' daarvan kunnen weer extra bacterien eten...) Allesinds, dit heb ik gelezen ;) Heb het boek hier niet bij me, maar zal de titel straks even hier bijzetten. Het is ook een soort atlas met foto's en namen van heel veel vissoorten.

Ik kan dus eigenlijk wel over kool blijven filteren want ik heb nog geen koralen. En ben ook niet van plan die er meteen in te doen. We zien over jaartje of zo nog wel eens. Dan kan het dus geen kwaad begrijp ik.

Bedankt allemaal voor de reaktie :)

Groetjes,
[move][glow=red,2,300]Tim[/glow][/move]
 
Hoi,

Als de belasting van het water wisselt, zal ook het aantal bacteriën wisselen; alleen gaat dit met enige vertraging, want de aangroei van bacteriën ijlt altijd na.

Kort gezegd : eerst vervuiling, dan aangroei van bacteriën en vervolgens zullen die bacteriën die vervuiling verwerken.

Gelukkig hebben we de afschuimer, want die vangt die pieken namelijk op, en als je daarnaast een bioloog hebt, zal die gelijkmatiger belast worden.

Nu weet je tevens ook waarom de aquariumbevolking langzaam moet worden opgebouwd.

Ik ben trouwens van mening dat een eiwitafschuimer niet alle verontreinigingen voor zijn rekening kan nemen, want bv vissen ademen ammoniak uit en naar mijn weten haalt een afschuimer geen ammoniak uit het water. Zeoliet, kool...en het levend steen en de bacteriën natuurlijk, zal dit ammoniak onschadelijk maken.

Iemand hier die hierover wil/kan speculeren ?

Groetjes,
Reef
 
De naam van het boek (zie 2 reply's hierboven) is: 'Dr Burgess's Mini atlas of marine aquarium fishes' met de helft foto's en namen van soorten en andere helft info over zeewateraquaristiek, aquarium, opbouw, ...


Dus de opbouw van bakterien gaat inderdaad samen met het aantal voedsel dat ze krijgen, dus toch. Dan is het toch geen groot probleem dat ik nu 3 visjes erin heb? Zij zorgen er toch ook voor dat er weer nieuwe bakterien kunnen groeien. Waterwaarden blijven nog steeds goed (behalve nitraat is wat hoog, maar dat komt door in het begin kraantjeswater te gebruiken, waarin al nitraat zit blijkbaar. Ik gebruik nu osmosewater dus zal het nitraatgehalte stilaan wel afnemen elke keer ik water ververs, neen?)

Groetjes
 
De Mini atlas is een geweldig boek om de naam van een vis op te zoeken. De rest van de gegevens... Kloppen vaak niet.

Gewoon levend steen, grote eiwitafschuimer filterkool... Eventueel nog een voorfilter. Verlichting en stroming erbij, en draaien maar! Het levend steen geeft voldoende (MEER dan voldoende!) vervuiling om het rijpen vloeiend te laten verlopen.

ALs je al gauw lederkoralen of andere snelle groeiers in de bak zet, zul je minder/nauwelijks last van algen hebben, als de waterwaarden verder OK zijn en er een paar algeneters aanwezig zijn.
 
Okee.
Ik weet dat het levend steen veel voedsel geeft voor de bakterien, maar ik heb voor het grootste deel 2e hands steen gebruikt, daar zit niet zo veel dood materiaal op, toch? En ook het kleinste deel, dat ik gekocht heb in de winkel, lag daar al even, zodat het afgestorven materiaal al verwijderd was. Ik heb ook nooit een nitrietpiek gehad (alleen fosfaat, maar dat is nu beter) Daarom snapte ik de uitleg in dat boek wel dat je dan een paar visjes kan toevoegen om zo ook extra bacterieen te kunnen opbouwen. Dat is dan toch ook zo, neen ?

Groetjes,
[move][glow=red,2,300]Tim[/glow][/move]


P.S. Ook weer grappig om te zien hoe meningen verschillen van persoon tot persoon en dat sommigen bepaalde boeken heel goed vinden terwijl anderen het niets vinden. Eigenlijk wel leuk om tussen al die meningen je eigen mening te vormen als beginner! :)
(Tussen al die meningen die van zwart tot wit gaan, zal ik er wel een leuke grijze vinden ! hahaha ;))
 
Hoi µniquo,

De kunst is om kennis zelf te vergaren en als jij ergens van overtuigd bent, dit zeker niet te laten om het in de praktijk te brengen. Dat allemaal bij elkaar, veel blijven lezen; niet alleen in boeken maar ook op dit forum en andere forums en vooral heel veel blijven vragen, zal je met een goed fundament deze hobby succesvol maken.

Nog een tip van mij : Probeer de essentie te begrijpen van juist die tegenstrijdigheden ;)

Groet,
Reef
 
Bovenaan