Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Beste Luc, ik heb zojuist een behoorlijke verbouwing/verhuizing achter de rug. Ik kan je een hele uitleg geven, wat ik graag doe! Maar Roermond - Sint Oedenrode is ook niet zover, dus kom een keer langs en ik zal je er veel over vertellen en laten zien hoe ideaal een sump in de garage is.

Beste Luc, ik heb zojuist een behoorlijke verbouwing/verhuizing achter de rug. Ik kan je een hele uitleg geven, wat ik graag doe! Maar Roermond - Sint Oedenrode is ook niet zover, dus kom een keer langs en ik zal je er veel over vertellen en laten zien hoe ideaal een sump in de garage is.
Excuus, deze heb ik gemist.
Alex Bedankt voor het aanbod, zeer vriendelijk van je!
Altijd goed om over de plannen te sparren.
Alleen kan ik op het moment (mede wegens de verbouwingen) nog geen vrije datum vinden.
Ik contacteer je zodra ik wat meer weet (en ik de eerste planning hier op het forum heb gezet).

Excuus, deze heb ik gemist.
Alex Bedankt voor het aanbod, zeer vriendelijk van je!
Altijd goed om over de plannen te sparren.
Alleen kan ik op het moment (mede wegens de verbouwingen) nog geen vrije datum vinden.
Ik contacteer je zodra ik wat meer weet (en ik de eerste planning hier op het forum heb gezet).

Helemaal goed Luc, ik hoor het wel, je kunt mij ook altijd bellen op 0653405978

Zo..... De afgelopen weken ben ik wat afwezig geweest op dit forum, maar ik heb absoluut niet stil gezeten!

De bak doet het goed, al draait het onderhoud even op een lager pitje.
Dit heeft allemaal te maken met de verbouwings werkzaamheden van ons huis (en het nieuwe aquarium gedeelte).
Maar heb absoluut niets te klagen, de dieren staan er gezond bij:
DSC_0397_final.jpg

Zoals sommige mensen misschien al hebben gelezen wil ik mijn aquarium verder uitbreiden naar de garage.

Momenteel heb ik de techniek (filtratie, stekkenbak en aansturing) in het meubel rondom het aquarium verwerkt.
De opstelling werkt zeer praktisch, maar het nadeel blijft dat ik veel kastruimte in de kamer heb moeten opofferen.
Daarnaast moet ik van de keuken gebruik maken bij onderhoudswerkzaamheden aan de bak (zoals bijvoorbeeld het schoonmaken van de afschuimer). Mijn vriendin begon dit toch wat beu te worden (want opruimen is niet mijn sterkste punt :)).

Het idee ontstond om alle techniek naar de garage van het huis te verplaatsen.
Maar... deze garage ligt 6 meter van het aquarium en ik heb geen kruipruimte onder het huis.
Hoe kreeg ik ooit leidingen tussen het aquarium en de filtertechniek ruimte geplaatst?

woning.jpg

(foto is in spiegelbeeld)

De oplossing was achteraf vrij simpel.
Rigoureus maar effectief...hebben wij een sleuf (~10 meter bij 25cm bij 15cm) in de betonvloer laten zagen om hier de leidingen (4 buizen van 50mm) in te plaatsen (aangegeven in rood).
Dit was uiteraard destructief voor de vloer en hebben besloten deze te vernieuwen (nieuwe betegeling en vloerverwarming voor de hele onder verdieping van ons huis).
Deze werkzaamheden zijn niet direct te plannen, want er staat uiteraard nog een aquarium in de woonkamer.

Hierdoor hebben we besloten het project in twee gedeelten op te splitsen.
Het renoveren van de garage tot een hobbyruimte (inclusief tegelen en vloerverwarming), en het renoveren van de vloer in de woonkamer en de gang (tijdens deze fase moet het aquarium dus tijdelijk leeg gemaakt worden en de inhoud naar de garageruimte verplaatst worden).

Het project verloopt tot nu toe heel erg goed!
Hierbij wat foto's van het maken van de sleuf en leidingen:

Het aftekenen van de sleuf in de garage (die dus opgeknapt wordt tot hobbyruimte):
Garage_sleuf.jpg

Werkzaamheden tijdens het zagen van de sleuf
Garage_sleuf_2.jpg

Na het opruimen :). Een kaarsrechte sleuf!
Garage_sleuf_3.jpg

Sleuf gedeelte in de garage
Garage_sleuf_4.jpg

Het beton (cementdekvloer + betonnen ondervloer) is verwijderd.
Daarna is de isolatie weggehaald (ongeveer 10cm) en nog 10cm zand afgegraven.
Op het zand hebben we opnieuw isolatie geplaatst.
Daar bovenop de 4 50mm leidingen (gestapeld per twee) en deze wederom met isolatie ingepakt.
De vloer is voor de zekerheid (ondanks dat dit volgens de bouwkundige niet nodig was) opnieuw aan elkaar verankerd.
Daarna hebben we opnieuw beton gestort (en is het afgewerkt met een cementdeklaag waar de vloerverwarming in geslepen wordt). De grote hoeveelheid isolatie is gebruikt om overspraak tussen de vloerverwarming en aquariumwater warmte te voorkomen.

Bewapende sleuf (met de leidingen al geplaatst)

Garage_sleuf_5.jpg

Gedeelte wat uitkomt in de garage
Garage_sleuf_6.jpg

En eindresultaat (na de storten van de cementdek vloer)
IMG_20161121_WA0003.jpg

Vele foto's zullen nog volgen :)!

Ziet er goed uit Luc[emoji1303]
Ben benieuwd hoe het gaat worden, daar ga je veel profijt van hebben.

Even een vraag waar heb jij die isolatie kunnen krijgen voor 50mm buis, ik heb hier een 40mm buis door de kruipruimte die ik graag zou willen isoleren.

Gr,
Robert

Zo Luc dat is geen half werk [emoji3]

Altijd leuk om te volgen dit soort projecten.

Veel succes verder !

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wow, heeeeeel veeel succes Luc.
en tegen de tijd dat je handjes nodig hebt roep je maar.

Ziet er al goed uit Luc!!! Had ook niet anders van je verwacht topjes

Natuurlijk was ik al op de hoogte van de plannen en had ik het een en ander al gezien, maar het is wel altijd fijn om foto's te zien van het hele proces :cool:

Groet,

Frank

Goede voorbereiding en proberen om aan alles te denken, hier heb je later alleen maar plezier en profijt van.
Goed bezig, om je hele vloer open te zagen voor een paar pijpjes, haha..mooi....:cool:

gr. Marcel

Sodeju Luc, heftig project. Je moet er wat voor over hebben ;)

De 4 tunnelbuizen bij Maastricht vallen bijna in het niet ;)

Maar heeft Maastricht je geïnspireerd met twee naast elkaar en twee boven elkaar.

Wel goed bezig topjes

;);););)

Maar heeft Maastricht je geïnspireerd met twee naast elkaar en twee boven elkaar.

Wel goed bezig topjes

Ziet er goed uit Luc[emoji1303]
Ben benieuwd hoe het gaat worden, daar ga je veel profijt van hebben.

Even een vraag waar heb jij die isolatie kunnen krijgen voor 50mm buis, ik heb hier een 40mm buis door de kruipruimte die ik graag zou willen isoleren.

Gr,
Robert
Gekocht via https://pvcvoordeel.nl/leidingisolatie/
Werkt snel en eenvoudig... helaas wel aan de prijs!

Zo Luc dat is geen half werk [emoji3]

Altijd leuk om te volgen dit soort projecten.

Veel succes verder !

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wow, heeeeeel veeel succes Luc.
en tegen de tijd dat je handjes nodig hebt roep je maar.

Ziet er al goed uit Luc!!! Had ook niet anders van je verwacht topjes

Natuurlijk was ik al op de hoogte van de plannen en had ik het een en ander al gezien, maar het is wel altijd fijn om foto's te zien van het hele proces :cool:

Groet,

Frank

Bedankt voor de leuke reacties heren :)!

Goede voorbereiding en proberen om aan alles te denken, hier heb je later alleen maar plezier en profijt van.
Goed bezig, om je hele vloer open te zagen voor een paar pijpjes, haha..mooi....:cool:

gr. Marcel

Allemachtig wat een project wordt dat. Wel heel netjes zoals je het gaat doen.

Sodeju Luc, heftig project. Je moet er wat voor over hebben ;)

Wel goed bezig

Als je het doet... dan moet je het ook goed doen haha
Maar ja.. het was een vrij extreme aanpak... mijn pa (die me veel geholpen heeft) verklaarde me voor gek :).
Door twee pijpen boven elkaar te leggen bleef de sleufbreedte beperkt tot 25cm.
Dit kwam NET uit anders had ik de vaatwasser nog moeten verwijderen... en die kunnen we niet te lang missen haha.

Het is een enkele aanvoer leiding, twee afvoer (standaard en noodafvoer) en een reserve leiding.
Daarnaast heb ik er ook nog een electra leiding tussenin geplaatst (voor data signalen door te sturen mocht dit ooit nodig zijn).

Mooi project man.
Heel werk geweest benieuwd wat je nog meer overhoop gaat halen.

Groetjes wesley

Hierbij weer een serie foto's van de vorderingen:)

De garage wordt in twee gedeelten gesplitst.
In het achterste gedeelte komt de aquarium techniek en een klein keukentje zodat ik daar lekker kan klommelen en knoeien.
Het voorste gedeelte zal een hobby ruimte worden voor het gereedschap, houtbewerking en electronica projecten.

De constructie wordt zo gemaakt dat mocht ik ooit met de hobby stoppen de ruimte weer tot een geheel gebracht kan worden.

Groeven voor vloerverwarming:

IMG_20161121_WA0011.jpg

Ruimte na tegelen (en het plaatsen van kunststof kozijn (was eerst een garagadeur))

IMG_20161126_WA0005.jpg

achterkant van ruimte na tegelen

IMG_20161126_WA0003.jpg

Laatst bewerkt:
Hele nette ruimte geworden. Ik zie mogelijkheden :)

Back
Bovenaan