Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Respect dat je de ellenlange nitrate LR procedure wil afhaspelen ;).
Ja, het is er niet eentje die ik elke week ga doen. Iets te omslachtig inderdaad.

Ik weet niet of je al een "nieuwe" Ca test in gebruik hebt van salifert? Enkel een poedertje en het spuitje.
Ik werk nog met de 'oude' test, maar de nieuwe staat sinds november op reserve.
Heb deze dus maar eens erbij gepakt, is inderdaad de vernieuwde versie.
Testresultaten liggen kort bij elkaar. Daar kan ik dus i.i.g. op voortborduren.
Als de lockdown ooit weer eens verdwijnt zal ik eens postzegels halen voor een ICP-test op te sturen ter vergelijking.

Als de lockdown ooit weer eens verdwijnt zal ik eens postzegels halen voor een ICP-test op te sturen ter vergelijking.
Je kunt tegenwoordig bij post nl online een postzegelcode kopen, die kun je vervolgens gewoon op de te frankeren brief schrijven. Laatst voor het eerst gebruikt, werkt prima (y)

Voor het bepalen van de waterwaarden ben ik een ‘die hard’ aanhanger van Salifert. Goedkoop, betrouwbaar, eenvoudig, snel.

De Salifert testen voor nitraat en fosfaat lezen al sinds januari 2018 op de fictieve ‘0’.
En hoewel het aquarium mij duidelijk maakt dat aan voeding geen gebrek is, blijk ik dan toch nieuwsgierig genoeg om eens te willen zien waar nitraat en fosfaat dan wel staan.

Dus…
Sinds kort heb ik toch ook een Hanna checker fosfor LR en een Hanna checker nitrate LR in bezit.

Nitraat en fosfaat zoals ze vanmiddag bijstaan met de Hanna’s:
Nitraat = 0
Fosfaat = 0,074
😎
Bekijk bijlage 576485Bekijk bijlage 576486
Volgens het "nieuwe normaal" is dit de ideale situatie ....

Alle hanna hier verkocht en gewoon om de 3 maanden icp. Hanna gaf teveel verschillen voor mij. Maar dat was natuurlijk maar enkel mijn ervaring.

Mooie bak!!

Dat is mijn ervaring ook. Een hanna checker geeft inderdaad vaak verschillen weer, waardoor hermeting soms noodzakelijk is. En feitelijk zijn alle testsetjes slechts een indicatie.

Kerstochtend is voorbij.
Dus tijd voor weer eens iets nieuws; ofwel:

Oops I did it again🤭
Bekijk bijlage 576782Bekijk bijlage 576783

Beiden zitten weer in het ‘leuk voor erbij’ bakje.

De Paracentropyge multifasciata #2 lijkt iets kleiner dan de al aanwezige PM #1.

De P. navarchus #2.2 is (helaas) iets groter dan PN#1. Maar loopt qua kleurverandering iets achter, meer streepjes fluo blauw, maar toch ook al een aardige oranje zweem.
(Er zwommen er 4 rond, de kleinste was qua maat mijn favoriet, maar zag er niet helemaal fris uit. Ook de voedsel respons in de verkoopbak was wat minder dan van de andere 3.)

Stap 1: goed vetmesten, vooral de PM#2 kan wel wat meer vet in de nek gebruiken.
Het avontuur met de 2 nieuwkomers verloopt niet zoals gewenst/gehoopt.
De 2de Paracentropyge multifasciata heeft na 2 dagen (wil niet eten) de geest gegeven.
De 2de Pomacanthus navarchus heeft uiteindelijk wel een paar dagen in de grote bak gezwommen, maar zit inmiddels weer terug in het ‘leuk-voor-erbij’-bakje.
Wordt vervolgd:

Vandaag de gewone zondagse beslommeringen. Waterwissel van 90 liter, een hele batterij water testen, een beetje poetsen.
Gelukkig heb ik goede assistentie😇
47B8AD56-76D0-4B47-9EBE-CA53411EB69F.jpeg

Leuk filmpje zo. Alleen de tekst gaat wel heel erg snel. Of ligt dat aan mij. 😅

Hoop dat die het straks alsnog goed gaat doen in de grote bak.

Vandaag de gewone zondagse beslommeringen. Waterwissel van 90 liter, een hele batterij water testen, een beetje poetsen.
Gelukkig heb ik goede assistentie😇
Bekijk bijlage 578642
Goede assistentie is nooit verkeerd. Mijn dochtertje vind het ook schitterend om te helpen.

Het avontuur met de 2 nieuwkomers verloopt niet zoals gewenst/gehoopt.
De 2de Paracentropyge multifasciata heeft na 2 dagen (wil niet eten) de geest gegeven.
Wat ontzettend balen dat een vis die gezond lijkt en in de winkel gewoon eet al na 2 dagen het loodje legt. Dat is een ervaring die ik helaas ook een paar keer heb meegemaakt. Ik ben behoorlijk kritisch bij de aanschaf van een nieuwe vis. Is deze onbeschadigd, eet het beestje, is ie niet graatmager etc. Maar de realiteit is dat wij niet in de ingewanden kunnen kijken, niet weten op welke wijze de vis is gevangen (met explosieven, te snel van grote diepte naar het oppervlak getransporteerd etc).

Dat wij vissen dus, hopelijk incidenteel, vrij snel na introductie verliezen is een realiteit waar wij vrees ik mee te maken blijven hebben zolang wij afhankelijk blijven van wildvang. Bij nakweek vissen is het risico al een stuk kleiner maar ook nakweek vissen hebben vaak een stressvolle reis van de kweker naar de winkel afgelegd en kunnen dus ook flink verzwakt zijn.

Zo die 2de navarchas kreeg bij introductie van alle keizers klappen. Goed dat jij hem hebt kunnen uitvangen om hem nog een tijdje rust te geven. Spannend of een 2de introductie beter zal gaan!

Vanochtend een reguliere waterwissel van 90 liter + een testronde. Nagenieten met een bakje koffie.
In de middag een mooie A. leucosternon opgehaald in Papendrecht. (Dank aan Woutensandra).
Nu nog de voorbereiding treffen om de P. navarchus uit te vangen zodat ze later met zijn tweeën een herintroductie programma kunnen aangaan.
5C6155BD-C024-46F5-9E82-8A7A19BEA2C2.jpeg0521094B-4CDD-4061-B8B4-3429097AC668.jpeg2B3D0BE3-4FEC-4528-B659-EDC6959FF1DE.jpeg

Die witborst, eens ie je bak gewoon is, het is een topper.

Maar zoals je wel meer zal gelezen hebben, het zijn echte bullies.
Niet naar vissen die ie al kent, maar nieuwkomers met een formaat van een dwergkeizer of groter,...
Dat is do or die.
Ik heb ook een mooi en supergezond exemplaar rondzwemmen. Maar naar nieuwelingen, je krijgt er medelijden mee.
De nieuwelingen moeten zeker wat vet buffer hebben naar eten ed, want de eerste dagen mogen ze een hoekje niet uit en ze worden aangevallen als ze eruit willen.
Ik heb het meegemaakt met mijn chelmon en mijn pygo, dat was toch op het randje.
Een Z. xanturum zou ik toch ook nog wel willen, maar ik durf het gewoon niet aan met mijn witborst en dan natuurlijk de flavescens ook nog.

De eerste kennismaking, als je dat zo zou willen noemen, verliep vlekkeloos.
Hij zwemt tussen de meute als of hij ‘erbij hoort’, en heeft ook al gedineerd aan de voederclip.
Verder vooral een beetje onzeker rondzwemmen.

Stap 2 is bedtijd. Een slaapplek vinden als newbie wil wel eens lastig zijn.

9111E16D-D238-40EE-AD07-3A95732F7740.jpeg

Hij heeft een mooi huis gekregen de witborst. Blij om te zien dat hij het goed doet in je aquarium met de grote dokters er bij.
Geniet van deze mooie vis en je mooie aquarium.

Groeten, Wout

Tegenslag #1:
Het avontuur met de Pomacanthus navarchus #2 is abrupt ten einde gekomen.
#2 zat sinds medio januari terug in het 'leuk-voor-erbij-bakje'. Aansterken, goed eten, gelegenheid om staartvin weer te laten aangroeien. En dat alles verliep voorspoedig. #2 heeft zich in 3 weekjes goed rond weten te eten.
En vanochtend was het einde oefening; out of the blue ligt #2 opgekruld. R.I.P.
Dit gaat voorlopig geen vervolg krijgen.
Pomacanthus navarchus #1 blijft #1.

D1AAEBA0-E8CF-4655-B30F-3CFE97C2AE93.jpeg

Tegenslag #2:
Met de introductie van de Acanthurus leucosternon heeft ook Cryptocarion irritans zijn intrede gedaan.
De Acanthurus leucosternon is inmiddels zelf de zwemmende tijdbom.
Uitvangen wil niet lukken.
Hij zwemt niet in de val om eten te halen.
Zijn slaapplek is onbereikbaar.
En de truc van ''sNachts-licht-aan' werkt ook niet.

De Siganus virgatus (?), één van de Zebrasoma flavences, en een paar dwergkeizers hebben inmiddels ook al duidelijk stippen zitten.
Alles staat op scherp: Ozon dosering, UV-C doorstroming, 100% FLeece-Filter. Vitamines en Punktol in het voer.

Fingers-crossed.B51A980C-84F9-45B2-8492-93D252CD0A36.jpeg665C98C5-8C64-4EF3-8868-3C78FBA54A4F.jpeg45571539-974D-44CB-A563-AC81C9784ABF.jpeg1CD93035-08D4-4AE3-8CD1-ECB3AEBA509C.jpeg

Laatst bewerkt:
Tegenslag #2:
Met de introductie van de Acanthurus leucosternon heeft ook Cryptocarion irritans zijn intrede gedaan.
De Acanthurus leucosternon is inmiddels zelf de zwemmende tijdbom.
Uitvangen wil niet lukken.
Hij zwemt niet in de val om eten te halen.
Zijn slaapplek is onbereikbaar.
En de truc van ''sNachts-licht-aan' werkt ook niet.

De Siganus virgatus (?), één van de Zebrasoma flavences, en een paar dwergkeizers hebben inmiddels ook al duidelijk stippen zitten.
Alles staat op scherp: Ozon dosering, UV-C doorstroming, 100% FLeece-Filter. Vitamine in het voer...

Fingers-crossed.Bekijk bijlage 580942Bekijk bijlage 580943Bekijk bijlage 580944Bekijk bijlage 580945
Wat een ellende Michel sterkte !

Opsteker:
De Acanthurus leucosternon is in een week tijd gelukkig wel wat 'vetter' geworden. Hij eet goed, wordt met rust gelaten en heeft zijn plekje in de rangorde gevonden (zo lijkt i.i.g.).

Michel, balen het zit even niet mee.

Uit nieuwsgierigheid. Kan het zijn dat de 2de Navarchas ook met Cryptocarion besmet is geraakt. M.a.w. zijn het leuk voor erbij bakje en de grote bak met elkaar verbonden ?

Michel, balen het zit even niet mee.

Uit nieuwsgierigheid. Kan het zijn dat de 2de Navarchas ook met Cryptocarion besmet is geraakt. M.a.w. zijn het leuk voor erbij bakje en de grote bak met elkaar verbonden ?
Hoi Hans,
Het is één systeem, en daarmee ook niet bedoelt als absolute quarantaine.
C. irritans in de hoofdbak betekent dus ook kans op C. irritans in het 'l-v-e-b'.
Maar voor zover ik kan inschatten is dat niet dé doodsoorzaak.

Back
Bovenaan