Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Levende mosselen invriezen.

World Citizen

Senior Forumlid
Ik zou graag rauwe mossel willen voeren aan de dieren in mijn aquarium.

Ik moet dit voeren voor mijn zeester, en ik zie dat vrijwel alle vissen en andere dieren er van mee eten.

Ik eet niet het hele jaar door mosselen, dus ik moet soms naar de visboer om "iets" te kopen en dan te vragen naar 1 mossel. Ze weten waar het voor is dus ze vinden het prima, maar het is niet praktisch.

De reden dat ik het vraag is omdat er blijkbaar een product op de markt is dat ook ingevroren schaaldieren zijn.

image-132.png

Ik zou dus graag zelf mosselen vers kopen en dan invriezen.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Tijdens het zoeken kwam ik leuke stukjes tegen.

Onderzoek naar langdurig transport van mosselen.
(Als je op de link klikt download je een pdf)

Hoe ze mosselen kweken.

Een user van hier @Bert Roos

Laatst bewerkt:
Ik gebruikte altijd ingevroren mosselen uit de supermarkt, kost minder dan mosselen van de visboer en de vissen vinden het net zo lekker.

heb ik eerder wel gedaan met mijn pincetvis. die hield ook van rauwe mossel. ik sneed voor ik ze invroor de spier wel door anders gingen ze zo moeilijk open als je ze ontdooide

heb ik eerder wel gedaan met mijn pincetvis. die hield ook van rauwe mossel. ik sneed voor ik ze invroor de spier wel door anders gingen ze zo moeilijk open als je ze ontdooide
Daar heb ik geen moeite mee.
Eerst 5 minuten in een glaasje aquariumwater, dan open buigen (snijden is vaak niet eens meer nodig) en in de feeding pouch.

Voorheen (zie film-link in voorgaande posting) hield ik de sluitspier expres intakt, dan kon alleen de pincetvis zijn buikje vullen.

@mefisto Dank voor de info!

Tot nu toe geen negatieve zaken dus.
Als je ze zelf maar niet eet nadat je ze levend hebt ingevroren. Daar kun je behoorlijk ziek van worden heb ik wel eens gehoord en gelezen.

Als je ze zelf maar niet eet nadat je ze levend hebt ingevroren. Daar kun je behoorlijk ziek van worden heb ik wel eens gehoord en gelezen.
Klopt ook volgens die gelinkte artikelen.
Ik vond echter een site die ik niet als bron wil aandragen gezien het niet echt betrouwbaar lijkt, maar die geeft aan dat je ze 150dagen kan invriezen en alsnog kunt eten. Ik zou het nooit proberen en raad het ook niemand aan.

Ik begon de zoektocht met het in leven houden van mosselen in een aquarium. Niet in ons 25graden aquarium maar bijvoorbeeld in een aquarium van 18 graden of zelfs nog lager. In een gelinkt artikel uit de startpost hebben ze het erover dat 0 tot 4 graden het beste is om ze lang te houden zonder waterwissel of filter. Maar verliezen dan wel 20% lichaamsgewicht omdat je ze niet mag voeren.

Ik zeg niet dat ik het niet een keer ga testen maar voorlopig lijkt het me niet haalbaar of kostentechnisch interessant om ze levend thuis te bewaren.
Daarnaast zou ik ze het liefst straks gaan plukken in de zee, een paar uur op zeewater zetten voor het spoelen en dan meteen de vriezer in. Dus ook niet in de winkel kopen.

Laatst bewerkt:
Ik vond echter een site die ik niet als bron wil aandragen gezien het niet echt betrouwbaar lijkt, maar die geeft aan dat je ze 150dagen kan invriezen en alsnog kunt eten. Ik zou het nooit proberen en raad het ook niemand aan.

Ik begon de zoektocht met het in leven houden van mosselen in een aquarium. Niet in ons 25graden aquarium maar bijvoorbeeld in een aquarium van 18 graden of zelfs nog lager. In een gelinkt artikel uit de startpost hebben ze het erover dat 0 tot 4 graden het beste is om ze lang te houden zonder waterwissel of filter. Maar verliezen dan wel 20% lichaamsgewicht omdat je ze niet mag voeren.

Ik zeg niet dat ik het niet een keer ga testen maar voorlopig lijkt het me niet haalbaar of kostentechnisch interessant om ze levend thuis te bewaren.
Daarnaast zou ik ze het liefst straks gaan plukken in de zee, een paar uur op zeewater zetten voor het spoelen en dan meteen de vriezer in. Dus ook niet in de winkel kopen.
Haha gelukkig dat je ze niet zelf gaat eten. Zijn overigens gekookt natuurlijk wel erg lekker. 😄😄

Ik ken namelijk behoorlijk wat mensen die in de mosselsector werken ( waaronder die ene man uit je artikel )en die raadden het eigenlijk allemaal af om levende mosselen in te vriezen om zelf nog te consumeren vandaar m’n post.

Haha gelukkig dat je ze niet zelf gaat eten. Zijn overigens gekookt natuurlijk wel erg lekker. 😄😄

Ik ken namelijk behoorlijk wat mensen die in de mosselsector werken ( waaronder die ene man uit je artikel )en die raadden het eigenlijk allemaal af om levende mosselen in te vriezen om zelf nog te consumeren vandaar m’n post.

Erg leerzaam artikel. Dank naar hem!

heb zelf blauwe mosselen van de jumbo voor een experiment voor mijn opleiding 4 weken in leven gehouden op 25 graden. daarna moesten we ze wel dood maken voor de dataverzameling maar het is zeker mogelijk ze vrij lang in leven te houden op deze temperatuur

heb zelf blauwe mosselen van de jumbo voor een experiment voor mijn opleiding 4 weken in leven gehouden op 25 graden. daarna moesten we ze wel dood maken voor de dataverzameling maar het is zeker mogelijk ze vrij lang in leven te houden op deze temperatuur

Ja zoiets las ik inderdaad. "Een paar maanden". Dat zullen er dan 2 tot 4 zijn gok ik.
Er speelt alleen mee dat je dan stroomkosten hebt, en dat je de mossel moet gaan voeren. Ik vind juist de voedingswaarden van wilde mosselen erg interessant. Zeker als je ze zelf uit de zee plukt en na spoelen direct invriest.

Ik heb hier geen verstand van, maar dat lijkt me een redelijk zuivere eerlijke voedingsbron.
Wellicht dat parasieten nog een probleem zouden kunnen zijn.

Voor wat een bak mosselen in de winkel kost, lijkt het me onzinnig om ze thuis levend te bewaren met een speciaal aquarium.. zelf verzamelen bij zee zou ik ook niet doen, er zit flink wat zware industrie langs de kust en je weet dus niet zeker wat de mosselen allemaal voor stoffen hebben opgeslagen..

Voor wat een bak mosselen in de winkel kost, lijkt het me onzinnig om ze thuis levend te bewaren met een speciaal aquarium.. zelf verzamelen bij zee zou ik ook niet doen, er zit flink wat zware industrie langs de kust en je weet dus niet zeker wat de mosselen allemaal voor stoffen hebben opgeslagen..
Ik zou ze dan plukken op de plekken waar onze voedsel mosselen ook vandaan komen. Dat linkje uit de startpost is goed om te lezen.

Ik gaf ze zojuist een mossel die 2 dagen in de vriezer heeft gelegen en in een glaasje water is ontdooit.
Alles komt er op af. Ook een lipvis, baarsje en koraalklimmer.

giphy-downsized-large.gif

Een kanttekening:

Mossel bevat veel Thiaminese. Daar is wat over te zeggen, en dat doet iemand hier:

Back
Bovenaan