Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Goede middag!!
Een up-date is nu al wel long overdue!

Bak draait als een tierelier!! De perioden met extreem warme temperaturen zijn goed en wel doorstaan gelukkig.

Huidige vissen en koralen bestand is als volgt:
- 1 gele zeilvin doktersvis
- 2 Fusigobius
- 3 Cirrhilabrus rubriventralis
- 2 Chromis vanderbiltii

De drie lipvissen zijn 1 man en 2 vrouw. De dames waren begonnen met omkleuren naar man op het moment van aankoop. Echter omdat er een dominante heer aanwezig is zullen deze weer terug gaan naar de vrouwelijk vorm, aldus verschillende bronnen op het www en het boek van Scott W. Michael. Het is nu iig al overduidelijk dat ze ondergeschikt zijn en meneer laat 's avonds maar wat graag zijn mooie vinnen zien. Heel leuk om zo een harem te zien vormen. Samen met de chromisjes vormen ze een heel tof levendig schouwspel in de waterkolom.
Nu vooral op zoek naar twee Ecsenius stigmatura, verder in de toekomst misschien nog iets van een mooie plaagdier-etende lipvis erin en nog eea aan nano-visjes/pitvisjes/misschien een groepje Apogon...

Qua koralen:
- Pavona cactus
- S. caliendrum
- Discosoma
- Cyphastrea decadia
- Favia/Favites... (weet nooit welke) groen-blauw
- Porites cylindrica

Vrijdag komt er nog een "Stylopora-sculptuur" van formaat en waarschijnlijk nog wel wat andere mooie stekken.

Foto's komen zodra ik er tijd voor heb, maar wat dat betreft kan ik nog even niks beloven.
 
Toch ff een vrij recente foto gevonden op m'n telefoon... :biggrin:
 

Bijlagen

  • 2016-09-13 20.04.44.jpg
    2016-09-13 20.04.44.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 139
Ziet er goed uit baas! , hoe is 't met m'n schuimertje?
Grtz Jack
 
Thanks man! Het is nog steeds een top beestje hoor, zoomt hier lekker door... ;)

Ziet er goed uit baas! , hoe is 't met m'n schuimertje?
Grtz Jack
 
Hoog tijd een een foto update:
180o rond de bak. De scape met drie verschillende uitzichten komt steeds beter tot zijn recht nu er meer koralen in staan.
 

Bijlagen

  • PB201209.jpg
    PB201209.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 262
  • PB201211.jpg
    PB201211.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 186
  • PB201215.jpg
    PB201215.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 174
  • PB201222.jpg
    PB201222.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 175
  • PB201234.jpg
    PB201234.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 176
Wat betreft laatste toevoegingen:
Obviously een Stylo van formaat. ;)

Verder eigenlijk alleen SPS, kruipende Monti geel/groen met lila poliepen, A. humilis lichtblauw, fantastisch mooie A. horrida en een stekje A. microclados (strawberry shortcake).

Qua visjes: een Trimma rubromaculata, die krijgt binnenkort hopelijk een paar vriendjes.
En een Chrysiptera starcki!!!:cool:

Ja ik weet het: "een juffer" maar na veel onderzoek blijkt dat deze niet alleen prachtig is maar in veel gevallen ook redelijk matig gehumeurd, dus na twee weken wachten de gok toch gewaagt.

Tot zo ver alles prima, het is een heel rustig visje eigenlijk. Toekomst moet uitwijzen hoe die reageert op nieuwe bewoners.
 
Dankje Alex!

Die witte bodem daar heb ik een leger voor in dienst... ;)
[4 zandzevende zeesterren, 5 nassarius slakken en een Holothuria zeekomkommer]

Werkt erg goed...

Ziet er goed uit, mooie witte bodem:eek:
 
Ben wel benieuwd trouwens hier de ervaringen zijn met de Starck's juffer.
Is er iemand die er een heeft of heeft gehad?
En hoe is het gedrag bij jullie/jou?
 
Hoog tijd een een foto update:
180o rond de bak. De scape met drie verschillende uitzichten komt steeds beter tot zijn recht nu er meer koralen in staan.

Ja ja zo langzame hand komt de bak op gang René,mooie foto`s heb je gemaakt !!

Mvg,

Martin.
 
Dankje Martin! Ben ook wel te spreken over de foto's.
Voortgang van de bak gaat boven verwachting goed. Ben ook erg tevreden met het dieren bestand tot nu toe.

Ik heb vooral redelijk specifieke wensen qua vissen en welke koralen op welke locatie. Dus dat maakt het "binnen de perken shoppen" en rustig opbouwen ook een stuk makkelijker.

Ja ja zo langzame hand komt de bak op gang René,mooie foto`s heb je gemaakt !!

Mvg,

Martin.


Van het weekend mijn oude lamp geruild voor een Red Dragon mini 3 speedy 5000L/h pomp. Mooi nieuw speeltje dus, moet nog geïnstalleerd worden...
Dat soort dingen zijn steeds meer 'een klus' met al die controllers tegenwoordig, dat ben ik niet gewend van mijn vorige bak.

Minder leuk is dat mijn Starcki sinds gister van het voer af is. Hij heeft al een paar dagen een wondje op zijn zij, maar dat is juist helende. Ik hoop dat het ff tijdelijk is en snel overgaat.
 
Gelukkig vanavond eet ie weer.
Wondje is nu ook al bijna niet meer zichtbaar.
Pffieuw...

Minder leuk is dat mijn Starcki sinds gister van het voer af is. Hij heeft al een paar dagen een wondje op zijn zij, maar dat is juist helende. Ik hoop dat het ff tijdelijk is en snel overgaat.
 
3 maanden groei van m'n Cyphastrea decadia :cool:
Gaat lekker...
 

Bijlagen

  • groei.jpg
    groei.jpg
    59,7 KB · Weergaven: 98
Mooi aquarium met een bijzondere scape! Hoe gaat het nu met je bak?

Ik kwam via-via toevallig in je dagboek terecht, ik ga zelf ook een bak met vergelijkbare maten (80-60-60) opstarten en ook een met een coralcare lamp.

Hoe heb jij de lamp bevestigd? in een eerdere post las ik dat je een kap wou gaan maken, maar ik ben wel benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Ik twijfel nog tussen een kap waar de lamp op komt te liggen, of rimless met twee beugels aan de muur waar de lamp aan hangt. Bevalt de lamp verder goed?
 
Hoi Wart,

Dankje voor de complimenten!

Ik ben nog steeds enorm tevreden over de Coral Care. Groei en kleur weergave zijn fantastisch, ook de no non-sense manier van instellen is geheel naar mijn smaak.

Op dit moment heb ik ff geen foto bij de hand, dus je moet de volgende beschrijving met enig inbeeldingsvermogen lezen... ;)

In mijn situatie is de lamp te groot en te zwaar (~10 kg) om op het aquarium te leggen, dan zou ik er niet meer omheen kunnen werken. Ik heb de lamp dus opgehangen. Zo kan ik em makkelijk opzij duwen als ik in de bak bezig ben.
Mijn bak staat haaks op de muur, daarom heb ik een stalen buis aan de muur bevestigd die boven de bak steekt en met een staalkabel omhoog gehouden wordt. De lamp hangt hieraan met de meegeleverde twee staalkabels. Ik woon in een oud pand met een 3,6 m hoog plafond, vandaar dat plafondbevestiging geen optie was.

Mijn waterhoogte is 50 cm en glashoogte is 65 cm. De lamp hangt nu dus precies gelijk aan de glashoogte (~15 cm boven het wateroppervlak). De kap (die ik nog moet maken) zal bestaan uit 3 delen betonplex (1 deel op de overloop en 2 delen rond de lamp). Zodoende heb ik dus geen logge hoge kap waar ik tegenaan kijk, maar een zo minimaal mogelijke zichthinder. Het is immers een doorkijk-aquarium nietwaar?

Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt.
Van de week zal ik nog wel ff een fotootje schieten.


Mooi aquarium met een bijzondere scape! Hoe gaat het nu met je bak?

Ik kwam via-via toevallig in je dagboek terecht, ik ga zelf ook een bak met vergelijkbare maten (80-60-60) opstarten en ook een met een coralcare lamp.

Hoe heb jij de lamp bevestigd? in een eerdere post las ik dat je een kap wou gaan maken, maar ik ben wel benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Ik twijfel nog tussen een kap waar de lamp op komt te liggen, of rimless met twee beugels aan de muur waar de lamp aan hangt. Bevalt de lamp verder goed?
 
Oef, vanochtend met dikke stress uit bed geschoten!
Die stroomstoring had mij natuurlijk ook te pakken...

Op dit moment heb ik nog geen UPS geïnstalleerd, maar daar komt wel heel snel verandering in.
Ik heb uiteindelijk tussen 7 en half 8 vanochtend, letterlijk in mijn bak staan roeren tot de stroom weer terug was.

Gelukkig heeft alles het overleeft, er is totaal geen schade zichtbaar. Pfffieuw...
 
Oef, vanochtend met dikke stress uit bed geschoten!
Die stroomstoring had mij natuurlijk ook te pakken...

Op dit moment heb ik nog geen UPS geïnstalleerd, maar daar komt wel heel snel verandering in.
Ik heb uiteindelijk tussen 7 en half 8 vanochtend, letterlijk in mijn bak staan roeren tot de stroom weer terug was.

Gelukkig heeft alles het overleeft, er is totaal geen schade zichtbaar. Pfffieuw...

Gelukkig Erbe.
 
Bovenaan