Zo..... De afgelopen weken ben ik wat afwezig geweest op dit forum, maar ik heb absoluut niet stil gezeten!
De bak doet het goed, al draait het onderhoud even op een lager pitje.
Dit heeft allemaal te maken met de verbouwings werkzaamheden van ons huis (en het nieuwe aquarium gedeelte).
Maar heb absoluut niets te klagen, de dieren staan er gezond bij:
Zoals sommige mensen misschien al hebben gelezen wil ik mijn aquarium verder uitbreiden naar de garage.
Momenteel heb ik de techniek (filtratie, stekkenbak en aansturing) in het meubel rondom het aquarium verwerkt.
De opstelling werkt zeer praktisch, maar het nadeel blijft dat ik veel kastruimte in de kamer heb moeten opofferen.
Daarnaast moet ik van de keuken gebruik maken bij onderhoudswerkzaamheden aan de bak (zoals bijvoorbeeld het schoonmaken van de afschuimer). Mijn vriendin begon dit toch wat beu te worden (want opruimen is niet mijn sterkste punt

).
Het idee ontstond om alle techniek naar de garage van het huis te verplaatsen.
Maar... deze garage ligt 6 meter van het aquarium en ik heb geen kruipruimte onder het huis.
Hoe kreeg ik ooit leidingen tussen het aquarium en de filtertechniek ruimte geplaatst?
(foto is in spiegelbeeld)
De oplossing was achteraf vrij simpel.
Rigoureus maar effectief...hebben wij een sleuf (~10 meter bij 25cm bij 15cm) in de betonvloer laten zagen om hier de leidingen (4 buizen van 50mm) in te plaatsen (aangegeven in rood).
Dit was uiteraard destructief voor de vloer en hebben besloten deze te vernieuwen (nieuwe betegeling en vloerverwarming voor de hele onder verdieping van ons huis).
Deze werkzaamheden zijn niet direct te plannen, want er staat uiteraard nog een aquarium in de woonkamer.
Hierdoor hebben we besloten het project in twee gedeelten op te splitsen.
Het renoveren van de garage tot een hobbyruimte (inclusief tegelen en vloerverwarming), en het renoveren van de vloer in de woonkamer en de gang (tijdens deze fase moet het aquarium dus tijdelijk leeg gemaakt worden en de inhoud naar de garageruimte verplaatst worden).
Het project verloopt tot nu toe heel erg goed!
Hierbij wat foto's van het maken van de sleuf en leidingen:
Het aftekenen van de sleuf in de garage (die dus opgeknapt wordt tot hobbyruimte):
Werkzaamheden tijdens het zagen van de sleuf
Na het opruimen

. Een kaarsrechte sleuf!
Sleuf gedeelte in de garage