Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Wouter. Sterpoliepen groeien inderdaad de pan uit. Merk dat als je de KH en MG op peil houdt de Sterpoliepen dit heel erg waarderen.
Heb wel gemerkt dat tijdens het wat mindere onderhoud de groei er helemaal uit was (vooral bij de steenkoralen), maar zoals ik als schreef begint dit nu weer te komen.

Sander en Linda: Heb het pb-tje ontvangen. Ik bel deze week, ben namelijk wel erg benieuwd hoe de bak er in het echt uitziet (houd jullie dagboek namelijk goed in de gaten).
 
Wouter. Sterpoliepen groeien inderdaad de pan uit. Merk dat als je de KH en MG op peil houdt de Sterpoliepen dit heel erg waarderen.
Heb wel gemerkt dat tijdens het wat mindere onderhoud de groei er helemaal uit was (vooral bij de steenkoralen), maar zoals ik als schreef begint dit nu weer te komen.

Sander en Linda: Heb het pb-tje ontvangen. Ik bel deze week, ben namelijk wel erg benieuwd hoe de bak er in het echt uitziet (houd jullie dagboek namelijk goed in de gaten).

Das fijn te horen:eek: na een maand van opstart had ik ff ruzie met flap!! denk dat je het wel gevolgd heb! ben blij dat ik weer half jaar verder bent..en erg arm geworden door de hobby:p..ik hoor jullie wel oke..

groeten hier!!!
 
Gisteren een Gobie met pistoolgarnaal aangeschaft :biggrin:. Was van plan om alleen een Gobie aan te schaffen, maar deze combinatie kon ik toch niet laten zitten (als ik bij Aquaasan langs ga wordt ik altijd zo hebberig :p). Ze zaten in een bak onder een steen lekker tezamen hun holletje aan het uitgraven. De Gobie met garnaal tegelijkertijd in het aquarium gedaan (uiteraard na eerst over te wennen) en ze gingen samen gelijk onder een steen zitten. Helaas een beetje achteraan. Vandaag wat grotere steentjes toegevoegd, meer vooraan in het aquarium. Hopelijk komt de Gobie wat naar voren. De Gobie heb ik al wat zien graven maar de Pistoolgarnaal heb ik nog niet gezien of gehoord. Een dag is nog wat kort dus wellicht moet ik wat meer geduld hebben. Ik heb alvast wel een fotootje kunnen maken van de Gobie.


P1020832.jpg
 
Ga je veel plezier aan hebben:) de grote gobie van ons kwam ook van aquassan..en de pistool heb ik gekregen bij een koraal..van forumlid die ging stoppen maar wist niet dat die gobie samen leefde met een garnaal dus dat kwam goed uit en zijn nu een aantal maanden samen echt een genot die koppel in je rif!!

En hebberig?? dat hebben wij geen last van we kijken vaak:p

tot gauw!!!!!!!!;):rolleyes:

gr
sander en linda
 
De Gobie is soms te zien, maar is nog erg schrikachtig. Bij het minste of geringste duikt hij achter de steen waarna we hem (of haar) een hele tijd niet meer zien. We hebben hem wel zien eten, dus dat is een goed teken (al was het niet veel). De Pistoolgarnaal is in geen velden of wegen te zien. Ook horen we hem niet. Hoewel bij het inbrengen de Gobie en de Pistoolgarnaal beide op dezelfde plek achter de steen kropen hebben ze elkaar kennelijk dus niet gevonden? Ik heb begrepen dat je geduld moet hebben (zoals met bijna alles bij een zeeaquarium) dus hopelijk komt het goed. Ik ben een beetje angstig omdat ik eerder een Gobie en een Pistoolgarnaal heb aangeschaft wat geen succes werd. Zowel de Gobie als de Pistoolgarnaal waren binnen een korte tijd dood :mad:.

Lukt het dit keer niet zal het de laatste poging zijn al vind ik het een schitterende combinatie.
 
Vandaag een grote schoonmaak gehouden. Water ververst, stromingspomp en kam schoongemaakt en waardes weer eens gemeten. Alles was goed, alleen de CA wat te laag (390), dus zal nog iets omhoog worden gebracht. Vanavond kwam ineens de Gobie tevoorschijn :). We hadden hem al twee dagen niet gezien dus vreesde het ergste. Hij is echt voor niemand bang. zelfs voor de gele Doktersvis ging hij niet opzij. De pistoolgarnaal hoorde we gisteren ook plotseling, dus die leeft ook nog steeds. Nu nog hopen dat ze elkaar tegenkomen.
 
Ik heb een paar foto's gemaakt bij mijn avondverlichting (LED). Niet echt gelukt, maar beter krijg ik ze op het moment niet. Het gaat even om de indruk. De eerste foto met flits van mijn Hamerkoraal. Deze heeft op het moment maar liefst ca. 35 koppen. Hij begint (alweer) te groot te worden, dus binnenkort zal er weer een deel in de verkoop moeten. Foto 2 een deel van het aquarium zonder flits.
 

Bijlagen

  • P1020835.jpg
    P1020835.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 49
  • P1020839.jpg
    P1020839.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 44
Ik had de Gobie een week niet gezien, dus dacht dat hij naar de vissenhemel was gegaan. Gelukkig niet want gisteren kwam hij ineens weer tevoorschijn en zwom zelfs een stuk door de bak :biggrin:.
Vandaag ook weer gezien, dus het lijkt dat hij eindelijk wat meer op zijn gemak is (ik heb nog nooit zoveel zenuwen om een visje gehad, soms is een zeeaquarium erg vermoeiend :p). Meteen maar weer een fotootje geschoten. De pistoolgarnaal hebben we ook nog 2 dagen geleden gehoord, dus die leeft ook nog. Nu moeten ze elkaar alleen nog tegenkomen.
De tweede foto is van mijn Flowerkoraal die zichzelf heeft "opgeblazen" (heel soms doet hij dat) en de derde foto één van mijn mooiste koraal van bovenaf gezien, de groene Montipora.

P1020847.jpg

P1020849.jpg

P1020845.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je beide dagboeken gelezen en ze zijn leuk en erg leerzaam. Mooi hoe je eenvoudig bent begonnen en bewust rustig aan deed met de vissenpopulatie. Ik zit maar een paar dagen op dit forum en er valt nog veel te leren en dit soort dagboeken helpt mij enorm om een goed beeld te krijgen. Ik blijf je volgen, succes!
 
Dank je Hannes62. Ja ik had bijna spijt dat ik mijn oude bak, bijna zonder techniek, de deur uit deed voor een nieuw aquarium. Rustig aan doen en geduld hebben is zeer belangrijk om tot een goed resultaat te komen.

Gisteren zijn wij, met twee chocoladeletters, langs AquaaSint geweest. Het was reuze gezellig (kwam o.a. Indyfix en San nog tegen :)). Voor de chocoladeletters heb ik een (zeer) klein cactus koraaltje genomen. Foto lukt nog niet, maar komt later wel. Tevens hebben we een Henkie gekocht. Een visje dat ik altijd al wilde hebben. Ze zijn mooi van lelijkheid zeg ik altijd :biggrin:. Ik heb voorlopig voldoende alg want ik maak mijn achterruit en zijruitten namelijk bijna nooit schoon. Hij ging er meteen voor zitten en heb dus twee mooie foto's van hem genomen.
 

Bijlagen

  • P1020856.jpg
    P1020856.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 57
  • P1020858.jpg
    P1020858.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 57
Ja ik had me chocolade letter onder weg al opgegeten dacht dan maar geen stekkie:p


mooie aanwinsten hebben jullie weer geniet van jullie henkie gave beesten zijn het onmisbaar in het zeeleven:)


veel geluk

san
 
Zoals beloofd eerst het (zeer) kleine Cactus koraaltje van AquaaSint.

Deze avond is er aardig wat gebeurd. Toen ik mijn Hamerkoraal een stukje kleiner maakte omdat hij veel te groot werd, kreeg ik het aardig voor mij kiezen van mijn mannetjes Clownvis. Wat bleek achteraf, mijn Clownvissen hadden eieren in hun woninkje :biggrin:. Gelukkig in het deel wat ik niet had afgeknipt. Fraai gezicht hoe zij het nest verzorgen. Ik weet, de visjes zijn bijna niet groot te krijgen, maar ik beschouw het als een goed teken dat mijn waterkwaliteit wel OK is.

Tot slot nog een fraaie foto met nachtlicht van mijn grote Fungia (10 cm doorsnede) net nadat ik gevoerd hebt met koralenvoer. Ik wist niet dat ze zo'n grote mond hadden :p.
 

Bijlagen

  • P1020853.jpg
    P1020853.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 53
  • P1020861.jpg
    P1020861.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 63
  • P1020864.jpg
    P1020864.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 53
Vandaag zag ik mijn Henkie droog voer gegeten :). Hier ben ik blij mee omdat ik wel eens lees dat Henkies alleen alg eten en geen vervangend voer. Voorlopig heb ik alg zat maar het feit dat hij ook iets anders eet is prettig.
Ondertussen wordt mijn Gobie steeds minder angstig en zit regelmatig voor in de bak. Hij heeft alleen nog steeds niet de Pistoolgarnaal ontmoet :(
 
Laatst bewerkt:
He Leonardo,
Die Henkies zijn erg super. Ze hebben ook allemaal een geheel eigen karakter.
Sommige zijn schuw andere weer erg brutaal etc.
Ik vind het jammer dat ik ze niet meer in mijn bak kan hebben.
Vroeg of later worden ze heel duur voer voor mijn tapijtanemoon.:(

Verder staat je bak er mooi bij.
 
Weinig nieuws, gaat allemaal lekker. Waterwaardes blijven goed op peil. Ik heb alleen nog steeds iets last van flap, maar het is goed binnen de perken te houden. Alleen van die glasannemonen krijg ik wat van-shoot. Spuit ze steeds in met azijn of Aiptasia-x maar steeds komen die krengen weer ergens anders te voorschijn. Heb met een appje een panoramafoto met de iPad geschoten. Wellicht niet geheel scherp maar je krijgt zo wel een mooi overzicht.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 120
Mooi plaatje...
leuk levend schilderij om naar te kijken.

en glasanemonen.....brrr jeuk krijg je ervan...
 
Inmiddels weer een aantal koralen aangeschaft. een klein stukje button met wit "mondje" en twee prachtige stukken van San en Linda (nogmaals bedankt San en Linda topjes). Met name de roze buttons met groen hartje is de trots van mijn bak geworden (in het echt veel mooier dan op de foto). Deze buttons heb ik tegen mijn andere buttons gezet zodat het een mooi veld is geworden.

Het andere koraal (ben de naam helaas vergeten) is ook erg fraai. De poliepen staan al na een dag al mooi open (zie laatste foto). Dit koraal staat voor mijn felgroene sterpoliepen zodat het koraal erg fraai uitkomt. Moest hiervoor wel het hoekje voor de overloop verbouwen. Dit nieuwe hoekje is nog niet helemaal af maar daar zal in de toekomst aan gewerkt worden, eerst weer even sparen. Hier volgen de foto's.
 

Bijlagen

  • P1020898.jpg
    P1020898.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 42
  • P1020900.jpg
    P1020900.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 41
  • P1020901.jpg
    P1020901.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 39
  • P1020902.jpg
    P1020902.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 40
HEEEL MOOI!! fijn dat je onze stukkies hier en daar ziet in de bakken das eerste koraal dat eruit ging uit onze bak!!..als dit voor bij is zie je ons verschijnen oke..bel je wel dan:) veel geluk ermee!!! is het nog wat geworden met de steen?


gr
sander en linda
 
Ik hoor wel wanneer je langs komt, doe eerst maar rustig aan.

De steen heb ik goed kunnen gebruiken. deze heb ik gebruikt voor de verbouwing van het hoekje voor de overloop. Het steenkoraal dat ik zondag van je hebt gekocht (vertel je in je bericht niet eens wat de naam van dat koraal was? :p) staat op de ene helft van deze steen, de andere helft staat elders in de bak.
 
Bovenaan