Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Ha Peter,

Thanks! Ik kreeg steeds meer verzoeken om foto's van familie en vrienden die niet hier of op Facebook te vinden zijn. Daarom maar eens mijn ooit-gemaakte-maar-nooit-wat-mee-gedaan flickr account afgestoft... ;-) Moet zeggen dat ik het zelf ook wel fijn vind om zo m'n aquarium album online op een rijtje te hebben in hoge kwaliteit.

Wat betreft de sexy shrimps. Wat je hier zegt heb ik ook gelezen. Echter las ik ook weer ergens dat ze dit alleen doen als ze rond gaan zwerven door de bak en dat gaan ze weer alleen doen als ze geen goede host kunnen vinden, zoals bijvoorbeeld een sterk netelende mini tapijtanemoon. Bij mij hebben ze de buttons daardoor überhaupt nooit gezien, want ze weken niet meer dan 10cm af van de anemoon.

Ondertussen heb is er nog maar 1 van de 5 over en na het weghalen van die enorme stylo die ik had en daarmee 1 van de 2 anemomen, heeft deze nu zijn honk gevonden onder een Acro naast een Micromussa (Acan). Vermoedelijk omdat ie die ene anemoon niet wil delen met de porceleinkrab die daar inzit...

Deze laatste bejaarde garnaal geeft verder ook totaal geen problemen.
 
Ja dat mag.

Ik was al zeer tevreden over mijn set Tunze pompen (6095 met 2x 6040). Doorn in mijn oog bleef echter de 12cm die de 6095 de bak in stak. Deze had ik daarom twee weken geleden vervangen voor een Nero 5 (die steken maar 5cm uit).

Die Tunze was stil maar deze zijn echt geruisloos. De brede stroming en enorme waterverplaatsing samen met de goed werkende app en bluetouth controle maakten voor mij het plaatje af. Dus afgelopen week een tweede besteld om ook de twee 6040s te vervangen. Dat scheelt ook weer een kabel+stekker...

Leuke feature is ook dat je een tweede pomp als slave van de ander in kan stellen, zodat ie het zelfde doet en je vervolgens in kan stellen of en hoeveel die dit uit fase moet doen. Dat biedt hele toffe en nog meer random/onverwachte stromingspatronen.
 
Gaaf! Hij had al gezegd dat hij ze had zitten. Helaas te vroeg voor mij, ben vorige week opgestart.
 
Mooi aquarium top. Tevreden met de Nero's? Ben van plan om ze ook aan te schaffen maar twijfel nog een beetje.
Heb je de magneet in de overloop of lijkt dit maar zo? Vanaf de foto is het lastig te zien
 
Sinds post 424 nog even tevreden.

Mooi aquarium top. Tevreden met de Nero's? Ben van plan om ze ook aan te schaffen maar twijfel nog een beetje.
Heb je de magneet in de overloop of lijkt dit maar zo? Vanaf de foto is het lastig te zien
 
In ander technisch update nieuws:

Vanavond ga ik mijn Profilux 4 set en KH Director ophalen!!! 🤓

Reeks devices wordt dan als volgt:
- Profilux 4 (monitoring, verlichting, verwarming/koeling)
- KH director (monitoring, sturen KH en Ca dosering)
- 4 kanaals Doser 2.1 SA als slave van P4 (2xATO, KH/Mg en Ca)
- 4 kanaals Doser 2.1 slave (3 kanalen voor KH Director, 1 voor wisselende toevoegingen)

Gaat een hele klus worden om het allemaal te installeren. Heb al wel enige voorbereidingen daartoe getroffen door kabelgoten te leggen en ruimte vrij te maken.
 
Chic, die GHL spullen.
Het enige wat nog ontbreekt is de TemeratuurControl v2 😆

Wel even wachten nog, pas leverbaar in Q2 2019.

Veel plezier met installeren!
 
Twee keer de capaciteit.
Bijvullen is zo'n 15+ liter per week. Dat is best veel voor 1 zo'n klein pompje, ben ik achtergekomen. Dus draai er een tweede bij, zodat ze minder lang aan staan en de kapjes en wieltjes minder hard slijten. Beter zou zijn om hier de GHL Doser Maxi voor te gebruiken, maar daar heb ik geen plek meer voor...

René,
Nog een vraag: waarom gebruik je 2 maal een doseerpomp voor ATO?
 
In ander technisch update nieuws:

Vanavond ga ik mijn Profilux 4 set en KH Director ophalen!!! 🤓

....

Tsja, zelfs GHL lukt het blijkbaar om de pret te drukken twee dagen nadat je veel geld aan ze hebt gegeven.

Zaterdag kwam er uit t niets een nieuwsbrief met de aankondiging:
Vanaf vandaag verkrijgbaar - de nieuwe Powerbar met handigere indeling etc etc.
Deze wordt vanaf nu ook standaard meegeleverd in alle Profilux sets.

Dit is er eentje in de trant van "wat flik je me nou?"

Nu heb ik dus net heel veel geld uitgegeven aan een oude versie, zonder daarvan op de hoogte te zijn gebracht. Dat terwijl GHL al hun nieuwe apparaten altijd ruim (maanden) van te voren aankondigt. Zo'n update had ik nog wel dat weekje extra op gewacht...
Ik voel me dus flink genept en heb dit maar even voorgelegd aan hun klanten service. Hopelijk zien ze in dat ze dit niet handig hebben aangepakt. Mijn inzet: omruilen van mijn verouderde powerbars naar de nieuwe versie.
 
Werd toch weer eens tijd voor een meer inhoudelijke update.

Bak draait als een trein!
Die trein is op gang gekomen nadat ik in december begonnen ben met ATI Essentials Pro. Yes, I know, tweede overstap in een jaar tijd... Maar nu nog meer tevreden dus. ;)


Dit allemaal terwijl ondertussen de ATI testen al tijden (sinds de zomer) een verhoogt fosfaatgehalte aanwijzen, ongeveer 0.7 na afgelopen zomer en nu 0.3 a 0.4. Echter meette ik dit niet met mijn Hanna checker. Die wijst een factor 10 daarvan aan. Wat dan te geloven....

Eerste idee was dat het fosfaat in de ATI mogelijk kwam door vuil in het sample water dat gedurende de 5 dagen tot de test alle tijd heeft om voor narigheid te zorgen. Dus heb ik geëxperimenteerd met filtreerpapier (lab grade) om deeltjes uit het water te filteren alvorens het op te sturen naar ATI. Dat sample bleek niet minder fosfaat te meten, wel waren een flink aantal spore-elementen en zware metalen drastisch veranderd. Heel vreemd.

Dat vond Ben Funk (hoofd ATI lab) ook, dus in overleg met hem een hertest gedaan. Daaruit bleek dus dat het filtreerpapier verschillende spore elementen (zoals Sr, I en F) vrij efficiënt uitvangt en koper, nikkel, zink en mangaan afgeeft....

Wijze les: filter nooit het water voor het in de test buisjes te doen en op te sturen. Je weet nooit wat het meer doet dan je denkt.

Anyway, ondertussen was het wel duidelijk dat dat fosfaat probleem er echt was, dus hier ondertussen flink op ingezet om dat langzaamaan naar beneden te brengen met RowaPhos. Het blijkt ook mega gebufferd te zijn, dus ik ben hier nog wel even mee bezig. En dan te bedenken dat dit dus ook nog nasleep van de zomer hitte troubles betreft... :cautious:


Ondanks dit alles draait de boel dus verder uitstekend en ben ik de afgelopen maanden de techniek verder aan het uitbreiden/mooier maken.
- Stroomvoorziening verbeterd.
- Nieuwe stromingspompen.
- Profilux en KH director aangeschaft.


Met alle financiën die in de techniek verdwijnen, is het sinds december rustig wat betreft levendehaven veranderingen. Naast de al genoemde Priolepis nocturna, zijn erbij gekomen:
- koppel blauwpoot kappersgarnaal (Stenopus cyanocelis)
- nieuw groepje sexy shrimp
- twee banaangarnalen (Leander plumosus)

Qua nieuwe koraaltjes: Sunny D's, yuma oortje, lila Micromussaatje en een Acropora longicyathus.


Komende weken ga ik vooral veel tijd kwijt zijn aan het installeren van de Profilux en KH director. Leuke klus om de elektra ook meteen verder aan te pakken. Dit gaat heel mooi worden. :cool:

Om af te sluiten nog even een fluo fotootje van bovenaf:

IMG_0454.jpg
 
Wow Rene! Super mooie foto van bovenaf. Met welke filter is dit getrokken? Of zijn dit de ware kleuren?
Kan je even meegeven welk koraal links voor is (roze toppen) en midden (paars gele toppen)? Prachtige stukken zeg!
 
Bovenaan