Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Eindelijk de 2de evsa weer kunnen installeren.

Verlichtingsschema uitgedrukt in tijden:
- 1x t8 brandt van 11:00 - 12:01 uur
- 2x T5 brandt van 12:00 - 22:15 uur
- 2x T5 brandt van 13:00 - 15:00 uur
- 2x HQI brandt van 15:00 - 22:00 uur
- 2x T5 brandt van 18:00 - 21:45 uur
- 1x t8 brandt van 22:14 - 23:00 uur
De oplettende lezer ziet de 2x T5 aan-uit-aan.

Verlichtingsschema uitgedrukt in aantal Watt:
- 11:00 - 12:01 uur: 38 Watt 1x t8 blauw licht
- 12:00 - 22:15 uur: 108 Watt 2x t5 1xblauw en 1xwit
- 13:00 - 15:00 uur: 216 Watt 4x t5 1xblauw en 3x wit
- 15:00 - 22:00 uur: 406 Watt 2x 150 Watt HQI 10.000 K
..........................................2x t5 1xblauw en 1xwit
- 18:00 - 21:45 uur: 516 Watt 2x 150 Watt HQI 10.000 K
..........................................4x t5 1xblauw en 3xwit
- 21:45 - 22:00 uur: 406 Watt 2x 150 Watt HQI 10.000 K
..........................................2x t5 1xblauw en 1xwit
- 22:00 - 22:15 uur: 108 Watt 2x t5 1xblauw en 1xwit
- 22:14 - 23:00 uur: 38 Watt 1x t8 blauw licht

In bijgevoegde grafiek is de lichtopbouw weergegeven. De opbouw van Wattage loopt wel aardig. De afbouw moet ik toch nog eens "aanpassen". Terugval is rond 22:00 uur is best wel groot.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dit ziet er allemaal heel mooi uit mefisto :goed: , hoop dat ik mijn bakje in de toekomst al half zo mooi krijg dat zou dan al veel zijn voor een beginner zonder sump denk ik, maar je ziet het wel he, de tijd zal mij wijzer maken !!

Goed bezig :p

Greetz

Hey mefisto,

Daar staat wel erg veel variatie in dat bakje van je, hoe houd jij alles zo goed gezond ?! Wat doe jij zoal wekelijks in je water van aditieven eigenlijk, en hoe dikwijls ververs jij je water ?!
En jij hebt wat meer ervaring met levend zand heb ik gezien is dit aanzienlijk beter dan gewoon koraalgrind ?!

Het ziet er echt allemaal prachtig uit bij je, en blijkbaar super gezond want alles wat je zitten hebt begint na verloop van tijd bijna als kool te groeien, echt prachtig als je dat al kan weet je duidelijk waarmee je bezig bent :goed:

Hoelang heb je al ervarig met zeeaquarium houden misschien ?!

Groetjes

nemo83 zei:
1. Hoe houd jij alles zo goed gezond ?
2. Wat doe jij zoal wekelijks in je water van aditieven eigenlijk?
3. Hoe dikwijls ververs jij je water ?
4. ... levend zand ... beter dan gewoon koraalgrind ?!
5. Hoelang heb je al ervarig met zeeaquarium houden misschien ?!
1. Dat doe ik niet, dat doet het systeem zelf.
2. Enkele dagen per week tot dagelijks aminozuren (momenteel Reefstar) en 5~10 ml wodka. Verder gaan er geen additieven in de bak.
3. Strak regime, wekelijks 10%.
4. Levend zand is niet per definitie beter of slechter dan een substraat met grovere korrel. Belangrijk is dat je weet hoe je, in jouw systeem, de bodem gezond houd. In onze bak met fijne korrel zand wordt de bodem slechts onderhouden door 1 zandster en een paar rode heremietjes. Deze bodem is al 14 maanden niet door mij beroerd. Voor een grove korrel is verstandig deze wekelijks bij de waterwissel te 'stofzuigen'.
5. Met zekerheid 3 jaar, 4 maanden en 1 week.

Hey Michel,

Veel succes met je Witborst dokter.
Even tussen ons, nu maar hopen dat deze niet op "het" lijstje bijgeschreven gaat worden he :p

Groetjes, Marcel en Nathalie.

Witborst?

Wens je meer suc6 dan dat ik had.Stip valt wel mee.Maar was bij mij gewoon een vissen killer!

haha kan je nagaan:)

Witborst zeer mooie vis en bij mij zwemt ie nu een week en heeft 1x een stipje gehad tijdens een waterwissel en hij eet alles!

groetjes Arjen

In dat geval, mocht het doorgaan zou hij mooi staan in jullie bak.
Weet ook zeker dat jullie er goed voor zullen zijn.

Maar wees eerlijk, dit was ook wel een beetje een geval van wie de bal kaatst...........:rolleyes:

No hard feelings.

Groetjes, Nathalie.

Even tegengas geven op al die ionenwisselaars, waterverbeteraars en wat dies meer te koop is:

Onderstaand ons AM 90 liter/dag:
- aangeschaft zomer 2003;
- in gebruik genomen 11/2003;
- membraam vervangen 8/2004 (uitgedroogd, foutje bedankt);
- wekelijk 100 tot 150 liter osmosewaterproductie;
- wekelijks 1 kwartier doorspoelen, dus met vuilwaterkraantje vol open;
- na gebruik worden de afvoerslangen kortgesloten, zodat de inhoud (membraam) nat blijft;
- voorfilter en koolfilter zijn nog nooit vervangen, aan de werking hiervan twijfel ik niet, die zullen wel volledig op zijn.

Gisteren, na ruim 2,5 jaar hetzelfde membraam te hebben gebruikt, toch maar eens de MICROsiemens meter erbij gepakt (Geleend van het werk t.b.v. grondwateronderzoek conform SIKB-voorschriften, dus dat zit wel goed.)

Leidingwater geeft circa 437 microsiemens.
Toch niks te klagen dacht ik zo, en dat terwijl de druk van de waterleiding hier in de wijk op circa 2,5 bar ligt (volgens de TWM). Dat het rendement niet 1:4 is, neem ik voor lief.

Bijlagen

• 20070403 1.jpg
    20070403 1.jpg
    169 KB · Weergaven: 14
  • 20070403 2.jpg
    20070403 2.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 16
Dat zijn mooie cijfers Michel :goed: !!

Het houd weer eens niet op:), een Macropharyngodon bipartitus bipartitus. Gisteravond losgelaten, hoop hem/haar vandaag nog terug te zien. Hier alvast de foto's in de overwenning.

Zaterdag 7 april 2007
07:00 uur
Het visje zwemt al rond in de bak, het is halfdonker in de kamer, hooguit wat verdwaalt ochtendzonlicht waarbij nauwelijk iets te onderscheiden valt. (Leeft waarschijnlijk nog in een andere tijdszone.)

14:00 uur
Het visje zwemt bedachtzaam over de 'zandzone' pikt zo hier en daar eens een steentje, oogjes gaan actief heen en weer.
Spuitje cyclopeeze in de bak gedaan, en kassa:goed: , visje eet deze in ieder geval. Vlokvoer daarentegen vindt ze vooralsnog om van te kotsen:rolleyes:. Tijd om maar weer eens een artemiakweekje op te starten. Foto 2.

16:00 uur
Bipartitus in geen velden of wegen te bekennen:confused:. Nu ben ik gewend de mandarijnpitvis ook niet dagelijks te zien, laat staan 'op commando', dus geen paniek.

17:00 uur
Nog steeds geen bipartitus te zien:(. Begin het nu wel vreemd vinden. Vanochtend vroeg in de schemering zwom het visje al rond, hele ochtend kunnen gadeslaan, 's middags heeft ze gegeten ...

18:00 uur
Ook een inventaris van de technische gevaren lijkt me niets op te leveren. Overloop is bescherm door een spons die er ruim bovenuit steek, dus visje kan aquarium niet uitspoelen. Linkerstreamer is volledig/origineel beroosterd, geen bijzonderheden aan te zien. Rechterstreamer is 'bewerkt' maar eveneens niets aan te zien. Ook afschuimer doet niets apart.
Het enige wat ik mij kan bedenken, is dat ze stevig is geschrokken van de HQI-verlichting, maar dit vindt ik een beetje dubieus. Er brandden op moment van aanspringen HQI immers al 4x 54 Watt T5, dus donker was het niet.

Wordt vervolgd ...

Zondag 8 april 2007
13:00 uur
Et voila, het visje is er weer:) (reïncarantie:confused: :). Zwemt heel de bak door, ook de bovenste waterzone, tussen de acro's en is blijkbaar 'driftig' aan het eten.

Visje is weer "weg":confused:. Om 16:30 zwom die nog rond, nu nergens meer te bekennen. Ben heel benieuwd naar morgen ....

Maandag 9 april 2007
12:00
Het begint ééntonig te worden: Et voila, het visje is er weer:). Vandaag artemia-naupliën gevoerd, alle vissen tevreden, ook de bipartitus.
16:00 uur
Visje zwemt nog rond:).
Visje zwemt nog steeds rond:goed: .
20:00
Visje weet van geen ophouden:D.
21:50
Visje zwemt nog steeds rond, hé, een duikvlucht richting zandbodem, flapperdeflap, visje weggedoken in de zandbodem, de Euphylliastek trilt nog 1x na ... welterusten.

Zou er sprake geweest kunnen zijn van gewenning aanpassingen aan het bioritme? Immers daar waar de vis vandaan komt (geen idee) zal het eerder licht en donker zijn dan hier bij ons. Visje is donderdag geïmporteerd en zat vrijdag al bij ons in de bak. Zaterdag vroeg wakker, zondag later wakker, maandag nog later wakker, zijn bedtijden lijken eveneens flink te zijn verschoven naar de actuele verlichtingstijden.
In dat geval is de aanpassing wel heel snel gegaan.

Bijlagen

• 20070407 5.jpg
    20070407 5.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 24
  • 20070407 1.jpg
    20070407 1.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan