Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Magneten in het water

Reefersince2008

ZeewaterForum lid
Dit is een topic over magneten in het water. Kortom is de vraag, welke magneten zijn ‘reef-safe’?

Nu heb ik op het web gevonden dat keramische magneten reef safe zijn, maar dat ze niet mogen lekken. Dan is de vraag, hoe zou men dit kunnen verkomen? Zelf dacht ik aan een laag epoxy eroverheen of dergelijk maar dat gaat dan ook ten gevolge van de werking van de magneet. Het doel van de magneet is voor kleine stukken steen (0.1-0.3 kg) zwevend te maken voor netelende koralen en/of koraalklimmers of gobidae om er op te rusten.

Natuurlijk wil ik niet zware metalen in de bak als gevolg van een domme stunt, dus vraag ik om jullie mening en ervaringen.

Magneten van Tunze zijn reef-safe (zolang ze onbeschadigd zijn iig) waarom koop je daar niet een set van voor je project?

De magneten van tunze heb ik al eens naar gekeken, maar deze zijn jammer genoeg toch best groot. Ik wil het liefst 5-6 steentjes van ongeveer 5 bij 5 cm zwevend hebben. Met de tunze magneten kom je dan uit op meer dan 100 euro.

Mss kan je de floating rocks van blue marine eens bekijken. Ik veronderstel dat deze hiervoor gemaakt zijn om constant onder water te zitten.

Ik maak zelf stekrekjes die ik verkoop via een aantal zeewater whatsapp groepen. Ik gebruik epoxy om neodymium magneten in te gieten in met laser gesneden acrylaat plaatjes. De 20x5 magneet doe ik dan aan de binnenkant in het rekje. Die giet ik in twee keer, zodat hij zeker waterdicht is. Dit kun je doen door een groter malletje te gebruiken waar je eerste een bodem in giet en als die hard is kun je de magneet er op leggen en volgieten. Bij een glasdikte tot 8 mm gebruik ik dezelfde magneet aan de buitenkant, Bij tot 12 mm glas de 20x10 mm en tot 15 mm de 30X10 mm schijf. Bij mijn rekjes wil ik dat ze een 1 kilo omhoog kunnen houden, dus jij zou wel kleinere kunnen gebruiken. Ze zijn bij mij nooit gaan lekken en als je epoxylaag niet te dik is beïnvloed dit het magnetisch veld niet veel. Voordeel van transparante epoxy is ook dat je het kunt kunt zien wanneer er wel iets oxideert.

Hier bestel ik ze:

Zo heb ik ook een keer een zevend rotsje gemaakt. Met brokstukjes een hoop secondelijm en zand om het magneetje lijmen. Idee uit dit filmpje.

Op supermagnete.nl hebben ze ook vellen silicone stickertjes die ervoor zorgen dat de magneet aan de buitenkant niet naar beneden zakt. ;-)
WhatsApp Image 2022-01-31 at 11.27.33.jpeg

Back
Bovenaan