Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Levensduur T5 buizen

H

Henri

Guest
Graag wil ik het volgende voorleggen.

In de opgave van een fabrikant van T5 buizen stelt hij dat deze buizen een veel langere levensduur hebben dat de T8 variant.
Daarnaast zouden zij tot 5 jaar lang een lichtopbrengst hebben van 90% van de startwaarde.

Mijn vraag is nu :" Is dit een leuk verkooppraatje of hoef ik inderdaad mijn T5 buizen pas na 5 jaar te vervangen?".

Henri
 
Hoi Henri

Zelf heb ik enkele T5 80 W sinds ca. een jaar in gebruik en kan er niets nadeligs over vertellen.

Gezien het feit dat er volgens mij 5 jaar geleden nog geen T5 buizen bestonden (weet dit niet zeker) kan er niemand vertellen of de opgegeven levensduur inderdaad realiteit is

Mvg

Peter
 
Henri,

Op mijn werk gebruiken we de Actinic T5 lampen van Arcadia als 24 u verlichting.
Om de 6 a 7 maand zijn deze allen aan vervanging toe.
Niet dat ze stuk zijn maar omdat de licht sterkte enorm achteruit gaat.
Ze zijn als het ware uitgeblust.
Ook het gebruik van de Osram 67 lampen (klasieke blauwe lamp)
vertoont dezelfde symptomen.

Als ik dan het gebruik op een doorsnee particulier aquarium bekijk van 12u/dag dan zouden de lampen ook jaarlijks aan vervanging toe zijn.

Het enige dat ze voor mij aan voordeel hebben is dat ze compact zijn en je minder lampen nodig hebt dan de T8 lampen om de zelfde licht opbrengst te hebben.

Dit bovenstaande is uiteraard een mening ontstaan uit de praktijk en zal in sommige gevallen verschillen op pariticulier aquaria.

groeten
sacha

 
Bedankt voor de reacties. Aangezien T5 mijn hoofdverlichting is en een eventuele verminderde lichtopbengst zo geleidelijk gaat dat ik dat niet kan zien (behalve misschien aan de dieren maar dan ben je eigenlijk al te laat) ga ik af op wat Sacha hierover zegt. MAW ik ga ze allemaal vervangen op korte termijn aangezien ze allemaal al ouder zijn dan een jaar.
Misschien ten overvloedde ,maar de kosten die hiermee gemoeid zijn, zijn een fractie van die van de levende have.

Nogmaals dank voor de reacties. Toch lekker handig zo'n forum hoor

Henri
 
Henri,

Ik weet niet of je al T5 hebt. Als je de lampen al hebt, heb ik niets gezegd maar... Ik zou toch hqi overwegen. Ik heb gister in Duitsland heel wat bakken met T5 gezien, zag er allemaal flets uit, nauwelijks schaduwwerking etc.

Heb een doopvontschelpje uit zo'n T5 bak gekocht, je wil niet weten hoe die er hier onder hqi uitziet in vergelijk met t5. Helaas had ik gister geen fototoestel bij me, anders had je kunnen vergelijken.
 
Hoi Tanne,

Helaas heb ik geen keuze. De constructie van mijn bakje laat geen HQI armatuur toe tenzij ik de hele lichtkap zou aanpassen en een manier zou vinden om slangen de dergelijke weg te werken. Als ik hem van boven open laat dan zie je die hele handel zitten en dat vind ik spuuglelijk. Ik denk dat ik de moeite niet neem dat nog te doen aangezien ik hoop en verwacht binnen afzienbare tijd extra ruimte te krijgen voor een veel grotere bak. Dan zal ik denk wel op HQI overstappen juist ook vanwege dat rimpeleffect waardoor het alles veel levendiger oogt.

Inmiddels heb ik de T5 vervangen en ben er toch zeer tevreden over. Het licht is inderdaard flets zoals we dat van TL's gewend zijn maar ik vind de kleurweergave wel erg mooi koel ( helft 10.000 kelvin helft actinic).
Wat mij trouwens opviel was het feit dat de vervanging van de buizen duidelijk zichtbaar meer licht opleverde.
Ik geloof er dus niet veel meer van dat T5 zijn aanvangslichtsterkte tot op 90% zou kunnen handhaven na 5 jaar. Ik hou het (in navolging van het advies van Sacha ) op ieder jaar vervangen.

Henri
 
Hoi henri,

ik heb ook t5 verlichting boven mijn bak, 3x wit 1x blauw met een extra osram blauw. Ik vind het net zo mooi als HQI zelf iets mooier (schitter minder, maar dan heb je het weer: smaken verschillen) de mijne zijn ook bijna 1 jaar oud en vind vooral de blauwe lamp weinig ligt afgeven, die witte maak ik regelmatig schoon van onder en krijg er nog steeds lasogen van als ik er in kijk Gelukkig heb ik reflektoren erop zitten. schilt ook weer extra ligt.
vr. hoeveel t5 en wat voor kleur heb voor en achter liggen??

ps tanne, die schelp die het onder jou HQI verl. stukke beter doet, hoeft niet gelijkte maken te hebben met de verlichting die er boven hangt, misschien waren er wel andere redenen waarom die het minder deed, daar zul je toch wat meer metingen voor moeten doen.

Geef wel toe dat HQI beter voor de tridacna schelpen zal zijn. maar onder T5 doen de mijne het ook prima.
De plaats wil ook wel wat uitmaken, maar de meeste staan op de bodem, n.b. 50 cm waterhoogte)

groetjes
jeroen
 
Ik vond volgende discussie op een andere website.
Lijkt me wel interressant om te melden.

T5 wordt altijd gezien als vele malen beter als T8. Is dit wel zo?! Nu volgens de door de fabrikant Philips opgegeven specs valt dat zeker wel mee en vaak klopt het niet zomaar...:

http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm

Doe ermee wat je wil... Maar het geeft wel te denken... ::)
 
hoi John, goed uitgezocht, had op het ander forum ook mijn menig gegeven, maar dat geld voor wel meer onderwerpen hier.
blijft ook een goed onderwerp.

groet.
jeroen
 
ik heb de staatjes bekeken, maar kom er niet goed uit...
ik zou graag willen weten wat bij mij van toepassing is: Tl8 18 watt t.o.v. T5 24 watt. Jullie kunnen beter uit de weg met die staatjes als ik!
 
In jouw geval geldt:

TL5 - 24watt tegen TLD-18 watt; beide kleurtemp 3000; model 830 :warm wit.

de TLD (TL8) 18Watt lamp gebruikt 21watt effectief!; maar met 1350 lumen (lichtsterkte)

de tegenhanger in T5; de 24 Watt gebruikt (met dezelfde balast/vsa) 1750 lumen bij 28 watt.

kortom; je hebt maximaal 1750 - 1350 lumen = 400 lumen extra licht in je bak. dat is zeker meegenomen.
Echter; hiervoor moet je wel 28 - 21 = 7watt per lamp meer vermogen opbrengen! (hogere energienota) in efficientie gemeten is dit dus niet veel beter. Je stookt per lamp meer, dus mag je wat meer licht per lamp krijgen?!...


In jouw geval;
Als je dus minimaal 3500 lumen wilt hebben; dan heb je met TLD (TL8) ; 3 lampen nodig (3x1350=4050lumen) met totaal 63 watt stroomverbruik.

Met dezelfde type vsa; heb je met TL5; 2 lampen nodig (2x1750=3500lumen) met totaal 2x28Watt=56 watt aan stroomverbruik. (bij 3 lampen is dit verbruik al opgelopen naar 84Watt!)

Nu betekend dit dat als je inderdaad 3500 lumen nodig hebt; je het best uit bent met 2x TL5. Maar voor 8 Watt meer, heb je 3 lampen TLD; meer lichtspreiding in je bak, en extra 550 lumen licht!!!! Dus zeker niet zo slecht... ;)


Voor die extra 8 watt verbruik maar liefst 550 lumen extra licht terugkrijgen EN tevens lampen moeten kopen die maar zo'n 1/4 tot 1/3 van TL5 kosten, lijkt me de keus simpel. ik zou dan toch gaan voor TLD....


Zit je echter met ruimte en wil je echt maximale lichtsterkte krijgen zonder te letten op stroomverbruik, dan kan je het best gaan voor TL5.


Ps. de lichtsterkte van TLD is bij een omgevingstemp van 25graden. de meeste bakken zitten hier zo aan; en zal de TL het meest efficient draaien en de juiste kleurtemp hebben.

Bij TL5 is de ideale omgevingstemp maar liefst 35graden. Ondacks dat de lamp ook warmer wordt, zal hij niet ideaal branden. de efficiencie zal hierdoor onder leiden, evenals de lichtsterkte en kleurengamma... Just an thought ::)





 
tjonge... ik hoop nog es opnieuw een bak op te starten en dan weet ik wel wat er boven gaat hangen! eigenlijk is het een beetje verlakkerij, die T5... die buizen zijn idd schreeuwend duur..
Ik heb je uitleg copy/paste gedaan en ga er zeker mijn voordeel mee doen..
BEDANKT!!
 
De efficentie van lumen per watt is m.i. niet het belangrijkste, het gaat er meer om dat je meer wat in een kap kan proppen met T5, en hoe meer watt, hoe beter, immers licht = leven voor een zeewateraquarium.
Dit gaat met name op als je heen hqi wil of kan gebruiken.
Voor zoetwater geld dit overigens in veel mindere mate, daar woden aquaria lang niet zo intens belicht.

Als voorbeeld:
In een aquarium van 160x60x60 kun je maximaal 7 (en dan moet je al flink proppen) T8 buizen kwijt van 58w per stuk = 406w.
Je kunt er ook 7 T5 buizen van 80w per stuk = 560w kwijt.
De winst is dus 150w.

In lumen geld voor T8 7x5000 = 35000 lumen en voor T5 7x6000 =42000 lumen, alweer winst dus.
 
Peter,

Ik heb dat stuk ook gelezen.
Inderdaad een groot verschil met die buizen in combinatie met die nieuwe TL5 reflectoren van ATI.

Echter die meerwinst van licht heeft mijnsziens niet direct te maken met het type buis; maar meer met de effectiviteid van de reflector... ATI heeft nu ipv een parabolische reflector een W-vormige ontworpen, slim en makkelijk. Hierdoor wordt er meer licht naar beneden gestuurd met minimaal verlies.

De meeste huidige reflectoren zijn parabolisch en verliezen dus wat van de lichtsterkte. Als je zo'n zelfde reflector zou gebruiken op TLD; dan verwacht ik de verschillen vele malen kleiner.

ten tweede heeft ATI een aantal nieuwe TL5 buizen op de markt gezet, met meer blauw licht. Philips bijv. maakt ze (nog) niet zo blauw en met die sterkte. Heeft zeker ook een positief gevolg.

Nu heeft dit wel zijn prijs. Heb je het geld EN de extra energierekening ervoor over; dan raadt ik zeker die ATI reflectoren met TL5 aan!

Maar ze kosten een stevige duit meer dan een meer conventioneel TL8 verlichting.

De specs van Philips alleen geven het al aan. TLD is zeker niet slechter als TL8. Deze specs liegen niet. Logisch, want TL5 is eigenlijk ontworpen als een meer compacter alternatief; en kan in dezelfde behuizing efficienter licht geven; in de vorm dat je in een kamen minder TL-bakken nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid licht. Nogmaals niet per lamp gezien; maar als geheel. Simpel as that.


Nogmaals; ik predik niks.
persoonlijk vindt ik beide systemen goed; maar ik denk erover om zelf aan de TL5 met reflector van ATI te gaan (moet eea nog aanschaffen); ondanks dat het mij veel meer stroomrekening kost.
Het voordeel voor mij is de geringe bouwhoogte en dat ik met een lamp minder uit kan. heb ik meer gemak bij in de bak rommelen. ;)





 
Een erg leuke discussie maar er wordt alleen gesproken over
de ATI t5 buizen.,maar de markt is veel diverser met t5 buizen.

Ik heb de ATi ook gebruikt en wat bleek,naar 4maanden waren de blauwe buizen al op en de dieren deden het er erg matig onder,vooral steenkoralen hadden dit probleem.

Nu gebruikt ik de JBL buizen met w-vormige reflectoren van 10.000 Kelvin en 20.000 Kelvin met een aanzienlijkeverbetering.
Ook steenkoralen als montipora,seriatopora ,doen het hier goed onder.
 
Hoi Percula90

Ik heb nu iets langer dan 1 jaar mijn ATI T5 80 W in gebruik,...zonder enig verlies in kleur en of sterkte te kunnen constateren.

2 weken geleden heb ik een ATI blue buis vervangen voor een nieuw type ATI actinic.

Na aanleiding van jou ervaring heb ik eens mijn oude analoge luxmeter uit de kast gehaald en beide (oude en nieuwe) buizen gemeten.

Tot mijn verbazing meet ik bei elke buis (met ATI power reflector) een waarde van 23 000 lux. Helaas zijn de reflectors van een dermate slechte kwaliteit, dat (na ruim een jaar) van een goede reflectie zogoed als geen sprake meer zijn kan. Ik ga er dan ook vanuit dat ik, met nieuwe reflectors zeker 30 000 of meer lux zou kunnen meten.

Nu weet ik niet of jij op de "oude" ATI buizen ook al W - vormige reflectoren in gebruik had, anders zou dit uiteraard geen goede vergelijking zijn.

Hoe dan ook, dat jou ATI T5 buizen reeds na 4 maanden "uitgebrand" waren, is voor mij een kompleet raadsel

mvg
Peter
 
hoiiiiiiiiiii

inderdaat !! dat men sprak over een levensduur van 5 jaar ,
vergeet dat maar . :-\

wij hebben duitse vrienden die met t5 werken !
daar worden ze om de 7 maanden vervangen ,

en ik moet zeggen !prachtige acro bakken hoor .
reflectoren was !! ook een min put zoals peter al heeft gezegt .
daar is nu ook een beterre versie van verkrijgbaar .
ja hoor ! het gaat vooruit kwa matrialen voor onze hobby,

ook 1 van onze kweekbakken word verlicht met t5 armaturen ,
en het gaat goet moet ik zeggen !

naar mijn mening is er maar 1 nadeel !
wat sommige stoort ,geen flikeringen in het water zoals in de natuur.
voor de rest !een topper ,
al moet ik zeggen dat ik toch voor hqi kies ;D
gr....... ;)
 
Een T5 vergelijktest van Lars Sebralla

Lars Sebralla is in de zeewater - aquaristiek zeker geen onbekende, maar in mijn ogen ook niet bepaald onafhankelijk te noemen.

Lars Sebralla heeft nog niet zo lang geleden een vergelijktest over een periode van 12 maanden doorgevoerd

Hierbij werd de ATI T5 "Sun" vergeleken met Osram T5 860

Hij beweert dat, na 9 maanden de groei van koralen onder ATI T5 "SUN" begon te stagneren om na 12 maanden geheel te stoppen.
Na het vervangen van deze buis door een zelfde "SUN" T5 buis, kon hij na eigen zeggen, een duidelijk verschil tussen de oude en de nieuwe lamp zien.

Dit in tegenstelling tot de Osram T5 860. Ook deze buis werd na een jaar uitgewisseld tegen een nieuwe, maar een optisch verschil werd niet geconstateerd.

Mvg

Peter
 
Peter ??? kan je iets verduidelijken graag?!

Ikke snap het niet meer.... Dom he'!

1 feit is boven water. Wil je zoveel mogelijk licht boven een zeebak; dan moet je naar T5 gaan; niet vanwege de efficientie per lamp (vaak zelfs slechter als T8), maar vanwege de EXTRA buizen die je kwijt kunt en daardoor vele malen meer licht...

Ten tweede wordt er tegenstrijdig gesproken over de levensduur van die ATI T5 lampen.
Enerzijds geef je aan dat er schijnbaar weinig verschil zat tussen een oude en nieuwe T5 lamp.
Anderzijds schijnt er iemand een vergelijkingstest te hebben gedaan, die juist het tegendeel beweerde.


Kan iemand nu eens duidelijk de verschillen en specs opgeven van de ATI, JBL, Osram, Philips, arcadia lampen; wit en blauw, actenic, sun etc.

Wat is bijv. het verschil tussen actenic en blue? In kleurstrekte, of in lumen. Mijn ervaring met zotwateraquaria was zeker altijd dat met name arcadia lampen had met (veel) minder lumen als zijn Philips of Osram tegenhanger. Ook ging de lichtsterkte sneller terug. Volgens mij waren dit gewoon tweede keus lampen van de werkelijke fabrikanten. of toch niet?! ::)

Mijnsziens zijn er maar een paar werkelijke fabrikanten van TL buizen, waaronder Philips (Roosendaal) en Osram. alle andere fabrikaten, zoals arcadia, JBL, Sera, ATI ed. zijn volgens mij zelf geen echte fabrikant. Ze kopen volgens mij partijen op; of laten lampen op maat maken. Hoe dan ook; persoonlijk denk ik dat een lamp van Osram of Philips altijd goed is; als de specs zeggen dat ze ..... uren meegaan; dan doen ze dat ook. Weet ik zeker.


al met al; vragen en vargen dus?! :-\
 
Bovenaan