Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Ik sluit me bij Yvan aan wat betreft de keizers. Nadeel van de Pygo is alleen dat hij in veel gevallen (ja, er zijn uitzonderingen) behoorlijk lastig te wennen is aan aquariumomstandigheden. De meesten halen hun eerste verjaardag niet. Een navarchus kan in 't begin ook lastig zijn maar is m.i. makkelijker dan een Pygo.

En ze zullen bijna zeker alle button poliepen opvreten. En ook ik denk dat het "anemoontje" een euphylia is.

Bedankt voor de talrijke reakties.
Sorry voor de late reaktie, maar heb deze avond 90 liter water ververst.

Die Navarchus, ja...,wat moet ik daar nu mee.
Mijn poliepjes zijn me wel heel dierbaar, en ik heb er toch al heel wat.
Zoals alle (dwerg-) keizers zal het altijd wel een gokje blijven, maar ik denk het er toch op te wagen.
En ineens zou ik ook nog een geeloogborsteltand willen aanschaffen.
Nu mijn witte egel weg is, beginnen de algen weer welig te tieren.
Deze vis heeft (verbeter mij indien nodig) een heel goede algeneter-reputatie.
Wordt dat niet wat veel vis op 630l, maar heb wel veel zwemruimte?
Nu heb ik al: (wel koop ik nooit grote vissen, allen zijn nog vrij klein)
Zebrasoma Desjardinii (Desjardinii zeilvindoktersvis)
Zebrasoma Flavescens (Gele zeilvindoktersvis)
Paracanthurus Hepatus (Picasso doktersvis)
Salarias Fasciatus (gestreepte rotsspringer, Henkie?)
Centropyge Bispinosa (Kennedy keizer, gestreepte dwerk.)
Centropyge Loricula (rode dwerkeizer)
Halichoeres Chrysus (kanarie lipvis, citroen lipvis)
Amphiprion Occelaris 2* (drieband anemoonvis, clownvis)
Pseudochromis Paccagnelae 2* (feeënbaars? )
Pterapogon Kauderni 3* (en 6 jongen) (Kauderni, Kardinaalbaars)
Nemateleotris Decora 2* ( ? pijlvisje)
Wat staat nog op mijn lijstje:
Ctenochaetus Strigosus (geeloog borsteltand dokter)
Pseudocheilinus hexataenia (zesstreep lipvis, pyjama lipvis)
Synchiropus Splendidus 2* (mandarijn pitvisje)
Pomacanthus Navarchus (blauwgordel keizersvis)​

En wat dat anemoontje betreft, het lijkt inderdaad eerder op een Euphylia.​
Ik had ook dat vermoeden, vandaar de vraag.​
Maar waar kan dat uitkomen?​
Ik heb wel een Euphylia, maar niet in die kleur.​
En op mijn moederdier staan wel heel wat kleine stekjes.​
Ik laat het zeker nog wat staan.​

Stephan Reyntjens zei:
Pseudochromis Paccagnelae 2* (feeënbaars? )
Gramma loreto is volgens mij de feeënbaars, de door jouw genoemde is de pseudo feeënbaars, kunnen echte bazen worden in je aquarium!

Stephan Reyntjens zei:
Die Navarchus, ja...,wat moet ik daar nu mee.
Mijn poliepjes zijn me wel heel dierbaar, en ik heb er toch al heel wat.
Zoals alle (dwerg-) keizers zal het altijd wel een gokje blijven, maar ik denk het er toch op te wagen.
Inderdaad zijn en blijven dwergkeizers een GOK. Hieronder zie je twee foto's van een Montipora digitata. De eerste foto dateert van voor de inbreng van 2 dwergkeizertjes. De Monti groiet nog wel, maar de snelheid is minimaal.:(
De 2de foto dateert van na de inbreng. Het betreffen een C. vroliki en een C. bispinosus. Persoonlijk verdenk ik de vroliki. Deze nipt meer aan de stenen dan de bispinosus, die doet dat ook wel, maar is ook vaak druk met het grind.

Whatever, als je buttons je lief zijn, neem dan niet het risico dat er straks niets meer van overblijft.:o

Bijlagen

• MB1.JPG
    MB1.JPG
    103,7 KB · Weergaven: 10
  • MB2.JPG
    MB2.JPG
    107,8 KB · Weergaven: 6
Vandaag nog eens een grote aankoop gedaan.
Maar liefst 8 stuks:
6 soorten oortjes (waarvan 2 soorten ricordea)
grote steen poliepen, 2 kleuren
fluo-groene sarcophyton.
En een borsteltand-dokter
Ik had gisteren bij het uitpakken nog een Navarchus besproken, er waren er drie binnengekomen.
Ik wou hem uiteraard enkele daagjes laten bekomen, maar deze avond was hij reeds weg. Een ander forumlid is er mee gaan lopen, al moet ik er wel bij vermelden dat hij reeds 3 weken er ééntje in bestelling had. Toch ben ik niet erg tevreden met deze gang van zaken.
De andere is mij of te groot, of niet echt mooi zitten.
Bon ja, er volgen er wel nog.

Komen de oortjes van bij Acropora? Ik heb op de site gezien dat er promotie was en wou morgenavond eens langs gaan. Is er veel keuze?

Foto's ??

Welke kleuren Ricordea heb je?

Is er iemand die weet wat er met deze diadema-egel gebeurd kan zijn.

Alle naalden zijn uitgevallen,
nadien kleurde hij bordeau-rood,
nu komen de originele kleuren terug,
en ik vermoed dat de naalden ook weer beginnen groeien.

Bijlagen

• diadema-zonder-stekkers1.jpg
    diadema-zonder-stekkers1.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 3
Ik heb vandaag nog eens al mijn testjes boveengehaald, en volgende gemeten:

Iodide 0.03ppm (Salifert)
Iodaat 0 (Salifert)
Sr 0 (Salifert)
(maar aan deze testjes hecht ik niet veel belang, ik voeg wel minimaal toe)
Si 0 (Salifert)
NO2 0 (Salifert)
NO3 0 à 1 mg/l (JBL)
PO4 0 (Salifert)
ph bak 8 à 8.25 (AM controller)
ph reak. 6.3 (AM controller)
MG 1100 (Salifert)
CA bak400 (JBL)
CA rea500 (JBL)
KH 12.2 (Salifert)
temp 24.5 à 26.5 (AM controller, AM koeler)
zout 1023.5 (AM vlotter 2*)

De lage Ca en Mg, en de vrij hoge KH baren me wat zorgen.
Ik voeg toe: Marine de luxe Strontium, IodiumMg, Sporeelementen, coralfood. (maar dan maar 1/3 à 1/2 van de voorgeschreven hoeveelheid)
Heb vorige week 15% ververst met reef-chrystal. Tot daarvoor ververste ik met zeewater.
2 maanden geleden had ik reeds Kh bijna 16 en Ca 420.
Toen heb ik wat kalkwater (AM) gebruikt.
Nadien (toen ik eindelijk ook Mg kon meten) Seachem kalkwater en Seachem Mg poedervorm gebruikt. De poedervorm Mg vond ik zulk grote hoeveelheden dat ik daar na mijn eerste potje mee gestopt ben.
Sindsdien heb ik een 2de ph-controller bijgekocht om de kalklreaktor (AM 1000) te sturen (6.26 nu). De rest laten bekomen.
Nu staat mijn bak beter, maar alle waarden gaan ook langzaam achteruit.
Wat doe ik hieraan???
-Kalkreaktor ph nog verlagen?
-substraat van de kalkreaktor veranderen. (Nu nog originele inhoud van AM). En ook een substraat die Mg afgeeft. Maar welk substraat? Dit lijkt mij de meest logische oplossing. De reaktor zou meer dan groot genoeg moeten zijn voor mijn 600l, en ik heb nog niet eens veel steenkoraal.
-Een kalkwaterreaktor bijplaatsen. Ik heb de investering ervoor over, maar brengt dit soelaas? Ik denk eerst de kalkreaktor wat te moeten optimaliseren.
-Of toch maar toevoegingen gebruiken?

Graag uw mening!!!

Om mijn probleem ca-kh-mg op te lossen heb ik vandaag een flesje Reef Calciumchloride gekocht.
Ik ga het nu opmaken aan de dagelijks voorgeschreven hoeveelheid.
Nadien proberen we iets aan de mg te doen.

Hopelijk is dit een goede redenering, want veel reaktie krijg ik niet.

Omdat niemand reageert zal ik het maar doen :rolleyes:

Je kalkreactor alleen houden voor Ca en kH, Mg houdend substraat in je kalkreactor is niet ideaal (waarom weet ik niet precies, maar iig komt Ca en kH dan niet meer gebalanceerd eruit)...

Je Ca is niet te laag maar je kH wel te hoog, dus zou CaCloride helpen, gebruik dat maar eerst en zie dan verder :p hopelijk zijn er dan reacties b. je kalkreactor.

Mg kan je verhogen met een mix van magnesiumsulfaat en magnesiumchloride, in poedervorm kopen. Daar kom je het verst mee. Verhouding vind je hier: http://www.andy-hipkiss.co.uk/mgcalc.htm , je moet dan de hoeveelheden van IN BALANCED MIX gebruiken ;) Ik heb een emmertje van beidde Mg-zouten uit duitsland besteld, als je de winkel wilt stuur ik wel een pb :D

Dank u Croco:goed: voor de reaktie.

Maar volgens die tabel moet ik meer dan 1.2 kg Mg-chloride toevoegen:confused:
amai, da's veel.
Ik heb al eens een potje 300g, verspreid over enkele weken toegevoegd.
Dat was dus niet veel?!
Maar dat is maar een deeltje van mijn probleem

ca-chloride en mg-chloride samen? Niet te veel Chloride-ionen ineens?

Ik heb een emmertje van 5 kg Magnesiumchloride uit Duitsland gehaalt, was stukken goedkoper dan bij de plaatselijke apotheek.

Als je Magnesiumchloride en Magnesiumsulfaat toevoegt komt er idd ook veel choride en sulfaat ionen bij. Daarom moet je de gebalanceerde methode gebruiken dan blijft de verhouding Cl-/SO4-- gelijk, dat zijn de 2 voornaamst aanwezige negatieve ionen. (Cl- 55% en SO4-- 7,7%) Als je bedenkt dat Mg++ slechts 3,7% is, zal de toename van "ballast-ionen" wel meevallen. Wel is het helaas zo dat er in gewicht meer ballast-ionen dan Mg++ wordt toegevoegd. (omdat Mg++ lichter is dan SO4-- of Cl-)

Maar ik denk niet dat dat een probleem geeft. Ca is zelfs nog minder nodig dan Mg en heeft alleen bij langdurig toevoegen (zoals ik doe) een ophoping van ballast-ionen.

Koste mij (en dan is dat voor heeeele lange tijd gezien mn bak formaat ;)
5 kg MgSO4.7H2O voor 40 euro (Magnesiumsulfaat)
1,5 kg MgCl2.6H2O voor 10,50 euro (Magnesiumchloride)
overigens was 5 kg Calciumchloride dihydraat 31 euro

Als je je aan ongeveer 20% waterwissels per maand houd zul je niet snel last krijgen van een inonen onbalans voor wat betreft chloride.

Back
Bovenaan