Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leeftijd vissen algemeen

Tsja, omdat de meeste vissen die wij houden wildvang zijn, weten we ten eerste niet hoe oud ze zijn als we ze kopen.

Je kunt in theorie zeggen dat hoe groter de vis wordt hoe ouder deze kan worden, maar dat is wel zeer algemeen. Een walvis zal ouder worden dan de gemiddelde koraalvis dus.

Je kunt ook gemiddeld zeggen dat een jagende vis vaak minder oud wordt. Een koraalduivel bijvoorbeeld groeit vaak zeer snel, maar na een jaar of 5-8 ...

Hoe oud een vis in werkelijkheid in gevangschap wordt, hangt in theorie vooral af van de eerste paar weken in gevangenschap en de vangstwijze. Ik denk dat ik conservatief schat als ik zeg dat ten minste een derde van de gevangen vissen binnen 3 weken zal overlijden.

Zeker is/lijkt anderzijds ook, dat vissen in gevangenschap met een goede verzorging ouder kunnen worden dan in de natuur, mits wij ervoor zorgen dat natuurlijke vijanden ontbreken en ziekten bestreden worden.

Om jouw vraag indirect te beantwoorden: een tweedehands vis aanschaffen is in het algemeen een prima idee en brengt vaak minder risico's met zich mee dan een verse wildvangvis in te brengen. Dwergkeizers in gevangenschap van 10 jaar en meer oud zijn zeker mogelijk.

Het is vooral aan jou om een stabiele en optimale omgeving te kunnen bieden. Maar ja, wij zijn mensen, wij verhuizen regelmatig, wij gaan op vakantie, wij gaan scheiden, wij brengen nieuwe vissen in die ziektes verspreiden, wij zorgen voor bakken die gaan lekken of die te kampen hebben met stroomuitval etc.

Ergo: jouw vraag is niet makkelijk te beantwoorden.

Vraag me naar aanleiding van een advertentie in de rubriek aangeboden af hoe oud vissen gemiddeld kunnen worden in gevangenschap.
Ik lees bijvoorbeeld dat er een dwergkeizer van 5 jaar wordt aangeboden. Maar is dit nog een jonkie of is het visje inmiddels bejaard.
mijn gele dokter en ferrugata zijn inmiddels 16 jaar

mijn gele dokter en ferrugata zijn inmiddels 16 jaar

Ook een juffersvis kan ruim 10 jaar worden, ik had er 1 die na 13 jaar nog perfecte in conditie was, toen die weg moest. Maar ook symbiose-anemonen kunnen de 10 jaar halen. Misschien wel nuttige informatie voor in een database, kun je in ieder geval achteraf zeggen of je verzorging goed was.

Mijn eerste Rifwachter is meer dan 25 jaar geworden. De verhuizing van Amsterdam naar Almere werd hem even teveel helaas.
Gele dokter ook 20 jaar. Blauwe juffertjes 15 jaar en dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

De echt grote keizers bereiken nog hogere behoorlijke leeftijden. Tot 40 jaar heb ik begrepen

Jan

Laatst bewerkt:
Eigenlijk alleen de Jackinthebox en de Mandarijn verbazen me qua leeftijd. Mijn Jack's werden meestal een jaar of 3, kregen een nest en... einde verhaal. Geen 7

Zijn er mensen die inderdaad een MANDARIJN al 8jaar hebbern kunnen houden? Als dat zo is doe ik echt iets niet goed! twee a drie houdt het meestal wel op.
Ik heb ze echter wel eens zo gróót gezien dat ik denk dat ze in het wild toch ouder worden maar dan wel heel veel klein voer nodig hebben.

Jan

Ook een juffersvis kan ruim 10 jaar worden, ik had er 1 die na 13 jaar nog perfecte in conditie was, toen die weg moest. Maar ook symbiose-anemonen kunnen de 10 jaar halen. Misschien wel nuttige informatie voor in een database, kun je in ieder geval achteraf zeggen of je verzorging goed was.

Tepelanemoon kan zelfs 80 jaar worden.. Geeft misschien wat meer waarde aan het dier.. als het doodgaat na 5-10 jaar is het niet goed verzorgd. Ondanks dat je mogelijk wel altijd je best hebt gedaan natuurlijk.

Back
Bovenaan