Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mandoooow's bakkie

ZOUT WATER KRUIPT WAAR HET KAN

Zoals jullie in bovenstaande post kunnen lezen ben ik september 2019 na vele jaren gestopt met mijn zeeaquarium vanwege een lekkage. Ik had nog wel een zoetwaterbak en deze heeft de laatste jaren naar tevredenheid gedraaid. Maar ik heb NIEUWS. Ik ga weer beginnen, maar wel veel kleiner. De zoetwaterbak 190 liter ben ik aan het ombouwen voor een simpel zeeaquarium. Geen eiwitafschuimer en ook geen sump. Het betreft een Juwel Trigon 190. Ik zei simpel, dus softkoralen, een anemoontje en een paar visjes en garnalen. Als verlichting gebruik ik 2 led buizen van Juwel, de Marine en de Bleu. Tevens laat ik voor de kleur en extra licht de Juwel ledbalk Helialux liggen omdat deze ook volledig dimbaar af te stellen is. De bedoeling is om wekelijks behoorlijk te verversen omdat ik geen eiwitafschuimer ga gebruiken. In het verleden heb ik dat ook gedaan en dat ging op zich prima. De achterwanden uit het zoetwateraquarium laat ik zitten. Dit wordt wel afgeraden, maar op bijv. YouTube zijn er mensen die al jaren tevreden draaien met zo'n achterwand. De wand vindt ik persoonlijk mooier dan zo'n blauw geverfde wand die ik vroeger had. Ik zal wel veel goed bedoelde commentaar krijgen, maar dat gaat mij er niet van weerhouden haha. We gaan het zien.
De bak is inmiddels helemaal schoongemaakt en staat leeg en alle techniek is weer geïnstalleerd incl. een circulatiepomp. een. Nu nog levend steen en zout kopen en beginnen met de opstartfase . Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen.
 
Had nog wat dood steen uit mijn vorige bak. Al het steen uitgekookt zodat dit als opvulsteen gebruikt kan worden:

Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-21 om 13.27.00_ed3e0f29.jpg
 
Dit moet hem (of haar) gaan worden dan. Staat klaar om de opstartfase in te gaan ;-)
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-19 om 17.20.20_8ec2a2aa.jpg
 
Zie je wel... toch weer terug!
Ik zit nu zelf zonder bak, maar ik ben al wel een 2 jaar aan het nadenken om weer wat op te bouwen.
 
Zie je wel... toch weer terug!
Ik zit nu zelf zonder bak, maar ik ben al wel een 2 jaar aan het nadenken om weer wat op te bouwen.
TOP, ja je zei het toen al en daarom heb ik gereageerd op die post haha.

Klein vraagje, misschien weet jij het. Ik ga opstarten met vers Indonesisch levend steen. Moet in de opstartfase het licht uit of aan? Ik kan mij vaag herinneren dat ik jaren geleden bij de opstart de eerste 8 weken het licht uitgelaten heb.

TIP: Bouw weer wat op, het blijft een leuke hobby ;-)
 
Vanmorgen even naar Breda geweest om zout en wat testen te kopen. Tevens 20 kg vers Indonesisch levend steen besteld. Deze wordt morgen bezorgd zodat ik niet opnieuw helemaal naar Breda hoef te rijden. Morgenmiddag/avond ga ik dus echt beginnen met de opstart. Vraag mij alleen af of er nog steeds geadviseerd wordt om het licht uit te laten tijdens de opstartperiode (6 tot 12 weken). Heb hierover al een vraag gesteld in het opstart-forum.

En dan maar geduld hebben en misschien wel maanden moeten kijken naar een bak met alleen steen ;):p
 
TOP, ja je zei het toen al en daarom heb ik gereageerd op die post haha.

Klein vraagje, misschien weet jij het. Ik ga opstarten met vers Indonesisch levend steen. Moet in de opstartfase het licht uit of aan? Ik kan mij vaag herinneren dat ik jaren geleden bij de opstart de eerste 8 weken het licht uitgelaten heb.

TIP: Bouw weer wat op, het blijft een leuke hobby ;-)

ik ga denk ik ook wel weer wat opbouwen.... maar genoeg tijd om het te doen is een beetje het grote probleem.

Voor wat betreft de verlichting tijdens de opstart, ligt het er een beetje aan hoe snel je wilt starten.
Je kunt helemaal zonder beginnen met je opstart, maar dan zit je naar mijn mening wel lang tegen een zwart gat aan te kijken.
Een klein lichtbalkje of je verlichting starten op een laag percentage kan geen kwaad. In mijn ogen is dat alleen maar goed, om toch wat opstart algen te creeren.
MAAR, begin niet met volle verlichting (zeker niet als je led verlichting plaatst) rustig opbouwen en de intensiteit langzaam verhogen naar mate er ook meer koralen/wieren of andere bewoners zijn die licht behoeven.
Als je snel met Led op hoge intensiteit begint is dat vragen om dino's.
 
ik ga denk ik ook wel weer wat opbouwen.... maar genoeg tijd om het te doen is een beetje het grote probleem.

Voor wat betreft de verlichting tijdens de opstart, ligt het er een beetje aan hoe snel je wilt starten.
Je kunt helemaal zonder beginnen met je opstart, maar dan zit je naar mijn mening wel lang tegen een zwart gat aan te kijken.
Een klein lichtbalkje of je verlichting starten op een laag percentage kan geen kwaad. In mijn ogen is dat alleen maar goed, om toch wat opstart algen te creeren.
MAAR, begin niet met volle verlichting (zeker niet als je led verlichting plaatst) rustig opbouwen en de intensiteit langzaam verhogen naar mate er ook meer koralen/wieren of andere bewoners zijn die licht behoeven.
Als je snel met Led op hoge intensiteit begint is dat vragen om dino's.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Iki denk inderdaad dat ik het zo ga doen. De Juwel Helialux staat al afgesteld om langzaam op te komen en langzaam uit te gaan (incl. nachtverlichting) Deze ledbalk is al wat ouder en eigenlijk voor zoetwater en heeft dus een mindere lichtintensiteit. De extra 2 ledbuizen van Juwel zijn nieuw. Ik ga de Helialux gewoon aanzetten op het schema wat ingesteld is. De nieuwe ledlampen geschikt voor zeeaquaria ga ik stapsgewijs doen. Dus 3e week 2 uurtjes, 4e week 3 uurtjes etc. etc. (deze kan ik namelijk niet dimmen)

We gaan het beleven ;)
 
Het levend steen is binnen. Ik ben zeer tevreden, mooie stukken, niet te groot. Tevens kon je zien dat het vers was omdat er Indonesische kranten gebruikt zijn om het steen vochtig te houden. Had 20 kilo besteld en dat was ruim voldoende. Hoefde niet eens het opvulsteen wat ik had te gebruiken. De bak is nog niet helder op de foto, maar geeft wel een indruk. Nu gaan we geduldig wachten, na +/- 1 maand ga ik de waterwaarde testen. In de tussentijd wel verlichten, maar spaarzaam.
Zie dat er op het steen al diverse sponzen zitten, dat is een goed teken dat het steen van goede kwaliteit is.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-25 om 19.20.20_0d031601.jpgAfbeelding van WhatsApp op 2024-04-25 om 19.57.23_d3df479d.jpgAfbeelding van WhatsApp op 2024-04-25 om 20.04.59_03c9d358.jpg
 
Beter kun je niet starten! Welkom terug ☺️🙏
I know, maar moest eind 2019 stoppen i.v.m.. een lekkage en vlak voor mijn vakantie. Als ik die lekkage niet had gehad, dan had ik mijn oude bak nog gehad. Ik ga nu weer verder zonder eiwitafschuimer en sump en veel kleiner, sommige gaan mij voor GEK verklaren, maar dat is juist de uitdaging ;):p
 
Nee hoor gaat prima. Ik draai weliswaar met een sump maar ongeveer 8 jaar zonder afschuimer. Wel rustig opbouwen en niet te veel vis maar ik denk dat ik dat jou niet hoeft te vertellen. Succes.
Ja, ik ken ook mensen die met succes zonder een afschuimer draaien. Je moet wel meer verversen en inderdaad niet teveel vissen en spaarzaam voeren. Heel lang geleden heb ik zelf ook een bak gehad zonder afschuimer, ging prima.
 
Laatst bewerkt:
De bak is nu 5 dagen in de opstartfase. Aan het steen is nog geen verandering te zien op een klein bruin plekje na. Ik had een stof/olie laagje op het water. De Eccoskim van Juwel besteld en geïnstalleerd. Binnen 20 min was de laag weg en is de oppervlakte kraakhelder. Heb nog geen testen gedaan omdat dit nu nog totaal geen zin heeft. Als de bak een maand draait ga ik eens testen.

Zout = 1024. Temp = 24,8 gr.
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 18.36.17_aab281fb.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 18.36.17_aab281fb.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 18.36.25_d02c6054.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 18.36.25_d02c6054.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 18
Zoals de bak er nu uitziet met Helialux verlichting die al aan het dimmen is.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-30 om 20.31.53_f02d6b77.jpg
 
De bak draait nu bijna een week in de opstart. Heb de verlichting overdag niet aan, alleen in de avond van 20 tot 23:30 en da ook nog op 50%. het is niet eens de main verlichting maar de helialux die ik laat draaien. Deze is namelijk dimbaar en per kleur led af te stellen. En heb een schema ingesteld. Het plan is om elke week 2 uurtjes erbij te doen en tijdens de opstart op 50% te laten. De bak is glashelder. Bijna nog geen alg te zien.

Met het levend steen en ik heel tevreden al moet ik wel zegen dat ik tot nu toe nog een echt leven gezien heb. Geen krabbetjes etc. Alleen wat wiertjes en iets wat lijkt op een zakpijpje. Vroeger was de kwaliteit van het steen toch een stuk beter, maar had je ook meer kans op bewoners die je niet in je bak wil hebben. Zo heb ik in het verleden 2x een reuze borstelworm die mijn koralen lekker vond van 80 cm uit mijn bak moeten vissen. In dit dagboek terug te lezen.
Nog langer geleden, ik denk rond 1978, had ik levend steen uit de rode zee. Dat kon je kopen bij het zeeaquarium in Scheveningen. Dat was pas mooi steen, vol met hele mooie wiertjes.
 
Lichtschema week 1
Schermafbeelding 2024-05-01 222438.png
 
Bovenaan